Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni mummon haudalla ei koskaan yhtään kukkaa tai kanervaa.

Vierailija
26.10.2019 |

Olin aika järkyttynyt kun kukattoman haudan kesällä näin. Mieheni äiti eli mummon tytär asuu melko lähellä, hän on terve eläkeläinen jolla paljon harrastuksia ja nätti kauniisti sisustettu koti. Muut mummon tyttäret asuu kaukana joten heidän ei oletakaan viikottain eikä ehkä kuukausittainkaan tulevan hautaa hoitamaan. Minä sitten ehdotin että haudalle täytyy kanervat laittaa. Mistä se johtuu että rakkaan jo poisnukkuneen lähiomaisen hautaa ei haluta hoitaa?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni hoitaa vanhempieni hautaa, koska asuu samalla paikkakunnalla. Minä asun 600km päässä. Siskoni esitti minulle laskun kukista ja kynttilöistä. Kieltäydyin maksamasta. Hänen mielestään haudalle on pakko viedä kukkia. Minun mielestäni sinne saa viedä jos haluaa, kuka haluaa. Vähän samoin kun jos saa kutsun synttäreille, ei ole pakko ostaa lahjaa jollei mene.

Hän ei kysynyt minulta etukäteen, haluanko että puolestani viedään kukkia, ei myöskään neuvotellut kukkien lajista tai käytettävästä summasta. Tällä perusteella en maksanut. Omalla paikkakunnallani on hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkki ja voin halutessani viedä kukat sinne. Tuolla paikkakunnalla on kyttäysmenttaliteetti: mitä ne ihmiset sanoo, jollei ole viety kukkia.

Lapseni ja mieheni on haudattu uurnamuistolehtoihin eli yhteishautoihin. Käyn silloin tällöin viemässä kukkia mutta käytännössä siellä on aina jonkun tuomia kukkia tai kynttilöitä.

Onko sulla rahasta pula vai oletko vain saita? Sinuna tarjoaisin siskolle jonkun summan osuutenani omien vanhempieni haudan hoitoon.

Jos hautaa ei kukaan hoida, seurakunta ottaa sen haltuunsa ja hoidosta tulee lasku, ja sittenpä maksat osuutesi kalliimman mukaan. Sikäli saisit olla siskollesi kiitollinen ja maksaa kiltisti.

Soitin ko. seurakunnan kansliaan ja kysyin asiaa. Siellä seurakunta hoitaa haravoinnit ja nurmikonleikkuut kaikilta haudoilta riippumatta onko sopimusta vai ei. Kukkia voi viedä itse tai sopia srk:n kanssa. Kukkia ei ole kuitenkaan pakko viedä. Seurakunta ei ota hautaa haltuunsa eikä tule mitään laskua.

Siskonikin yritti syöttää tuota paskaa, että sitten seurakunta hoitaa ja lähettää laskun. Arvelinkin hänen valehtelevan ja siksi soitin ja selvitin asian. Eri seurakunnissa on eri käytännöt.

Niin seurakunnat ovat parin vuoden ajan merkanneet vanhoja hautoja, joita ei ole vuosiin hoidettu. Noita lapuilla merkittyjä hautoja olen nyt nähnyt usealla hautausmaalla. Nuo hautapaikat menevät seurakunnalle ja tulevat uudelleen käyttöön. En tiedä, mitä seurakunta tekee vanhoille hautakiville?

Tuossa on muistaakseni joku aika, olisko 100v kun hauta saa olla "rauhassa". Jos sitten hautausmaan ylläpitäjät (srk?) huomaa, että siellä ei ole käyty vuosikausiin, laittavat sen lapun ja yrittävät muutenkin tavoittaa omaisia. Tätä tehdään sen takia, että hautausmaita ei enää voi hirveästi laajentaa, tarvitsevat siis tilaa uusille haudoille. 

Ei mahda olla noin pitkä aika??

Joo olet oikeassa. En tiedä mistä tuo 100v tuli mun päähän :). Mutta piti ihan googlettaa ja Helsingissä näköjään on haudan hallintaoikeus 25 vuotta. Toisaalta taas esim. Ylöjärvellä on mahdollisuus jatkaa haudan hallintaoikeutta 30 vuotta kerrallaan pienestä maksusta. Näköjään eri kaupungeissa vähän eri käytäntöjä.  

Eikös Helsingissäkin voi hallintaoikeutta jatkaa?

Vierailija
62/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan vanhempieni, siskoni ja molempien äidin ja isän isovanhempien haudat. Keväällä istutan orvokit, kesällä kesäkukat ja syksyllä kanervat. Kastelun hoitaa seurakunta, josta mä maksan sille. En pääse haudalle kovin usein, koska hautausmaat sijaitsevat yli 200 kilometrin päässä. Joskus jouluna vien myös kynttilän, jos pääsen paikalle.

