Aijotko ottaa influenssa- rokotetta
Minä en ottaisi jos työpaikka ei velvottaisi. Työpaikka maksaa meille rokotteen
Itsestä tuntuu että kajoaminen omaan immuuni-järjestelmään joka vuosi on yksinkertaisesti liian tiheään minulle. Olen alle 40 ja terve.
Mieheni ottaa omakustantaisesti rokotteen joka vuosi. Hänkin on perusterve. Ymmärrän jos vanhukset ja he joilla on jokin perus- sairaus, ottavat rokotteen koska heille influenssaan sairastaminen voi olla vaarallista.
On paljon eri autoimmuunisairauksia jooden aiheuttajaa ei tiedetä. Niissä oma elimistö ” hyökkää itseään vastaan” eli puolustusjärjestelmä elimistössä hyökkää itseä vastaan. Edim sairastettu virus- infektio voi laukaista jonkun autoimmuunisairauksen.
Itse en ottaisi turhaan rokotteita koska näissäkin on tämä riski.
Mielestäni on hurjaa rokottautua joka vuosi, se on mielestäni aivan liian usein
Mielipiteitä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida että se rokote ei kajoa immuunijärjestelmääsi mitenkään sen kummallisemmalla tavalla, kuin esimerkiksi nuhakuumeen tai muun virusinfektion sairastaminen. Toivon todella, ettet tuolla tietämyksellä työskentele ainakaan terveydenhuollossa.
Ei kajoakaan sen kummallisemmalla tavalla kuin virus-infektiokaan, mutta kajoaa kuitenkin.
Onhan rokotteessa ne riskitkin ihan samoin kuin siinä että sairastat virus-infektion, se ja joku muu tekijä lisäksi laukaisee jonkun autoimmuunisairauksen.
En väittänytkään että rokote olisi suurempi riski kuin sairastettu virusinfektio, vaan riski kuitenkin. Vaikkapa sitten pienempi, en tiedä.
Itseäni ainakin huolestuttaa että joka vuosi pistetään elimistööni heikennettyjä taudin aiheuttajia
ApSinua ei kuitenkaan huoleta niiden ei-heikennettyjen taudinaiheuttajien pääsy elimistöösi?
Ei. Koska olen sairastanut influenssan ja minua ei pelottaisi sairastaa uudestaan. Sen sijaan stressaan sitä mitä joka vuotinen rokottautuminen voi pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa.
Toki influenssakin voi aiheuttaa komplikaatioita, se on totta. Mutta en usko että sairastuisin siihen joka vuosi, jos en ottaisi rokotettaKerrohan mitä joka vuotinen rokottautuminen voi pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa?
Kukaan ei tiedä! Sehän se pointti onkin. Voi kun joku tekisi vertailua vaikka suomalaiset vastaan virolaiset, yleinen terveydentila ja sairastumiset. Minkähänlaisia eroja löytyisi...
Käytetäänkö Virossakin yhtä paljon mielialalääkkeitä?
Eli mitään haittavaikutuksia ei pitkälläkään tähtäimellä ole havaittu? Ja se nyt sitten pelottaa? Sama kuin natriumglutamaatti, tutkituin lisäaine, joka aiheuttaa korkeintaan migreeniä, jos sitä ruiskuttaa suuria määriä suoraan aivoihin, mutta jotkut pitävät kamalana myrkkynä.
Natriumglutamaatti kyllä on myrkkyä.
Eikä se ole mitenkään korkeintaan. Ihmeellistä vähättelyä.
Mä sain joka kerta migreenin jos söin pienenkin palan tuotetta missä sitä oli. Ihmettelin ja ihmettelin ja sitten lopulta siitä luki lehdissä. Kun lopetin käytön olen pysynyt terveempänä. Eikä päänsärkyäkään tule enää ruokailun jälkeen.
Juu juu, ja olet varmaan myös sähköallergikko?
Oletpa loukkaava. En ole sähköallergikko.
Ei se, että sinä et saa oireita jostakin tarkoita, että se on turvallista ja hyödyllistä.
En ota, enkä ole koskaan ottanut.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ottanut, olen 32. Sairastun flunssaan muutaman vuoden välein, viimeksi olin räkätaudissa 2016 eikä silloinkaan tainnut olla kuumetta. En näe mitään syytä rokottaa itseäni turhaan.
En minäkään ota rokotetta, mutta varmistan, että ymmärräthän influenssan ja flunssan eron?
Ilman muuta ei ole ollut flunssia 10 vuoteen.
Minun mielestä on turha elää, jos täytyy olla joka vuosi hysteerinen rokotteiden kanssa. En ota ja ärsyttää tämä kulttuuri, jossa myydään koko ajan kaikkea, vaikka hyvin pärjää vähemmälläkin ja voi käyttää omia aivojaan. En nauti syyllistävistä ja laumasieluistavista rokotekampanjoista! Olen sairastanut välillä, ei ongelmia, mutta yleisesti olen terveempi kuin esim työkaverit. 2000 luvun alussa jo tivasivat, että miksi en ota influenssarokotusta, mutta en silti ota vieläkään! Kysyin, että oletteko nähneet minut flunssaisena töissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä ei tunnu ymmärtävän influenssan ja flunssan eroa. Usein kuulee päiviteltävän, että rokote ei toiminut vaikka henkilö oli sairastanut flunssan. Ei influenssarokotteen ole tarkoituskaan estää flunssan sairastamista, vaan influenssan, joka on täysin eri sairaus kuin flunssa, vaikka oireet ovatkin helposti sekotettavissa toisiinsa.
Tämä on totta, mutta sekin on totta, että infulenssarokotteen teho on hyvin heikko ja vaikka sen ottaakin, sairastuu 60-70% todennäköisyydellä kuitenkin. Tutkimukset, joissa tuo rokotteen 30-40% teho on osoitettu, on varmistettu tutkimalla potilaiden viruskuormaa ja vasta-aineita. Eli silloin ei tavallinen flunssa sekoita tilastoja.
Suurempi rokotekattavuus kuitenkin vähentäisi tartuntoja vaikka rokotteen teho olisikin heikko. Mutta moni jättää rokotteen ottamatta koska ”ei toiminut mulla viimevuonnakaan, olin kipeänä monta kertaa” niin, siis henkilö oli flunssassa monta kertaa ja siksi kuvittelee, ettei influenssarokotus toiminut vaikka näillä asioilla ei ole mitään yhteyttä keskenään. Tämä olisi tärkeää tietää rokotusta harkitessa, jotta voi edes tehdä päätöksensä järkevistä lähtökohdista.
Ei toimi infulenssassa. Näet itsekin miten nykyisin annetaan noin 2 miljoonaa rokoteannosta, sairastuvuus senkun lisääntyy. Silloin kun ei annettu rokotuksia, sairastuvuus oli pienempi. Haasteena on rokotteen heikko osumatarkkuus osittain siksi, että viruskomponentit mutatoituu kananmuna-alustassa missä niitä kasvatetaan ja toisaalta viruskin muuttuu koko ajan.
Siis edes flunssaisena. Tiedän, että influenssa on eri ja olen joskus sairastanut sen, mutta flunssia en juurikaan.
126.
Vierailija kirjoitti:
Oon hoitanu teholla nuoria perusterveitä influenssapotilaita, osa kuollut ja osa ollut pitkään ecmo-hoidossa jonka jälkeen saattaa mennä viikkoja että on työkykyinen ja voimat palautuneet.
Tuskin ovat kuolleet pelkkään infulenssaan, vaan taustalla ollut jokin todella vaikea sairaus ennestään. Viimevuonna taisi kuolla yksi rokotettu tyttö infulenssaan jossain pohjoisessa, muuten kuolemista ei uutisoitu.
Influenssan huolimaton kotihoito/tiedon puute hyvästä kotihoidosta ja myöhäinen hakutuminen lääkäriin voi myös johtaa kuolemiin. Minä en ota influenssarokotetta.
Kun harvoin sairastan jotain, niin sairastan sitten huolella. Juominen, nestetasapaino ja rään saaminen pois keuhkoista on tärkeää. Hengitystiheyttä ja kuumetta täytyy seurata varsinkin lapsilla ja tunnistaa esim jos hengityksen apulihakset ovat käytössä. Laitan yöllä kellon soimaan ja annan kuumetta alentavaa lääkettä, kun tarkistan lasten voinnin, jos ovat vähänkin korkeammassa kuumeessa. Eikö moni muu sitkeäräkäinen tauti ole pahempi kuin kuumeella uuvuttava influenssa? Tämä on kyllä varmasti yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ottanut, olen 32. Sairastun flunssaan muutaman vuoden välein, viimeksi olin räkätaudissa 2016 eikä silloinkaan tainnut olla kuumetta. En näe mitään syytä rokottaa itseäni turhaan.
En minäkään ota rokotetta, mutta varmistan, että ymmärräthän influenssan ja flunssan eron?
Tiedän, influenssaan en ole tietääkseni ikinä sairastunut. Bakteeritulehdus on kyllä iskenyt pari kertaa. Ja perus flunssa tulee tasaisin väliajoin muutaman vuoden välein.
Avosairaanhoidossa työskentelen ja en ota. Kummallisen paljon on viime vuosina ollut sellaista että alle 2 viikkoa rokotuksesta on potilas sairastunut keuhkokuumeeseen. Ilman mitään flunssaa tms. Kunto romahtanut ja dg pneumonia. Yksistään mun vastaanotolle tuli näitä reilu 10 viime vuonna.. Aloin itsekseni pitämään kirjaa näistä kummallisista keuhkokuumeista ja yhdistävä tekijä oli tuo rokote. Mutta tietenkään mistään tällaisesta ei puhuta, koska eihän rokote voi tuollaista aiheuttaa..
En ota, enkä ole koskaan ottanut. Myös kaikki perus rokotukset on vanhentunut aikaa sitten. Hyvin on pärjännyt. Kerran vuodessa pikku flunssaa eikä ole tarvinnut antibioottejakaan.
Vierailija kirjoitti:
sosiaalivirkalijat tulisi velvoittaa ottamaan influenssarokote
Heillä on ollut pakkorokotukset jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää toi otsikon ”aijotko”.
"Toi"ei ole suomen kieltä. Oikeasti se on tuo.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse enää kiitos,minulla on jo narkolepsia.
Sikainfluenssarokote aiheutti narkolepsiaa joillekin, tässä ei nyt puhuta siitä.
Olen hoitoalalla ja otan ihan mieluusti rokotteen. Meillä myös lääkärit ottavat mielellään rokotteen. Yhtenäkään talvena en ole saanut minkäänlaista flinssaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen juuri hoitajat ovat rokotevastaisia mutta lääkärit eivät. Kumpikahan näistä asioista enemmän tietää, sekä hyödyt että riskit ja joutuu niitä päivittäin punnitsemaan?
Äläs nyt. Hoitajilla on rokote"pakko", lääkäreillä ei. Onko se mielestäsi reilua? Siitä tässä haloossa on aina kyse.
Anteeksi. Se on aiotko suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
En ota, enkä ole koskaan ottanut. Myös kaikki perus rokotukset on vanhentunut aikaa sitten. Hyvin on pärjännyt. Kerran vuodessa pikku flunssaa eikä ole tarvinnut antibioottejakaan.
Käy nyt ihmeessä ainakin jäykkäkouristus uusimassa.