Miten työtön yksinhuoltaja pystyy maksamaan lapsen lukion?
Mikäli olen vielä syksylläkin työtön, mutta joka tapauksessa olen ulosotossa. Lapsi stressaa valtavasti ja toki minäkin, vaikka sen häneltä salaankin ja olen luvannut että asiat varmasti järjestyy. Miksi ihmeessä lukion pitää olla niin kallis? Miten te muut olette selviytyneet? Ja tilanne sellainen, että todellakin olen se ainoa vanhempi ja sukulainen joka kustannukset hoitaa, turha odottaa apuja keneltäkään.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ole ymmärtänyt, että mikä siinä lukiossa muka maksaa...
Kirjat 150-200 ja tämä 5 kertaa vuodessa.
Läppäri
Laskin ja laskinohjelma
Yo-tutkintomaksut
Yo-lakki
Useampi käynti pakollisilla retkillä. Esim 3 kertaa teatterissa oli pakollista.
Sitten lukiolainen ehkä haluaisi myös vapaaehtoista toimintaa. Kuten vanhojen tansseihin, jonne on sisäänpääsymaksu (tilavuokran takia) ja puku maksaa tytöillä esim 250 euroa vähintään, ellei käytettynä saa.
Vapaaehtoisen yökoulu ja muut yhteisjutut.
Vapaaehtoinen abihuppari
Vapaaehtoinen abiristeily
Vapaaehtoiset ylioppilasjuhlat vieraille kotona.
Bussikortti
Liikuntavarusteet erilaisiin tilanteisiin
Ym
Tokihan sitten vielä niihin YH-kirjoituksiin liittyy joitain maksuja esim osallistuminen taisi olla omaan aikaan 50e per aine. Mutta ne kirjoituksetkin on vapaahtoiset eikä niitä ole pakko suorittaa, sitten ei vain saa ylioppilastodistusta.
Ylppäreistä ainakin peritään tutkinto-, osallistumis-, perus- ja aineistomaksu. Siis kaikista kirjoitettavista aineista erikseen.
Se tulee monelle nuorelle yllätyksenä että noi kirjoitukset todella maksaa. Itsellä taisi mennä jopa 200 euroa aineeseen. Ja siinä kun kirjoitit useamman aineen niin se olikin äkkiä yli tonnin. Mutta ainakin tuli lakista maksettua moninkertaisesti niin voi kantaa sitä ylpeänä ja hyvissä mielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäri
Laskin ja laskinohjelma
Yo-tutkintomaksut
Yo-lakki
Sitten lukiolainen ehkä haluaisi myös vapaaehtoista toimintaa. Kuten vanhojen tansseihin, jonne on sisäänpääsymaksu (tilavuokran takia) ja puku maksaa tytöillä esim 250 euroa vähintään, ellei käytettynä saa.
Vapaaehtoinen abihuppari
Bussikortti
Ym
- Kirjat 150-200 ja tämä 5 kertaa vuodessa.
(200 x 5) + (200 x 5) + (200 x 3)
2600
- Läppäri
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78247/mrgjd/HP-Laptop-14-dk0011…
370
- Laskin ja laskinohjelma
50
- Yo-tutkintomaksut
100
- Yo-lakki
50
- Useampi käynti pakollisilla retkillä. Esim 3 kertaa teatterissa oli pakollista.
En ole tälläisista koskaan edes kuullut.
- Sitten lukiolainen ehkä haluaisi myös vapaaehtoista toimintaa. Kuten vanhojen tansseihin, jonne on sisäänpääsymaksu (tilavuokran takia) ja puku maksaa tytöillä esim 250 euroa vähintään, ellei käytettynä saa.
Ei mene sinne.
- Vapaaehtoisen yökoulu ja muut yhteisjutut.
????
- Vapaaehtoinen abihuppari
ei pakko
- Vapaaehtoinen abiristeily
ei pakko
- Vapaaehtoiset ylioppilasjuhlat vieraille kotona.
ei kuulu kouluun
- Bussikortti
Eikö tämä ole ilmainen?
- Liikuntavarusteet erilaisiin tilanteisiin
Luistimet, sukset ja monot, verkkarit, uimapuku
200
- Ym
?
Sanotaan 3500 euroa.
Sitten saamapuoli. Lapsilisä tai opintoraha + oppimateriaalimaksu, vähintään 85 euroa kuussa, eli:
(85 x 10) x 3
Sanotaan 2600 euroa.
