IL: Vanhusten hätä ei ole ohi – Outoja kuolemia, vaippoihin pakottamista, hyvätuloiset kiilaavat köyhien ohi...
Selvitys on karua luettavaa. Miten tähän on tultu? Mihin ne meidän verorahat oikein käytetään?
Kommentit (74)
Ttttt kirjoitti:
Vanhukset jotka nähnyt sodan ja osan isät ja itse osallistunut sotaan jossa puolustettiin suomen itsenäisyyttä joutuvat nyt täysin heitteille. Mikä tätä maata vaivaa????
Nuoria terveitä miehiä saapuu tänne Suomeen ja niitä höössätään ja paassataan kaiken maailman virikkeillä ja toiminnoilla
"Nuorien miesten" kulttuuriin kuuluu hoitaa omat vanhukset itse, joten tulevaisuudessa tilanne helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut verotahoista? Vaikka noihin menisi maksusitoomuksella, niin nuo ovat yksityisiä toimijoita. Omistajat ulkomailla ja ainoa tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Tässä kiteytyy kapitalismin moraali.
Itse olen sitä.mieltä, että tulevaisuudessa yritysten on pakko muuttua vastuullisen miksi oli kyseessä vanhustenhoito tai vaatetuotanto tms. Mutta kuluttajilla on siinä myös vastuunsa. Sitä tuotetaan mitä ostetaan.Et ole ilmeisesti kuullut palveluseteleistä?
Palvelusetelin maksaa kunta eli veronmaksajat. Eli veronmaksajien rahat valuu veroparatiiseihin. Yksityinen toimija tavoittelee aina voittoa ja se tarkoittaa mahdollisimman pieniä kuluja hoidon tuottajalle = huono hoito.
Mä olen alkanut funtsia että pitää varmaan ottaa oma faija meille sit kun se ei enää pärjää yksin. Tulee halvemmaksi palkata joku avustaja niiksi tunneiksi katsomaan faijan perään kun olen töissä, kuin laittaa se johonkin hoitokotiin. Enkä mä halua että sitä rääkätään, vaikkei faijan vaippojen vaihto todellakaan ole ollut mikään unelmani. Siihen ei välttämättä montaa vuotta mene että alkaa tarvita tosissaan apua. Onneksi kuopus saatiin just vaipoista pois. Ja onneksi appivanhemmilla on yksi peräkammarinpoika että ehkä meidän ei tarvitse niistä ihan fyysisesti huolehtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhuksista on edelleen kotona, eivätkä pääse hoivakotiin. Suoraan ostettuna paikka maksaa 4000-5000 €/kk, kenellä tuohon on varaa?
Siinä vaiheessa, kun on liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin on ongelmia tiedossa.Tuolla rahalla saisi jo täysihoidon Thaimaan hotelleissa koko vuodeksi. Onkohan näissä hoivakotien hinnoissa "vähän" ilmaa?
Se, että osastolla päivystää yksi yökkö, jolla on sairaanhoitajan pätevyys, ja asukas saa ympärivuotisen turvarannekeen, tuskin voi maksaa osaston asukeille noin paljoa? Mihin nuo rahat valuvat?
Eihän nyt hyvänen aika "kallista" sairaanhoitajaa oteta tavallisissa palvelutaloissa yököksi. Kyllä se halvempi lähihoitaja päivystää yöt.
Vierailija kirjoitti:
Ttttt kirjoitti:
Vanhukset jotka nähnyt sodan ja osan isät ja itse osallistunut sotaan jossa puolustettiin suomen itsenäisyyttä joutuvat nyt täysin heitteille. Mikä tätä maata vaivaa????
Nuoria terveitä miehiä saapuu tänne Suomeen ja niitä höössätään ja paassataan kaiken maailman virikkeillä ja toiminnoilla
Nykyään kun raha ratkaisee, niin taloudellisesti ajateltuna kannattaa satsata nuoriin, eikä vanhoihin.
-960 000e/hlö
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeita saada hoitajien työtä houkuttelevammaksi? Viikkotyötunti pienemmäksi samalla palkalla, yksi ylimääräinen hoitaja töihin, ilmainen ruoka, palkattu virkistystyöntekijä vanhuksille? Onko tuo liian kallista yksityiselle työnantajalle? Nyt on pula työntekijöistä ja tuossa olisi listaa millä voisi saada houkuteltua niitä. Saisi pidettyä alalla olevat töissä.
