Naurettavin ihmisen anatomiaa koskeva harhaluulo, jonka olet kuullut?
Eli mikä on älyttömin uskomus, mitä olet kuullut kenenkään esittävän ihmiskehosta?
Kommentit (627)
Vierailija kirjoitti:
Se, että ruskeasilmäiset eivät voi saada sinisilmäistä lasta. Tätä opetettiin meille jopa biologian genetiikan kurssilla lukiossa 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä. Nämä Rr, Rs yms esimerkit on ihan helppoja esimerkkejä oepttaa teineille perusjuttuja perimästä, mutta ongelma on vaan siinä, että silmien väri määriytyy vaikka kuinka monen eri geenin kautta. Itse näsäviisaana teininä kysyin "entäs minä? mulla on vihreät silmät!" Ja ei ole siis mitkään vihertävän siniset vaan ihan kunnon vihreät, pikemminkin kellertävät kuin siniset. Opettaja ei tähän oikeen osannut vastata. :)
Vihreä fenotyyppi on genotyypiltään usein ruskeasilmäinen. Onko vähintään toisella vanhemmistasi ruskeat silmät? Itse olen vihreäsilmäinen (vanhemmilla ruskeat ja siniset), ja mulla on sinisilmäisen miehen kanssa (jolla sinisilmäiset vanhemmat) on kaksi ruskeasilmäistä lasta. Välitän siis sitä ruskeaa jälkipolville, vaikkei se itsellä näykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että kylmä aiheuttaa flunssaa. Tämä harhaluulo on monilla ihan fiksuilla ja koulutetuilla ihmisillä.
Oikein kova kylmälle altistuminen saattaa toki vaikuttaa immuunipuolustukseen, jolloin, pöpöt hyökkäävät helpommin, mutta tämä pätee myös kaikkiin muihin vaivoihin. ei silti kukaan sano esim. "kylmä aiheuttaa ripulia"
Olin hiljattain vanhemmilla käymässä ja isä haki jotain pihalta ja piti ovea auki varmaan alle minuutin. Siinä satuin samalla aivastaamaan ja äiti sanoo "no nyt sä vilustuit!" Joo ihan muutamassa sekunnissa tulin sairaaksi. En sit tienny pitäskö alkaa aikuista ihmistä opettamaan taudinaiheuttajista ja siitä, että flunssa on tartuntatauti ja itää n. 3 päivää. Se ei mistään oven avauksesta yhtäkkiä taianomaisesti "synny".Kylmällä ja kuivalla ilmallahan limakalvot ärsyyntyy ja saattaa saada oireita kuten nenänvuotoa ja kurkkukipua, jotka kuitenkin loppuu heti kun siirtyy sisätiloihin. Samat oireethan voi tulla jos käy kuivassa aavikkoilmastossa tai vaikka istuu löylyttömässä, kuivassa saunassa. Tämä, ja se että flunssakausi yleensä ajoittuu kylmään vuodenaikaan on siis varmaan vaikuttanut tämän kansanuksomuksen syntyyn, vaikka mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole. Ihmisiähän asuu vaikka Havaijilla, jossa on ympäri vuoden lämmintä ja flunssakausi se sielläkin tulee.
Ilmeisesti kylmälle altistuminen kyllä myös aktivoi kehossa olevia viruksia. En nyt sen tarkemmin muista, mutta sen lisäksi, että immunijärjestelmä joutuu kovemmalle koetukselle kun kehon samalla pitää puolustautua kylmää vastaan/viruksille otollisemmat olit, kylmä lisää muutenkin virusten aktiivisuutta.
Niin, eli aivan kuten viestissäni sanoin. "Oikein kova kylmälle altistuminen saattaa toki vaikuttaa immuunipuolustukseen, jolloin, pöpöt hyökkäävät helpommin, mutta tämä pätee myös kaikkiin muihin vaivoihin. ei silti kukaan sano esim. "kylmä aiheuttaa ripulia" "
Se, että tämä liitetään yksipuolisesti flunssaan, eikä vaikka ripuliin, silmätulehdukseen, tai vaikkapa huuliherpekseen ei ole mistään kotoisin. Kylmä ei itsessään aiheuta mitään, se taudinaiheuttaja pitää jostain saada, tai olla jo kehossa. Se, miksi tämä liitetään flussaan tulee kylmän ja kuivan ilman aiheuttamista hengitystieoireista.
