Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työtön yksinhuoltaja pystyy maksamaan lapsen lukion?

Vierailija
23.10.2019 |

Mikäli olen vielä syksylläkin työtön, mutta joka tapauksessa olen ulosotossa. Lapsi stressaa valtavasti ja toki minäkin, vaikka sen häneltä salaankin ja olen luvannut että asiat varmasti järjestyy. Miksi ihmeessä lukion pitää olla niin kallis? Miten te muut olette selviytyneet? Ja tilanne sellainen, että todellakin olen se ainoa vanhempi ja sukulainen joka kustannukset hoitaa, turha odottaa apuja keneltäkään.

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sellaisella järjestöllä tilausta, jossa voisi alkaa vähävaraisen lukiolaisen lukiokummiksi sponsaamalla opiskelua pienellä summalla kuussa 20-50€/kk?Järjestön kautta rahat ohjattaisiin lukiolaisen kirjahankintoihin, läppärin ja laskimen hankintaan, yo-koemaksuihin ym.

Voisin osallistua tällaiseen kuukausilahjoittajana. 

Vierailija
162/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta löytyy lukiokirjoja lainattavaksi, sitä kannattaa hyödyntää myös :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ainoalle lapsrlle poika uudet kirjat yhtä lukuunottamatra ja et ei kirjaa. Mm 15 pitkän matikan kirjaa . Fykebi kaikki kurssit. Enkku ja ruotsi kaikki kurssit plus muut pakolliset sun muut mitä kuuluu koulunkäyntiin. Yh.

En ollut työtön. Anteeksi luin väärin.

Vierailija
164/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet täällä ehdotettu toimet syrjäyttää nuorta.

Putoaa ikäistensä joukot ja kaveriensa joukosta. Ei ole enää mikään tavanomainen vaan kummallisuus. Anteeksi vain, mutta niin se on.

Jos lähtee Hartolan sisäoppilaitokseen ilmaisuuden takia, niin nolo sitä on helsinkiläisille kavereille selittää. Onko Hartolassa yhtä hyvät tulokset yo-kirjoituksissa kuin tavallisissa (suurten) kaupunkien lukioissa? Millaista porukkaa siellä on. Miksi sinne on hakeuduttu?

Jos pitää välivuoden työskennelläkseen välillä, niin mitä selittää uusille kavereille lukiossa. Kävin vuoden töissä, kun ollaan niin köyhiä. Aika noloa nuorille. Voi joutua kiusatuksi.

Abiristeilyä aletaan suunnitella jo lähes vuosi etukäteen. Noloa siitäkin kieltäytyä, kun ei ole varaa. (mitä muuta sanoa syyksi kuin totuuden)

Päivät töissä ja iltalukio. No, siellä ei ole kunnolla omaikäistä seuraa. Sekavaa ja rikkonaista. Ei edes kaikkia aineita saatavilla, mitä päivä lukioissa. Tai kaikkia ei vaadita. Iltalukiossa on kaikenikäisiä. Monet suorittavat yhden aineen aikansa kuluksi. (itse kävin oppimassa enkun)

Miksi pikkukylän lukio olisi opetukseltaan huonompi kuin ison kaupungin? 

Vierailija
165/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin se sun lukiolainen hakee ja saa opintotukea, sekä sitä uutta materiaalilisää. Enemmän kaurapuuroa, jollei muusta enää voi tinkiä. Sossulta kannattaa hakea sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea niihin pakollisiin kirjoihin.

Vähävarainen saa nykyään kirjarahaa n. 50 €/kk Kelalta.

Mahtavaa, 50 euroa.. yksi kirja. Itse olen vaikka valmis maksamaan vähän enemmän veroja, että saadaan 2. aste maksuttomaksi tai toi vähävaraisten tuki edes sellaiseksi, että se oikeasti kattaa tuon 2. asteen.

No mä taas en näe mitään järkeä siinä että maksellaan enemmän veroja jotta saadaan isoille kustantamoille ja julkaisijoille kassaan rahaa joka vuosi vaihtuvien kirjojen kautta. Kun ei niissä oikeasti tiedollinen sisältö vaihdu, vähän muutellaan sivuja ja parin kappaleen sanajärjestystä niin ettei vanha kirja enää kelpaa.