Turhaa pölinää. Työnantaja ajattelee seuraavasti ( tulot - kulut = voitot ). Mitä pienemmäksi tuon kuluosan saa tingittyä, sitä isompi on taskuun tipahtava voitto. Keplotellaan kaikki mahdolliset reiät laista, määräyksistä ja suosituksista, että siinä onnistutaan. Hoitaja joko ymmärtää ja hyväksyy tilanteen tai poistuu takavasemmalle. Voitot ennenkaikkea. Ei ole pulaa tekijöistä, on pulaa palkanmaksajista.
Ratkaisu olisi lähettää ne asukit Thaimaan lämpöön. Sinne kivaan paikkaan asuntola täyshoidolla, muutamalla sikäläisellä hoitajalla ja lääkärillä. Tulisi halvaksi ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Kyllä sitä ruisleipää ja maitoa saa sieltäkin.
Pohjoismaiden ylivoimaisesti surkein vanhustenhuolto. Suomalaiseen arvomaailmaan kuuluu asioiden saaminen paremmaksi säästämisen kautta, jolla luullaan, että saadaan hyvä tulos. Tietäis vaan, että mihin säästetään. (esim. Nyt tämä verkkolaitteita tekevä Nokiakin on vaikeuksissa, koska säästivät. Sen sijaan talousvaikeuksissa pitää satsata lisää osaamiseen.)
Toivon Presidentin mielipidettä tähän asiaan. Mites vanhustenhuolto etelä Euroopassa? Minäkin päädyn siihen että omat vanhemmat otan kotiini ettei tarvitse kauheeseen vanhainkotiin laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon Presidentin mielipidettä tähän asiaan. Mites vanhustenhuolto etelä Euroopassa? Minäkin päädyn siihen että omat vanhemmat otan kotiini ettei tarvitse kauheeseen vanhainkotiin laittaa.
Salelta jos kysyy niin kannattaa valita 30 vuotta nuorempi vaimo. Homma hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salelta jos kysyy niin kannattaa valita 30 vuotta nuorempi vaimo. Homma hoidettu.
Hyvä pointti, vaimo voi taas miehensä loppuun asti hoidettuaaan ottaa tällaisen nuoren miehen huolehtimaan itsestään, näin tää kuvio saadaan pyörimään. Lapsia jos ei synny niin kyllä varmaan halukkaita tulokkaita on.
Hoitoalalla on muutama paha ongelma. Palkka tietenkin, mutta pahinta on työilmapiiri. Se saa monen opiskelijan lopettamaan jo harjoittelussa. Se on toisten kyttäämistä ja lyttäämistä, eikä tilanne ole parantunut sitten serkkujeni opiskeluajoista.
Työajat ovat sitä mitä ovat, enkä käsitä miksi pitää kuin kiusalla laittaa iltavuoron jälkeen aamuvuoro niin että pitkämatkalainen tuskin ehtii kotonaan käväistä, tuskin nukkumaan. Toisten työvuoroihin sekaannutaan, vaikka ne eivät millään tavalla vaikuta omaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Mikään yhteiskunta ei selviä tällaisesta määrästä vanhuksia, ja tilanne pahenee. Syntyvyyden romahtaminen saa tilanteen karkaamaan lopullisesti käsistä muutamassa vuosikymmenessä.
Höpsis. On sitä Japanissakin pärjöilty.
Siellä ei siedettäisi tällaista menoa. (Ei ainakaan, jos on lapsia vahtimassa hoidon tasoa)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeita saada hoitajien työtä houkuttelevammaksi? Viikkotyötunti pienemmäksi samalla palkalla, yksi ylimääräinen hoitaja töihin, ilmainen ruoka, palkattu virkistystyöntekijä vanhuksille? Onko tuo liian kallista yksityiselle työnantajalle? Nyt on pula työntekijöistä ja tuossa olisi listaa millä voisi saada houkuteltua niitä. Saisi pidettyä alalla olevat töissä.
