Aijotko ottaa influenssa- rokotetta
Minä en ottaisi jos työpaikka ei velvottaisi. Työpaikka maksaa meille rokotteen
Itsestä tuntuu että kajoaminen omaan immuuni-järjestelmään joka vuosi on yksinkertaisesti liian tiheään minulle. Olen alle 40 ja terve.
Mieheni ottaa omakustantaisesti rokotteen joka vuosi. Hänkin on perusterve. Ymmärrän jos vanhukset ja he joilla on jokin perus- sairaus, ottavat rokotteen koska heille influenssaan sairastaminen voi olla vaarallista.
On paljon eri autoimmuunisairauksia jooden aiheuttajaa ei tiedetä. Niissä oma elimistö ” hyökkää itseään vastaan” eli puolustusjärjestelmä elimistössä hyökkää itseä vastaan. Edim sairastettu virus- infektio voi laukaista jonkun autoimmuunisairauksen.
Itse en ottaisi turhaan rokotteita koska näissäkin on tämä riski.
Mielestäni on hurjaa rokottautua joka vuosi, se on mielestäni aivan liian usein
Mielipiteitä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Avosairaanhoidossa työskentelen ja en ota. Kummallisen paljon on viime vuosina ollut sellaista että alle 2 viikkoa rokotuksesta on potilas sairastunut keuhkokuumeeseen. Ilman mitään flunssaa tms. Kunto romahtanut ja dg pneumonia. Yksistään mun vastaanotolle tuli näitä reilu 10 viime vuonna.. Aloin itsekseni pitämään kirjaa näistä kummallisista keuhkokuumeista ja yhdistävä tekijä oli tuo rokote. Mutta tietenkään mistään tällaisesta ei puhuta, koska eihän rokote voi tuollaista aiheuttaa..
Miten voit työskennellä avosairaanhoidossa ilman rokotetta? Oletko muissa töissä kauden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen juuri hoitajat ovat rokotevastaisia mutta lääkärit eivät. Kumpikahan näistä asioista enemmän tietää, sekä hyödyt että riskit ja joutuu niitä päivittäin punnitsemaan?
Äläs nyt. Hoitajilla on rokote"pakko", lääkäreillä ei. Onko se mielestäsi reilua? Siitä tässä haloossa on aina kyse.
Kyllä se rokote lääkäreille yhtä lailla pakollista on, mutta lääkärit ottavat rokotteen mielellään, suojaavat potilasta näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ottanut, olen 32. Sairastun flunssaan muutaman vuoden välein, viimeksi olin räkätaudissa 2016 eikä silloinkaan tainnut olla kuumetta. En näe mitään syytä rokottaa itseäni turhaan.
En minäkään ota rokotetta, mutta varmistan, että ymmärräthän influenssan ja flunssan eron?
Jatkuvasti viisastellaan flunssan ja influenssan erolla. Kerroppas nyt viisaana mikä se on? Ja mistä sen voi testaamatta tietää?
Jos voit olla täysin oireeton sairastaessasi influenssan niin kuinka erotan flunssan ja influenssan?
Mikä sairaus miehelläsi on että ottaa rokotteet?
Siis eihän perusterve niitä tarvitse.
Otan sitten, kun todetaan, että influenssarokote tulee toimimaan joka vuosi yhtä tehokkaasti. Nyt rokotteen suunnittelu on sitä, että heitellään kananluita nuotion ympärillä ja arvotaan, millainen kanta sieltä tänä vuonna iskee. Joskus toimii, joskus ei. Ja sitten, jos ottaa sen rokotteen liian myöhään ja se on väärää kantaa vastaan, niin kärsii sitten influenssasta ja rokotteen sivuvaikutuksista yhtä aikaa. Työkaverilleni kävi näin muutama vuosi sitten, oli sen takia yli kuukauden sairaslomalla. Ihan yhtä tyhjän kanssa.
Otin aikoinaan, olisiko ollut niitä aikoja kun ensimmäisen kerran influenssarokotuksia alkoi saada. Voi hyvä tavaton kun olin kipeä sen talven, mutta olin siis flunssassa. Sikainfluenssarokotuksen otin myös, ei mitään oireita. Sitten sairastuin pari vuotta sitten kunnolla influenssaan. Kyllä, olin kaksi viikkoa täysin pois pelistä, aivan karmiva tauti. Sen jälkeen olen joka vuosi ottanut rokotteen. Ei ole tullut sivuvaikutuksia eikä influenssaa, muutamia flunssan kyllä, mutta ne nyt menevät parissa päivässä ohi.
En ottaisi niitä ikinä vaan sitten kuolisin jos kuolee. Mitä järkeä pitkittää elämää jollain piikeillä kun voisi lähteä aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ottanut, olen 32. Sairastun flunssaan muutaman vuoden välein, viimeksi olin räkätaudissa 2016 eikä silloinkaan tainnut olla kuumetta. En näe mitään syytä rokottaa itseäni turhaan.
