Aijotko ottaa influenssa- rokotetta
Minä en ottaisi jos työpaikka ei velvottaisi. Työpaikka maksaa meille rokotteen
Itsestä tuntuu että kajoaminen omaan immuuni-järjestelmään joka vuosi on yksinkertaisesti liian tiheään minulle. Olen alle 40 ja terve.
Mieheni ottaa omakustantaisesti rokotteen joka vuosi. Hänkin on perusterve. Ymmärrän jos vanhukset ja he joilla on jokin perus- sairaus, ottavat rokotteen koska heille influenssaan sairastaminen voi olla vaarallista.
On paljon eri autoimmuunisairauksia jooden aiheuttajaa ei tiedetä. Niissä oma elimistö ” hyökkää itseään vastaan” eli puolustusjärjestelmä elimistössä hyökkää itseä vastaan. Edim sairastettu virus- infektio voi laukaista jonkun autoimmuunisairauksen.
Itse en ottaisi turhaan rokotteita koska näissäkin on tämä riski.
Mielestäni on hurjaa rokottautua joka vuosi, se on mielestäni aivan liian usein
Mielipiteitä?
Kommentit (177)
Aion ottaa. Perheessä riskiryhmään kuuluvia.
En ole koskaan ottanut influenssarokotetta.
Harvoin olen ollut sairaana, mutta parhaillaan flunssa aiheuttanut äänen käheyden ja äänrn pois menon.
Ruokasooda vedellä kurkun kurlausta, höyryhengitystä, ibuprofeiinia, Strepsilsiä, teetä hunajan kera... Näillä konstrilla ajattelin flunssan selättää plus puhekielto.
Voi ***** sentään, näitä kaikkia hömppäkommentteja. Kaikkia asiasta mitään tietämättömät lietsovat toisiaan "autoimmuunisairauksilla" ja "kun vaarikin kerran sairastui rokotteen jälkeen" uskomuksilla ja vale"faktoilla". Kyllä on tyhmää sakkia. Lukekaa, opiskelkaa - ja ei, ei facea, ei iltapäivälehtiä, ei Voi Hyvin -lehteä vaan biologiaa, biokemiaa, fysiologiaa, immunologiaa, mikrobiologiaa, infektiotautioppia, jos kerran asiat oikeasti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida että se rokote ei kajoa immuunijärjestelmääsi mitenkään sen kummallisemmalla tavalla, kuin esimerkiksi nuhakuumeen tai muun virusinfektion sairastaminen. Toivon todella, ettet tuolla tietämyksellä työskentele ainakaan terveydenhuollossa.
Tämä nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Rokotealustana käytetään kananmunaa, joka aiheuttaa rokotteeseen mutaatioita. Tästä syystä infulenssarokotteen teho on niin huono. Paras tapa on hallita käytöstään siten ettei tautia saa.
Kerrotko tarkemmin siitä mekanismista miten kananmuna aiheuttaa nämä mutaatiot ja miten ne käytännössä vaikuttavat rokotteeseen/rokotettavaan ja tämän immuunijärjestelmään.
Lue itse: https://www.scientificamerican.com/article/flu-vaccine-ldquo-factories-…
Tämä oli se syy miksi Donald Trump muutti prioriteettejä paremman rokotteen luomiseksi https://www.nature.com/articles/d41586-019-02831-x
Mutta eihän totuudella ole väliä, kun Trump ... ja kaikkee.
Joo, mutta alkuperäinen kommenttini pitää edelleen paikkansa. Rokote ei kajoa immuunijärjestelmään mitenkään ihmeellisemmällä tavalla, kuin ihan tavallinen virusinfektio.
Jos sinulta kysytään haluatko sairastaa virusinfektioon? Et tietenkään haluaisi. Mutta sitä et voi itse päättää.
Sen että otatko rokotteen, voit itse päättää ( jos nyt ei lasketa sitä että työpaikan tai oman sairauden vuoksi on melkeempä pakko ottaa).
Miksi 60. menisit työpaikkaan, joka velvoittaisi ottamaan influenssarokotteen joka ikinen vuosi? Eikö kyse olisi ihmisoikeuksiesi loukkaamisesta, jos et saisi itse päättää, mikä on parhaaksesi? Sinä olet oman terveytesi kokemusasiantuntija, joten lopettaisitko jokavuotiset influenssarokotukset vasta kun tautienvastustuskyvyssäsi olisi häiriöitä tai huomaisit autoimmuunisairaustyyppistä oireilua itsessäsi ja toivoisit, että tilanteesi vielä korjaantuisi?
