Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos saunan kiviä ei vaihda?

Vierailija
26.10.2019 |

Miksi ne pitää vaihtaa?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko vuokralaisen vai vuokranantajan kustantaa vaihto?

Se kuuluu ihan itselle. Parin kymmenen kilon paketti kiviä ei maksa paljoa eikä vaihtaminen ole vaikeaa.

Jos sitä käyttäytyisi oikein huonosti toisiko pukki paketin kiviä lahjaksi? Kun joku olisi kertonut, että tulen vielä kivistäkin maksamaan. On tämä aikuisuus sieltä syvimmästä päästä.

Meren rannalta voi kerätä kivet itsekin, jos vain osaa.

Sinccis

Vierailija
22/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdettu kiviä vuosikausiin kun tekisi mieli ostaa uusi kiuas mutta eipä tuo vanha hajoa millään. Toimivaa kiuasta ei viitsi vaihtaa uuteen. Harvian kiuas ja nyt 25 vuotta vanha. Viime viikolla vaihdettiin uudet kivet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu ihan itselle. Parin kymmenen kilon paketti kiviä ei maksa paljoa eikä vaihtaminen ole vaikeaa.

Kyllä se vuokranantajalle kuuluu kuten kaikkien muidenkin kuluvien osien korjaus.

No ei kai nyt ihan näinkään? Kai nuo aina on sovittavissa etukäteen mutta en ole koskaan kuullut että vuokranantaja esimerkiksi kustantaisi mulle sulakkeet tauluun ja polttimot valaisimiin.

Vierailija
24/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vuokranantajalle kuuluu kuten kaikkien muidenkin kuluvien osien korjaus.

Ei kyllä kuulu. Saat kyllä vaihtaa lamputkin ihan itse tai sitten istut pimeässä. Jos talossa valmiita valaisimia on.

Sinccis

Vierailija
25/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan oikeesti niin stanan pihejä ihmisiä on, että ne vie kaiken mennessään muuttaessa.

Vähänkö vtutti mennä työkeikalle, kun joku pihiville oli vienyt mennessään verhon pidikkeetkin. Niitä oli jätetty sinne muutama kappale. Ihme että oli edes suihkuverho paikoillaan ;)

Ei se, että mä jouduin ostamaan uudet muutamalla eurolla vaan se, että muutossa olisi ollut muutakin tekemistä kuin lähteä ostamaan parin euron verhon pidikkeitä. 

Vein sitten kostoksi kaikki ostamani lamput ja KAIKKI verhon pidikkeet mennessäni ;)

Sinccis

Laitetaan sitten kiertämään se mitä itse saadaan ..

Vierailija
26/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne halkeaa, eikä vanhoina enää varaa lämpöä, sähköä kuluu enemmän

Voisiko tuon jotenkin fysiikalla perustella miten se lämmönvaraamiskyky kivellä ikääntyessä muuttuu? Itse en oikein usko että voisi..

Kiviaines tulee huokoiseksi lämpöeroosion vaikutuksesta. Mitä huokoisempi aine, sen heikommin se varaa lämpöä. Esim. ilma varaa lämpöä itseensä heikosti, mutta teräspalikka aika hyvin.

Tässä pitäisi nyt muistaa yläkoulussa opittua lämpöfysiikkaa, hyvä ystävä.

Vierailija
27/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjät kivet kuumenevat ja luovuttavat lämpöä ympäröivään ilmaan eli saunan ilma lämpenee.

Rikkinäiset kivet kuumenevat mutta eivät luovuta lämpöä ympäröivään ilmaan. Sen sijaan lämpö vain varastoituu kiviin. Mitä kauemmin kuumennat niitä, sitä enemmän lämpöä niihin varastoituu, kunnes kivet ovat täynnä lämpöenergiaa ja niihin ei mahdu enempää ja kaikki lämpöenergia purkautuu niistä ulos kerralla. Kiuas siis räjähtää, suuri kuuma räjähdys joka tuhoaa koko saunan, kivet lentävät kauas saunan seinien läpi ja sytyttävät ympäristöön tulipaloja. Kun olet sammuttanut tulipalot niin sinun pitää äkkiä poistua kauas, ennen kuin radioaktiivinen laskeuma tulee päällesi.