En minäkään ota rokotetta, mutta varmistan, että ymmärräthän influenssan ja flunssan eron?
Jatkuvasti viisastellaan flunssan ja influenssan erolla. Kerroppas nyt viisaana mikä se on? Ja mistä sen voi testaamatta tietää?
Jos voit olla täysin oireeton sairastaessasi influenssan niin kuinka erotan flunssan ja influenssan?
Onhan niissä ihan erilaiset oireet. Influenssaa ei voi sairastaa oireettomana.
En juuri sairastu. Vuosikausiin en ole ollut päivääkää sairaslomalla.
Koskaan en ole rokotteita ottanut. Tarkoitan tässä näitä flunssapiikkejä.
Meillä toimistolla on niitä tyrkyllä, pitäiskö ottaa?
Harvoin olen kipeä. Parin vuoden aikana sain jonkun taudin sukuloinnin jälkeen. Sukulaislapsilta levisi aikuisiin ja appi ja anoppi eivät ole kovia käsien pesussa, joten iski minuunkin.
Myös lentokoneesta/kentältä joskus tarttuu mukaan flunssaa tai vatsatautia.
Syö valkosipulia raakana joka on maailman vanhin luonnon antibiootti niin ei tarvitse mitään lääkkeitä.
Sillä minäkin olen kaikki kausi flunssat selättänyt. Ja välttelee lapsien kanssa tekemistä sillä ne ovat pahimpia tautien levittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
En juuri sairastu. Vuosikausiin en ole ollut päivääkää sairaslomalla.
Koskaan en ole rokotteita ottanut. Tarkoitan tässä näitä flunssapiikkejä.
Ei ole olemassa mitään flunssapiikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Syö valkosipulia raakana joka on maailman vanhin luonnon antibiootti niin ei tarvitse mitään lääkkeitä.
Sillä minäkin olen kaikki kausi flunssat selättänyt. Ja välttelee lapsien kanssa tekemistä sillä ne ovat pahimpia tautien levittäjiä.
Flunssa on aivan eri asia kuin influenssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut, kuten jo kymmeniä vuosia joka syksy. Ei yhtään influenssaa.
En ole hoitoalalla, mutta todella törkeää, että siellä sellaisia jotka eivät ota rokotusta. Vaarantavat potilaiden hengen.
No jos nyt oikein aletaan pilkkua viilata niin todellisuudessa se rokottamaton hoitaja suojaa kyllä sitä potilasta paremmin kuin se rokotettu. Kas kun se rokottamaton tartuttaa tautia n. 2vrk ennenkuin taudin oireet alkaa ja jää sitten saikulle. Rokotettu saa taudin usein lievänä ja hoitoalalla on turha kuvitellakaan jäävänsä saikulle jos vaan tolpillaan pysyy. Eli rokotettu hoitaja tartuttaa tautia pahimmillaan yli 10vrk!
Näitä on todella paljon näitä tapauksia jossa esim. vanhuksilla on todettu influenssa vaikka ainoat jotka hänen kanssaan kontaktissa olleet ovat olleet rokotettuja. Kun se tauti tulee rokotetuille yleensä lievänä ja sitten tarttuu!
Influenssarokotuksella on paikkansa, sen ottakoon ne jotka haluavat. Mutta nykyinen pakkorokottaminen tuudittaa ihan valheelliseen turvallisuudentunteeseen että ottamalla rokotteen on 100% suojassa itse ja läheisetkin. Todellisuudessa se suoja on hyvin laajasta rokotekattavuudesta huolimatta 15-35% luokkaa. Sosiaali-ja terveysalan pakkorokotuksilla saadaan henkilöstön sairauspoissaoloista kertyviä kuluja pienennettyä kun tauti ei rokotteen ansiosta tule niin kovana. Kyseessä on säästö, ei potilaiden suojaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä ihan erilaiset oireet. Influenssaa ei voi sairastaa oireettomana.
No niin, tutustutaanpa tällaiseen tutkimukseen:
Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(14)7003…
"The age-adjusted attributable rate of illness if infected was 23 illnesses per 100 person-seasons (13–34), suggesting most influenza infections are asymptomatic. "
"people infected with the 2009 pandemic strain had markedly less severe symptoms than those infected with seasonal H3N2."
Hetkinen, eikös siihen sikainfluenssaan pitänyt kuolla?!
Olkaa hyvät, lukekaa itse loput.
Mitkäs ne nyt olikaan ne influenssan oireet?
Hu11ujen hommaa koko influenssarokotus.
Huomaa ettet tiedä rokotteista mitään. Ei ne "perus rokotukset" ole millään tavalla yhteydessä flunssaan vaan suojaavat paljon vakavammilta taudeilta.