Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni mummon haudalla ei koskaan yhtään kukkaa tai kanervaa.

Vierailija
26.10.2019 |

Olin aika järkyttynyt kun kukattoman haudan kesällä näin. Mieheni äiti eli mummon tytär asuu melko lähellä, hän on terve eläkeläinen jolla paljon harrastuksia ja nätti kauniisti sisustettu koti. Muut mummon tyttäret asuu kaukana joten heidän ei oletakaan viikottain eikä ehkä kuukausittainkaan tulevan hautaa hoitamaan. Minä sitten ehdotin että haudalle täytyy kanervat laittaa. Mistä se johtuu että rakkaan jo poisnukkuneen lähiomaisen hautaa ei haluta hoitaa?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä hautojen kukittamiset ja hoitamiset tulee pikku hiljaa loppumaan kuitenkin. Kuolevia perinteitä nämäkin, ja liittyvät usein uskontoon. Ei se kuollut tiedä haudastaan, ja häntä voi muistella vaikka sytyttämällä kynttilän kotonaan.

Kun jo nyt hautausmaat on täynnä, niin jossain vaiheessa tuhkaus jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Loppuu varmaan niiltä, jotka kasvaa kylmässä, räkäläkodissa, jossa ei sukulaisia arvosteta tai välitetä. Totta se, että ihmisistä kasvaa kännykkään tuijottavia itsekkäistä pissiksiä, varmaan he ovatkin niitä, jotka vetää tuhkat vaan vessasta alas.

Haudanhoito ei liity meillä ainakaan uskontoon pätkääkään, emme ole edes uskovaisia tai kuulu kirkkoon, mutta haudat hoidetaan, koska ne kuuluivat meille rakkaille ihmisille. Todella pieni vaiva joku kukka tai kanerva laittaa, vaikka itsellekin matkaa haudoille tuleekin jonkun verran. 

Vierailija
82/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksei ukkosi vie kukkia mummonsa haudalle ja mikä oikeus sinulla on asiasta pahastua?

En ole ikinä vienyt kukkia kenenkään haudalle, edes 5 vuotta sitten kuolleen äitini. Koko perinne on typerä, vein hänelle kukkia hänen eläessään. Ei hänen maatuva ruumiinsa niistä enää ilahdu.

Sukuhaudat on levällään ympäri maata kuten koko suku, en edes käy haudoilla. Lähin niistä on yli 200 km:n päässä kodistani. Muistelen rakkaitani lähes päivittäin, mutta ne haudat ovat maan ja kivet peruskallion haaskausta ja surevien rahastusta.

Tuhkaaminen ja sirottelu on paras tapa haudata. Eivät pääse arkeologit tonkimaan, jos niitä edes on 1000 vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas tekopyhyys huipussaan typeryksillä. Kuolleet on kuolleita ja tuo kukkien vienti on lähinnä reliikki jostain panteismista. Viekää ruokaa, kuten Karjalan ortodoksit, polttakaa rahaa kuten kiinalaiset, syökää vaikka vainajanne, mutta minä en noihin rupea.

En tarkoita, ettenkö kaipaisi kuolleita vaan että seremoniat ovat yksinkertaisille.

Vierailija
84/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkien viejät kerää toisiltaan pisteitä. Tekopyhyys on katoamaton luonnonvara.

H. V.

Vierailija
85/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunis perinne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hautojen kukittamiset ja hoitamiset tulee pikku hiljaa loppumaan kuitenkin. Kuolevia perinteitä nämäkin, ja liittyvät usein uskontoon. Ei se kuollut tiedä haudastaan, ja häntä voi muistella vaikka sytyttämällä kynttilän kotonaan.

Kun jo nyt hautausmaat on täynnä, niin jossain vaiheessa tuhkaus jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Loppuu varmaan niiltä, jotka kasvaa kylmässä, räkäläkodissa, jossa ei sukulaisia arvosteta tai välitetä. Totta se, että ihmisistä kasvaa kännykkään tuijottavia itsekkäistä pissiksiä, varmaan he ovatkin niitä, jotka vetää tuhkat vaan vessasta alas.

Haudanhoito ei liity meillä ainakaan uskontoon pätkääkään, emme ole edes uskovaisia tai kuulu kirkkoon, mutta haudat hoidetaan, koska ne kuuluivat meille rakkaille ihmisille. Todella pieni vaiva joku kukka tai kanerva laittaa, vaikka itsellekin matkaa haudoille tuleekin jonkun verran. 