Mun mielestä on ikävää katsoa hoitamattomia hautoja. Mieluummin kannattaisi uurnahaudata ja laittaa laatta seinään, jos ei pysty tai halua hoitaa hautaa. Tavallaan hautakivet ovat muistomerkkejä ja osa meidän kulttuuriamme, jota siirrämme seuraaville sukupolville.

Kun en itse enää pysty näitä hautoja hoitamaan, eikä kukaan muukaan sitä tee, toivon, että kivet poistetaan. Itse en halua, että minun hautaani joutuu kukaan hoitamaan.

Siskoni, joka asuu aivan lähellä hautoja, ei hoida millään tavalla näitä hautoja. Enkä ole häneltä koskaan mitään vaatinut esim. rahallista korvausta.

Minusta hautojen hoitaminen on kiva tapa, mutta nykypäivän ihmiset ovat niin kiireisiä, että kaikesta sellaisesta luovutaan, josta ei ole hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos käydessä haudalla toisit itse niitä kukkia tai kynttilöitä ap? Niin minäkin teen joka kerta kun käyn isäni haudalla. Ja jos omien kukkien tuominen ja istutus ei nappaa niin sopikaa hautausmaan kanssa että huolehtivat kukat puolesta pientä lisämaksua vastaan

Missähän voi tuosta vain "sopia" "pientä lisämaksua vastaan"? Meidän seurakunnassa pitää tehdä kolmen, viiden tai kymmenen vuoden haudanhoitosopimus, joka sisältää kesäkukkien istutuksen joka vuosi. Hinta on vähintään 90 euroa per vuosi. Ja mitään muita kukkia kuin ne istutetut tuo ei sisällä. Eikä kanervia talvella.

Vierailija
64/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla on minusta rauhallista ja koen, että siellä käynti on ikään kuin sielunhoitoa. On kiva myös katsella vanhoja kiviä ja miettiä, millaista elämä oli hänen aikanaan yms

Vierailija
65/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä niille hautakiville tapahtuu, kun hauta "otetaan haltuun"?

Omaisille ilmoitetaan että heillä on siihen ja siihen päivään asti aikaa hakea hautakivi pois. Jos kiveä ei ole haettu, seurakunta hoitaa sen kuljetuksen kivimurskaamoon.

Vierailija
66/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni hoitaa vanhempieni hautaa, koska asuu samalla paikkakunnalla. Minä asun 600km päässä. Siskoni esitti minulle laskun kukista ja kynttilöistä. Kieltäydyin maksamasta. Hänen mielestään haudalle on pakko viedä kukkia. Minun mielestäni sinne saa viedä jos haluaa, kuka haluaa. Vähän samoin kun jos saa kutsun synttäreille, ei ole pakko ostaa lahjaa jollei mene.

Hän ei kysynyt minulta etukäteen, haluanko että puolestani viedään kukkia, ei myöskään neuvotellut kukkien lajista tai käytettävästä summasta. Tällä perusteella en maksanut. Omalla paikkakunnallani on hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkki ja voin halutessani viedä kukat sinne. Tuolla paikkakunnalla on kyttäysmenttaliteetti: mitä ne ihmiset sanoo, jollei ole viety kukkia.

Lapseni ja mieheni on haudattu uurnamuistolehtoihin eli yhteishautoihin. Käyn silloin tällöin viemässä kukkia mutta käytännössä siellä on aina jonkun tuomia kukkia tai kynttilöitä.

Onko sulla rahasta pula vai oletko vain saita? Sinuna tarjoaisin siskolle jonkun summan osuutenani omien vanhempieni haudan hoitoon.

Jos hautaa ei kukaan hoida, seurakunta ottaa sen haltuunsa ja hoidosta tulee lasku, ja sittenpä maksat osuutesi kalliimman mukaan. Sikäli saisit olla siskollesi kiitollinen ja maksaa kiltisti.

Soitin ko. seurakunnan kansliaan ja kysyin asiaa. Siellä seurakunta hoitaa haravoinnit ja nurmikonleikkuut kaikilta haudoilta riippumatta onko sopimusta vai ei. Kukkia voi viedä itse tai sopia srk:n kanssa. Kukkia ei ole kuitenkaan pakko viedä. Seurakunta ei ota hautaa haltuunsa eikä tule mitään laskua.

Siskonikin yritti syöttää tuota paskaa, että sitten seurakunta hoitaa ja lähettää laskun. Arvelinkin hänen valehtelevan ja siksi soitin ja selvitin asian. Eri seurakunnissa on eri käytännöt.