Kannatan toki yhtäläisiä mahdollisuuksia kaikkien koulutielle. Mutta "maksuton" toisen asteen koulutus on aivan järjetön vaatimus jos nykysysteemi kirjojen puljaamisen kanssa jatkuu. Asia pitää ratkaista niin että tuo oppimateriaaleilla rahastaminen saadaan kuriin. Silloin riittää se maltillinenkin oppimateriaalituki niille joilla ei muuten varaa ole.

Vierailija
166/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ole ymmärtänyt, että mikä siinä lukiossa muka maksaa...

Kirjat 150-200 ja tämä 5 kertaa vuodessa.

Läppäri

Laskin ja laskinohjelma

Yo-tutkintomaksut

Yo-lakki

Useampi käynti pakollisilla retkillä. Esim 3 kertaa teatterissa oli pakollista.

Sitten lukiolainen ehkä haluaisi myös vapaaehtoista toimintaa. Kuten vanhojen tansseihin, jonne on sisäänpääsymaksu (tilavuokran takia) ja puku maksaa tytöillä esim 250 euroa vähintään, ellei käytettynä saa.

Vapaaehtoisen yökoulu ja muut yhteisjutut.

Vapaaehtoinen abihuppari

Vapaaehtoinen abiristeily

Vapaaehtoiset ylioppilasjuhlat vieraille kotona.

Bussikortti

Liikuntavarusteet erilaisiin tilanteisiin

Ym

Lisään vielä, että on paljon kustannuksia, joita en tässä muista mainita. Heti tuli mieleen vaikka koko koulun sopiman teeman mukainen asu tj 100 päivään. Nuori teki asun itse, mutta kankaisiin meni satanen.

Koulu ei sovi mitään 100 päivän asua vaan oppilaat itse keskenään. Eikä se ole pakollinen. Lapseni lukiossa se oli yöasu/pyjama.

Vierailija
167/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja esikoisen lukioon paloi rahaa n. 6000-7000€.

Tässä on ollut jo yritystä. Miten saitte palamaan näin paljon rahaa?

Vierailija
168/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei pidä varautua valtion kelaan. Myös Hope RY on mahtava taho. Minun lukiolaiseni sai viime vuonna maksusitomuksen suomalaiseen kirjakauppaan. Sai sieltä sitten ostettua kirjat, vihot, laskimet yms. Hyvänä vinkkinä vielä kirjasto. Sieltä saa lainattua koulukirjoja ilmaiseksi tietenkin.

Vierailija
169/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopea olin minäkin tulossa ehdottamaan.

Vierailija
170/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää miten kallis lukiosta on tullut. Silloin kun itse kävin lukion ei ollut tällaista. Kannettavaa ei tarvinnut hankkia, kirjoista piti ostaa vain osa ja loput lainattiin koulun kirjastosta ja luokista. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat myös lainasi, möi ja antoi kirjoja eteenpäin. Koko lukion aikana meni kirjoihin varmaan sama kuin nyt 1 jaksolla. Jotenkin surullista.

Vierailija
171/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin lukioissa sai tänä syksynä ilmaisia oppimateriaaleja, kulttuurikäyntejä ja AB-vyöhykkeen matkakortin myös iltoihin ja viikonloppuihin. Kokeilu toivottavasti laajenee ensi vuonna myös yksityisiin lukioihin. Nythän edun saivat ulkopaikkakuntalaisetkin, mutta vain kaupungin ylläpitämissä lukioissa.

Vierailija
172/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää miten kallis lukiosta on tullut. Silloin kun itse kävin lukion ei ollut tällaista. Kannettavaa ei tarvinnut hankkia, kirjoista piti ostaa vain osa ja loput lainattiin koulun kirjastosta ja luokista. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat myös lainasi, möi ja antoi kirjoja eteenpäin. Koko lukion aikana meni kirjoihin varmaan sama kuin nyt 1 jaksolla. Jotenkin surullista.

Mitä ihmettä höpötät?

Vierailija
173/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpötät?