Vierailija kirjoitti:
Harvoin olen ollut sairaana, mutta parhaillaan flunssa aiheuttanut äänen käheyden ja äänrn pois menon.
Ruokasooda vedellä kurkun kurlausta, höyryhengitystä, ibuprofeiinia, Strepsilsiä, teetä hunajan kera... Näillä konstrilla ajattelin flunssan selättää plus puhekielto.
Ymmärräthän kuitenkin flunssan ja influenssan eron?
En. Koska otin rokotuksen muutama vuosi sitten, maksoin siitä. Ja sain influenssan.
Ap:n kannattaisi lisäksi opiskella oikeinkirjoitusta ja kielioppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu, mutta näidenkin kommenttien perusteella on selvästi niin, että ne joille rokote ei ole koskaan aiheuttanut mitään, ovat täysin kykenemättömiä ymmärtämään, että joillekin rokote aiheuttaa hurjia oireita.
Mikä tahansa rokotusreaktio on lievempi kuin influenssakuolema hengityskoneessa.
Mulla on kananmuna-allergia ja rokotus aiheuttaa kananmunan kokoisen (😂) särkevän patin pistoskohtaan, mutta siitä selvitään jääpussilla ja Buranalla. Anafylaktisen reaktion varalta odotellaan hetki piikityspaikalla.
Minusta tuntuu, että te "oireita saavat" ette oikein tajua, että influenssa on tappavimpia kulkutauteja planeetalla.
Te "oireita saavat" - just, oli sit pakko vähätellä? Siis mulle tulee siitä rokotteesta totaalinen järkyttävä kanveesissa olo päiviksi, tuntuu että sydän ei kestä, jne.
Luen omia oireitani. En ole ottanut rokotteita vuosiin ja vointini on parantunut:) Ennen oli kolotuksia, väsymystä, kuumeilua ja labrat silti normaalit. Kärsin vaikeammista ihottumista ja jouduin akuutisti lääkäriin, kun turposin, ja oli vaarana, että hengitys ei olisi kulkenut. Välillä olin niin kipeä, että melkein en päässyt sängystä ylös. Kävelyni oli hidasta kuin vanhuksella ja jouduin joka askeleella kannustamaan itseäni. Olin pitkällä sairaslomallakin.
entinen hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Guillain Barre -oireyhtymän yleisin syy on kylläkin infektio, ei rokote. Sama koskee muitakin autoimmuunitauteja. Myös narkolepsiaa aiheuttaa enemmän influenssa sinänsä kuin sitä vastaan tehty rokote.
Tämäpä olikin mielenkiintoinen juttu kun luin saksalaisia rokotereaktioita niin siellä oli muutamalle puhjennut narkolepsia punkkirokotteen jälkeen.
Mutta rokotteellahan ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.
En ole koskaan ottanut, enkä ota. Koskaan ei ole influenssaa ollut ja pienemmästäkin flunssasta kulunut jo useampi vuosi...
Otin jo. Viime vuonna sain lihassärkyjä ja kuumetta rokotteesta, mutta reaktio kesti vain yhden illan, tänä vuonna reaktiota ei tullut. Olen sairastanut influenssan kaksi kertaa ja olin poissa pelistä 2 viikkoa kummallakin kerralla. Mieluummin kestän rokotteen sivuvaikutukset kuin influenssan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ota. Ne on ihan huuhaa juttuja.
Jos sattumalta sen yhden pöpön välttää rokotuksen ansiosta (mitä en usko) niin, varmuudella sairastuu sitten johonkuhun toiseen. Voisi jopa väittää, että se rokotus on ikään kuin portti sairastumiseen.
Kaikki, jotka ovat rokotuksia ottaneet, ovat aina sairastuneet sinä talvena johonkin hankalaan tautiin. En tiedä ketään, joka olisi sanonut, että oli hyötyä, en sairastunut mihinkään.
Pöpöpeikko kyttää terveyskeskuksen aulan nurkassa, että kukapa on tullut rokotetta ottamaan ja kaivaa näille basiliskopussistaan jonkun ikävän yllätyksen.
