Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

Vierailija
25.10.2019 |

Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....

Kommentit (1206)

Vierailija
121/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teini-ikäisen tytön hygieniatuotteet siis tampponeja ja siteitä? Vai jotain saippuaa. Ei kai tamppooneja voi antaa joululahjaksi?

Käytä nyt vähän järkeäsi.

Hygieniatuotteet voi olla esim. suihkusaippuaa (vaikka Bodyshop), meikkitarvikkeita kuten meikkisienet tai siveltimet, huulirasvaa tms.

Vierailija
122/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi jo ajatuksena väärältä ostaa uusimman pelikoneen pelejä lahjaksi tuntemattomille, kun meilläkään ei ole niihin pelikoneisiin keskituloisina varaa. Onkohan osalla työttömistä ihan väärä käsitys siitä, mitä kaikkea keskivertopalkallisen perheessä on ja ei ole varaa hankkia? Meidän perheessä viimeisin pakollisin hankinta oli oma auto (työmatkoja varten), ja sen vuoksi emme sitten voineetkaan ostaa lapsille mitään kalliimpaa jouluksi. Joutuvat nyt siis "tyytymään" vajaan parin sadan euron lahjoihin per pää. Ja niiden joukossa on myös vaatetta ym. perustarvetta, hui kamala. 

Onko sun mielestä vajaa parisataa euroa per pää vähän? ” Joutuvat tyytymään”...

Huomasitko, että kirjoitin perheemme olevan keskituloinen? Keskituloisessa perheessä vajaa 200€ per lapsi ON aika vähän lahjoihin jouluna. 

Toivottavasti tämä oli vitsi!

No ei ollut. En tiedä teistä muista, mutta meidän perheessä joulu on vuoden suurin juhla, ja silloin annetaan paljon lahjoja lapsille. Emme ostele joulun ja synttäreiden ulkopuolella yleensä mitään sen isompaa, nytkin on jo loppukesästä asti pyydetty toivomaan pukilta niitä pelikonsoleita ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi liian suuri vaiva etsiä tuolta aidosti apua (muuta kuin elämänhallinta-apua) tarvitseva, joten en lahjoita. Laitan Joulupuun kautta varmaan vaate- ja kirjakaupan lahjakortteja, ne menevät saajilleen oman paikkakunnan lastensuojelun kautta.

Vierailija
124/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajatellaan että tuntemattoman auttajan tehtävä olisi antaa ne ns. parhaat lahjat? Siis kun nyt parissa kommentissa on ruodittu sitä, jos joku antaakin niitä sukkia ym. lahjaksi. Minusta vanhemman/huoltajan tehtävä on hankkia lapselleen se kalliimpi juttu, ja sitten pyytää pieniä juttuja muilta, jos on pakko. 

Jos vanhemmat on niitä elämänhallintaongelmaisia juoppoja, et välttämättä saa heiltä mitään. Itse käsittäisin tuon keräyksen tarkoituksen ilon tuottamiseksi niille lapsille, oli vanhemmat sitten olosuhteiden uhreja tai kelvottomia.

Minusta tuntematon voi niitä sukkiakin ostaa. Itse lähinnä kritisoin sukka-kommenteilla tuota monissa viesteissä näkyvää ajatusta, että lapsi tai teini toimii jotenkin väärin, kun toivoo jotain "liian hienoa" ja että pitäisi köyhänä tajuta toivoa vain jotain drodoranttia ja hammastahnaa. Mitä itse toivoitte lapsena tai teininä joululahjaksi? Minä olin lapdi 90-luvulla ja teini 2000-luvulla ja kyllä toivoin kivoja leluja ja sitten vähän vanhempana PS2:sta. En toivonut villasukkia. Siltikin minusta tuli ihan tavallinen veroja maksava ja töissä käyvä kansalainen.

Toki lapsi tai nuori voi toivoa vaikka mitä. Idea onkin siinä, että vanhempi toteuttaa ITSE sen pleikkarin tai muun kalliin lahjan tai ei ainakaan listaa sitä sivustolle, jossa on idea pyytää tuntemattomilta ihmisiltä lahjoituksia. Eli jos teinin listassa lukee "PS4 ja siihen pelejä, vaatteita, karkkia" niin Jouluapuun välitetään pyyntö vaatelahjakortista, karkista sekä ehkä niistä peleistä. Silloin EI pyydetä tuntemattomilta itse konsolia! Aivan kohtuutonta ja törkeää. 