Itse teen hautaustestamentin polttohautauksesta eikä mitään hautakiveä laiteta. Rakkaita ihmisiä voi muistella mielessä eikä hautausmaalla. 

Itse käyn vanhempieni haudalla ehkä joka kolmas vuosi käydessäni kotipaikkakunnalla. Haudoista kyllä pidetään huolta. Omalta osalta katkaisen tämän hautausmaavelvoitteen. 

Vierailija
86/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velvollisuuksia eläviä rakkaitani kohtaan, ei kuolleita.

Vierailija
87/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas tekopyhyys huipussaan typeryksillä. Kuolleet on kuolleita ja tuo kukkien vienti on lähinnä reliikki jostain panteismista. Viekää ruokaa, kuten Karjalan ortodoksit, polttakaa rahaa kuten kiinalaiset, syökää vaikka vainajanne, mutta minä en noihin rupea.

En tarkoita, ettenkö kaipaisi kuolleita vaan että seremoniat ovat yksinkertaisille.

Tällaisilla ulkonaisilla asioilla meitä kumminkin arvioidaan.  Rahapulassa sanoin näin sukulaiselle että elävien leipä tärkeämpää, hän oli itkenyt.  En ottaisi keltään pois perinnettä.  Nyt asia on minun hoidossani.

No ehkä kun itse olen poissa ei kukaan muista, mutta en ainakaan ollut syypää miksi perheeni oli niin vihattu.

Vierailija
88/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on nuukia ja itsekkäitä, siitä tässä on kysymys. Ei paria kymppiä viitsitä käyttää vanhempien tai isovanhempien hautakukkiin. Itse ostan varmaan satasella vuodessa kukkia ja kynttilöitä haudalle. Ja laitan muillekin kuin lähisukulaisille.

Vierailija
89/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni hoitaa vanhempieni hautaa, koska asuu samalla paikkakunnalla. Minä asun 600km päässä. Siskoni esitti minulle laskun kukista ja kynttilöistä. Kieltäydyin maksamasta. Hänen mielestään haudalle on pakko viedä kukkia. Minun mielestäni sinne saa viedä jos haluaa, kuka haluaa. Vähän samoin kun jos saa kutsun synttäreille, ei ole pakko ostaa lahjaa jollei mene.

Hän ei kysynyt minulta etukäteen, haluanko että puolestani viedään kukkia, ei myöskään neuvotellut kukkien lajista tai käytettävästä summasta. Tällä perusteella en maksanut. Omalla paikkakunnallani on hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkki ja voin halutessani viedä kukat sinne. Tuolla paikkakunnalla on kyttäysmenttaliteetti: mitä ne ihmiset sanoo, jollei ole viety kukkia.

Lapseni ja mieheni on haudattu uurnamuistolehtoihin eli yhteishautoihin. Käyn silloin tällöin viemässä kukkia mutta käytännössä siellä on aina jonkun tuomia kukkia tai kynttilöitä.

Onko sulla rahasta pula vai oletko vain saita? Sinuna tarjoaisin siskolle jonkun summan osuutenani omien vanhempieni haudan hoitoon.

Jos hautaa ei kukaan hoida, seurakunta ottaa sen haltuunsa ja hoidosta tulee lasku, ja sittenpä maksat osuutesi kalliimman mukaan. Sikäli saisit olla siskollesi kiitollinen ja maksaa kiltisti.

Soitin ko. seurakunnan kansliaan ja kysyin asiaa. Siellä seurakunta hoitaa haravoinnit ja nurmikonleikkuut kaikilta haudoilta riippumatta onko sopimusta vai ei. Kukkia voi viedä itse tai sopia srk:n kanssa. Kukkia ei ole kuitenkaan pakko viedä. Seurakunta ei ota hautaa haltuunsa eikä tule mitään laskua.

Siskonikin yritti syöttää tuota paskaa, että sitten seurakunta hoitaa ja lähettää laskun. Arvelinkin hänen valehtelevan ja siksi soitin ja selvitin asian. Eri seurakunnissa on eri käytännöt.