Exäni kysyi joskus, että voiko hänellä olla oireeton HIV, kun hän teininä kokeili laittaa sellaisen pitkän, ohuen kynttilän anaaliinsa masturboidessaan. Nauroin vähän hämmentyneenä ja sanoin että olihan tuo vitsi.
Valitettavasti ei ollut. Mies kuvitteli että HIV jotenkin maagisesti puhkeaa kun anaaliin työnnetään jotain ja siksi se on yleisempää homoseksuaaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ruskeasilmäiset eivät voi saada sinisilmäistä lasta. Tätä opetettiin meille jopa biologian genetiikan kurssilla lukiossa 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä. Nämä Rr, Rs yms esimerkit on ihan helppoja esimerkkejä oepttaa teineille perusjuttuja perimästä, mutta ongelma on vaan siinä, että silmien väri määriytyy vaikka kuinka monen eri geenin kautta. Itse näsäviisaana teininä kysyin "entäs minä? mulla on vihreät silmät!" Ja ei ole siis mitkään vihertävän siniset vaan ihan kunnon vihreät, pikemminkin kellertävät kuin siniset. Opettaja ei tähän oikeen osannut vastata. :)
Mä olen käsityksessä, että eniten silmien väriin vaikuttaa joidenkin geenien alleelien (alleenien?) vahvuus? Minulla ja miehelläni on molemmilla enemmän vihertävät kuin sinertävät silmät, joissa on ruskea ulkoreuna. Koska sini- ja ruskeasilmäisilläkin nämä silmänvärigeenit ovat tavallaan samanlaiset, mutta toiset jotenkin isompia ja vahvempia kuin toisilla. Vihersilmäisillä kys. geenit ovat sitten ehkä keskikokoa? :D No joo, enpäs kyllä selvästi tiedä mistään mitään, mutta meidän vihersilmäisten lapsista kaksi on viherruskeasilmäisiä ja yksi sinisilmäinen.
Periytyvyyteen liittyen yleisesti ajatellaan pojankin keskikaljuuntuvan jos isäkin on keskikalju, mutta oikeastihan keskikaljuuntuminen periytyy äidin puolelta, eli korkeintaan äidin isästä ja veljistä voisi päätellä mahtaako poikalapsi keskikaljuuntua. Hyvin harvoin ilmenee naisissa tämä, silloin nainen perii kaljuuntumisgeenin sekä äidiltään piilevänä, että isältään. Onhan siihen lääkkeet sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreä fenotyyppi on genotyypiltään usein ruskeasilmäinen. Onko vähintään toisella vanhemmistasi ruskeat silmät? Itse olen vihreäsilmäinen (vanhemmilla ruskeat ja siniset), ja mulla on sinisilmäisen miehen kanssa (jolla sinisilmäiset vanhemmat) on kaksi ruskeasilmäistä lasta. Välitän siis sitä ruskeaa jälkipolville, vaikkei se itsellä näykään.
Enpä tiedä yhtäkään ruskeasilmäistä koko suvussa, vihreäsilmäisiä kylläkin löytyy. Vihreäsilmäisyys on toki ruskeasilmäisyyden mutaatio, mutta niin on alkujaan sinisilmäisyyskin.
Pointtina oli siis vain se, että genetiikkaa opettiin kouluissa vuosikaudet ihan väärin, vaikka tuossa vaihessa jo tiedettiin, että voi aksi ruskeasilmäistäkin sinisilmäisen saada, mikäli suvussa niitä löytyy.