Tarkoitit tuon varmaan vitsiksi mutta olet siinä hyvinkin oikeassa. Tautisena aikana ei kannata terveyskeskukseen mennä jos ei ole ihan pakko. Siellä on kaikki pinnat niin täyteen präiskityt, että siivoojilla (jos heitä edes on) on täysi työ niiden puhtaana pitämisessä.
Käsihygienia kunniaan!
Panikoiko täällä ne, jotka ovat joka vuosi ottaneet influenssarokotteen ja siksi epäilevät, että jos nyt iskisi influenssa, jolta rokote ei suojaa ja heillä ei ole myös aikaisemmin sairastettujen influenssojen tuomaa lievitystä taudinkuvaan, niin tuleva tauti korjaisi juuri heidät täältä pois kuljeksimasta?
Kiitos vain, en ota rokotetta ja koen olevani vahva ja terve, vaikka olenkin sairastanut elinaikanani muutaman influenssan ja muun tarttuvan taudin! Perusrokotusohjelman mukaiset rokotteet olen ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän kuitenkin flunssan ja influenssan eron?
Influenssan ja flunssa erotta vain testi.
Jotkut sairastavat influenssan TÄYSIN OIREETTA!
Otan, koska kuulun oman sairauteni vuoksi riskiryhmään ja lisäksi työskentelen terveydenhuoltoalalla riskiryhmiin kuuluvien parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida että se rokote ei kajoa immuunijärjestelmääsi mitenkään sen kummallisemmalla tavalla, kuin esimerkiksi nuhakuumeen tai muun virusinfektion sairastaminen. Toivon todella, ettet tuolla tietämyksellä työskentele ainakaan terveydenhuollossa.
Tämä nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Rokotealustana käytetään kananmunaa, joka aiheuttaa rokotteeseen mutaatioita. Tästä syystä infulenssarokotteen teho on niin huono. Paras tapa on hallita käytöstään siten ettei tautia saa.
Kerrotko tarkemmin siitä mekanismista miten kananmuna aiheuttaa nämä mutaatiot ja miten ne käytännössä vaikuttavat rokotteeseen/rokotettavaan ja tämän immuunijärjestelmään.
Lue itse: https://www.scientificamerican.com/article/flu-vaccine-ldquo-factories-…
Tämä oli se syy miksi Donald Trump muutti prioriteettejä paremman rokotteen luomiseksi https://www.nature.com/articles/d41586-019-02831-x
Mutta eihän totuudella ole väliä, kun Trump ... ja kaikkee.
Joo, mutta alkuperäinen kommenttini pitää edelleen paikkansa. Rokote ei kajoa immuunijärjestelmään mitenkään ihmeellisemmällä tavalla, kuin ihan tavallinen virusinfektio.
Kajoaapas. Tavallinen virusinfektio ei ole kananmunassa mutatoitunut, adjuvanteilla höystetty virus.
Vierailija kirjoitti:
Panikoiko täällä ne, jotka ovat joka vuosi ottaneet influenssarokotteen ja siksi epäilevät, että jos nyt iskisi influenssa, jolta rokote ei suojaa ja heillä ei ole myös aikaisemmin sairastettujen influenssojen tuomaa lievitystä taudinkuvaan, niin tuleva tauti korjaisi juuri heidät täältä pois kuljeksimasta?
Kiitos vain, en ota rokotetta ja koen olevani vahva ja terve, vaikka olenkin sairastanut elinaikanani muutaman influenssan ja muun tarttuvan taudin! Perusrokotusohjelman mukaiset rokotteet olen ottanut.
En panikoi, vaan tietämättömien ihmisten harhaluulot rokotteista saavat vereni kiehumaan. Etenkin se että näitä luuloja sitten levitellään netissä totuutena. Pahimmillaan nämä ovat vielä terveydenhuollon "ammattilaisia".
Ei. Koska olen sairastanut influenssan ja minua ei pelottaisi sairastaa uudestaan. Sen sijaan stressaan sitä mitä joka vuotinen rokottautuminen voi pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa.
Toki influenssakin voi aiheuttaa komplikaatioita, se on totta. Mutta en usko että sairastuisin siihen joka vuosi, jos en ottaisi rokotetta