Eli kolmessa vuodessa tulee maksamaan 900 euroa lisää. Eli 300 euroa vuodessa. Ja tämä kalliimman kukaan. Halvemman kirjamaksun ja suuremman lapsilisän mukaan voi olla plussan puolella. Ja kirjojen kanssa voi tosiaan säästää.
Bussikortti 40 € Kelan matkatuella.
Edti: 40€/kk
Kaikille ei edes Kelan bussikorttia myönnetä esim jos asut samassa kunnassa kuin jossa opiskelet. Lisäksi nuo bussilippujen maksut nyt tuplaantuu ensi vuonna kun valtion tuki poistuu.
mnä itse en osallistunut mihinkään hömppään esim vanhojen tansseihin. aivan turhia juttuja.
mitään ei tarvitse ostaa uutena kaiken saa käytettynä, jos osaa vähänkin käyttää päätään.
eikä lukio mikään kallis ole, kunhan muistaa ettei osallistu mihinkään hömppään. ei ole pakollista eikä pidä miettiä mitä toisilla on vaan se mitä itsellä on.
tähän lopuksi. aikoinaan kun valmistuin ammattiini niin en edes mennyt valmistumisjuhliin, kun olin jo töissä.
minä valmistuin etuajassa, ensimmäisenä. muut hössöttivät valmistujaisiaan, minä en pitänyt mitään sellaisia enkä edes ylioppilasjuhlia. aivan turhia, menin heti töihin ja sillä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäri
Laskin ja laskinohjelma
Yo-tutkintomaksut
Yo-lakki
Vapaaehtoinen abihuppari
Bussikortti
Ym
Tokihan sitten vielä niihin YH-kirjoituksiin liittyy joitain maksuja esim osallistuminen taisi olla omaan aikaan 50e per aine. Mutta ne kirjoituksetkin on vapaahtoiset eikä niitä ole pakko suorittaa, sitten ei vain saa ylioppilastodistusta.
Ylppäreistä ainakin peritään tutkinto-, osallistumis-, perus- ja aineistomaksu. Siis kaikista kirjoitettavista aineista erikseen.
Se tulee monelle nuorelle yllätyksenä että noi kirjoitukset todella maksaa. Itsellä taisi mennä jopa 200 euroa aineeseen. Ja siinä kun kirjoitit useamman aineen niin se olikin äkkiä yli tonnin. Mutta ainakin tuli lakista maksettua moninkertaisesti niin voi kantaa sitä ylpeänä ja hyvissä mielin.
Jaa että jotain yli 1000 noihin maksuihin. En oikein usko.
Jos on asian kanssa oikeasti ahdingossa, niin yksi hyvä keino on kääntyä paikallisen Lions-klubin puoleen. Sinne asiallinen pyyntö avusta, ei siis mitään kerjäystä, niin se voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kirjoja ei sitten tarvitse ostaa. Nykyään opiskelijat myyvät kirjoja esim oman lukion kirjakirppis fb ryhmissä. Ja yllättävän paljon kirjoja pystyy myös lainaamaan kirjastosta, kunhan varaa kirjan ajoissa. Riippuu tietysti missä asutte, mutta isossa kaupungissa voi päästä aika halvalla. Ei ole järkeä ostaa kaupasta uutta kirjaa jotain parin kuukauden kurssia varten jos saman voi lainata/saada käytettynä. Itse en tainnut ekan vuoden jälkeen ostaa yhtään uutta kirjaa.
Ja esikoisen lukioon paloi rahaa n. 6000-7000€.
Taitaapi olla mukana niitä ylimääräisiä maksuja...
Olisiko paikkakunnalla mahdollisuus mennä iltalukioon? Ja jos nuori saisi päivisin töitä edes muutaman tunnin silloin tällöin.Rankkaa ehkä mutta useat tuttavani ovat tehneet näin.En kyllä tiedä auttaisiko tämä lopulta taloudellisesti mutta voisi ainakin miettiä.
Pelataan ELÄMÄN LOTTOA
ei kouluttauduta , mennään suorittavaan työhön
tehdään lapset nuorena
Sit kun menee lottonumerot väärin, ulistaan vauvapalstalla
Vierailija kirjoitti:
Olisiko paikkakunnalla mahdollisuus mennä iltalukioon? Ja jos nuori saisi päivisin töitä edes muutaman tunnin silloin tällöin.Rankkaa ehkä mutta useat tuttavani ovat tehneet näin.En kyllä tiedä auttaisiko tämä lopulta taloudellisesti mutta voisi ainakin miettiä.