Se että miesten istumista jalat levällään pidetään jonkunlaisena leveilynä. Todellisuudessahan se on reisien välissä olevien kivesten puristuksen helpottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä yhtäkään ruskeasilmäistä koko suvussa, vihreäsilmäisiä kylläkin löytyy. Vihreäsilmäisyys on toki ruskeasilmäisyyden mutaatio, mutta niin on alkujaan sinisilmäisyyskin.
Pointtina oli siis vain se, että genetiikkaa opettiin kouluissa vuosikaudet ihan väärin, vaikka tuossa vaihessa jo tiedettiin, että voi aksi ruskeasilmäistäkin sinisilmäisen saada, mikäli suvussa niitä löytyy.
Muistatko oikeinpäin? Mun lukioaikoina 90-luvun loppupuolella opetettiin toisin päin, ettei kaksi sinisilmäistä (resessiivinen ominaisuus) voi saada ruskeasilmäistä lasta (dominoiva).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin päin opetettiin joskus. Että kaksi sisisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Se tiedettiin jo 70- luvulla, että ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käsityksessä, että eniten silmien väriin vaikuttaa joidenkin geenien alleelien (alleenien?) vahvuus? Minulla ja miehelläni on molemmilla enemmän vihertävät kuin sinertävät silmät, joissa on ruskea ulkoreuna. Koska sini- ja ruskeasilmäisilläkin nämä silmänvärigeenit ovat tavallaan samanlaiset, mutta toiset jotenkin isompia ja vahvempia kuin toisilla. Vihersilmäisillä kys. geenit ovat sitten ehkä keskikokoa? :D No joo, enpäs kyllä selvästi tiedä mistään mitään, mutta meidän vihersilmäisten lapsista kaksi on viherruskeasilmäisiä ja yksi sinisilmäinen.
Periytyvyyteen liittyen yleisesti ajatellaan pojankin keskikaljuuntuvan jos isäkin on keskikalju, mutta oikeastihan keskikaljuuntuminen periytyy äidin puolelta, eli korkeintaan äidin isästä ja veljistä voisi päätellä mahtaako poikalapsi keskikaljuuntua. Hyvin harvoin ilmenee naisissa tämä, silloin nainen perii kaljuuntumisgeenin sekä äidiltään piilevänä, että isältään. Onhan siihen lääkkeet sitten.
Itseasiassa tämä kaljuuntumisen perityminen äidin puolelta on myös täysi myytti :) Tällaiset geenit periytyvät ihan kummaltakin puolelta. Totta on siis se, että pelkkää isää ei kannata katsoa esimerkkinä, kannattaa vilkuilla sinne enojen yms suuntaan myös jos haluaa osviittaa kaljuuntumisegeeneistä. Samalla tavalla esim. rintojen koko ei periydy vain äidiltä, vaan siinä vaikuttaa myös isän puolen geenit ihan yhtä lailla, vaikka isällä ei sitä rintavarustusta olekaan.
Kaljuuntuminen voi myös hypätä sukupolven yli, eli perityy kyllä, mutta ns piilevänä. Meillä on perheessä 3 nyt jo aikuista poikaa. Yksi alkoi kaljuuntumaan jo armeijassa, toisella näkyy harvenemista ja kolmannella ei sitten mitään.
Eräs tyttö luuli yläasteikäisenä, että ensimmäisestä yhdynnästä ei voi tulla raskaaksi. Oli siis harrastanut seksiä ilman suojausta. Ei meinannut millään uskoa, kun kerroin asian todellisen laidan.
Minulta puuttuu ranteista luut, päiviteltiin, kun olin lapsi. "Niin on laiha ja pieni tyttö, ettei sillä voi olla luita käsivarsissa."
Teini-iästä alkaen kuulin kaikentietäviltä naisilta:
"Et voi saada lapsia, koska sinullahan ei ole edes rintoja." "Et voi synnyttää normaalisti, koska sinulla ei lantiota."