Niin seurakunnat ovat parin vuoden ajan merkanneet vanhoja hautoja, joita ei ole vuosiin hoidettu. Noita lapuilla merkittyjä hautoja olen nyt nähnyt usealla hautausmaalla. Nuo hautapaikat menevät seurakunnalle ja tulevat uudelleen käyttöön. En tiedä, mitä seurakunta tekee vanhoille hautakiville?

Tuossa on muistaakseni joku aika, olisko 100v kun hauta saa olla "rauhassa". Jos sitten hautausmaan ylläpitäjät (srk?) huomaa, että siellä ei ole käyty vuosikausiin, laittavat sen lapun ja yrittävät muutenkin tavoittaa omaisia. Tätä tehdään sen takia, että hautausmaita ei enää voi hirveästi laajentaa, tarvitsevat siis tilaa uusille haudoille. 

Hautapaikkasopimus on nykyisin voimassa vain 25 vuotta, joillain paikkakunnilla 50 vuotta. Vanhaan hautaan haudattaessa hallinta-aikaa pidennetään automaattisesti 25 vuodella. Ns. ikuisia sopimuksia ei ole tehty enää 1970-luvun jälkeen. Jos hautapaikoista ei ole pulaa ja hauta on hoidettu, hauta saa monilla paikkakunnilla säilyä pidempäänkin rauhassa ilman että sitä otetaan uudestaan käyttöön.

Haudan hoitamattomuus tarkoittaa sitä, että kivi ja/tai reunakivet eivät ole kunnossa, ne pitää korjata. Kukkia ei yleensä edellytetä seurakunnan säännöissä tavallisilla hautausmailla, ehkä joissain tietyissä hautakortteleissa voi olla erityissääntöjä. Monilla paikkakunnilla ympäristön paine on suuri kukkien laittamiseen.

Vierailija
67/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että jotkut eivät pidä tärkeänä hautojen hoitamista. Sisaruksetkin ovat erilaisia, ja arvomaailmat voivat olla erilaiset.

Vierailija
68/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee näin;

itse asun Ruotsissa ja ostan aina kukat vanhempieni haudalle. Ei ole suuri kustannus. Veljeni vaimonsa kanssa käy puolestaan istuttamassa ne ja talveksi Callunat. Saan sitten joskus valokuvia haudasta.

Näin se menee kivuttomasti. Ei mitään otteluja asiasta.

Vierailija
69/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mahda olla noin pitkä aika??

Joo olet oikeassa. En tiedä mistä tuo 100v tuli mun päähän :). Mutta piti ihan googlettaa ja Helsingissä näköjään on haudan hallintaoikeus 25 vuotta. Toisaalta taas esim. Ylöjärvellä on mahdollisuus jatkaa haudan hallintaoikeutta 30 vuotta kerrallaan pienestä maksusta. Näköjään eri kaupungeissa vähän eri käytäntöjä.  

Eikös Helsingissäkin voi hallintaoikeutta jatkaa?

No googletin lisää ja kyllä näköjään voi Helsingissäkin :).

Vierailija
70/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee näin;

itse asun Ruotsissa ja ostan aina kukat vanhempieni haudalle. Ei ole suuri kustannus. Veljeni vaimonsa kanssa käy puolestaan istuttamassa ne ja talveksi Callunat. Saan sitten joskus valokuvia haudasta.

Näin se menee kivuttomasti. Ei mitään otteluja asiasta.

Minusta ihan hyvä järjestely. Istuttamisessakin on oma työnsä eli kiva, kun osallistut näin hoitoon.

Vierailija
71/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hautojen palvonta on ihan sairasta! Ei se ihminen siellä ole. Minä muistan omia edesmenneitä läheisiäni kotonani sytyttämällä kuvan eteen kynttilän. Hautoja tunnutaan laittavan muita ihmisiä varten, pitää näyttää joillekin ulkopuolisille että välittää. Ulkokultaista touhua!

Vierailija
72/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että Paskaakin yritti syöttää? No kyllä se kukkien vieminen on ihan vapaaehtoista, jos ei halua niin eihän toki tarvitse. Ei siitä varmaan nyt olekaan kysymys. Mutta jäärä kun olet. Sinä voit laittaa tuhkasi vaikka kuuta kiertävälle radalle for ever. Vanhat ihmiset vaan tykkäsi tulla haudatuksi perinteisesti. Tuhansia vuosia tehty niin.

Et tainnut sitten saada mielestäsi tasapuolista perinnönjakoa , olet niin kovin nokka pystyssä. Terveisin Sisko

No perinnön jaosta sisko ei voi valittaa. Sisko ei olisi halunnut jakaa kuolinpesää omien intressiensä vuoksi. Lopulta sanoin, että pesä on nyt jaettava. Luovutin osuuteni hänelle lahjakirjalla. Sain pesästä kukkamaljakon ja kuusi ruokalautasta. Ehkä tuo riittää korvaukseksi kukista ja kynttilöistä?