Vierailija
125/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi liian suuri vaiva etsiä tuolta aidosti apua (muuta kuin elämänhallinta-apua) tarvitseva, joten en lahjoita. Laitan Joulupuun kautta varmaan vaate- ja kirjakaupan lahjakortteja, ne menevät saajilleen oman paikkakunnan lastensuojelun kautta.

Meillä on tällä hetkellä miehen kanssa hyvä tilanne ja perheeseen kuuluu myös kaksi lasta. Joten ajattelin, että olisi mukava vaikka vähän antaa omasta eteenpäin. Yksi ensimmäisistä jonka luin, oli tämä:

"Perheeseen kuuluu vanhemmat ja neljä lasta. Molemmat vanhemmat ovat työttöminä, sillä erityislapsi vaatii molempien vanhempien avun ja tuen. Perheeseen on syntymässä ennen joulua viides lapsi. "

Eivät me mitään kovin ihmeellistä toivoneet, mutta jotenkin tuo viides lapsi tulossa, kun jo nyt erityislapsen takia on molemmat työttöminä särähti korvaan. 

Vierailija
126/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullut niin paljon negatiivisia kokemuksia näistä että en osallistu - kohtuuttomia toiveita ja usein ilmeistä että taloudenhallinta on huonoa. Joskus lahjoja bongattu netistä myynnistä jo ennen joulua. Suomessa sosiaalituilla kyllä kustantaa jouluruoat ja lapsille pari pientä pakettia. Jos jotain tuen niin mieluummin vaikka paikallista löytöeläintaloa tai itämeren putsausta.

Vierailija
127/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS4 maksaa about 250 euroa. Miten niin monilla köyhillä perheillä on varaa sellaisiin?

Vierailija
128/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen on hyvä oppia, etteivät lahjat tipu puusta. Eli siis, jos on köyhyyttä ja iso perhe, niin on kohtuutonta pyytää 3-5 eri PS4-peliä ja kalliita merkkihuppareita vierailta ihmisiltä yhdelle lapselle, eli siis yhteensä vaikkapa 20 peliä. Edes työssäkäyvien lapset eivät niitä saa. Tämä pitäisi huomioida.

Olen itse alkoholistivanhempien lapsi, isä oli vankilassa lapsuuteni ajan. Saimme sen verran kaikkea, että pärjäsimme. En saanut hienoja lahjoja, joten minulle oli alusta asti selvää, että opiskelen ja hankin hyvän ammatin. Taas serkkuni perhe kerjäsi jo silloin kaiken, joten serkkuni oppi, että hänelle kuuluu paremmat tai ainakin samat asiat kuin työssäkäyvien lapsille.

Minä olen nykyään yliopistossa opettajana, serkkuni elää tuilla. Serkku kerjäilee noissa ja myy sitten "turhat" pois ja valittaa, jos viisi lastaan saavat liian halpoja tai tylsiä pelejä tai vaatteita. Hän suuttui, kun sai itse Diorin hajuveden kevään mallistosta, vaikka olisi halunnut syksyn uutuuden. Hänellä on ihan hämärtynyt käsitys siitä, millaista on tavallisten työssäkäyvien elämä. Hän itse matkustaa joka vuosi kerran tai kaksi ulkomaille, eikä hän ymmärrä, etteivät työssäkäyvät ainakaan enempää matkusta, vaan valittaa tästäkin.

En ollut lahjakas tai viisas, enkä ole edelleenkään. Silti kovalla työnteolla kirjoitin hyvät paperit lukiosta ja pääsin yliopistoon. Ei vastuuta voi aina sysätä muille omista toimista.

N31

Mä selasin aika pitkään noita avunpyyntöjä, enkä yhdessäkään nähnyt pyyntöä merkkihuppareista tai merkkivatteista ylipäätään. Monessa lukee vain huppari. Ei myöskään pyydetty useampaa PS peliä/lapsi. Meillä on noita pelejä, sellaisia mitä ei enää kukaan pelaa, mutta ovat siis ihan ehjiä. Niitä voisi laittaa pakettiin. Pitää tutkia tarkemmin, miten tuo homma menee. 