Olin jo uskoa, että nämä anatomisten osien outo puuttuminen estävät äitiyden, mutta kävikin ilmi, että olin vain valistajiini verrattuna eri kokoinen nainen. Lantio olikin riittävän leveä neljäkiloisten vauvojen synnyttämiseen ongelmitta. Rinnatkin ilmestyivät kookkaina, kun maitotiehyet täyttyivät. Ne löytyivät, minulle, keijukaiselle.
Miettikää, mitä sanotte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina oli siis vain se, että genetiikkaa opettiin kouluissa vuosikaudet ihan väärin, vaikka tuossa vaihessa jo tiedettiin, että voi aksi ruskeasilmäistäkin sinisilmäisen saada, mikäli suvussa niitä löytyy.Toisin päin opetettiin joskus. Että kaksi sisisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Se tiedettiin jo 70- luvulla, että ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisen lapsen.
Oli kummin päin tahansa, väärin on opetettu vuosikaudet. Silmien väri määräytyy useamman geenin kautta, joten vanhempien silmienväri ei toimi kuin suuntaa antavana ennusteena. Se "kartta" jota kouluissa piirrettiin näistä perintöominaisuusksista on ihan liian yksinkertainen, oikean kartan ja todennäköisyyksien laskentaan ei ihan riitä lukiolainen ja ruutupaperi. Silmienvärit eivät myskään toimi tyyliin "sininen" "ruskea" yms. Ruskeissa silmissäkin on tosi paljon variaatiota vaalean kullanruskeista silmistä ihan lähes mustaan tummanruskeaan.
Monessa muussa asiassa perintötekijät voivat toimia näin, eli esim. meillä käytettiin kanien luppakorvaisuutta tms. esimerkkinä, jotka voivatkin olla ihan oikein. Tämä klassinen silmienväri esimerkki on kuitenkin ihan päin seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Joku teiniaikojen kaveri oli sitä mieltä, että ihminen sokeutuu, jos silmään menee verta (mitähän tämäkin tarkoitti, sitäkö, että silmään roiskuu verta ulkopuolelta vai että verisuoni katkeaa?).
Tämä on itse asiassa ihan totta. Diabeettisessa retinopatiassa silmän lasiaiseen kasvaa uudissuonia, jotka puhjetessaan täyttävät lasiaisen verellä. Tämä veri peittää verkkokalvon, jolloin ihminen ei näe. Tosin näkö kyllä sitten palautuu hiljakseen kun veri imeytyy pois silmästä. Siihen voi mennä kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että kylmä aiheuttaa flunssaa. Tämä harhaluulo on monilla ihan fiksuilla ja koulutetuilla ihmisillä.
Oikein kova kylmälle altistuminen saattaa toki vaikuttaa immuunipuolustukseen, jolloin, pöpöt hyökkäävät helpommin, mutta tämä pätee myös kaikkiin muihin vaivoihin. ei silti kukaan sano esim. "kylmä aiheuttaa ripulia"
Olin hiljattain vanhemmilla käymässä ja isä haki jotain pihalta ja piti ovea auki varmaan alle minuutin. Siinä satuin samalla aivastaamaan ja äiti sanoo "no nyt sä vilustuit!" Joo ihan muutamassa sekunnissa tulin sairaaksi. En sit tienny pitäskö alkaa aikuista ihmistä opettamaan taudinaiheuttajista ja siitä, että flunssa on tartuntatauti ja itää n. 3 päivää. Se ei mistään oven avauksesta yhtäkkiä taianomaisesti "synny".Kylmällä ja kuivalla ilmallahan limakalvot ärsyyntyy ja saattaa saada oireita kuten nenänvuotoa ja kurkkukipua, jotka kuitenkin loppuu heti kun siirtyy sisätiloihin. Samat oireethan voi tulla jos käy kuivassa aavikkoilmastossa tai vaikka istuu löylyttömässä, kuivassa saunassa. Tämä, ja se että flunssakausi yleensä ajoittuu kylmään vuodenaikaan on siis varmaan vaikuttanut tämän kansanuksomuksen syntyyn, vaikka mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole. Ihmisiähän asuu vaikka Havaijilla, jossa on ympäri vuoden lämmintä ja flunssakausi se sielläkin tulee.
