Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aijotko ottaa influenssa- rokotetta

Vierailija
24.10.2019 |

Minä en ottaisi jos työpaikka ei velvottaisi. Työpaikka maksaa meille rokotteen
Itsestä tuntuu että kajoaminen omaan immuuni-järjestelmään joka vuosi on yksinkertaisesti liian tiheään minulle. Olen alle 40 ja terve.
Mieheni ottaa omakustantaisesti rokotteen joka vuosi. Hänkin on perusterve. Ymmärrän jos vanhukset ja he joilla on jokin perus- sairaus, ottavat rokotteen koska heille influenssaan sairastaminen voi olla vaarallista.
On paljon eri autoimmuunisairauksia jooden aiheuttajaa ei tiedetä. Niissä oma elimistö ” hyökkää itseään vastaan” eli puolustusjärjestelmä elimistössä hyökkää itseä vastaan. Edim sairastettu virus- infektio voi laukaista jonkun autoimmuunisairauksen.
Itse en ottaisi turhaan rokotteita koska näissäkin on tämä riski.
Mielestäni on hurjaa rokottautua joka vuosi, se on mielestäni aivan liian usein
Mielipiteitä?

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ottanut, olen 32. Sairastun flunssaan muutaman vuoden välein, viimeksi olin räkätaudissa 2016 eikä silloinkaan tainnut olla kuumetta. En näe mitään syytä rokottaa itseäni turhaan.

En minäkään ota rokotetta, mutta varmistan, että ymmärräthän influenssan ja flunssan eron?

Jatkuvasti viisastellaan flunssan ja influenssan erolla. Kerroppas nyt viisaana mikä se on? Ja mistä sen voi testaamatta tietää?

Jos voit olla täysin oireeton sairastaessasi influenssan niin kuinka erotan flunssan ja influenssan?

Onhan niissä ihan erilaiset oireet. Influenssaa ei voi sairastaa oireettomana.

No niin, tutustutaanpa tällaiseen tutkimukseen:

Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(14)7003…

"The age-adjusted attributable rate of illness if infected was 23 illnesses per 100 person-seasons (13–34), suggesting most influenza infections are asymptomatic. "

"people infected with the 2009 pandemic strain had markedly less severe symptoms than those infected with seasonal H3N2."

Hetkinen, eikös siihen sikainfluenssaan pitänyt kuolla?!

Olkaa hyvät, lukekaa itse loput.

Tämäpä mielenkiintoista. En ole ennen kullutkaan että influenssa voisi olla oireeton. Aina on toitotettu että on korkea kuume ja sitä rataa...

Vierailija
162/177 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, taisin tappaa keskustelun... : D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ottanut, enkä aio ottaa jatkossakaan.

En ottanut aikoinaan sikainfluenssarokotustakaan, en antanut myöskään laittaa sitä lapsilleni. Perusrokotukset on kyllä kaikki laitettu.

Olen todella harvoin sairaana, ilmeisesti hyvä vastustuskyky tai jotain.

Vierailija
164/177 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut, kuten jo kymmeniä vuosia joka syksy. Ei yhtään influenssaa.

En ole hoitoalalla, mutta todella törkeää, että siellä sellaisia jotka eivät ota rokotusta. Vaarantavat potilaiden hengen.

No jos nyt oikein aletaan pilkkua viilata niin todellisuudessa se rokottamaton hoitaja suojaa kyllä sitä potilasta paremmin kuin se rokotettu. Kas kun se rokottamaton tartuttaa tautia n. 2vrk ennenkuin taudin oireet alkaa ja jää sitten saikulle. Rokotettu saa taudin usein lievänä ja hoitoalalla on turha kuvitellakaan jäävänsä saikulle jos vaan tolpillaan pysyy. Eli rokotettu hoitaja tartuttaa tautia pahimmillaan yli 10vrk!

Näitä on todella paljon näitä tapauksia jossa esim. vanhuksilla on todettu influenssa vaikka ainoat jotka hänen kanssaan kontaktissa olleet ovat olleet rokotettuja. Kun se tauti tulee rokotetuille yleensä lievänä ja sitten tarttuu!

Influenssarokotuksella on paikkansa, sen ottakoon ne jotka haluavat. Mutta nykyinen pakkorokottaminen tuudittaa ihan valheelliseen turvallisuudentunteeseen että ottamalla rokotteen on 100% suojassa itse ja läheisetkin. Todellisuudessa se suoja on hyvin laajasta rokotekattavuudesta huolimatta 15-35% luokkaa. Sosiaali-ja terveysalan pakkorokotuksilla saadaan henkilöstön sairauspoissaoloista kertyviä kuluja pienennettyä kun tauti ei rokotteen ansiosta tule niin kovana. Kyseessä on säästö, ei potilaiden suojaaminen.

Rokottamaton tosiaan tartuttaa tautia jo ennen kuin sairastuu. Siinä ovat potilaat vaarassa. Rokotettu ei tartuta tautia, vaikka saisi lieviä oireita. Yleensä rokotettu ei sairastu influenssaan.

Vierailija
165/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. #minäsuojaanpotilasta.

Et varmaan haluaisi että hoitaisin vastasyntynyttä vauvaasi rokottamattomana?

Vierailija
166/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan olet pessyt ja desinfioinut kätesi kuin tulit huoneeseen etkä syleksi ja yski vauvaa päin niin saat hoitaa.

