Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät jaksa "itsensä brändäämistä"?

Vierailija
22.10.2019 |

Jotenkin tuo kertoo nyky-yhteiskunnasta kaiken: työnhakijan on brändättävä itsensä eli ts. tehtävä itsestään tuote. Sain eräässä työhaastattelussa kritiikkiä siitä, että mulla ei ollut omia nettisivuja, blogia, youtube-kanavaa, instaa, linkedinniä ja omaa logoa! Hain siis tekniikan alalle asiantuntijatehtävään.

Yrityksen kohdalla ymmärrän brändäämisen tärkeyden mutta että tavallinen maijameikäläinen... En. Muita jotka ovat aivan hukassa itsensä kanssa tässä maailmassa?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan todellinen osaaja ei elä linkkarissa. Ne tekee ihan oikeassa maailmassa.


Mieheni johtaa jotain ja siltä ei löydy ainuttakaan postausta.

Tämäpä tämä. Mun mies johtaa laivoja eikä hänestä eikä senpuoleen minustakaan löydy mitään somesta. Töihin on silti kyselty ja töitä on riittänyt.

Vierailija
122/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus 2000 -luvulla oma kotisivu netissä kuten siihen aikaan oli tapana. Ei siitä ollut mitään hyötyä miltään kannalta, ei varmasti olisi nyt eikä tule olemaankaan minun kohdalla. 

Olin tosin tässä välillä toistakymmentä vuotta töissä, mutta siihen nettisivuilla ei ollut mitään vaikutusta.

 

Ei mulla olisi mitään muuta kerrottavaa nettisivulla, tai somen profiileissa kuin siinä työhakemuksessakaan.

Työttömällä ei voi olla harrastuksenomaisia nettisivuja tai somekanavia, esim. youtubea kun työkkäri katsoisi heti että työllistää esim. youtube videoita tekemällä vaikka katsojia ja tilaajia ei olisi yhtään. Eihän sillä kuitenkaan toimeen tule kun yt kanavan kaupallistamiseksi pitäisi olla vähintään 1000 tilaajaa ja 4000 tuntia katsonta-aikaa vuodessa, jatkuvasti. Tekoäly ja algoritmi vielä taistelee sinua vastaan, ei suosittele videoitasi jne.

Sama varmaan muillakin some alustoilla kuten instagramissa, algoritmi ei suosittele joten ei ole mahdollisuuttakaan menestyä.

Kuuletko itseäsi miten negatiivinen asenne? "Ei kannata edes yrittää kun ei kuitenkaan onnistu." Huh huh. Tuolla asenteella ei kyllä onnistukaan.

Yritin vuosia eikä ollut mitään hyötyä. Sitten lopetin ja keskistyin tekemiseeni, arvaas miten kävi? Menestyin.

Mikä oli strategiasi? Mistä opiskelit sitä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus 2000 -luvulla oma kotisivu netissä kuten siihen aikaan oli tapana. Ei siitä ollut mitään hyötyä miltään kannalta, ei varmasti olisi nyt eikä tule olemaankaan minun kohdalla. 

Olin tosin tässä välillä toistakymmentä vuotta töissä, mutta siihen nettisivuilla ei ollut mitään vaikutusta.

 

Ei mulla olisi mitään muuta kerrottavaa nettisivulla, tai somen profiileissa kuin siinä työhakemuksessakaan.

Työttömällä ei voi olla harrastuksenomaisia nettisivuja tai somekanavia, esim. youtubea kun työkkäri katsoisi heti että työllistää esim. youtube videoita tekemällä vaikka katsojia ja tilaajia ei olisi yhtään. Eihän sillä kuitenkaan toimeen tule kun yt kanavan kaupallistamiseksi pitäisi olla vähintään 1000 tilaajaa ja 4000 tuntia katsonta-aikaa vuodessa, jatkuvasti. Tekoäly ja algoritmi vielä taistelee sinua vastaan, ei suosittele videoitasi jne.

Sama varmaan muillakin some alustoilla kuten instagramissa, algoritmi ei suosittele joten ei ole mahdollisuuttakaan menestyä.