Kun olimme lapsia, äiti suosi siskoani ja minun piti antaa kaikessa periksi, mitä ikinä sisko vaatikaan. Äiti jopa vaati minua antamaan syntymäpäivälahjani siskolle, kun tämä sitä halusi. En suostunut. Äiti varmaan hommasi jonkin lohdutuspalkinnon. Myöhemmin siskolle lahjoitettiin tontti. Minulle lähettiin postissa äidin leipomaa ruisleipää.

Tämän vuoksi äiti edusti siskolleni jumalasta seuraavaa olentoa. Em. syistä minulle äidillä ei ollut samaa asemaa.

Vierailija
73/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie haudalle joku kaunis b-julkkis, niin vuoren varmasti kohta ilmestyy kanervakin.

😂😂😂😂😂

Vierailija
74/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan käynyt isovanhempieni haudoilla. En edes tiedä missä ne ovat.

Vierailija
75/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen löperys miehesi on, kun ei voi hankkia kukkaa mummonsa haudalle? Tai miksi sinä et sitä tee?

Me olemme serkusten kesken sopineet hautojen hoidosta ja siitä, kenen vastuulla mitkäkin haudat ovat. Omien vanhempiensa haudat jokainen tietenkin hoitaa itse, mutta yhdessä hoidamme muiden sukulaisten muistamisen. Viime vuosina olen vienyt kukkasen ja jouluna kynttilän myös minulle tuntemattomaksi jääneen isoäidin haudalle. Isä on jo edesmennyt ja on haudattu toisaalla. Leski huolehtii lapsineen siitä haudasta, mutta anoppinsa haudan hoitamisen hän on lopettanut. Hauta oli pitkään seurakunnan hoidossa, mutta nyt hoito on lakannut. Ei se minun talouttani kaada, jos hankin pari kesäkukkasta ja hautakynttilän.

Vierailija
76/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä niille hautakiville tapahtuu, kun hauta "otetaan haltuun"?

Omaisille ilmoitetaan että heillä on siihen ja siihen päivään asti aikaa hakea hautakivi pois. Jos kiveä ei ole haettu, seurakunta hoitaa sen kuljetuksen kivimurskaamoon.

Ja jos ei murskata, ne viedään hautakivien hautausmaalle. 

Vierailija
77/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta ei ota hautaa haltuunsa hoitamattomuuden vuoksi, vaan sitten, kun haudan hallinta-aika on päättynyt ja kukaan omaisista ei sitä enää lunasta edelleen.

Vierailija
78/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka vie kukkia haudalle, tekee sen oman harkintansa mukaan. On kornia pyytää muita osallistumaan sellaiseen. Haudanhoitokulut seurakunnalle on eri asia, ne kulut jaetaan.

Ne ovat aivan sama asia, seurakunnan hoitamana vain kalliimpaa. Kukat seurakuntakin haudalle istuttaa ja ottaa siitä hyvän hinnan.

Vierailija
79/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän itsekin sen, ettei se ihminen siellä "haudassa enää ole", mutta itse en koe sitä miksikään haudan palvonnaksi jos haluan sen pitää siistinä ja kauniina. Se on tavallaan kiitos niille ihmisille ja osoitus, että haluan muistaa heidät. En minäkään sinne mitään "ylimääräistä" laita vaan aina oikeastaan vaan sen, että hauta on siisti. Joku kysyi sitä mihin  ne vanhat kivet viedään ja yksi vaihtoehto on kierrättää kivi ja antaa sen jonkun hautausyrityksen tai kivipalvelun haltuun ja sitä kautta kivi hiotaan ja laitetaan uusiokäyttöön. Minun isovanhemmilla juuri sellainen kivi mikä on vaan hiottu ja nimet poistettu ja sitten uudet nimet siihen. Saatiin halvemmalla ja on muutenkin nätti vanhanmallinen kivi.

Itsellä on oikeastaan se tilanne, että jos tämä sama meno jatkuu niin minua ei tule välttämättä muistamaan kukaan, kun suku etäinen ja ei ole tuttuja sekä sinkku olen ainakin vielä. En halua, että isovanhemmat ja omat vanhemmat saavat kokea sen saman, ettei kukaan käy haudalla kuin minä ehkä saan. Tietenkin tämä on ikävä ajatus ja elämä voi muuttua, mutta voin itse olla se vanhus, jota kukaan ei muista. Kirjoitin siis aiemmin jo viestin tuosta isovanhempien haudasta, että tahdon sen pitää kunnossa.

Vierailija
80/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunta ei ota hautaa haltuunsa hoitamattomuuden vuoksi, vaan sitten, kun haudan hallinta-aika on päättynyt ja kukaan omaisista ei sitä enää lunasta edelleen.

Kyllä vaan huomautusten jälkeen ottaa.