Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työtön yksinhuoltaja pystyy maksamaan lapsen lukion?

Vierailija
23.10.2019 |

Mikäli olen vielä syksylläkin työtön, mutta joka tapauksessa olen ulosotossa. Lapsi stressaa valtavasti ja toki minäkin, vaikka sen häneltä salaankin ja olen luvannut että asiat varmasti järjestyy. Miksi ihmeessä lukion pitää olla niin kallis? Miten te muut olette selviytyneet? Ja tilanne sellainen, että todellakin olen se ainoa vanhempi ja sukulainen joka kustannukset hoitaa, turha odottaa apuja keneltäkään.

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kirjaraha auttaa aika hyvin! Tosin se tulee kerran kuussa ja alkuun on paljon ostettavaa.

Jollet löydä käytettynä, niin ekoihin kirjoihin menee 150 - 200 euroa ja laskin ja kannettava tietokone päälle.

Joistain maaseutulukioista voi tietokoneen lainata koululta ja jotkut lukiot vuokraavat niitä.

Joissain maalaislukioissa koulu antaa läppärit käyttöön pientä panttia vastaan, joissain ne saa sitten jopa omaksi.

Laskimen sijaan kannattaa hankkia vastaava laskinohjelma tietokoneeseen.

Kannattaa ostaa käytettyjä kirjoja. Nykyisin niitä löytyy myös esim Suomalaisesta kirjakaupasta, mitä käki ei saa ostettua muualta. Toki niiden aineiden kirjat, joita ei kirjoita voi myydä eteenpäin .

Vierailija
122/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet täällä ehdotettu toimet syrjäyttää nuorta.

Putoaa ikäistensä joukot ja kaveriensa joukosta. Ei ole enää mikään tavanomainen vaan kummallisuus. Anteeksi vain, mutta niin se on.

Jos lähtee Hartolan sisäoppilaitokseen ilmaisuuden takia, niin nolo sitä on helsinkiläisille kavereille selittää. Onko Hartolassa yhtä hyvät tulokset yo-kirjoituksissa kuin tavallisissa (suurten) kaupunkien lukioissa? Millaista porukkaa siellä on. Miksi sinne on hakeuduttu?

Jos pitää välivuoden työskennelläkseen välillä, niin mitä selittää uusille kavereille lukiossa. Kävin vuoden töissä, kun ollaan niin köyhiä. Aika noloa nuorille. Voi joutua kiusatuksi.

Abiristeilyä aletaan suunnitella jo lähes vuosi etukäteen. Noloa siitäkin kieltäytyä, kun ei ole varaa. (mitä muuta sanoa syyksi kuin totuuden)

Päivät töissä ja iltalukio. No, siellä ei ole kunnolla omaikäistä seuraa. Sekavaa ja rikkonaista. Ei edes kaikkia aineita saatavilla, mitä päivä lukioissa. Tai kaikkia ei vaadita. Iltalukiossa on kaikenikäisiä. Monet suorittavat yhden aineen aikansa kuluksi. (itse kävin oppimassa enkun)

Se, että haluaa parantaa tulevaisuuden opiskelumahdollisuuksia ,ei ole ikinä noloa. Jos kaverit irvuilee, ne ei ole oikeita kavereita ja parempia saa vaikka sieltä Hartolan lukiosta. Abiristeilyt sun muut eivät ole pakollisia. Läheskään kaikki ei lähde vaikka olisi rahaakin. Etukäteen on turha surra mahdollisia vastoinkäymisiä. Mikään pakko ei ole kaveerata kermaperseiden ja hienostelijoiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän faktaa näihin juttuihin. Kela ei maksa lukiolaisen koulukirjoja. Kunnalta kylläkin voitte saada harkinnanvaraista tukea koulukirjoihin. Onko paikkakunnallanne Hopen tai Pelastakaa lapset ry:n toimintaa. Sitä kautta voitte myös saada avustuksia. 

Mä niin ap ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Itse olin kahden samanikäisen teinin yh ja varmaan vuosi etukäteen surin näitä asioita. Sille, joka sanoi, että mikset säästänyt, niin koitahan itse säästää työmarkkinatuesta.  