Niin seurakunnat ovat parin vuoden ajan merkanneet vanhoja hautoja, joita ei ole vuosiin hoidettu. Noita lapuilla merkittyjä hautoja olen nyt nähnyt usealla hautausmaalla. Nuo hautapaikat menevät seurakunnalle ja tulevat uudelleen käyttöön. En tiedä, mitä seurakunta tekee vanhoille hautakiville?

Monella paikkakunnalla näitä vanhoja, käyttämättömillä haudoilla olevia hautakiviä myydään "uusiokäyttöön." Näistä kivistä siis hiotaan vanhat nimet ja päivämäärät pois ja laitetaan uudet tilalle. Ovat huomattavasti edullisempia kuin uudet hautakivet

Vierailija
90/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forssan seurakunta kierrättää: käytetty hautakivi satasella

Forssan seurakunta haluaa kierrättää 200 käytöstä poistettua hautakiveä. Niitä myydään halukkaille sadalla eurolla. Kivet voi hioa ja kaiverruttaa uudelleen. Arvokkaissa kivissä ei saa koskea erikoiskaiverruksiin tai lisäkoristeisiin.

Forssan seurakunta myy käytöstä poistettuja hautamuistomerkkejä. Kirkkoneuvoston päätöksellä vanhat kivipaadet ja ristit voidaan myydä halukkaille hintaan sata euroa kappale. Muistomerkkejä on kertynyt jo oli 200. Ostajan pitää kunnostaa muistomerkit omalla kustanuksellaan.

Varastossa on myös käytöstä poistettuja reuna- ja pohjakiviä, joita voi ostaa 30-50 euron metrihintaan.

Hautamuistomerkkejä on nostettu säilytykseen Forssan hautausmaalla vanhan kiviaidan viereen. Ne on poistettu haudoilta joskus 1980-luvun loppupuolelta, jolloin osa hautausmaan haudoista kuulutettiin ja myytiin uudelleen. Pienempi erä muistomerkkejä tuli 1990-luvulla.

Kiviaidan viereen päätyivät kivet haudoilta, joiden hallinta-aika oli päättynyt tai niistä ei enää kukaan pitänyt huolta.

Sellaiset muistomerkit joita kukaan ei enää huolinut, siirtyivät Forssan seurakunnan omistukseen.

-Eräs henkilö halusi ostaa vanhan hautakiven, mutta meillä ei ollut päätöstä miten se olisi mahdollista. Nyt se on. Mukana on vanhojen forssalaisten kiviliikkeiden hienoja kiviä, joiden kohdalla on sellainen rajoitus, että koristekaiverruksia ei saa hioa pois, kertoo seurakuntapuutarhuri Raimo Honkala Forssan evankelisluterilaisesta seurakunnasta.

Kiviä ei saa viedä pois Forssasta

Uuden vainajan nimi voidaan kaivertaa hiomisen jälkeen uusiokäyttöön hankittuun kiveen tai vanhan nimen päälle voi asentaa kaiverretun nimilaatan.

Myytyjä vanhoja hautamuistomerkkejä ei kuitenkaan saa viedä pois Forssan hautausmaalta, vaan ne pitää kunnostuksen jälkeen sijoittaa takaisin samalle hautausmaalle.

Honkala ei tiedä, että täysin vastaavanalaista menettelyä olisi muissa Suomen seurakunnissa. Raumalla on myyntiin päätynyt kokonaisia suuria sukuhautoja kivineen kaikkineen.

Uusiokäytöstä kertoi ensimmäisenä Forssan Lehti.

https://yle.fi/uutiset/3-5462492

Vierailija
91/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokainen saa itse valita, hoitaako hautaa vai ei. Jos tykkää hoitaa, niin sitten hoitaa. 

Elämästä tulee kuitenkin ihan tyhjä, jos kaikista tavoista luopuu. Kukaan ei kyllä usko, että ruumis on siellä haudassa, vaan se on ihan vain tapa. Hautakivet ovat muistomerkkejä ja niitä on ihan kiva katsella. Hoidamme me muutenkin monet puutarhoja ja meillä on pieniä siirtolapuutarhoja eli miksi ei voisi hautaakin hoitaa.  

Ei siinä ole kyllä mitään tekopyhääkään sen enempää kuin monessa muussakaan asiassa. 

