Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Nalle Wahlroosin lähtökohdat rikastumiselle olleet todella tasavertaiset esimerkiksi äidinkielenään suomea puhuvan työttömän yksinhuoltajaperheen lapsen kanssa?

Vierailija
25.10.2019 |

Nalle on valmistunut Hankenista minne pääsee varsin helposti sisään verrattuna suomenkieliseen korkeakouluun. Nallen isä on lahjuksien vastaanottamisestakin syytettynä ollut suomalainen talouselämän vaikuttaja. Hän toimi eri teollisuusyritysten ja yhteisöjen johtotehtävissä sekä kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikkönä.
Ärsyttää kun tuollainen mies arvostelee työttömiä ja kehuu menestyksensä olleen täysin omaa ansiota. Toki mies on töitäkin tehnyt rikastumisen eteen sitä ei ole kieltäminen mutta olsiko miehen tarina ollut toisenlainen jos Nalle olisi adoptoitu lapsena vähävaraiseen perheeseen ja hänet olisi pakotettu jäämään kotiin koulun sijaan auttamaan perhettä esim. maataloustöissä?

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa tulee annettuina (synnyt oikeisiin olosuhteisiin, jo Suomeen syntyminen on maailman mittakaavassa varsin onnekasta), toisten eteen on tehtävä asioita ja siedettävä epämukavuutta, riskiä ja epävarmuutta.

Ongelma että Nallen ei ole ikinä tarvinnut sietää aitoa epämukavuutta. Nuoruudessaan kun onnistui hölmöilemään niin isukki samantien veti pois ongelmista sen sijaan että olisi ratkaissut ne itse, siitä sitten suoraan johtopaikalle, ei ole ruohonjuuritason töissä ikinä ollut. Hän on hemmoteltu p.aska ja on aina ollut hemmoteltu p.aska.

Vierailija
122/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nallen poikakin vaikuttaa kieroon kasvaneelta. Isipappa setelitukoilla on paikkaillut poikansa ammuskeluja ja muita törttöilyjä.

Mitähän tollaset maailmanomistajat hommailee suljettujen ovien takana.

Tulee mieleen ihan joku Lisbeth Salander mysteeri tosta perheestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkillä suhteillahan se on koko elämänsä pärjännyt, ovet on auenneet joka paikkaan automaattisesti kun isä on mainittu.

Jotenkin tollaset jää aina kehityksessä muiden jälkeen, ylimielisyyttä riittää, mutta viisautta ei.

Donald Trump samanlainen vatipää.

Tollasia kasvaa pojista, joiden ei koskaan tarvitse ottaa vastuuta mistään, isipappa hoitanut jos mokailee, ei tarvitse oppia oikean ja väärän eroa. Samanlailla kasvattavat omia poikiaan.

Väärin saa tehdä, kunhan ei jää kiinni, jos jää, maksetaan ja lakaistaan maton alle.

Rikkaille on eri lait kuin muille ihmisille.

Vierailija
124/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes mietit asiaa? Ei tietenkään Nallella ole samat lähtökohdat kuin työttömällä yksinhuoltaja äidillä.

Pitäisikö minun nyt ruveta itkemään kuinka väärin se on etten ole syntynyt Qatarin kuningasperheen tyttäreksi? Kun minä olen vain tälläinen suomalainen tehdastyöläisen lapsi niin minulla ei ole kaikkia samoja mahdollisuuksia kuin Lähi-Idän rikkailla.

Vierailija
125/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes mietit asiaa? Ei tietenkään Nallella ole samat lähtökohdat kuin työttömällä yksinhuoltaja äidillä.

Pitäisikö minun nyt ruveta itkemään kuinka väärin se on etten ole syntynyt Qatarin kuningasperheen tyttäreksi? Kun minä olen vain tälläinen suomalainen tehdastyöläisen lapsi niin minulla ei ole kaikkia samoja mahdollisuuksia kuin Lähi-Idän rikkailla.

Tuo vertauksesi ontuu nyt pahasti, koska kaikki tiedämme, millainen asema on Qatarin tms. tyttärillä.

Vierailija
126/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti jengi kuvittelee että Nalle nyt on vaan sattunut syntymään kultalusikan kanssa ja hups... 700 miljoonan omaisuus tupsahti tuosta vaan nenän eteen? Kyllä siinä täytyy olla aika helkutisti tietoa ja taitoa sen kultalusikan lisäksi että tuohon tilanteeseen on päätynyt.

Vierailija
127/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties samasta syystä kuin nalle aukoo leipäläpeään mediassa.

Vierailija
128/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vertauksesi ontuu nyt pahasti, koska kaikki tiedämme, millainen asema on Qatarin tms. tyttärillä.

No vaihda tilalle sitten Nalle.

Tuntuuko paremmalta?