Lukion kirjoja saa todella havalla esim. facebookin kirpparien kautta. Tai no, 10-20 € on toki iso raha, jos tulona on työmarkkinatuki. 

Asiat ap järjestyy aina :). Oma lapseni meni ammattikouluun ja suorittaa kaksoistutkintoa. Ala on sellainen, että ensimmäisen opintovuoden jälkeen hän jäikin suorittamaan koulun loppuun oppisopimuksena. Käy toki koulussa suorittamassa lukion kurssit. Kun lapsi saa nyt palkkaa, niin elämä helpottui. Toinen samanikäinen lapsi meni myös ammattikouluun lähihoitajaksi opiskelemaan. Ensimmäisen vuoden lopulla ollut harjoittelu poiki kesätyön ja nyt hänkin tekee keikkaa koulunsa ohella.  Enää meillä ei ole mitään hätää. Olen ylpeä lapsistani. 

TSEMPPIÄ!!!

Vierailija
124/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putoaa ikäistensä joukot ja kaveriensa joukosta. Ei ole enää mikään tavanomainen vaan kummallisuus. Anteeksi vain, mutta niin se on.

Jos lähtee Hartolan sisäoppilaitokseen ilmaisuuden takia, niin nolo sitä on helsinkiläisille kavereille selittää. Onko Hartolassa yhtä hyvät tulokset yo-kirjoituksissa kuin tavallisissa (suurten) kaupunkien lukioissa? Millaista porukkaa siellä on. Miksi sinne on hakeuduttu?

Jos pitää välivuoden työskennelläkseen välillä, niin mitä selittää uusille kavereille lukiossa. Kävin vuoden töissä, kun ollaan niin köyhiä. Aika noloa nuorille. Voi joutua kiusatuksi.

Abiristeilyä aletaan suunnitella jo lähes vuosi etukäteen. Noloa siitäkin kieltäytyä, kun ei ole varaa. (mitä muuta sanoa syyksi kuin totuuden)

Päivät töissä ja iltalukio. No, siellä ei ole kunnolla omaikäistä seuraa. Sekavaa ja rikkonaista. Ei edes kaikkia aineita saatavilla, mitä päivä lukioissa. Tai kaikkia ei vaadita. Iltalukiossa on kaikenikäisiä. Monet suorittavat yhden aineen aikansa kuluksi. (itse kävin oppimassa enkun)

no kerro oi viisas miten itse järjestäisit varattoman lukiolaisen bileet ja kaverisuhteet?

Emme ole varattomia, muttei tytär silti biletä. Tavoitteellinen urheiluharrastus sika tehokkaasti vie hoitajan. Pienet porukka koulussa on samanhenkisiä ja viettävät aikaa kirjastossa, ilmaisissa harrastuksissa ja toistensa kotona. Ei tunne jääneensä mistään paitsi. Moni näistä kavereista on lisäksi silloin tällöin töissä esim mäkkärissä tms.

Vierailija
125/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän faktaa näihin juttuihin. Kela ei maksa lukiolaisen koulukirjoja. Kunnalta kylläkin voitte saada harkinnanvaraista tukea koulukirjoihin. Onko paikkakunnallanne Hopen tai Pelastakaa lapset ry:n toimintaa. Sitä kautta voitte myös saada avustuksia. 

Mä niin ap ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Itse olin kahden samanikäisen teinin yh ja varmaan vuosi etukäteen surin näitä asioita. Sille, joka sanoi, että mikset säästänyt, niin koitahan itse säästää työmarkkinatuesta.  

Lukion kirjoja saa todella havalla esim. facebookin kirpparien kautta. Tai no, 10-20 € on toki iso raha, jos tulona on työmarkkinatuki. 

Asiat ap järjestyy aina :). Oma lapseni meni ammattikouluun ja suorittaa kaksoistutkintoa. Ala on sellainen, että ensimmäisen opintovuoden jälkeen hän jäikin suorittamaan koulun loppuun oppisopimuksena. Käy toki koulussa suorittamassa lukion kurssit. Kun lapsi saa nyt palkkaa, niin elämä helpottui. Toinen samanikäinen lapsi meni myös ammattikouluun lähihoitajaksi opiskelemaan. Ensimmäisen vuoden lopulla ollut harjoittelu poiki kesätyön ja nyt hänkin tekee keikkaa koulunsa ohella.  Enää meillä ei ole mitään hätää. Olen ylpeä lapsistani. 