Tuollaista se oli vielä n 10v sitten. Kirjoja ei todellakaan osteltu koko ajan, vaan lainattiin ja saatiin. Meillä oli koulussa kirjasto, josta lainattiin kurssikirjat. Kirjat ei myöskään vaihtuneet koko ajan.

Vierailija
174/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpötät?

Tuollaista se oli vielä n 10v sitten. Kirjoja ei todellakaan osteltu koko ajan, vaan lainattiin ja saatiin. Meillä oli koulussa kirjasto, josta lainattiin kurssikirjat. Kirjat ei myöskään vaihtuneet koko ajan.

Jo 80-luvulla, kun kävin lukion, kirjat vaihtui jotain joka 2 vuosi. Ja kaikki oikeastaan osti uudet kirjat.

Vierailija
175/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan vielä opintolainaa lukiolaiselle. Eikö teillä ole ollut lainkaan säästötiliä nuoren opintoja varten? Meillä on ainakin laitettu aina pafi sataa kuussa säästöön ja nyt parissa vuosikymmenessä on säästynyt kunnon pesämuna ensi syksynä lukion aloittavalle nuorelle.

Ulosotossa ei säästellä.

Vierailija
176/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene lukioon jos ei sitä pysty maksamaan. Yksinkertaista.

Vierailija
177/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut yhdeksää sivua selata läpi ennen kommentointia, joten tää saattaa olla jo mainittu, mutta sanonpa kaiken varalta. Pelastakaa lapset ry ilmeisesti voi tukea oppikirjojen hankinnassa. Minulle kuukausilahjoittajana tulee järjestön lehti, ja siinä on ainakin pari kertaa ollut joku nuori kertomassa, kuinka lukion käyminen mahdollistui tuen avulla. Sieltä varmasti kannattaa kysellä. Toivottavasti asia järjestyy tavalla tai toisella!

Vierailija
178/185 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin vuoden päästä taitaa tulla se ilmainen toinen aste? Toki se ei vielä ensi syksyyn auta, mutta ehkä jo lukion toisella.

Toivottavasti toteutuu parin vuoden päästä, uutisissa oli että uudistus toteutuu aikaisintaan 2021.

Vierailija
179/185 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää, millä kanavalla koulun oppilaat myyvät ja ostavat kirjoja. Muutama vuosi sitten kun itse olin lukiossa, lukion facebooksivulla käytiin aktiivisesti kauppaa, 10-15€ kirjan hinta yleensä. En tainnut mitään ostaa uutena. En tiedä missä nykyisin kirjoja myytäisiin, kun ei nykynuoret taida enää niin käyttää facebookia.

Vierailija
180/185 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta löytyy lukiokirjoja lainattavaksi, sitä kannattaa hyödyntää myös :)

Täällä pari kpl/ usemman kunnan kirjastoyhtymä per kirja (outi-kirjastot). Laina-aika kuukauden, ja vaikka ajoissa olisi liikkeellä niin usea ei palauta kirjaa vaikka varaisi, ja tuolloinhan aika on vielä lyhyempi jos sitä etuajassa yrittää.

Tietysti jos kuukausia aiemmin yrittää varata ja kopioi itselleen, jos ns. paperikirja kelpaa, eikä vaadita sähköistä interaktiivista versiota.

On tullut kokeiltua, vaan kun ei rehellisyys taivu silloinkaan jos on sen saanut, pitämään kuukautta yli laina-ajan.

Tässä ketjussa nähtävästi moni kirjoittaa omia niin oikeita mielipiteitään sellaiselta ajalta jolloin opintosuunnitelma ei ole muuttunut/ei ollut vielä pskollisia digikirjoja.

Täälläkin tosin se paremman luokan lähilukio toitotti muutama vuosi sitten kuinka kaikki kirjat on sitten näitä digiversioita. Käytännössä myöhemmin monessa aineessa silti kävi paperikirjat, varmaankin kun se digi ei ole toiminut kuten pitää.

Mutta edelleen osa on oltava diginä, ja digi ei tarkoita paperikirjasta kopsattua pdf:ää, siinä ei ole niitä interaktiivisia tehtäviä tai kielissä esim. kuuntelutehtäviä?