En ole tuo, kenelle vastasit, mutta itse ainakin löysin monta Adidaksen pyytäjää ja noita pleikkaripyytäjiä.

Lisäksi oli noita sianlihattomia, jotka yh-äitejä ja silti pienin lapsi esim. 4kk vanha. Miksi 4kk pitää saada lahjoja jouluna, kun muuten ei hyväksytä meidän kulttuuriamme?

Kolmen teinin vanhempana ymmärrän kyllä nuo Adidaksen pyytäjät. "Kaikillahan" niitä koulussa on, eikä ne ole mitenkään erityisen kalliita. Citymarketissa myynnissä. 35€ saat verkkarihuosut pojalle ja onhan se eri  kuin käyttää 10€ Tokmannin pökiä. 

Vierailija
129/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS4 maksaa about 250 euroa. Miten niin monilla köyhillä perheillä on varaa sellaisiin?

Onko tuolla oikeasti paljonkin noita pleikkareiden ja niiden pelien pyytäjiä?

Vierailija
130/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Äiti on 18-vuotiaan tytön yksinhuoltaja.” Wtf. Aikuisen huoltaja? Ehkä tyttö lukiossa, mutta ei ainakaan mainintaa. ”Perheessä äiti ja kolme aikuista lasta. Kaksi lapsista jo asuu omillaan”. ”Äiti ja viisi lasta. Isää ei ole ollut koskaan kuviossa mukana”. Eli onko kaikilla eri isä? Ja sitten paljon vuosia työttömänä olleita velkaantuneita. Liekö pikavippejä otettu? Kyllä moni noista tarinoista pistää miettimään. Itsekin aina ollut pienituloinen. Ehkä jotain sairauden yllättämää tai töissäkäyvää pienituloista yksinhuoltajaa voisin auttaa. Kannatan jotain elämänhallintapalvelua suurimmalle osalle.

Vierailija
131/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vastaan perhe, joka yrittää maksattaa jokaiselle lapselleen (ja niitä onkin sitten useampi!) suksipaketin. Eli sukset, sauvat sekä monot. Erikoista. Noinkohan ovat lasten omia toiveita? Ja vanhemmilta lapsilta ei ole jäänyt yhtään paria nuoremmille käytettäväksi?

Tuli myös vastaan isä, joka toivoo takkia koossa XXXL sekä jouluruokaa. :D Anteeksi, mutta...niin. 

Vierailija
132/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajatellaan että tuntemattoman auttajan tehtävä olisi antaa ne ns. parhaat lahjat? Siis kun nyt parissa kommentissa on ruodittu sitä, jos joku antaakin niitä sukkia ym. lahjaksi. Minusta vanhemman/huoltajan tehtävä on hankkia lapselleen se kalliimpi juttu, ja sitten pyytää pieniä juttuja muilta, jos on pakko. 

Jos vanhemmat on niitä elämänhallintaongelmaisia juoppoja, et välttämättä saa heiltä mitään. Itse käsittäisin tuon keräyksen tarkoituksen ilon tuottamiseksi niille lapsille, oli vanhemmat sitten olosuhteiden uhreja tai kelvottomia.

Minusta tuntematon voi niitä sukkiakin ostaa. Itse lähinnä kritisoin sukka-kommenteilla tuota monissa viesteissä näkyvää ajatusta, että lapsi tai teini toimii jotenkin väärin, kun toivoo jotain "liian hienoa" ja että pitäisi köyhänä tajuta toivoa vain jotain drodoranttia ja hammastahnaa. Mitä itse toivoitte lapsena tai teininä joululahjaksi? Minä olin lapdi 90-luvulla ja teini 2000-luvulla ja kyllä toivoin kivoja leluja ja sitten vähän vanhempana PS2:sta. En toivonut villasukkia. Siltikin minusta tuli ihan tavallinen veroja maksava ja töissä käyvä kansalainen.