Vierailija
28/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunakivet menettävät anhemmiten kaikki kivennäisaineksensa, jotka ovat kuitenkin ihmiselle tarpeellisia ravintoaineita THL:kin mukaan.

Vierailija
29/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi vuotta ollut samat kivet ja saunotaan vuodessa noin 300 kertaa eli lähes joka ilta.

Löylyt ei ole muuttuneet miksikään eikä näy kyllä pintapuolisesti kivetkään muuttuneen.

Sähköä kuluu ihan just saman verran kuin ennenkin, koska puukiuas.

Kiviä kiukaassa pari sataa kiloa eli laiskuus syynä ettei ole vaihdettu, mutta ei tunnu olevan tarvettakaan.

Vierailija
30/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehjät kivet kuumenevat ja luovuttavat lämpöä ympäröivään ilmaan eli saunan ilma lämpenee.

Rikkinäiset kivet kuumenevat mutta eivät luovuta lämpöä ympäröivään ilmaan. Sen sijaan lämpö vain varastoituu kiviin. Mitä kauemmin kuumennat niitä, sitä enemmän lämpöä niihin varastoituu, kunnes kivet ovat täynnä lämpöenergiaa ja niihin ei mahdu enempää ja kaikki lämpöenergia purkautuu niistä ulos kerralla. Kiuas siis räjähtää, suuri kuuma räjähdys joka tuhoaa koko saunan, kivet lentävät kauas saunan seinien läpi ja sytyttävät ympäristöön tulipaloja. Kun olet sammuttanut tulipalot niin sinun pitää äkkiä poistua kauas, ennen kuin radioaktiivinen laskeuma tulee päällesi.

Tietysti on myös mahdollista että ei tule räjähdystä, riippuu siitä millainen kiuas sinulla on. Kun kivet kuumenevat niin ne kuumentavat myös ympäröivää metallia, siis kiuasta. Joissain tapauksissa kivet kestävät kuumuutta kauemmin kuin metalli. Silloin metalli sulaa. Tapahtuu kiukaan sulaminen, tunnetaan myös nimellä reaktorin sulaminen. Kiuas saattaa sulaa niin perusteellisesti että metallit ja kivet vuotavat/putoavat lattialle. Saunan lattia menee pilalle ja syttyy tulipalo, mutta räjähdystä ei välttämättä tule.

Vierailija
31/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai nyt ihan näinkään? Kai nuo aina on sovittavissa etukäteen mutta en ole koskaan kuullut että vuokranantaja esimerkiksi kustantaisi mulle sulakkeet tauluun ja polttimot valaisimiin.

Sulakkeet saattaisi kuulua vuokranantajalle mutta valaisimet eivät pääsääntöisesti kuulu asunnon vakiovarusteisiin sen enempää kuin tv tai kahvinkeitin. Loisteputket ainakin yhdessä vaiheessa saatiin taloyhtiöltä/vuokranantajalta. Polttimot ja sulakkeet ovat kuitenkin sen verran edullisia että harva vaivautuisi ottamaan yhteyttä vuokranantajaan niiden takia vaikka kustannukset tälle kuuluisikin. Kiuas ja sen osat kuitenkin kuuluvat asunnon varustukseen aivan kuten jääkaappi ja sen hyllyt.

Vierailija
32/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne halkeaa, eikä vanhoina enää varaa lämpöä, sähköä kuluu enemmän

Voisiko tuon jotenkin fysiikalla perustella miten se lämmönvaraamiskyky kivellä ikääntyessä muuttuu? Itse en oikein usko että voisi..

Arvatenkin vaikutus on jotain 0,002 %...

Vierailija
33/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on viisi vuotta ollut samat kivet ja saunotaan vuodessa noin 300 kertaa eli lähes joka ilta.

