Aijotko ottaa influenssa- rokotetta
Minä en ottaisi jos työpaikka ei velvottaisi. Työpaikka maksaa meille rokotteen
Itsestä tuntuu että kajoaminen omaan immuuni-järjestelmään joka vuosi on yksinkertaisesti liian tiheään minulle. Olen alle 40 ja terve.
Mieheni ottaa omakustantaisesti rokotteen joka vuosi. Hänkin on perusterve. Ymmärrän jos vanhukset ja he joilla on jokin perus- sairaus, ottavat rokotteen koska heille influenssaan sairastaminen voi olla vaarallista.
On paljon eri autoimmuunisairauksia jooden aiheuttajaa ei tiedetä. Niissä oma elimistö ” hyökkää itseään vastaan” eli puolustusjärjestelmä elimistössä hyökkää itseä vastaan. Edim sairastettu virus- infektio voi laukaista jonkun autoimmuunisairauksen.
Itse en ottaisi turhaan rokotteita koska näissäkin on tämä riski.
Mielestäni on hurjaa rokottautua joka vuosi, se on mielestäni aivan liian usein
Mielipiteitä?
Kommentit (177)
Olen astmaatikko ja flunssakin vie huonoon kuntoon. Influenssan takia olisin varmasti sairaalassa ja henki vaarassa. Siis otan joka vuosi rokotteen enkä ole inflenssaa sairastanut. Joku väitti, että jokainen rokotteen saanut sairastaa paljon ja ties mitä ihmeellisiä tauteja. Minulla ei ole ollut tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh,
https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ttr/shp/fact_shp
Tartuntatautitilasto.
Huomatkaa kuinka influenssan määrä on vain kasvanut?
Määrä kasvanut, vai sairastuneet hakeutuneet herkemmin lääkärin luo, jolloin tauti on virallisesti todettu? Monihan makaa viltin alla teetä juoden.
Rokottaminen ei ole ainakaan työterveyshuollon kustannuksia laskenut http://raportit.kela.fi/linkki/93030971
Vuonna 2006 120 MEUR, 2017 183MEUR, TTH:n piiriin kuuluvat muuttuneet samassa ajassa noin 120 000 ihmisellä.
Sairastin viime vuonna influenssan. En ole koskaan ottanut influenssarokotusta, mutta täytyy sanoa, että tuli siinä mieleen rokotuksen edut. Oli se sen verran raju tauti. Muistan kuinka silloin vannotin itselleni, että ota ensi vuonna, ota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida että se rokote ei kajoa immuunijärjestelmääsi mitenkään sen kummallisemmalla tavalla, kuin esimerkiksi nuhakuumeen tai muun virusinfektion sairastaminen. Toivon todella, ettet tuolla tietämyksellä työskentele ainakaan terveydenhuollossa.
Ei kajoakaan sen kummallisemmalla tavalla kuin virus-infektiokaan, mutta kajoaa kuitenkin.
Onhan rokotteessa ne riskitkin ihan samoin kuin siinä että sairastat virus-infektion, se ja joku muu tekijä lisäksi laukaisee jonkun autoimmuunisairauksen.
En väittänytkään että rokote olisi suurempi riski kuin sairastettu virusinfektio, vaan riski kuitenkin. Vaikkapa sitten pienempi, en tiedä.
Itseäni ainakin huolestuttaa että joka vuosi pistetään elimistööni heikennettyjä taudin aiheuttajia
ApSinua ei kuitenkaan huoleta niiden ei-heikennettyjen taudinaiheuttajien pääsy elimistöösi?
Ei. Koska olen sairastanut influenssan ja minua ei pelottaisi sairastaa uudestaan. Sen sijaan stressaan sitä mitä joka vuotinen rokottautuminen voi pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa.
Toki influenssakin voi aiheuttaa komplikaatioita, se on totta. Mutta en usko että sairastuisin siihen joka vuosi, jos en ottaisi rokotettaKerrohan mitä joka vuotinen rokottautuminen voi pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa?
Kukaan ei tiedä! Sehän se pointti onkin. Voi kun joku tekisi vertailua vaikka suomalaiset vastaan virolaiset, yleinen terveydentila ja sairastumiset. Minkähänlaisia eroja löytyisi...
Käytetäänkö Virossakin yhtä paljon mielialalääkkeitä?
Eli mitään haittavaikutuksia ei pitkälläkään tähtäimellä ole havaittu? Ja se nyt sitten pelottaa? Sama kuin natriumglutamaatti, tutkituin lisäaine, joka aiheuttaa korkeintaan migreeniä, jos sitä ruiskuttaa suuria määriä suoraan aivoihin, mutta jotkut pitävät kamalana myrkkynä.
Natriumglutamaatti kyllä on myrkkyä.
Eikä se ole mitenkään korkeintaan. Ihmeellistä vähättelyä.
Mä sain joka kerta migreenin jos söin pienenkin palan tuotetta missä sitä oli. Ihmettelin ja ihmettelin ja sitten lopulta siitä luki lehdissä. Kun lopetin käytön olen pysynyt terveempänä. Eikä päänsärkyäkään tule enää ruokailun jälkeen.
Juu juu, ja olet varmaan myös sähköallergikko?
Vierailija kirjoitti:
Sairastin viime vuonna influenssan. En ole koskaan ottanut influenssarokotusta, mutta täytyy sanoa, että tuli siinä mieleen rokotuksen edut. Oli se sen verran raju tauti. Muistan kuinka silloin vannotin itselleni, että ota ensi vuonna, ota!
Vaikka otat, mahdollisuutesi saada infulenssa on edelleen 3/4.
Olen ottanut, kuten jo kymmeniä vuosia joka syksy. Ei yhtään influenssaa.
En ole hoitoalalla, mutta todella törkeää, että siellä sellaisia jotka eivät ota rokotusta. Vaarantavat potilaiden hengen.
Astma ei ole puhjennut minulla. Olen allergikko, joka toisinaan oirehtii lievästi astmaattisesti. En ota influenssarokotusta. Pidän huolta yleiskunnostani. Olen sairastanutinfluenssoja, uskon kohdallani sairastamisen voimaan. Influenssat eivät tuntuneet hengitysteissä niin hankalilta kuin pitkäkestoisemmat virukset, joissa yskä jatkuu kauan, viikkoja tai kuukausia ja on pakottava tarve yskiä ja siksi on hyvä hakea astmalääkkeitä avuksi.
Influenssa on kestänyt minulla korkeakuumeisena 4-5 vrk, niveliä ja päätä on särkenyt ja sen jälkeen olen toipunut päivissä tai viimeistään viikossa. Ainakin kolme influenssaa olen sairastanut, joista sikainfluenssa oli hieman raskaampi sairastaa kuin muut ja kesti 5 vrk kovassa kuumeessa.
Otan, sillä minulla on munuaistauti joten halua riskeerata että sairastuisin vakavasti. Tiedättekö miuten että purusburanakin voi tehä tuhoja munuaisiin jos olette nestehukassa. Perusripuli tai korkea kuume jolloin ei muista juoda riittävästi, siihen päälle maksimiannos ibuprofeenia niin voi olla bye bye munuaiset, hello dialyysi.
Lukee siellä haittavaikutuslistassa.
Kannatan täysin rokotteita ja lääketiedettä ja sen kehitystä, mutta influenssarokotetta perusterveille aikuisille en. Joudun kuitenkin työni puolesta valitettavasti sen ottamaan.
On todennäköisempää voittaa lotossa kuin saada narkolepsiaa tai vastaavaa vakavampaa haittavaikutusta rokotteesta, joten itsellä ei pienintäkään huolta näistä.
"Immuunijärjestelmään kajoaminen" ei myöskään huoleta koska ymmärrän miten rokotteet toimii, kroppa muodostaa vasta-aineita ihan luonnollisesti rokotteen ansiosta eikä tästä ole mitään haittaa immuunijärjestelmälle. Jos muuta väittää, ei ymmärrä rokotusten toimintaa.
Sen sijaan lapset/vanhukset/sairaat voivat sairastua vakavasti tai jopa kuolla influenssasta enkä itse halua edesauttaa taudin leviämistä olemalla itsekäs ja jättämällä rokotteen pois.
Toinen syy on tietenkin ettei huvita vapaaehtoisesti altistaa itseään usean viikon sairastamiselle kun voi kerran helposti rokottautua.
En ehkä maksaisi rokotteesta mutta kun työnantaja jakaa ilmaiseksi niin olisi järjetöntä olla käyttämättä tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On todennäköisempää voittaa lotossa kuin saada narkolepsiaa tai vastaavaa vakavampaa haittavaikutusta rokotteesta, joten itsellä ei pienintäkään huolta näistä.
"Immuunijärjestelmään kajoaminen" ei myöskään huoleta koska ymmärrän miten rokotteet toimii, kroppa muodostaa vasta-aineita ihan luonnollisesti rokotteen ansiosta eikä tästä ole mitään haittaa immuunijärjestelmälle. Jos muuta väittää, ei ymmärrä rokotusten toimintaa.
Sen sijaan lapset/vanhukset/sairaat voivat sairastua vakavasti tai jopa kuolla influenssasta enkä itse halua edesauttaa taudin leviämistä olemalla itsekäs ja jättämällä rokotteen pois.
Toinen syy on tietenkin ettei huvita vapaaehtoisesti altistaa itseään usean viikon sairastamiselle kun voi kerran helposti rokottautua.
En ehkä maksaisi rokotteesta mutta kun työnantaja jakaa ilmaiseksi niin olisi järjetöntä olla käyttämättä tilaisuutta.
Perustele miksi rokotteesta, tai viruksesta, ei olisi haittaa immuunijärjestelmälle? Muuten väitteesi on täysin hullu.
""Immuunijärjestelmään kajoaminen" ei myöskään huoleta koska ymmärrän miten rokotteet toimii, kroppa muodostaa vasta-aineita ihan luonnollisesti rokotteen ansiosta eikä tästä ole mitään haittaa immuunijärjestelmälle. Jos muuta väittää, ei ymmärrä rokotusten toimintaa."
Puhutaanko tässä influenssarokotteesta vai kaikista rokotteista?
Tässä esimerkki hinkuyskärokotteesta:
"Because of linked-epitope suppression, all children who were primed by DTaP vaccines will be more susceptible to pertussis throughout their lifetimes, and there is no easy way to decrease this increased lifetime susceptibility."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30793754/
The 112-Year Odyssey of Pertussis and Pertussis Vaccines-Mistakes Made and Implications for the Future.
Suuri osa ihmisistä ei tunnu ymmärtävän influenssan ja flunssan eroa. Usein kuulee päiviteltävän, että rokote ei toiminut vaikka henkilö oli sairastanut flunssan. Ei influenssarokotteen ole tarkoituskaan estää flunssan sairastamista, vaan influenssan, joka on täysin eri sairaus kuin flunssa, vaikka oireet ovatkin helposti sekotettavissa toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä ei tunnu ymmärtävän influenssan ja flunssan eroa. Usein kuulee päiviteltävän, että rokote ei toiminut vaikka henkilö oli sairastanut flunssan. Ei influenssarokotteen ole tarkoituskaan estää flunssan sairastamista, vaan influenssan, joka on täysin eri sairaus kuin flunssa, vaikka oireet ovatkin helposti sekotettavissa toisiinsa.
Tämä on totta, mutta sekin on totta, että infulenssarokotteen teho on hyvin heikko ja vaikka sen ottaakin, sairastuu 60-70% todennäköisyydellä kuitenkin. Tutkimukset, joissa tuo rokotteen 30-40% teho on osoitettu, on varmistettu tutkimalla potilaiden viruskuormaa ja vasta-aineita. Eli silloin ei tavallinen flunssa sekoita tilastoja.
Totuin jo lapsena, että joskus tulee korkea kuume, joka kestää enintään viisi päivää. Ohje oli, että yli neljä päivän voi käydä lääkärissä tai jos vointi heikkenee yllättävästi.. Vanhempani odottivat vielä se viidennen päivän ja ei ikinä käyty lääkärissä.
Ei ole koskaan kestänyt influenssa yli viittä päivää. Mistä vedätte noin viikon tai kahden sairastamiset? Kun kuume on laskenut, olen levännyt ainakin päivän, mutta korkean kuumeen siis influenssan jälkeen ainakin kaksi päivää. Nesteytys ja lepo ovat tärkeitä ja kuumetta olen alentanut panadolilla viimeistään 39-39,5 C tasolta. Lasten kanssa olen toiminut samoin. Olen varsin terve. Joka vuosi en sairasta edes yhtä päivää. En ota influenssarokotusta.
Oon hoitanu teholla nuoria perusterveitä influenssapotilaita, osa kuollut ja osa ollut pitkään ecmo-hoidossa jonka jälkeen saattaa mennä viikkoja että on työkykyinen ja voimat palautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mutta sekin on totta, että infulenssarokotteen teho on hyvin heikko ja vaikka sen ottaakin, sairastuu 60-70% todennäköisyydellä kuitenkin. Tutkimukset, joissa tuo rokotteen 30-40% teho on osoitettu, on varmistettu tutkimalla potilaiden viruskuormaa ja vasta-aineita. Eli silloin ei tavallinen flunssa sekoita tilastoja.
Suurempi rokotekattavuus kuitenkin vähentäisi tartuntoja vaikka rokotteen teho olisikin heikko. Mutta moni jättää rokotteen ottamatta koska ”ei toiminut mulla viimevuonnakaan, olin kipeänä monta kertaa” niin, siis henkilö oli flunssassa monta kertaa ja siksi kuvittelee, ettei influenssarokotus toiminut vaikka näillä asioilla ei ole mitään yhteyttä keskenään. Tämä olisi tärkeää tietää rokotusta harkitessa, jotta voi edes tehdä päätöksensä järkevistä lähtökohdista.
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu, mutta näidenkin kommenttien perusteella on selvästi niin, että ne joille rokote ei ole koskaan aiheuttanut mitään, ovat täysin kykenemättömiä ymmärtämään, että joillekin rokote aiheuttaa hurjia oireita.
Niinpä, itse otin viime vuonna rokotteen ja otan tänäkin vuonna, koska en halua sairastua ja aloitimme juuri vauvan yrittämisen. Olen vielä päiväkodissa töissä eivätkä ne lapset osaa pestä käsiään tarpeeksi hyvin ja usein. Sairastin influenssan viimeksi yli 10 vuotta sitten, lukiolaisena. Kamalaa oli, makasin sängyssä viikon korkeassa kuumeessa. En muista tuliko mitään jälkitautia, ei ainakaan mitään vakavaa muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ota. Ne on ihan huuhaa juttuja.
Jos sattumalta sen yhden pöpön välttää rokotuksen ansiosta (mitä en usko) niin, varmuudella sairastuu sitten johonkuhun toiseen. Voisi jopa väittää, että se rokotus on ikään kuin portti sairastumiseen.
Kaikki, jotka ovat rokotuksia ottaneet, ovat aina sairastuneet sinä talvena johonkin hankalaan tautiin. En tiedä ketään, joka olisi sanonut, että oli hyötyä, en sairastunut mihinkään.
Nyt tiedät. Minä en ole sairastanut mitään sen kymmenen vuoden aikana, jolloin olen rokotuksen ottanut. Sitähän en tiedä, onko näin rokotuksen takia vai siitä huolimatta.
Minä olen kolme kertaa ottanut influenssarokoteen aikuisikäni aikana (yksi niistä sikainfluessajutun aikaan) enkä ole sairastunut silloin mihinkään erikoiseen, enkä influenssaan.
119
Huomatkaa myös vuoden 2009 korket lukemat 13 437.
Tämän jälkeen on lukemat olleet noususuunnassa.
Liittykö kenties sikainfluenssarokotukseen joka peloteltiin isolle osalle kansaa?