Vierailija
129/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kanssa ärsyttää tälleen yksinhuoltajan lapsena, nämä lähtökohdat. Ei kiinnosta pätkääkään sijoittaminen, joten en voisi koskaan päästä nallen tasolle varallisuudessa. Samoin urheilussa olen erittäin huono. Huomasin heti ala-asteella, kuinka jäin hiidossa kilometrin jälkeen muita. Seuraan ihan katkerana Aikkua ja muita menestyneitä hiihtäjiä, sekä mietin omien jalkojeni pituutta. Muusikkoa musta ei kanssa koskaan tullut, kun se laulaminen ei suju, tai vielä vähemmän soittaminen. Tykkään kuitenkin täällä omassa laiskuudessani vertailla itseäni maailmanmestareihin ja miljardööreihin. Koska onhan tämä nyt oikeasti jonku muun, vika, kuin minun. 

Vierailija
130/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties samasta syystä kuin nalle aukoo leipäläpeään mediassa.

Anna Nallen aukoa. Miksi se sinua harmittaa jos Nalle kertoo mielipiteitään?

Vierailija
131/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalle on vanha taistolainen ja kannatti sama palkkaisuutta aikoinaan kaikille.

Tarina kertoo, kuinka Nallen lapsuuden koti oli varakas ja tullut perintönä, kun muut joutuivat luopumaan perintöosuudestaan vanhemman veljen hyväksi.

Käsittääkseni osa suvusta elää hyvinkin vaatimatonta elämää.

Vierailija
132/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää miten aika pieni Mandatum pankki sai pankkikriisin yhteydessä vallan ja omistuksen huomattavasti eri kaliiberin pankista. Se on kuprujen kupru.

Vierailija
133/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti jengi kuvittelee että Nalle nyt on vaan sattunut syntymään kultalusikan kanssa ja hups... 700 miljoonan omaisuus tupsahti tuosta vaan nenän eteen? Kyllä siinä täytyy olla aika helkutisti tietoa ja taitoa sen kultalusikan lisäksi että tuohon tilanteeseen on päätynyt.

Taisi isä kuitenkin vähän avittaa Nallea uralla, hän oli politiikassa ja ministeriössä töissä. Ja monet ovet ja urat avattiin jäsenkirjalla, vielä 90-luvulle asti. Oikean puolueen jäsenkirja oli tärkeämpi kuin tutkinto.

Vierailija
134/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja 90-luvun lamasta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lähtökohdat ovat erilaiset ja on helpompi päästä huipulle, kun lähtökohta on hyvä, mutta jokaisella on mahdollisuus. Toki se vaatii hieman tuuriakin, mutta kuitenkin. Otetaan vaikka  Heikki Salmela esimerkiksi. Aloitti pienestä snägäristä Naantalissa. Sai kehitettyä siitä sitten Suomen isoimman pikaruokaketjun. 

Mutta tällaiset ruusuiset ryysyistä rikkauksiin -kuvitelmat unohtavat aina autuaasti sen, että yhden onnistuneen yritysunelman takana on tuhansia epäonnistuneita, yrityksiksi jääneitä yrityksiä. Konkursseja, joissa meni ehkä omat ja sukulaisten luottotiedot, se vähäkin omaisuus ja jopa sukulaisten omaisuus. Innokas yrittäjä päätyy vuosien velkavankeuteen ja köyhyyteen. Työttömälle yrittäjälle ei tipu työttömyystukea, kuten muille. Ex-yrittäjän koko perhe syö kaurapuuroa ja itse poimimiaan marjoja. Eletään vtutuksessa ja katkeruudessa ja lopulta se epäonnistunut yrittäjä tekee itsemurhan, koska ei jaksa kyläläisten vahingoniloa.

Minusta nämä nuorille hypetetyt amerikkalaisen mallin yrittäjyysunelmat ovat jopa pelottavia!

Yhteiskunnallisessa mielessä näitä onnistumisia tarvitaan. Jokaista onnistunutta keissiä kohti on valitettavasti varsin iso määrä epäonnistumisia. Ei se silti tarkoita, etteikö pitäisi yrittää ja pyrkiä eteenpäin.

Suomesta puuttuu se kulttuuri, että on ok yrittää ja epäonnistua. Että se on jopa hyvä. Tämä on myös se paikka, minne sitä turvaverkkoa soisin valtion puolelta. Ei niille, jotka eivät mitään yritä ja pyri eteenpäin.

Kuules, poika. Tavalliselle ihmiselle on lorun loppu, kun kaikki rahat menee ja jää vielä velkaakin vuosiksi.

Nallen ja Nallen kavereiden on kiva perustella pikku yrityksiä, kun on pääomaa, mistä ammentaa. Jo ihan suvulla. Eikä konkurssi vie kaikkea, todellakaan.

Vierailija
135/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI todellakaan olisi Nalle nyt pätemässä tavallisille pulliaisille aivopierujaan, jos ei olisi isän suhteilla päässyt kouluihin ja pankinjohtajaksi suoraan koulusta jne.