Löylyt ei ole muuttuneet miksikään eikä näy kyllä pintapuolisesti kivetkään muuttuneen.

Sähköä kuluu ihan just saman verran kuin ennenkin, koska puukiuas.

Kiviä kiukaassa pari sataa kiloa eli laiskuus syynä ettei ole vaihdettu, mutta ei tunnu olevan tarvettakaan.

Kiviäkin on eri laatuisia. Itse en ikinä koskisi mihinkään Tokmannin kiviin.

Meidän kiuaskivet on Välimereltä kerättyjä ja papin siunaamia.

Vierailija
34/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mittään, lapsuuenkoissain meillä oli samat kivet koko sen ajan mikä siinä asuttiin. ja edelliset asujat olivat ilmesesti käyttäneet samoja kiviä 20-luvulta asti, jolloin sauna ja muu ulkorakennus oli rakennettu. Vesi otettiin vieressä olevasta omasta kaivosta.

Vierailija
35/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kerätä kiviä vaan jostain metsästä ja laittaa ne sinne kiukaaseen 

Vierailija
36/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.siivous.info/kotityot-siivousohjeet/kiukaan-kivet-vaihto

" On hyvä huomioida ettei kiviä tule laittaa talousjätteen mukana roskakoriin vaan niille tulisi kehittää jotain muuta käyttöä. "

Jos asut kerrostalossa niin kiusakivet voi kyllä laittaa sekajätteeseen. Suositus on kuitenkin että laitat pienissä erissä etkä kerralla.

Kivet voi myös haudata.

Vierailija
37/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

geegge kirjoitti:

Tietysti voi mutta haju voi olla sen mukainen eikä ne kivet välttämättä kauhean hyvin kestäkään.

Vierailija
38/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin muuttaessa kiveni mukaan. Sen minkä kustannan on myös MUN.

Sinccis

Oikea periaate.

Itse otan aina muuttaessa mukaani myös kiuaskivet, kattolamppujen sokeripalat ja vessan ja keittiön loisteputket/energiansäästölamput. Säästää voi myös poistamalla liesituulettimen suodattimet, verhojen nipsut ja jalkalistat, jos ne on tullut rikkaampina päivinä joskus vaihdettua.

Omakotitalosta muuttaessani jätin sentään tuhkat pesään, etteivät päässeet sanomaan että vein tuhkatkin pesästä.  Puoipaneelit tosin otin mukaani. Joku roti se täytyy pihiydelläkin olla.

Myöhemmin tosin hieman harmitti kun kuulin että sitä olisi voinut käyttää lannoitteena :-(

Vierailija
39/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

geegge kirjoitti:

Tietysti voi mutta haju voi olla sen mukainen eikä ne kivet välttämättä kauhean hyvin kestäkään.

Ei voi, koska kiuas ruostuu ellei sitten osaa käsitellä niitä ennen käyttöä. Silloin kaupasta ostaminen on jo helpompaa ja halvempaa.

Vierailija
40/91 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin muuttaessa kiveni mukaan. Sen minkä kustannan on myös MUN.

Sinccis

Oikea periaate.

Itse otan aina muuttaessa mukaani myös kiuaskivet, kattolamppujen sokeripalat ja vessan ja keittiön loisteputket/energiansäästölamput. Säästää voi myös poistamalla liesituulettimen suodattimet, verhojen nipsut ja jalkalistat, jos ne on tullut rikkaampina päivinä joskus vaihdettua.

Omakotitalosta muuttaessani jätin sentään tuhkat pesään, etteivät päässeet sanomaan että vein tuhkatkin pesästä.  Puoipaneelit tosin otin mukaani. Joku roti se täytyy pihiydelläkin olla.

Myöhemmin tosin hieman harmitti kun kuulin että sitä olisi voinut käyttää lannoitteena :-(

Itse olen maalannut asunnon seinät omakustanteisesti. Pitäisikö raaputtaa maali mukaan myöhempää käyttöä varten? Tärkeintähän on, että seuraava asukki tai kiskojavuokruri ei hyödy mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi