Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aijotko ottaa influenssa- rokotetta

Vierailija
24.10.2019 |

Minä en ottaisi jos työpaikka ei velvottaisi. Työpaikka maksaa meille rokotteen
Itsestä tuntuu että kajoaminen omaan immuuni-järjestelmään joka vuosi on yksinkertaisesti liian tiheään minulle. Olen alle 40 ja terve.
Mieheni ottaa omakustantaisesti rokotteen joka vuosi. Hänkin on perusterve. Ymmärrän jos vanhukset ja he joilla on jokin perus- sairaus, ottavat rokotteen koska heille influenssaan sairastaminen voi olla vaarallista.
On paljon eri autoimmuunisairauksia jooden aiheuttajaa ei tiedetä. Niissä oma elimistö ” hyökkää itseään vastaan” eli puolustusjärjestelmä elimistössä hyökkää itseä vastaan. Edim sairastettu virus- infektio voi laukaista jonkun autoimmuunisairauksen.
Itse en ottaisi turhaan rokotteita koska näissäkin on tämä riski.
Mielestäni on hurjaa rokottautua joka vuosi, se on mielestäni aivan liian usein
Mielipiteitä?

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse enää kiitos,minulla on jo narkolepsia.

Vierailija
2/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota, koska näitä flunssia on joka vuosi liikkeellä useita eri tyyppejä niin ei paljon auta jos on yhtä laatua vastaan rokotettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otamme.Viime syksynä otimme myös ja nuhaa kummempaa ei viime talvena ollut kummallakaan.

Vierailija
4/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota. En oo koskaan ottanut.

Vierailija
5/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota. Minulla on hoitoalan koulutus. Nykyisin rumennan työttömyystilastoja.

Syyt: Oman terveyteni ylläpito, luontaisesti vahva vastustuskyky tartuntataudeille, johon yhdistyy taipumus reagoida rokottamiseen juuri autoimmuunioireilla, esim nivelsäryillä, väsymisellä, lievällä kuumeilulla, ihottumalla, allergioilla ja hengitystieoireilla. Olen ottanut kaikki muut rokotukset, mutta en ota riskiä joka vuosi influenssarokotteesta.

Vierailija
6/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, työn puolesta otan rokotteen joka vuosi ja rokotan itse miehen ja lapset. Infektio itsessään voi laukaista paljon vakavamman autoimmuunireaktion kuin rokote. Kun itse näkee töissä tehohoidettavia influenssapotilaita ihan riittävästi, en kyllä mieti rokotteesta kieltäytymistä hetkeäkään. Pari vuotta sitten mm. täälläkin kuoli alle vuoden ikäinen lapsi inluenssan aiheuttamaan sydäntulehdukseen. Kyllä siinä vanhemmat itki rokotteen perään.

Vierailija
7/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että sen vuoksi en itse ottaisi koska influessaan sairastuminen ei ns. pelota minua, tarkoitan että se ei ole paha sairaus minulle perusterveelle henkilölle. Mutta autoimmuunisairauksia on pahojakin.

Omassa työssäni olen näitä nähnyt. En ennen tälle alalle tulos esim ollut koskaan kuullutkAan mistään Guillan paree- oireyhtymästä joka on lihas sairaus ( autoimmuunisairaus tämä siis) , ja osalla sairastuneista sairaus etenee hengityslihaksiin ja joutuu lopulta hengityskoneeseen. Suurin osaa toipuu tästä niin että pääsee koneesta pois. Joillain on lievempi versio, eli hyvin voimakkaita lihaskramppeja ja kipuja sekä lihas heikkoutta.

On pelottavaa miten oma elimistö voi käyttäytyä noin.

Siksi en halua ylimääräisiä vasta- aineita omaan elimistööni turhan takia.

En siis sano että rokote näitä sairauksia aiheuttaa, sillä näitä ei tiedetä mikä niitä aiheuttaa. Mutta itse minimoisin riskit.

Ja itselleni jotenkin kiehuu kun terve mies ottaa influenssarokotteen koska eihän influessa niin paha oo

Ap

Vierailija
8/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi normaalisti mutta nyt otan, koska lähipiirissä on riskiryhmään kuuluva.