Vierailija
167/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hoitaja tuli huoneeseen ja laittoi pullon vauvan suuhun kävi hoitajan sormi siellä suussa ensin. 

Meinaat että sillä oli merkitystä että oliko hoitaja rokotettu vai ei kun työnti paljaan sormensa vauvan suuhun?

Vierailija
168/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://academic.oup.com/cid/article/54/12/1778/455098

Increased Risk of Noninfluenza Respiratory Virus Infections Associated With Receipt of Inactivated Influenza Vaccine

Vierailija
169/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla, voipi olla ettei terveys kestä semmoista

Sinccis

Vierailija
170/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle: nykyinen lain tulkinta on että työpaikka ei voi velvoittaa ottamaan influenssarokotusta. Itse jätin jo viime vuonna ottamatta sen eikä siitä tullut mitään seuraamuksia, ei edes kyselty miksi et ole ottanut. Joissain työtehtävissä rokotuksen ottaminen on minustakin suotavaa, mutta se ei ole mitenkään välttämätön kaikissa niissä tehtävissä, joissa se on yritetty tehdä pakolliseksi. Esimerkiksi tk-labran näyttenotto, jonka  potilaat ovat joka tapauksessa paljon tekemisissä rokottamattomien kanssa.

Vierailija
171/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään ota vaikka hoitoalalla työskentelenkin. En ole tyhmä.

Vierailija
172/177 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan haluaisi influenssaa, mutta myös rokote tekee musta kolmeksi päiväksi vuodepotilaan. Tulen siis siitä rokotteesta aivan kauhean, pelottavan kipeäksi, eikä terveyskeskuksessa kukaan oikein vaikuta uskovan sitä.

En tiedä mitä tehdä.

No mitäkö tehdä? Jätät rokotuksen väliin.

Itse ole kerran ottanut ja tulin viikoksi petipotilaaksi! Sen jälkeen olen ohittanut koko jutun.

Vierailija
173/177 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan haluaisi influenssaa, mutta myös rokote tekee musta kolmeksi päiväksi vuodepotilaan. Tulen siis siitä rokotteesta aivan kauhean, pelottavan kipeäksi, eikä terveyskeskuksessa kukaan oikein vaikuta uskovan sitä.

En tiedä mitä tehdä.

No mitäkö tehdä? Jätät rokotuksen väliin.

Itse ole kerran ottanut ja tulin viikoksi petipotilaaksi! Sen jälkeen olen ohittanut koko jutun.

Ette ymmärrä sitä ettei influenssarokotteen influenssavirukset voi tartuttaa ihmiselle influenssaa koska virukset tapetaan? Lisäksi, influenssasta ei viikossa parane, saati kolmessa päivässä. Syy miksi terveyskeskuksessa ei uskota johtuu siitä, ettei siitä rokotteesta ole mahdollista tulla kipeäksi.

Vierailija
174/177 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tiedätte, että flunssakautena liikkuu satoja erilaisia viruksia. Rokote suojaa tiettyjä influenssaviruksia vastaan. Suoja on väestötasolla sitä parempi, mitä useampi ottaa rokotteen. 

Harhaluulo, että rokote tekee sairaaksi johtuu siitä, että ihmisellä voi olla jo itävä flunssa kun ottaa rokotteen. Toinen vaihtoehto on, että saa jonkun muun viruksen ja sairastuu. Sitten luullaan, että sairaus johtuu rokotteesta vaikka näin ei ole. 

Yllättävän moni myös kuvittelee, että flunssa ja influenssa ovat sama asia. Flunssakin voi olla kova, muttei silti mitenkään verrannollinen influenssaan. 

Muuten, englannin kielen "flu" tarkoittaa influenssaa, ei flunssaa. Flunssa on "(common) cold". Flu on lyhenne sanasta influenza. 

Vierailija
175/177 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tiedätte, että flunssakautena liikkuu satoja erilaisia viruksia. Rokote suojaa tiettyjä influenssaviruksia vastaan. Suoja on väestötasolla sitä parempi, mitä useampi ottaa rokotteen. 

Harhaluulo, että rokote tekee sairaaksi johtuu siitä, että ihmisellä voi olla jo itävä flunssa kun ottaa rokotteen. Toinen vaihtoehto on, että saa jonkun muun viruksen ja sairastuu. Sitten luullaan, että sairaus johtuu rokotteesta vaikka näin ei ole. 

Yllättävän moni myös kuvittelee, että flunssa ja influenssa ovat sama asia. Flunssakin voi olla kova, muttei silti mitenkään verrannollinen influenssaan. 

Muuten, englannin kielen "flu" tarkoittaa influenssaa, ei flunssaa. Flunssa on "(common) cold". Flu on lyhenne sanasta influenza. 

Onko lukemisen ymmärtämisessä vikaa? Tuossa eräässä tutkimuksessahan sanottiin että influenssa voi olla OIREETON. 

"Only a minority of people with PCR-confirmed influenza had fever with a temperature greater than 37·8°C and so met the CDC definition of influenza-like illness"

lähde:

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(14)7003…

Vierailija
176/177 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aijo, mutta aion ottaa rokotteen, kuten joka vuosi. En ole koskaan sairaana, en edes pikkuvilustunut, mahatautinen tms.

Vierailija
177/177 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ottaa.