Kuuletko itseäsi miten negatiivinen asenne? "Ei kannata edes yrittää kun ei kuitenkaan onnistu." Huh huh. Tuolla asenteella ei kyllä onnistukaan.

Yritin vuosia eikä ollut mitään hyötyä. Sitten lopetin ja keskistyin tekemiseeni, arvaas miten kävi? Menestyin.

Mikä oli strategiasi? Mistä opiskelit sitä? 

Ei ollut strategiaa vaan olin oma itseni. Tein työtehtävät paremmin kuin muut ja siksi tulokset huomattiin. Kollegat jotka keskittyy linkkaripostauksiin ovat jääneet rividuunareiksi kooditehtaaseen.

Vierailija
124/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on työelämä muuttunut. Ei saa enää töitä jos ei ole aktiivinen somessa.

Vierailija
125/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus 2000 -luvulla oma kotisivu netissä kuten siihen aikaan oli tapana. Ei siitä ollut mitään hyötyä miltään kannalta, ei varmasti olisi nyt eikä tule olemaankaan minun kohdalla. 

Olin tosin tässä välillä toistakymmentä vuotta töissä, mutta siihen nettisivuilla ei ollut mitään vaikutusta.

 

Ei mulla olisi mitään muuta kerrottavaa nettisivulla, tai somen profiileissa kuin siinä työhakemuksessakaan.

Työttömällä ei voi olla harrastuksenomaisia nettisivuja tai somekanavia, esim. youtubea kun työkkäri katsoisi heti että työllistää esim. youtube videoita tekemällä vaikka katsojia ja tilaajia ei olisi yhtään. Eihän sillä kuitenkaan toimeen tule kun yt kanavan kaupallistamiseksi pitäisi olla vähintään 1000 tilaajaa ja 4000 tuntia katsonta-aikaa vuodessa, jatkuvasti. Tekoäly ja algoritmi vielä taistelee sinua vastaan, ei suosittele videoitasi jne.

Sama varmaan muillakin some alustoilla kuten instagramissa, algoritmi ei suosittele joten ei ole mahdollisuuttakaan menestyä.

Kuuletko itseäsi miten negatiivinen asenne? "Ei kannata edes yrittää kun ei kuitenkaan onnistu." Huh huh. Tuolla asenteella ei kyllä onnistukaan.

Yritin vuosia eikä ollut mitään hyötyä. Sitten lopetin ja keskistyin tekemiseeni, arvaas miten kävi? Menestyin.

Mikä oli strategiasi? Mistä opiskelit sitä? 

Ei ollut strategiaa vaan olin oma itseni. Tein työtehtävät paremmin kuin muut ja siksi tulokset huomattiin. Kollegat jotka keskittyy linkkaripostauksiin ovat jääneet rividuunareiksi kooditehtaaseen.

Niin siis se LinkedIn-strategiasi? Vai sitä ei edes ollut kun ei toiminut?

Vierailija
126/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä että some ja palstakin on täynnä ammattiselittäjiä ja poseeraajia ja viestintävaikuttajia jotka selittää muita paremman näköisiksi, jotka ei tunnu ymmärtävän ollenkaan maailmaa jossa on jotain muutakin kuin loputonta selittelyä ja poseerausta sillä että selitellään itsensä näennäisesti paremman näköiseksi.

Tarinoita kuuntelemalla katoaa lopulta käsitys siitä mikä on reaalimaailmassa totta. Kuten mediallemme on käynyt. 

Kuten oikeuslaitoksellekin on käynyt kun joku tuomarit uskoo mieluummin omia mutujaan ja ennakkoluulojaan ja hyvin selittävää asiantuntijaa/syyttäjää/puolustusasianajajaa kuin asianomaisen omaa tarinaa. Näkeehän sen siitäkin miten joka ainoa oikeussalidraama tai kohtaus on pohjimmiltaan sitä että kenen asianajaja saa selitettyä asian tuomarille parhaiten eikä siitä kenellä on oikeat faktat takanaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus 2000 -luvulla oma kotisivu netissä kuten siihen aikaan oli tapana. Ei siitä ollut mitään hyötyä miltään kannalta, ei varmasti olisi nyt eikä tule olemaankaan minun kohdalla. 