Elämäni aikana olen saanut influenssan kahdesti. Kerran lapsena ja kerran aikuisena. Olen kokenut aika turhaksi hakea rokotteen, kun ne eivät anna varmaa suojaa ja tauti ei ole ollut tähän mennessä saamieni kokemusten perusteella niin paha, kun muuten olen täysin terve, eikä lähipiirissäkään ole ollut riskiryhmään kuuluvia.

Vierailija
9/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen juuri hoitajat ovat rokotevastaisia mutta lääkärit eivät. Kumpikahan näistä asioista enemmän tietää, sekä hyödyt että riskit ja joutuu niitä päivittäin punnitsemaan?

Vierailija
10/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Guillain Barre -oireyhtymän yleisin syy on kylläkin infektio, ei rokote. Sama koskee muitakin autoimmuunitauteja. Myös narkolepsiaa aiheuttaa enemmän influenssa sinänsä kuin sitä vastaan tehty rokote.

Vierailija
11/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin jo. No problem!

Vierailija
12/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ottaa

Vierailija
13/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rokotevastainen. Rokotan oman lapseni neuvolassa kaikilla rokote- ohjelmaan kuuluvilla rokotteilla sekä punkki- rokotteella.

Puhuin itsestäni että influenssarokotetta joka vuosi itselleni , en pidä niin tärkeänä.

Ap

Vierailija
14/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Guillain Barre -oireyhtymän yleisin syy on kylläkin infektio, ei rokote. Sama koskee muitakin autoimmuunitauteja. Myös narkolepsiaa aiheuttaa enemmän influenssa sinänsä kuin sitä vastaan tehty rokote.

Juu, virus- infektio.

Virustahab niissä rokotteissakin on ja kajoaaa elimistön immuunijärjestelmään. Mielestäni riskinsä on rokotteissakin

Ap

Vierailija
15/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, koska itselläni on astma. Tuurissaanhan se on, miten kunkin vuoden rokote osuu kohdilleen, mutta en halua ehdoin tahdoin ottaa influenssariskiä.

Vierailija
16/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei influenssarokotteet sovi kaikille terveille. Osa oireilee niiden vuoksi. Osa tietää, että keho puolustautuu aina voimakkaasti ja monesti jopa estää itse oireisen taudin.  

Miksi oireilla rokotteesta, kun on sairastanut jo muutaman influenssan (omat pienet lapset tartuttivat) ja koko perhe on selvinnyt hienosti niistä ilman jälkitauteja ja ei yleensä sairasteta tarttuvia tauteja, koska vahva vastustuskyky?

Ne tutut hoitajat jotka ottavat rokotteen joka vuosi, ovat jokavuosi myös monta kertaa sairaina ja usein puolikuntoisia. Vaikuttaisi siltä, että heidän oma inmmuunipuolustuksensa ei pidä jokavuotisesta rokottamisesta? On eri asia ottaa perusrokotusohjelman mukaiset rokotukset, kuin ottaa joka vuosi rokote sellaista vastaan, josta on itse selvinnyt sairastamalla.

Vierailija
17/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan haluaisi influenssaa, mutta myös rokote tekee musta kolmeksi päiväksi vuodepotilaan. Tulen siis siitä rokotteesta aivan kauhean, pelottavan kipeäksi, eikä terveyskeskuksessa kukaan oikein vaikuta uskovan sitä.

En tiedä mitä tehdä.

Vierailija
18/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, koska äitini on riskiryhmässä.

Itsekin olen jo sen ikäinen, ettei kovat taudit oikein kiinnosta.

Vierailija
19/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan, koska terveydenhuollossa töissä. Sekä itseäni että etenkin potilaita varten (vanhat, perussairaat, heikompi vastustuskyky ym - heille influenssa voi olla tappava, vaikka itse selviäisinkin muutaman päivän virumisella)

Vierailija
20/177 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otan, koska terveydenhuollossa töissä. Sekä itseäni että etenkin potilaita varten (vanhat, perussairaat, heikompi vastustuskyky ym - heille influenssa voi olla tappava, vaikka itse selviäisinkin muutaman päivän virumisella)

lisään vielä: jos oisin muissa töissä, en ottaisi :)