TSEMPPIÄ!!!

Kela maksaa lukio-opiskelujoille oppimateriaalilisää 48 e/ kk.

Vierailija
126/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotossa saa maksimissaan 2 vapaakuukautta vuodessa kun vaan pyytää. 

127/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa lukiossa on vanhempainyhdistys tms, joka myöntää rahaa kirjoihin.

Meillä ostettiin myös paljon kirjoja käyttettyinä.

Kannattaa myös kysyä apua esim Lions tai Rotary Clubilta.

Oppimateriaalilisä Kelalta 

Suurin investointi oli pitkän matematiikan laskin. Löytyi käytettynä netistä halvemmalla.

Jos on kavereita samassa lukiossa, voi myös lainata kavereilta - mikäli kurssit ovat eri aikaan.

Vierailija
128/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön pärjää joskus paremmin kuin työssäkäyvä pienituloinen yh. Esimerkkinä kerron kaveristani, joka on neljän koululaisen yh. Hänen ei kannata missään nimessä mennä töihin, koska silloin hänen kaikki tukensa pienenisivät hurjasti. Nyt hän on kotona ja kun lapset ovat koulussa hän ehtii hoidella asioita ja laittaa hyvää ruokaa ym. Saavat asumistukea lähes koko vuokran verran, moniin kuluihin myös toimeentulotukea, ja toki lapsilisät neljästä ovat iso summa ja myös työttömyyskorvaus on aika hyvä, siihen päälle myös elatusmaksut. Kaverini laski että jos hän olisi kokopäivätöissä niin lopulta tienaisi vain sata euroa enemmän kuussa, kun siis maksaisi palkallaan kaiken mahdollisen ja asumistuki pienenisi ja toimeentulotukea ei saisi.  Minä taas olen pienituloinen yh (hoitaja) ja saan juuri ja juuri maksettua vuokrani ja ruuat lapsilleni. MInun alallani ei vain voisi olla työttömänä kuin hetken, aina löytyy työtä hoitajalle.

Vierailija
129/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TSEMPPIÄ!!!

"Jos olet alle 17-vuotias, sinulla voi olla mahdollisuus saada opintorahan oppimateriaalilisää. Muuta opintorahaa et voi saada, koska sinusta maksetaan lapsilisää. Kun täytät 17 vuotta, voit saada myös muuta opintorahaa seuraavan kuukauden alusta alkaen." Ja jos olet yhtään lukenut täällä kommentteja,vanhoilla kirjoilla ei tee yhtään mitään. JA kaikilla paikkakunnilla ei ole ammattikouluja joissa voi suorittaa kaksoistutkintoja,

Vierailija
130/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle ensin töitä. Laitatte kaikki rahat säästöön ja sitten vasta lukioon. Etsitte vaikka yhdessä hanttihommia ja kausitöitä joita nuori voisi tehdä. Moni tekee niin ja he myös jatkavat työskentelyä läpi koko opintojen ajan. Itsekkin kävin iltatöissä kun olin lukiossa.

Kurjaa ja outoa mennä lukioon muuta ikäluokkaa myöhemmin.

Miksi tälle alanuolia. Kaikki kaverit menevät lukioon ja itse joutuu menemään töihin vuodeksi keräämään rahaa.

Onhan se nyt syrjäyttävää.

Mistä joku 16v saa töitä, kun ei ole mitään ammatillista koulutusta, eikä työnantaja saa palkkakuluihin mitään palkkatukea. Ja vapaana on vapaata työvoimaa, pilvin pimein.

Itse menin ihan Citymarketin kassalle 16- vuotiaana. Ja hyvin paljon opiskelijoita oli Opteamilla myös, käyt vaan kassakoulutuksen ja pääset heti töihin. Tämä on myös sikäli kätevää, että voit tehdä enemmän työtä silloin kun ehtii ja kokeisiin lukiessa vähemmän. Ja ei ollut mitään palkkatukia. Kyllä näitä löytyy, mutta vaatii toki omaa aktiivisuutta.