Olin tosin tässä välillä toistakymmentä vuotta töissä, mutta siihen nettisivuilla ei ollut mitään vaikutusta.

 

Ei mulla olisi mitään muuta kerrottavaa nettisivulla, tai somen profiileissa kuin siinä työhakemuksessakaan.

Työttömällä ei voi olla harrastuksenomaisia nettisivuja tai somekanavia, esim. youtubea kun työkkäri katsoisi heti että työllistää esim. youtube videoita tekemällä vaikka katsojia ja tilaajia ei olisi yhtään. Eihän sillä kuitenkaan toimeen tule kun yt kanavan kaupallistamiseksi pitäisi olla vähintään 1000 tilaajaa ja 4000 tuntia katsonta-aikaa vuodessa, jatkuvasti. Tekoäly ja algoritmi vielä taistelee sinua vastaan, ei suosittele videoitasi jne.

Sama varmaan muillakin some alustoilla kuten instagramissa, algoritmi ei suosittele joten ei ole mahdollisuuttakaan menestyä.

Kuuletko itseäsi miten negatiivinen asenne? "Ei kannata edes yrittää kun ei kuitenkaan onnistu." Huh huh. Tuolla asenteella ei kyllä onnistukaan.

Yritin vuosia eikä ollut mitään hyötyä. Sitten lopetin ja keskistyin tekemiseeni, arvaas miten kävi? Menestyin.

Mikä oli strategiasi? Mistä opiskelit sitä? 

Ei ollut strategiaa vaan olin oma itseni. Tein työtehtävät paremmin kuin muut ja siksi tulokset huomattiin. Kollegat jotka keskittyy linkkaripostauksiin ovat jääneet rividuunareiksi kooditehtaaseen.

Niin siis se LinkedIn-strategiasi? Vai sitä ei edes ollut kun ei toiminut?

Kannattaisko hommata lukutaito? 

-eri

Vierailija
128/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla vain tuon rekrytoijan mielipide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala esiintymään apinana sirkuksessa. N25

Vierailija
130/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkarin hiominen ja ahkera postailu on laadullisesti samaa kuin ideoiden arvostaminen sen mukaan, missä asemassa niiden sanoja on tai kavereiden hankkiminen sen perusteella, mikä hyöty heistä voi olla. Tavallaan toimiva strategia, mutta edellyttää ns. "joustavaa" luonteenlaatua. Antaa vaikutelman ihmisestä, jolle pöhinä ja substanssi on keskenään samanarvoisia ja viiteryhmän näkemykset ajaa yli omista, jos ristiriitaa ikinä edes tulisi sillä hei, se joustavuus.

 

 Vanhakantainen näkemys, sori siitä, rahaa tulee eli ei ole tarvetta muuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.

N33

"Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen." eli olet hyvä kirjoittaja, mutta kukaan tässä maailmassa ei tiedä siitä. Sääli.

Ne tietävät, jotka ovat lukeneet kirjoittamani kirjat. Ihan hyvää palautetta olen saanut. Markkinointi taas on kustantajan työtä.

Eli kustantajan tekemä brändäys ja myynti sitten on ok? :D

 

Toki jos nyt oikeasti olisit kirjailija niin olisit brändäämässä itseäsi jokaikisellä somealustalla, paljon enemmän kuin vain Linkkarissa :)

Markkinoinnista on omat merkintänsä kustannussopimuksessa, ja olen niihin suostunut sopimuksen allekirjoittaessani.  Missään ei ollut mainintaa siitä, että minun pitäisi liittyä sosiaaliseen mediaan. Emme me kaikki ole huomionkipeitä tai halua olla esillä (mikä sinänsä ei liity henkilöbrändäykseen).

Oli miten oli. Jatkakaa!

Vierailija
132/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus 2000 -luvulla oma kotisivu netissä kuten siihen aikaan oli tapana. Ei siitä ollut mitään hyötyä miltään kannalta, ei varmasti olisi nyt eikä tule olemaankaan minun kohdalla. 

Olin tosin tässä välillä toistakymmentä vuotta töissä, mutta siihen nettisivuilla ei ollut mitään vaikutusta.