Näistä iltakoulun käyneistä tuttavistani sen verran, että olivat kokopäiväisessä työssä.Ja iältään vanhempia, joten opintojen suunnitteleminen ja niihin keskittyminen yleensä parempaa kuin nuorilla.
Lukiolainen siivoomaan rappukäytäviä viikonlopuisin.
Kerro et syö kuin sika koulussa.
Teet pakastimeen lämmitettävää soppaa ja puuroo jääkaappiin.
kerro et olette KÖYHIÄ
lukiolainen alkaa etsiä kesäduunia jo joulukuussa.
Kesätyösopimus kirjallisena (kerro sille mikä on 0 tunti sopimus)
Käyttäköön pelkkiä löysiä farkkuja, maihareita ja neuleita (ovat muotia)
Kaunis nuori EI tarvitse meikkiä
Vierailija kirjoitti:
mnä itse en osallistunut mihinkään hömppään esim vanhojen tansseihin. aivan turhia juttuja.
mitään ei tarvitse ostaa uutena kaiken saa käytettynä, jos osaa vähänkin käyttää päätään.
eikä lukio mikään kallis ole, kunhan muistaa ettei osallistu mihinkään hömppään. ei ole pakollista eikä pidä miettiä mitä toisilla on vaan se mitä itsellä on.
tähän lopuksi. aikoinaan kun valmistuin ammattiini niin en edes mennyt valmistumisjuhliin, kun olin jo töissä.
minä valmistuin etuajassa, ensimmäisenä. muut hössöttivät valmistujaisiaan, minä en pitänyt mitään sellaisia enkä edes ylioppilasjuhlia. aivan turhia, menin heti töihin ja sillä hyvä.
Happamia ovat sanoi kettu juhlista.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muut hössöttivät valmistujaisiaan, minä en pitänyt mitään sellaisia enkä edes ylioppilasjuhlia. aivan turhia, menin heti töihin ja sillä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin se sun lukiolainen hakee ja saa opintotukea, sekä sitä uutta materiaalilisää. Enemmän kaurapuuroa, jollei muusta enää voi tinkiä. Sossulta kannattaa hakea sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea niihin pakollisiin kirjoihin.
Jos lukiossa jo käyttää opintotukikuukausia, vähentääkö se varsinaisen opiskeluun saatavaa opintotukea vai alkaako opintotukioikeus "alusta"?
Vierailija kirjoitti:
????
Valmistujaisissa saa lahjaksi RAHAA???
olit niin tyhmä että ei ilmainen raha suvulta kelvannut????
Vierailija kirjoitti:
Jos on asian kanssa oikeasti ahdingossa, niin yksi hyvä keino on kääntyä paikallisen Lions-klubin puoleen. Sinne asiallinen pyyntö avusta, ei siis mitään kerjäystä, niin se voi toimia.
Loistava idea..kyllä superälykästä pitääkin tukea!
Mitä..apn lapsi pääsi lukeoon rimaa hipoen, vara paikalta?????
Miksi lapsen isä ei maksa puolta lukiokustannuksistakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muut hössöttivät valmistujaisiaan, minä en pitänyt mitään sellaisia enkä edes ylioppilasjuhlia. aivan turhia, menin heti töihin ja sillä hyvä.
Miksi et halunnut rahaa ja muita lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen isä ei maksa puolta lukiokustannuksistakin?
en tiedä kuka isä on.:(
Meillä oli vielä vuosi sitten kaksi lukiolaista ja toinen kirjoitti keväällä ja vanhemmalle lapselle kävi jotain vanhoja kirjoja, mutta nuoremman lapsen opettaja vaati kaikista kirjoista uuden painoksen.
Ja perustui opetussuunnitelmaan ja lainsäädäntöön.
Ja hen.kohtaisesti olen sitä mieltä, että valtiovalta tukevat ja tekevät bisnettä kirjakustantojen kanssa lukiolaisilla. Jotta nuori pääsee opetuksen piiriin, pitää olla uusi painos kirjasta.
Meillä ei edes esikoisen kirjat käyneet kuopukselle, vaikka väliä oli 2v.
Ja esikoisen lukioon paloi rahaa n. 6000-7000€.