Vierailija
131/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos olet yhtään lukenut täällä kommentteja,vanhoilla kirjoilla ei tee yhtään mitään. JA kaikilla paikkakunnilla ei ole ammattikouluja joissa voi suorittaa kaksoistutkintoja,[/quote]

Näin ne aina väittää, mutta hyvin vähän on eri painoksissa uutta tietoa. Meilläkin opettaja painotti uusimman painoksen hankkimista, mutta tse olen ylioppilaaksi lukenut ihan käytetyillä kirjoilla.

Vierailija
132/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut edes työtön, tosin pienituloinen yksinhuoltaja (totaalisesti). Lapseni on älykäs, joten olisi ollut aikamoista tuhlausta ellei hän olisi päässyt lukioon. Itsekin halusi sinne. En pakottanut, en ole itsekään ylioppilas. Mutta kun on enemmän lukuihmisiä kuin vaikkapa kätevä tekemään käsillään, oppii kieliä helposti jne. niin onhan se lukio silloin oikea paikka. Hän vaihtoi vielä Kallion lukioon toisena vuonna, joten olin kauhuissani, että miten matkakuluistakin selvitään. Ihan kuin taivaan lahjana tuli sinä vuonna matkakorvaus (en muista enää nimeä), joka auttoi. Nuori  muutti sittemmin asumaankin lähelle koulua, ja siinäkin oli omat kustannukset. Lainaa oli otettava, sillä kirjat maksoivat paljon. Saimme osan kirjoista onneksi halvalla käytettyinä.

Vierailija
133/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa lukiolainen saa ilmaisen läppärin, ilmaiset kirjat ja vielä ilmaiset autokoulun teoriaopinnot.

Vierailija
134/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön pärjää joskus paremmin kuin työssäkäyvä pienituloinen yh. Esimerkkinä kerron kaveristani, joka on neljän koululaisen yh. Hänen ei kannata missään nimessä mennä töihin, koska silloin hänen kaikki tukensa pienenisivät hurjasti. Nyt hän on kotona ja kun lapset ovat koulussa hän ehtii hoidella asioita ja laittaa hyvää ruokaa ym. Saavat asumistukea lähes koko vuokran verran, moniin kuluihin myös toimeentulotukea, ja toki lapsilisät neljästä ovat iso summa ja myös työttömyyskorvaus on aika hyvä, siihen päälle myös elatusmaksut. Kaverini laski että jos hän olisi kokopäivätöissä niin lopulta tienaisi vain sata euroa enemmän kuussa, kun siis maksaisi palkallaan kaiken mahdollisen ja asumistuki pienenisi ja toimeentulotukea ei saisi.  Minä taas olen pienituloinen yh (hoitaja) ja saan juuri ja juuri maksettua vuokrani ja ruuat lapsilleni. MInun alallani ei vain voisi olla työttömänä kuin hetken, aina löytyy työtä hoitajalle.

Täytyy olla todella pieni palkka, että töihin meno ei kannattaisi. Palkan päälle kuitenkin maksetaan nuo lapsilisät ja elatustuet edelleen. Lisäksi kaverisi saisi asumistukea myös töissä ollessaan aika varmasti. Siis tuo, että saa 100e enemmän töissä olessa ei pidä paikkansa.

Vierailija
135/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välivuoteen voi olla monia syitä. Voi olla jokin sairaus tms. Tai voi tulla ajatus, ettei lukio ole sittenkään se opiskelupaikka, minkä haluaa. Pitää välivuoden miettiäkseen asiaa ja muita vaihtoehtoja. Välivuosi tulee myös silloin, jos lähtee vaihto-oppilaaksi.  Etkö keksi mitään muuta syytä kieltäytyä abien känniristeilystä kuin rahattomuuden? Kumpikaan lapsistani ei osallistunut koko risteilyyn eikä kyllä kovin moni heidän kavereistaankaan. Ei vaan kiinnostanut. Päivät töissä ja iltalukio taas on oikein hyvä sellaiselle, joka menee lukioon opiskellakseen eikä hengaillakseen kavereiden kanssa. Iltalukiossa voi ottaa ihan just niin monta kurssia kuin haluaa ja kirjoittaa niin monta ainetta kuin haluaa. 