Ilmeisesti kylmälle altistuminen kyllä myös aktivoi kehossa olevia viruksia. En nyt sen tarkemmin muista, mutta sen lisäksi, että immunijärjestelmä joutuu kovemmalle koetukselle kun kehon samalla pitää puolustautua kylmää vastaan/viruksille otollisemmat olit, kylmä lisää muutenkin virusten aktiivisuutta.
Niin, eli aivan kuten viestissäni sanoin. "Oikein kova kylmälle altistuminen saattaa toki vaikuttaa immuunipuolustukseen, jolloin, pöpöt hyökkäävät helpommin, mutta tämä pätee myös kaikkiin muihin vaivoihin. ei silti kukaan sano esim. "kylmä aiheuttaa ripulia" "
Se, että tämä liitetään yksipuolisesti flunssaan, eikä vaikka ripuliin, silmätulehdukseen, tai vaikkapa huuliherpekseen ei ole mistään kotoisin. Kylmä ei itsessään aiheuta mitään, se taudinaiheuttaja pitää jostain saada, tai olla jo kehossa. Se, miksi tämä liitetään flussaan tulee kylmän ja kuivan ilman aiheuttamista hengitystieoireista.
Tämä ei nykyisen tutkimustiedon mukaan pidä paikkaansa.
Nimittäin uusimpien tutkimusten mukaan kylmä ilma helpottaa virusten säilymistä, mutta myös heikentää vastustuskykyä ja vaikeuttaa valkosolujen toimintaa.
Lisäksi väite että "kylmä ei itsessään aiheuta mitään" todistaa, ettet olet todellakaan ajatellut asiaa syvällisemmin. Oletko kuullut esim. hypotermiasta?
Että kaikilla mustilla miehillä on pitkä penis ja aasialaisilla lyhyt. Niissä on vaihtelua yhtä paljon kuin suomalaisilla.
Sitten se, että naisen alapää löystyy, jos harrastaa seksiä eri miehen kanssa vaikka kerran kuussa, mutta ei löysty jos harrastaa seksiä oman kumppanin kanssa joka päivä.
Anoppi ei tottunut pitämään kuulolaitetta ja ei ollut käyttänyt sitä vuoteen. Yhtenä päivänä oli päänsärkyä ja oli varma että johtuu siitä että silloin kun kuulolaitetta vielä piti niin siitä putosi pieni ruuvi, meni päähän sisälle ja se nyt siellä koski.
Synnytys kestää 23 tuntia tarkoittaa, että synnyttäjä makaa selällään, jalat harallaan ja ponnistaa 23 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku teiniaikojen kaveri oli sitä mieltä, että ihminen sokeutuu, jos silmään menee verta (mitähän tämäkin tarkoitti, sitäkö, että silmään roiskuu verta ulkopuolelta vai että verisuoni katkeaa?).
Tämä on itse asiassa ihan totta. Diabeettisessa retinopatiassa silmän lasiaiseen kasvaa uudissuonia, jotka puhjetessaan täyttävät lasiaisen verellä. Tämä veri peittää verkkokalvon, jolloin ihminen ei näe. Tosin näkö kyllä sitten palautuu hiljakseen kun veri imeytyy pois silmästä. Siihen voi mennä kuukausia.
Kamala! Katsoin kerran jonkun syömishäiriöistä kertovan dokumentin, jossa joku diabeetikko nainen (ykkös- tai kakkostyypin, en muista) kertoi saaneensa ahmimiskohtauksia ja jätti sitten vain nokkelana ottamatta insuliinia/lääkkeitä, jotta sokeri ei lihottaisi. Lopputuloksena hän menetti näön toisesta silmästä ja tuli kai siinä muutakin.
10-vuotiaana luulin, että kuukautiset tulevat maitona rinnoista.
Se että eturauhasta luullaan penikseksi, en minäkään luule klitorista kohdunkaulaksi.