Toki lapsi tai nuori voi toivoa vaikka mitä. Idea onkin siinä, että vanhempi toteuttaa ITSE sen pleikkarin tai muun kalliin lahjan tai ei ainakaan listaa sitä sivustolle, jossa on idea pyytää tuntemattomilta ihmisiltä lahjoituksia. Eli jos teinin listassa lukee "PS4 ja siihen pelejä, vaatteita, karkkia" niin Jouluapuun välitetään pyyntö vaatelahjakortista, karkista sekä ehkä niistä peleistä. Silloin EI pyydetä tuntemattomilta itse konsolia! Aivan kohtuutonta ja törkeää. 

Lapsen on saatava kaikki toivomansa? Tolkuttoman kallis peliturhake SEKÄ jonkun tuntemattoman kustantamat releet ja meikit päälle? Kyllähän tuo opettaa miten yhteiskunta toimii ja kannustaa nuorta kohti parempaa.

Vierailija
133/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhemmat ovat sairastaneet masennusta neljä vuotta. Isä on kuntoutustuella ja äiti äitiysrahalla."

Jännä että samaan aikaan ovat masentuneet. Ja yleensä masennusta sairastetaan vuosia, jo nuoresta asti, ilman että se välttämättä vaikuttaisi työkykyyn noin ratkaisevasti. Uuden lapsen ovat kuitenkin jaksaneet tehdä? Ja tottakai se puolivuotiaskin nyt tarvitsee niitä lahjoja.

(Joo anteeksi julma viestini, mutta tämä viesti vaan haiskahtaa kilsan päähän kusetusyritykseltä. Olen itse ollut masentunut teinistä asti, joten jotain kokemusta on tästäkin asiasta.)

Vierailija
134/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygieniaa jättipulloissa jotain koko perheelle. Halvat kosmetiikkalaukut, tytötkin voisivat käyttää liikuntapäivinä suihkussa koulussa tai liikuntapaikoissa käydessä. Niihin kammat, harjat, ja mitä pientä mahtuu.

Hammasharjat, suuvettä, hammastahnaa, lenkkejä, pinsetit, käsipeili, kirkas pullo kynsilakkaa, kynsiviiloja, kynsisakset, pumpulia, laastaria, desinfiointiainetta, jalkahöylät, vartalovoidetta tai apteekin perusvoidetta. Nuoremmille ehkä etenkin hiuspannat, pinnejä. Kotiin kynsiharjaa, halpaa ja riittoisaa shampoota, hoitoainetta, suihkusaippuaa, suihkumyssy. Mitä nyt itse mieltää sopivaksi. Köyhään kotiin läjä halpoja pyyhkeitä. Mikäli on monen naisen koti, uusi hiustenkuivain voisi olla tervetullut, tai jokin halpa peruskiharrin. Kenkien kosteussuojaa, kenkädödöä, monellako köyhällä varaa hankkia? Kengänpohjallisia, nauhoja. Kenkäharja. Vaateharja. Tavallisia perusparistoja. Pesuaineet. Mikrokuituliinat. Lattiarätit. Pesupussit, rintsikkapussit, pyykkipojat, pyykkikorit / pussit. Tarvitessa ihan itse siivousvälineet.

Isoon perheeseen pari halpaa rannekelloa. Joltakulta lapsista kuitenkin puuttuu. Käytetty pesukone /ompelukone. Imuri. Ompelukori, käsityövälineitä kuten jokin valikoima puikkoja ja oheista, sukkalankoja. Keittiöön valikoima maustepusseja, sekalaista kätevää hyödyllistä keittiötilpehööriä. Leikkuulautaa, teepalloa, pussinsulkijoita, leivinpaperia, minigrippiä, pannulappuja, pannumyssyä, uutta essua, pannunalusia, kertakäyttöpaistovuokia, tai halpoja keraamisia. Halpaa kasaria tai kattilaa.

Jos itse vie lahjat, iso säkki tai kaksi WC-paperia tulee kaikkialla käytetyksi eikä voi mennä hukkaan. Lapsiperheeseen sellaisessa missä perheellä kylmää säilytystilaa, 10kg säkki yleisperunaa, muutama kaali. Jos on hyvä pakastin, vaikka mitä. Ilmankin: halpaa riisiä, puuroriisiä, mannaryynejä, perunajauhoja, makaronia, ohraa, erilaisia hiutaleita, jauhoja, herneitä, reilusti kananmunia.