Vierailija
136/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yhdistykset voivat myös auttaa kirjoissa. En muista oliko se hope vai joku muu joka saattoi maksaa 1.vuoden kirjat. Joissakin lukioissa pystyy kirjan myös lainaamaan. Aloitus maksaa eniten.

Vierailija
137/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle ensin töitä. Laitatte kaikki rahat säästöön ja sitten vasta lukioon. Etsitte vaikka yhdessä hanttihommia ja kausitöitä joita nuori voisi tehdä. Moni tekee niin ja he myös jatkavat työskentelyä läpi koko opintojen ajan. Itsekkin kävin iltatöissä kun olin lukiossa.

Kurjaa ja outoa mennä lukioon muuta ikäluokkaa myöhemmin.

Miksi tälle alanuolia. Kaikki kaverit menevät lukioon ja itse joutuu menemään töihin vuodeksi keräämään rahaa.

Onhan se nyt syrjäyttävää.

Mistä joku 16v saa töitä, kun ei ole mitään ammatillista koulutusta, eikä työnantaja saa palkkakuluihin mitään palkkatukea. Ja vapaana on vapaata työvoimaa, pilvin pimein.

Muksu voi mennä 16-vuotiaana vuodeksi au pairiksi. Täysi ylläpito ja 500 euroa taskurahaa kuussa. Kyllä sillä jo kurssikirjoja makselee, vaikka osa rahoista menisi huvituksiin. Vielä parempi jos on esim. puoli vuotta Ruotsissa ja puoli vuotta Saksassa tai Englannissa tai Ranskassa, perehtyy kieleenkin kunnolla ja sujuu lukiossa kieliopinnot ihan eri malliin. Nykypäivänä monella on mopoautokortti suoritettuna, ja sillä voi ajella mukuloita harrastuksiin tai lähteä au pair -tapaamisiin kylälle (au pairin oikeuksiin kuuluu joko ajoneuvo tai julkisten kausikortti).

Itse olin ysiluokan jälkeen vuoden Sveitsissä ihan huvin vuoksi, en siis tienaamassa lukiokustannuksiin.

Kesken lukion moni kävi vaihto-oppilaana jossain vuoden verran. Eivät syrjäytyneet ollenkaan, vaikka palatessaan päätyivätkin vuotta nuorempien seuraan.

Vierailija
138/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma muksu aloitti nyt syksyllä lukion ja olen ollut hieman hämmennyksissäni, että kuinka edullinen on tämä alku ollut.

Kirjat, joita tarvii koko lukion ostettu uutena ja muut käytettynä ja lainattuna. < kirjoihin on mennyt yhteensä vajaa pari sataa ja käytetty läppäri maksoi 300 e (taitonetti). Tämä on nyt kolmen kurssin tulos.

Onhan tuo 500 euroakin iso raha, mutta kun pelottelivat tonneilla alkuun. Lapsi itse tehnyt duunin, että vanhemmilta kavereilta saa ostettua käytettyjä, hyvä kuntoisia kirjoja. Sitten tuo lainaus. Ostavat ristiin kirjoja, joita ei tarvii kaikissa kursseissa ja sitten vippailevat toiselle kurssille.

Tässähän on vielä aikaa, että saa säästöön rahaa. Niitä kuuluisia pulloja keräämään ja miettii missä kaikessa saa nipistettyä. Toivottavasti työllistyt. Sehän olisi iso apu tähänkin. Eiköhän kelasta ja sossusta jelppia. Sukulaiset? Kummit?

Tsemppiä tulevaan! Älkääkä stressatko liikoja, että jaksaa lapsi sitten lukiota käydä.

Vierailija
139/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin aikoinaan steinerlukioon. Ei tarvinnut ostaa kirjoja kuin matikkaan ja kieliin + abivuonna muutama luettavaksi. Oli meillä joku ns. materiaalimaksu ehkä n. 20€/kk. Ja silloinhan ei mitään läppäreitä tarvittu,

Vierailija
140/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä asioita olisi kannattanut miettiä jo siinä vaiheessa, kun lähtee paneskelemaan. Omapahan on typerän yh:n vika, kun menee lisääntymään.