Vierailija
92/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kivempi katsella hoidettuja hautoja kuin ihan rikkaruohojen valtaamia hautoja. Kenenkään ei tietenkään ole pakko hoitaa hautoja, jos ei halua.  Parempi sitten poistaa hauta, jos ei sitä hoida. 

Haluaisitteko itse olla haudassa, jonka ohi kuljetaan ja surkutellaan, ettei kukaan tuotakaan hoida, vaikka sitten ei edes sitä itse tietäisi?

Vierailija
93/94 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni hoitaa vanhempieni hautaa, koska asuu samalla paikkakunnalla. Minä asun 600km päässä. Siskoni esitti minulle laskun kukista ja kynttilöistä. Kieltäydyin maksamasta. Hänen mielestään haudalle on pakko viedä kukkia. Minun mielestäni sinne saa viedä jos haluaa, kuka haluaa. Vähän samoin kun jos saa kutsun synttäreille, ei ole pakko ostaa lahjaa jollei mene.

Hän ei kysynyt minulta etukäteen, haluanko että puolestani viedään kukkia, ei myöskään neuvotellut kukkien lajista tai käytettävästä summasta. Tällä perusteella en maksanut. Omalla paikkakunnallani on hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkki ja voin halutessani viedä kukat sinne. Tuolla paikkakunnalla on kyttäysmenttaliteetti: mitä ne ihmiset sanoo, jollei ole viety kukkia.

Lapseni ja mieheni on haudattu uurnamuistolehtoihin eli yhteishautoihin. Käyn silloin tällöin viemässä kukkia mutta käytännössä siellä on aina jonkun tuomia kukkia tai kynttilöitä.

Onko sulla rahasta pula vai oletko vain saita? Sinuna tarjoaisin siskolle jonkun summan osuutenani omien vanhempieni haudan hoitoon.

Jos hautaa ei kukaan hoida, seurakunta ottaa sen haltuunsa ja hoidosta tulee lasku, ja sittenpä maksat osuutesi kalliimman mukaan. Sikäli saisit olla siskollesi kiitollinen ja maksaa kiltisti.

Soitin ko. seurakunnan kansliaan ja kysyin asiaa. Siellä seurakunta hoitaa haravoinnit ja nurmikonleikkuut kaikilta haudoilta riippumatta onko sopimusta vai ei. Kukkia voi viedä itse tai sopia srk:n kanssa. Kukkia ei ole kuitenkaan pakko viedä. Seurakunta ei ota hautaa haltuunsa eikä tule mitään laskua.

Siskonikin yritti syöttää tuota paskaa, että sitten seurakunta hoitaa ja lähettää laskun. Arvelinkin hänen valehtelevan ja siksi soitin ja selvitin asian. Eri seurakunnissa on eri käytännöt.

Ei minunkaan tietääkseni seurakunta hautaa ota haltuunsa ja vielä mitään laskua perään laita, jos sinne ei ole viety kukkia.

Hautapaikkahan ostetaan seurakunnalta tietyksi määräksi vuosia, taitaa nykyään olla 25 vuotta ainakin meidän seurakunnassa.  Mitä on haudan hoitamatta jättäminen?  Jos siinä kasvaa ruohoa ja rikkakasveja, ei se silti ole mikään hoitamatta jättäminen.  Aina ei omaiset pääse hautoja laittamaan, siihen voi olla monia syitä.  Kukkia haudalla ei ole mikään pakko olla ikinä.  

Vierailija
94/94 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan tietääkseni seurakunta hautaa ota haltuunsa ja vielä mitään laskua perään laita, jos sinne ei ole viety kukkia.

Hautapaikkahan ostetaan seurakunnalta tietyksi määräksi vuosia, taitaa nykyään olla 25 vuotta ainakin meidän seurakunnassa.  Mitä on haudan hoitamatta jättäminen?  Jos siinä kasvaa ruohoa ja rikkakasveja, ei se silti ole mikään hoitamatta jättäminen.  Aina ei omaiset pääse hautoja laittamaan, siihen voi olla monia syitä.  Kukkia haudalla ei ole mikään pakko olla ikinä.  

Kyllä näyttää hoitamattolalta, jos kiven edustalla kasvaa korkeita rikkaruohoja niin, ettei edes nimiä näy. Kukkia ei toki tarvitse laittaa, mutta olisi hyvä, edes katsoa, että ruoho on suhteellisen siististi kiven ympärillä.