Luetelkaa terveellisiä ruokia
Ajattelin vaihtaa ruokavaliota, kun niin paljon netissä varoitellaan epäterveellisestä ruoasta.
Tonnikalassakin on elohopeaa, joka tuhoaa aivoja. Kaikki prosessoitu ruoka on epäterveellistä, myös pakasteet.
Haluan syödä kalaa, mutta lohta ei ole varaa syödä joka päivä.
Luetelkaa mitä itse syötte terveellisenä ruokavaliona. Vaikka päivän annokset, kiitos.
(olen jättänyt sokeria sisältävät tuotteet pois)
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tonnikalaa saa syödä?
Ei ainakaan usein.
Liha, kala, kananmunat, kasvikset, voi, normaalirasvaiset hapanmaitotuotteet, juusto.
Mikään yksittäinen ruoka-aines ei ole yksinään terveellistä pitkän päälle yksinomaan syötynä.
Lohta suositellaan syötäväksi kerran viikossa, ei joka päivä. Toisena päivänä sitten jotain muuta kalaa.
Paljon erilaisia kasviksia, ei vain yhtä tai kahta, vaan viittä eri väriä päivässä. Punaista lihaa kerran viikossa, makkaraa korkeintaan kerran viikossa. Loppuina kolmena päivänä kasvisruokaa tai kanaa.
Lisätty sokeri pois tai mahdollisimman vähiin. Pakastekasvikset eivät ole epäterveellisiä, niissä on usein paremmin säilyneet vitamiinit kuin pitkään varastossa olleissa "tuoreissa" kasviksissa, koska ne on pakastettu hyvin pian korjuun jälkeen.
Minun ruokavalioni ei ole kovin terveellinen. Tänään olen syönyt kaksi ruisleipää ja kaksi ohutta viipaletta keittokinkkua sekä leipien päällä vähän levitettä, juomana itsekerätty villiyrttitee (mansikkaa, pihlajaa ja mesiangervoa) jossa SOKERIA. Valkoista raffinoitua sokeria. Oikeasti olisin halunnut syödä maksamakkarasämpylöitä, mutta sämpylät olivat vielä jäässä. Kävin koiran kanssa ennen aamupalaa lenkillä, ja siellä matkan varrella söin mustikoita suoraan varvuista, ja kotiin tultua muutaman mansikan jääkaapista. Ai niin ja herneitä naapurin pellosta.
Lounaaksi ajattelin tehdä kevätkääryleitä, eli riisipaperiin käärittyjä kasviksia (herneenpalkoja, jäävuorisalaattia, mangoldia, porkkanaa ja paistettuja keltavahveroita sekä paprikaa), dippaan niitä inkivääri-valkosipuli-chilikastikkeeseen. Koska mun nyt tekee mieli tuollaisia. Voisin laittaa väliin raakaa herkkutattia, mutta tänään ei ole sellainen fiilis.
Illalla syön keitettyjä uusia perunoita ja silliä (terveellistä rasvaista kalaa), paistettuja sieniä sekä perjantailta jääneitä kesäkurpitsalettuja ja paistettua paprikaa. Iltapalaksi syön suklaajäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Liha, kala, kananmunat, kasvikset, voi, normaalirasvaiset hapanmaitotuotteet, juusto.
Ei juusto ole terveellistä
Terveellisyys riippuu ihan siitä keltä kysyy. Toisen mielestä rypsiöljy on terveellistä, toisen mielestä ei. Samaan sarjaan kuuluu voi, liha, juusto, kerma jne. Toinen sanoo että porkkana ei ole terveellistä jos se on ainoa vihannes mitä syö. Toinen taas sanoo että ihan sama mitä vihanneksia syö kunhan syö jotain, vaikka pelkästään porkkanaa
Vierailija kirjoitti:
Mikään yksittäinen ruoka-aines ei ole yksinään terveellistä pitkän päälle yksinomaan syötynä.
Lohta suositellaan syötäväksi kerran viikossa, ei joka päivä. Toisena päivänä sitten jotain muuta kalaa.
Paljon erilaisia kasviksia, ei vain yhtä tai kahta, vaan viittä eri väriä päivässä. Punaista lihaa kerran viikossa, makkaraa korkeintaan kerran viikossa. Loppuina kolmena päivänä kasvisruokaa tai kanaa.
Lisätty sokeri pois tai mahdollisimman vähiin. Pakastekasvikset eivät ole epäterveellisiä, niissä on usein paremmin säilyneet vitamiinit kuin pitkään varastossa olleissa "tuoreissa" kasviksissa, koska ne on pakastettu hyvin pian korjuun jälkeen.
Minun ruokavalioni ei ole kovin terveellinen. Tänään olen syönyt kaksi ruisleipää ja kaksi ohutta viipaletta keittokinkkua sekä leipien päällä vähän levitettä, juomana itsekerätty villiyrttitee (mansikkaa, pihlajaa ja mesiangervoa) jossa SOKERIA. Valkoista raffinoitua sokeria. Oikeasti olisin halunnut syödä maksamakkarasämpylöitä, mutta sämpylät olivat vielä jäässä. Kävin koiran kanssa ennen aamupalaa lenkillä, ja siellä matkan varrella söin mustikoita suoraan varvuista, ja kotiin tultua muutaman mansikan jääkaapista. Ai niin ja herneitä naapurin pellosta.
Lounaaksi ajattelin tehdä kevätkääryleitä, eli riisipaperiin käärittyjä kasviksia (herneenpalkoja, jäävuorisalaattia, mangoldia, porkkanaa ja paistettuja keltavahveroita sekä paprikaa), dippaan niitä inkivääri-valkosipuli-chilikastikkeeseen. Koska mun nyt tekee mieli tuollaisia. Voisin laittaa väliin raakaa herkkutattia, mutta tänään ei ole sellainen fiilis.
Illalla syön keitettyjä uusia perunoita ja silliä (terveellistä rasvaista kalaa), paistettuja sieniä sekä perjantailta jääneitä kesäkurpitsalettuja ja paistettua paprikaa. Iltapalaksi syön suklaajäätelöä.
Höpö sun juttujas :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Sitten kannattaa tietää sekin, että jos on jokin sairaus esim kilpirauhasen vajaatoiminta niin ei kaikki käy. Lääkäri ei näistä kertonut, kun lääkityksen sain. Ihan itse piti etsiä tietoa ja karsia pois..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Ei ole
Kyllä on.
Kolme siivua juustoa päivässä.
On terveellistä 😀
Talkkuna, ryynimakkara ja klimppisoppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Ei ole
Kyllä on.
Ei se kyllä itseasiassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Ei ole
Kyllä on.
Ei se kyllä itseasiassa ole.
Itseasiassa on.
Eikö tonnikalaa saa syödä?