Uskomatonta että kehtaa aukoa leipäläpeään. Onko oikeasti niin stanan tyhmä, ettei ymmärrä eläneensä hyvävelisuhteilla leveösti koko elämänsä.

Nalle. Pappa betalar, bättre folk. 

Juuri näin. Ja kaikki tämän tietävät tai ainakin Nallen ikäluokka. Kyllä oksettaa hänen juttunsa, kun muistaa taustat 60-90-luvulta.

Siihen aikaan kaikki meni läpi ja puoluekirja ratkaisi, eikä kukaan perään huudellut, kun Suomi oli niin suljettu maa.

Jopa Veikkauksen pääjohtajaksi on nimitetty putkimies, kun oli oikea jäsenkirja.

Vierailija
136/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Hankenille voi pyrkiä työttömien, yksinhuoltajien, sateekaariperheiden suomea, ruotsia, svahilia puhuvien perheiden jälkikasvu.

Sisäänpääsyn edellytyksenä ei ole sukunimi laulussa 20 perheestä.

Wiki:

"Wahlroosia pidetään yleisesti taitavana yritysjohtajana, ja hän on ylivoimaisesti rikkain suomalainen niistä, jotka ovat itse hankkineet omaisuutensa.[13] Se on yli 700 miljoonan euron arvoinen."

Nalle sai kodin perintönä poikkeukselliset suhteet Suomen talouseliittiin:

Jos isä on kauppa- j ateollisuusministriön kansliapäällikkö, on hän korkeimmalla jakkaralla taloutta ajatellen.

Nallen menestys perustuu Mandatum-pankkiin:

Mandatum oli palkkio SYP:n suuromistajilta eli Ehrnrootheilta siitä hyvästä, että Wahlroos rikollisilla toimillaan kippasi SYP:n johtajana suuruusluokaltaan kymmenen miljardin roskalainat veronmaksajien niskaan roskapankki Arsenaliin SKOP:in pilkkomisen yhteydessä. Saman tempun teki myös KOP. Arsenal oli tosiasiallisesti SYP:n, KOP:n ja SKOP:n yhteinen roskapankki jonka sisältö oli määrältään peräisin ko. pankeista juuri tuossa suuruusjärjestyksessä.

Mandatum oli alunperin SYP:n sisäinen investointipankki joka irroitettiin Wahlroosille palkkioksi tuosta tehdystä likaisesta työstä. Aikanaanhan sitten valtion pääomistama Sampo--Leonia maksoi Mandatumista tuplahinnan pörssikurssiin verrattuna.

Vastaus ap:n kysymykseen on ei, mahdollisuudet eivät ole tasa-arvoiset, eivät ole olleet ja tänä päivänä ne ovat vielä vähemmän tasa-arvoiset, kun työpaikan saantikin opsikelujen jälkeen riippuu pitkälti vanhempien verkostoista.

Nallen bisnessilmää ei kukaan kiellä ja useimmilla rikkailla ja rikastuneilla tuon moraalin kanssa on vähän niin ja näin.

Vierailija
137/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi isä kuitenkin vähän avittaa Nallea uralla, hän oli politiikassa ja ministeriössä töissä. Ja monet ovet ja urat avattiin jäsenkirjalla, vielä 90-luvulle asti. Oikean puolueen jäsenkirja oli tärkeämpi kuin tutkinto.

Niin?? Eipä ole kukaan ollut kieltämässä jäsenkirjoja ja ovien avauksia. Isien avitukset eivät taida olla mitään uutisia näissä piireissä? Loppujen lopuksi Nalle ei ole mennyt talviunille ja herätessään ollut yksi Suomen rikkaimmista, vaan on myös itse tehnyt töitä.

Vierailija
138/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nallen ura läksi nousuun Postipankista, jonka Suomen valtio omisti (nykyisin Sampo pankki) jossa nimitykset tehtiin poliittisin perustein, samoin palkkaus, bonukset ja optiot, jotka periaatteessa maksettiin valtion (veronmaksajien) rahoista johtoryhmälle.

Vähän samaan tapaan kuin Forttumin Liliuksen miljoonien eurojen boonukset, oliko nyt 4,5 milj. ja kultaiset kädenpuristukset.

Tai nykyisen Postin Malinen, joka on kuin pisara meressä suuruudeltaan, kun puhutaan alle miljoonasta.

Vierailija
139/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa kyllä lottoamalla rikastua mutta se, joka bisneksellä ja työtä tekemällä rikastuu on huono ihminen.

Vierailija
140/197 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, kun Yhdysvaltojen rikkaimmat ja Financial Times ovat kertoneet, että kapitalismi on rikki, eli tuottaa hyvää vain kaikkein rikkaimmille, niin Wahlroos edelleen potkii tätä vastaan. Jos mentäisiin Nallen oppien ja talouspoliittisesti vanhentuneiden käsitteiden mukaan, niin päätyisimme 1800-luvun sääty-yhteiskuntaan, jossa köyhien pakkotyöläisten määrä ylittäisi käsityskyvyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän