Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halla-aho: "Alkoholi on melkoinen ongelma"

Vierailija
25.10.2019 |

Halla-aho suhtautuu kaikkiin huumeisiin hyvin kielteisesti.

– Itse näen, että alkoholikin on melkoinen ongelma. Alkoholilla on ollut merkittävä rooli kulttuurissamme, joten mitään uutta kieltolakia ei kannata pyrkiä rakentamaan, mutta se, että meillä jo on alkoholin kaltainen ongelma, ei ole mikään peruste madaltaa kynnystä ryhtyä käyttämään muitakin päihdyttäviä aineita.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan Halla-ahoa, mutta pakko myöntää että kerrankin sen suusta tuli jotain fiksua.

Ai että fiksua se, että meillä on tällainen mittava alkoholiongelma, muttei halua tehdä mitään sen suhteen, koska tekeminen olisi kieltolaki? Ooookka.  Meillä on sitten eri käsitys fiksuudesta.

Sekin. Kieltolaki ei toimi.

Mä kuitenkin ymmärsin, että Halla-aho otti tässä kantaa kannabiksen laillistamiseen. Itse en näe siinä muita ongelmia kuin alkoholin ja pilven yhteisvaikutukset. Juopolle kansalle lisää oopiumia, ei automaattisesti hyvä juttu.

Niin ja tietty rattipäihtymysten määrä saattaisi lisääntyä. Tai ehkä ei, mutta valvontaa olisi lisättävä ja muutettava.

/1

Onko sinulla siis omakohtaisia kokemuksia noista yhteisvaikutuksista?

Aikoinaan havainnoin sivusta kun pari tuttua sekakäytti näitä päihteitä, lopputulos: ei kiinnostanut enää juoda yhtään kun känni alkoi tuntua voimakkaammin/epämiellyttävämmin, pahimmilaan tuli oksu ja piti istua hetken aikaa rauhassa.

Vrt. Laillisten rauhoittavien lääkkeiden ja laillisen alkoholin yhteiskäyttö: nuppi pimenee täysin, käytös muuttuu väkivaltaiseksi ja arvaamattomaksi, muisti menee.

Omakohtaistakin on, sekä hlökoht että kavereiden. Mutta tutkimustietoakin on helposti löydettävissä kun hiukan viitsii googlata.

/1

No kuvaile toki niitä tuntemuksiasi ja laita linkkiä tutkimuksiin.

Ei ole juuri huonompaa argumenttia kuin "kyllä mä tiiän mutten kerro, googleta ite".

Laitoin jo eilen kahteen keskusteluun, nyt en enää viitsi. Se on se ensimmäinen linkki kun kirjoittaa googleen alcohol and weed.

Etsisin sinulle ensihätään vaikka kymmenen tutkimusta jos yrittäisin saada mielipiteesi muuttumaan. Mutta en yritä. Mulle on yks hailee mitä muut asiasta ajattelevat, itse olen sitä mieltä että laillistamista on harkittava tarkkaan lähinnä alkoholin suuren kulutuksen vuoksi. En lähde barrikadeille jos budi laillistetaan.

/1

Että sellainen trolli tällä kertaa.

Vierailija
22/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan Halla-ahoa, mutta pakko myöntää että kerrankin sen suusta tuli jotain fiksua.

Ai että fiksua se, että meillä on tällainen mittava alkoholiongelma, muttei halua tehdä mitään sen suhteen, koska tekeminen olisi kieltolaki? Ooookka.  Meillä on sitten eri käsitys fiksuudesta.

Mä kuitenkin ymmärsin, että Halla-aho otti tässä kantaa kannabiksen laillistamiseen. Itse en näe siinä muita ongelmia kuin alkoholin ja pilven yhteisvaikutukset. Juopolle kansalle lisää oopiumia, ei automaattisesti hyvä juttu.

Niin ja tietty rattipäihtymysten määrä saattaisi lisääntyä. Tai ehkä ei, mutta valvontaa olisi lisättävä ja muutettava.

/1

Aikoinaan havainnoin sivusta kun pari tuttua sekakäytti näitä päihteitä, lopputulos: ei kiinnostanut enää juoda yhtään kun känni alkoi tuntua voimakkaammin/epämiellyttävämmin, pahimmilaan tuli oksu ja piti istua hetken aikaa rauhassa.

Vrt. Laillisten rauhoittavien lääkkeiden ja laillisen alkoholin yhteiskäyttö: nuppi pimenee täysin, käytös muuttuu väkivaltaiseksi ja arvaamattomaksi, muisti menee.

Omakohtaistakin on, sekä hlökoht että kavereiden. Mutta tutkimustietoakin on helposti löydettävissä kun hiukan viitsii googlata.

/1

Ei ole juuri huonompaa argumenttia kuin "kyllä mä tiiän mutten kerro, googleta ite".

Laitoin jo eilen kahteen keskusteluun, nyt en enää viitsi. Se on se ensimmäinen linkki kun kirjoittaa googleen alcohol and weed.

Etsisin sinulle ensihätään vaikka kymmenen tutkimusta jos yrittäisin saada mielipiteesi muuttumaan. Mutta en yritä. Mulle on yks hailee mitä muut asiasta ajattelevat, itse olen sitä mieltä että laillistamista on harkittava tarkkaan lähinnä alkoholin suuren kulutuksen vuoksi. En lähde barrikadeille jos budi laillistetaan.

/1

Että sellainen keskustelun päätös tällä kertaa. :D budipäille on ilmeisen vaikeaa hyväksyä sitä, etteivät kaikki suin päin kannata laillistamista.

/1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaspämmijät näköjän kuvittelee että tuokin lattean ympäripyöreä itsestäänselvyys oli joku eeppinen nerouden mestariajatelma.

Vierailija
24/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaspämmijät näköjän kuvittelee että tuokin lattean ympäripyöreä itsestäänselvyys oli joku eeppinen nerouden mestariajatelma.

Luultavasti. :D

/1

Vierailija
25/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi syy lisää laatikkoviiniä lipittävän litrahuulisuvakin vihata Halla-ahoa.

Vierailija
26/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/1

/1

/1

Että sellainen keskustelun päätös tällä kertaa. :D budipäille on ilmeisen vaikeaa hyväksyä sitä, etteivät kaikki suin päin kannata laillistamista.

/1

Laillistamisen vastustajien on vaikea tai mahdotonta hyväksyä faktoja kannabilsesta. Jo se että päihteenä noin mieto ja lääkkeenä niin monipuolinen kukka on laitonta on aivan käsittämätöntä. Saa nähdä kuinka epä-älyllistä politikkojen keskustelu aiheesta tulee olemaan? Kunhan eivät ville itälää päästä kertomaan kannabiksen piikittämisestä niin pientä edistystä.

Vierailija
27/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset eivät katso mitä jenkissä sekä Kanadassa on tapahtudut laillistamisen jälkeen? Ei tarvitsisi arvailla. Yksi positiivinen asia on nuorten kannabiksen käytön väheneminen kun saatavuus on heikentynyt kun lailliset yritykset tarkastavat iän toisin kuin diilerit.

Vierailija
28/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se alkoholi ongelma on.

Palkon on nuoria, työssäkäyviä ihmisiä, jotka juovat mäyräkoiran olutta/siideriä/lonkeroa joka ilta viikonloppuna enemmän.

Vierailija
29/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halla-aho

- Lopetin alkoholin käytön kokonaan vuoden 2009 lopussa, joskin se oli vähentynyt melko olemattomiin jo kymmenen vuotta sitten lasten syntymisen myötä. Sittemmin olen ottanut mitään kerran tai kaksi. En pidä alkoholin mausta, humalasta enkä krapulasta. Ainoa juoma, jota välillä kaipaan, on tequila.

Tupakka maistuu kuitenkin vielä, mitä mieltä olet tupakkalain kiristyksistä?