Vierailija
135/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous ollut kuralla jo vuosia, yksi erityislapsi, äiti työttömänä ja isä sairaseläkkeellä, ei ole rahaa ruokaankaan, ja sitten on kuitenkin pari taaperoa ja viides lapsi tulossa. Tällaisiahan tuolla on paljon. Mitähän jouluruokien toivojat tuumisivat, jos veisin muutaman kilon juureksia, jauhopussin, siirappipurkin ja kermaa?

Vierailija
136/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löytyi yh-äiti, jolla on mm. vuokrat rästissä, mutta väittää ettei mikään taho suostu auttamaan. I call bullshit; sossu maksaa lapsiperheen vuokrarästit aivan varmasti. Meidänkin kunnassa on ihan oma palvelunsa tälle. Ruokarahaa kuukaudeksi on vain 60€, mutta tietty tässä(kin) perheessä on neljä lemmikkiä. :)))) 

Kolme perhettä on tullut vastaan, joissa asutaan omistusasunnossa, mutta raha ei sitten riitäkään joulun järkkäämiseen. Mitäköhän kannattaisi tuossa tilanteessa tehdä, hmm?

Osa on sangen laatutietoisia, on toivottu ihan tietyn merkin kenkiä jne. 

Ei helvetti, "kissalle muistamista". :DDDDDDDDDD Sehän se tarpeellista onkin! Samassa perheessä pyydetään lahjoja vauvalle, joka ei ehdi edes syntymään tämän vuoden aikana...

Vierailija
137/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saa 300e/lapsi/kk. Monella useampi lapsi. Eikö tuosta tosiaankaan ole varaa ostaa edes jouluruokaa, kun sitä toivotaan. Mihin ne rahat aina menee?

Vierailija
138/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea saa 300e/lapsi/kk. Monella useampi lapsi. Eikö tuosta tosiaankaan ole varaa ostaa edes jouluruokaa, kun sitä toivotaan. Mihin ne rahat aina menee?

Lisäksi ainakin vielä vähän aikaa sitten pystyi hakemaan lapsen harrastukseen tukea, summa oli ihan kiva. 

Vierailija
139/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perheeseen kuuluu äiti ja hänen viisi lastaan sekä tyttären 3v poika. Äiti saa äitiyspäivärahaa, joka ei kunnolla riitä joulun järjestämiseen. Kotona asuu myös opiskeleva tytär kolmevuotiaan poikansa kanssa. Vanhempien lasten isä asuu kauempana eikä ole mukana perheen arjessa kuin muutaman kerran vuodessa. Nuorimman lapsen isä ei myöskään paljoa osallistu lapsen elämään. Perheen tukiverkosto koostuu äidin äidistä ja kahdesta vanhemmasta sisaruksesta.

Poika 19v

Tyttö 18v

Tyttö 11v

Tyttö 8v

Poika 3v

Tyttö 7kk"

Olen sanaton. Tytär saanut ilmeisesti lapsen siis 15-vuotiaana ja äidilläkin 7kk ikäinen vauva. Ja isät ei mukana kuvioissa.

Vierailija
140/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä ihmetyttää moni noista pyynnöistä tai miten sellaiseen tilanteeseen on päädytty, ettei muka ole rahaa lahjoihin tai ruokaan...

Minulla oli köyhä lapsuus (ihan 1990-2000 -luvuilla). Isä kävi valtion pienipalkkaisessa työssä, äiti oli kotiäitinä ja meitä lapsia oli kolme. Lapsilisän lisäksi vanhemmat eivät koskaan kehdanneet mitään tukia hakea ja niin vain saatiin asuntolainaa makseltua, AINA oli jouluna pöytä koreana ja kaikille lahjoja. Halvasta kotiruuasta ja käytettyinä saaduista vaatteista huolimatta tili oli yleensä nollilla kuun vaihteessa, mutta niinpähän vain kaikki juhlat järjestettiin joka vuosi ja vieraitakin kutsuttiin. Lahjoja saivat myös sukulaislapset ja heidän vanhempansa.

Itse auttaisin mielelläni myös vähävaraista vanhusta tai opiskelijaa näiden lapsitehtailijoiden sijaan.