Mun kaveri palkattiin virikeohjaajaksi yksityiseen paikkaan. (koulutus alalle)
Meni sinne sitten ja avasi virikekaaoin. Siellä oli hiukan jotain askartelupahvia, ei juuri muuta. Hän oli järkyttynyt, että mitenkä hän nyt näin niukoin materiaalein mitään järkkää. Ei ollut haluja hankkia lisääkään materiaalia. Ja hänet pantiin suurimmaksi osaksi muihin hommiin. (hänellä oli sattumoisin myös hoitajakoulutus)
Vanhuksien ja lapsien hoitoon ei täällä Suomessa juuri panosteta. Päiväkodeistakin näkee että köyhää on.. olen ollut myöskin monessa vanhusten paikassa töissä ja voin sanoa, että vanhusten hoito ei todellakaan ole inhimillistä. Vanhuksia myös saattaa kuolla ihan vain tukehtumalla koska kukaan ei ehtinyt "pelastamaan". Ne on oikeita säilytys paikkoja ja usean vanhuksen suusta olen kuullut sanat "voi kun pääsisi jo pois".
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksien ja lapsien hoitoon ei täällä Suomessa juuri panosteta. Päiväkodeistakin näkee että köyhää on.. olen ollut myöskin monessa vanhusten paikassa töissä ja voin sanoa, että vanhusten hoito ei todellakaan ole inhimillistä. Vanhuksia myös saattaa kuolla ihan vain tukehtumalla koska kukaan ei ehtinyt "pelastamaan". Ne on oikeita säilytys paikkoja ja usean vanhuksen suusta olen kuullut sanat "voi kun pääsisi jo pois".
Julkinen sektori on ajettu todella ahtaalle. Työntekijät vääntävät niska limassa usean kolleegansakin töitä ja näin on mikäli on niin onnellinen tilanne, että kaikki virat on täytetty. Yleensä ei ole ja henkilöstömitoitus on alakantissa vaikka kaikki olisi töissäkin. On yleistä, että ruoksiksia ei ehdi pitää ja kahvikin on omakustanteista. Mitä tulee niille asiakkaille tarjottaviin palveluihin, niin monesti on tarjottavana pelkkää tyhjää. Ei ole määrärahaa eikä tälle vuodelle enää saakaan. Köyhää on. Kuntien rahat palavat kehnosti hoidettujen rakennusten remppoihin ja purkamisiin sekä vanhuspalveluihin. Lapsilta ja koululaisilta leikataan kaikki.
Kyse on prioriteeteistä sotakàrkurit kaksoisvirranmaasta on tärkeämpiä punavihreille. Ymmärtäähän sen, lisäähän se suominaisten kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut verotahoista? Vaikka noihin menisi maksusitoomuksella, niin nuo ovat yksityisiä toimijoita. Omistajat ulkomailla ja ainoa tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Tässä kiteytyy kapitalismin moraali.
Itse olen sitä.mieltä, että tulevaisuudessa yritysten on pakko muuttua vastuullisen miksi oli kyseessä vanhustenhoito tai vaatetuotanto tms. Mutta kuluttajilla on siinä myös vastuunsa. Sitä tuotetaan mitä ostetaan.Joissakin kunnissa koko perusterveydenhuolto on ostettu esim vaihtoehdolta A. Ei siinä silloin kuluttajalla ole mahdollisuutta.
Näin esim eräässä rajaseudun kunnassa.
Ihan niin on täälläkin. Kasvualueella, 100 km:n päässä Helsingistä.
Herätys!
Tää on se systeemi jonka demarit halusivat väkisin säilyttää. Onnea voittajille ja osanotto vanhoille. Itseasiassa äänestäjänä alkaa miettiä että miten noista vit**päistä demareista pääsee eroon koska ne ei tunnu edes haluavan hoitaa kuntoon isojakaan ongelmia. Ei, persut ei ole parannus joten suksikaa kuuseen mestarifanit jo etukäteen.
Yksityistäminen on ollut aina kokkarien märkä päiväuni. Siksi sotekin yritettiin runnoa väkisin läpi.
Näitä ei kuule paljoa ole. Nuorimmat jotka ovat nähneet (ja jotain ehkä muistavatkin) sodan ovat noin 80-vuotiaita. Sotaan osallistuneista nuorimmat ovat 90-vuotiaita.