– Periaatteessa en pidä siitä, että julkinen valta tunkeutuu ihmisten yksityiselämään. Toisaalta koska Suomessa on verorahoitteinen julkinen terveydenhoito, huonot elämäntavat eivät välttämättä ole pelkkä yksityisasia. Tupakka, alkoholi ja ylipaino synnyttävät valtavia kustannuksia ja alkoholi lisäksi muita lieveilmiöitä. Mielestäni on paikallaan rohkaista, kannustaa ja jopa pakottaa ihmisiä elämään terveellisemmin.

https://www.ps-nuoret.fi/lehti/vihervasemmiston-paasaatana/

Tyypillinen tupakoija kun luulee että tupakointi on vain hänen yksityisasiansa. Tosiasiassa tupakoinnin hajuhaitat leviää ympäristään ja heikentää elämänlaatua mm. työkavereilta, perheenjäseniltä, naapureilta jne. Ei ole olemassa maagista taikasavua joka parvekkeella polttaessasi leijuisi ensin kauas talosta ja sitten hajaantuisi armittomasti vaan kyllä se haju leviää joka ainoan naapurin parvekkeille ja kesäaikana sisään kun parvekkeenovet on auki.

Vierailija
30/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa yhteiskunnan väkivallastakin tehdään kännipäissään ja Suomessa syntyy joka vuosi 600-3000 alkoholin kohdussa vahingoittamaa lastakin. Alkoholilla ei myöskään ole lääkekäyttöä, toisin kuin eräällä toisella päihteellä. Sitä tuskin saa reseptillä yhdessäkään maassa, paitsi ehkä desinfiointiin. 75% henkirikoksista tehdään tässä maassa humalassa.

Paljon haittoja, vähän hyötyjä.

Niinpä. Ongelma on se, ettei tämä kansa ryyppäämistä lopeta vaikka mikä tahansa muu päihde laillistettaisiin.

/1

No itse voisin hyvin kuvitella tietyn siirtymisen johonkin toiseen vähemmän haitalliseen päihteeseen alkoholin kustannuksella. Kännissähän tehdyt henkirikoksetkin ovat ongelma juuri ja erityisesti meidän kulttuurissamme. Kulttuurin muutos ei tietty tapahdu hetkessä, niin kuin ei persujen kannatuksen nousukaan. Ehkä päihteettömyys pitäisi olla kuitenkin se tavoite. Siis ehkä.

Vierailija
31/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa en pidä siitä, että julkinen valta tunkeutuu ihmisten yksityiselämään. Toisaalta koska Suomessa on verorahoitteinen julkinen terveydenhoito, huonot elämäntavat eivät välttämättä ole pelkkä yksityisasia. Tupakka, alkoholi ja ylipaino synnyttävät valtavia kustannuksia ja alkoholi lisäksi muita lieveilmiöitä. Mielestäni on paikallaan rohkaista, kannustaa ja jopa pakottaa ihmisiä elämään terveellisemmin.

Minusta se ei ole ihan näin, koska lihavat ja päihdeongelmaiset eivät yleensä elä kovin vanhoiksi. He eivät siis ole vuosikymmeniä joutilaina eläkeläisinä tuhlaamassa resursseja.

Todella kalliiksi yhteiskunnalle tulevat satavuotiaiksi elävät.

Vierailija
32/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskimääräinen perskannattaja on kuitenkin varsin viinaan menevä...

Vierailija
33/33 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa en pidä siitä, että julkinen valta tunkeutuu ihmisten yksityiselämään. Toisaalta koska Suomessa on verorahoitteinen julkinen terveydenhoito, huonot elämäntavat eivät välttämättä ole pelkkä yksityisasia. Tupakka, alkoholi ja ylipaino synnyttävät valtavia kustannuksia ja alkoholi lisäksi muita lieveilmiöitä. Mielestäni on paikallaan rohkaista, kannustaa ja jopa pakottaa ihmisiä elämään terveellisemmin.

Minusta se ei ole ihan näin, koska lihavat ja päihdeongelmaiset eivät yleensä elä kovin vanhoiksi. He eivät siis ole vuosikymmeniä joutilaina eläkeläisinä tuhlaamassa resursseja.

Todella kalliiksi yhteiskunnalle tulevat satavuotiaiksi elävät.

Terveydenhoito pitää juopotkin hengissä pidempään. Lisäksi vanhemmiten tuo vuosikymmenten juominen (ja tupakointi?) aiheuttaa dementiaa yms. Eli tarvitaan jatkuvaa huolenpitoa ja se on kallista.