 

Ei mulla olisi mitään muuta kerrottavaa nettisivulla, tai somen profiileissa kuin siinä työhakemuksessakaan.

Työttömällä ei voi olla harrastuksenomaisia nettisivuja tai somekanavia, esim. youtubea kun työkkäri katsoisi heti että työllistää esim. youtube videoita tekemällä vaikka katsojia ja tilaajia ei olisi yhtään. Eihän sillä kuitenkaan toimeen tule kun yt kanavan kaupallistamiseksi pitäisi olla vähintään 1000 tilaajaa ja 4000 tuntia katsonta-aikaa vuodessa, jatkuvasti. Tekoäly ja algoritmi vielä taistelee sinua vastaan, ei suosittele videoitasi jne.

Sama varmaan muillakin some alustoilla kuten instagramissa, algoritmi ei suosittele joten ei ole mahdollisuuttakaan menestyä.

Nettisivuilla ei tee yhtään mitään jos ei niitä osaa markkinoida!!!!

Eikä nettisivuilla tee yhtään mitään, jos on alueella hyvässä maineessa ja tarjouspyyntöjä tulee entisiltä yhteistyökumppaneilta jatkuvasti. Omalla työpaikallani on tämä tilanne. Nettisivujen kautta tulee sellaisia tarjouspyyntöjä, jotka eivät useimmiten kiinnosta - on näet vara valita. Myös tuntemattomilta tulee tarjouspyyntöjä sitä kautta, että joku on suositellut. Olemme nytkin täystyöllistettyjä, uusia toimeksiantoja ei kalenteriin mahdu ennen marraskuuta.  Yksikään tarjous tai toimeksianto ei ole tullut nettisivujen kautta. Ne on kyllä ihan hyvät, eipä sinänsä, omasta mielestäni siinä näkyy kaikki oleellinen. Oikeasti ne on olemassa lähinnä sitä varten, että joku yhteistyökumppani, jonka kanssa ei ole hetkeen tehty töitä, löytää yhteystiedot helposti ja tietää että firma on vielä pystyssä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen tämän niin, että varsinkin nuorena ja kokemattomana työnhakijana on ihan turha taistella tätä vastaan. Joko kehitän myyntipuheen itsestäni tai sitten olen ilman töitä. Ei aiheuta päänvaivaa kun ei mieti asiaa liikaa. Näin se nyt vain on, ainoa tapa vaikuttaa asiaan on olla yrittäjä ja itse palkata jollain toisella perusteella. Mutta kyllä mä yrittäjänäkin palkkaisin mieluummin ihmisen joka osaa kertoa miksi mun pitäisi palkata se ja jolla on kova motivaatio työnhakuun.

T. Akateeminen työnhakija 27-v

"Mutta kyllä mä yrittäjänäkin palkkaisin mieluummin ihmisen joka osaa kertoa miksi mun pitäisi palkata se ja jolla on kova motivaatio työnhakuun."

 

Taisit ymmärtää ketjun aiheen ihan väärin. Jännää, että akateemisella on noin heikko luetun ymmärtämisen kyky.

Vierailija
134/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä näin työnhakijana ainakin se työmarkkinatorin profiili julkaistuna, joka kuulemma tulee syksyllä pakolliseksi, mutta eipä ole siitäkään ollut mitään hyötyä. Miksi jostain linkkarista sun muista someista olisi sen kummempaa hyötyä, ei mulla ole mitään erilaista kerrottavaa niissäkään?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kuolen köyhänä ja työttömänä kuin taivun pissiksiä palvelevan konsultti- ja brändäyspropagandan edessä. En halua työtä, joka pakottaisi minut luopumaan viimeisistäkin itsekunnioitukseni rippeistä. Sosiaalista mediaa päin en suostu edes sylkäisemään (noh, huono kielikuva). Panostan oikeakielisyyteen, osaamiseen ja ajattelun syvyyteen. Jollei se riitä, olkoon niin. Kannan seuraukset ja poistun maailmasta, jota en voi vailla halveksuntaa katsoa.

N33

Oletkohan nyt vaan vailla tietoa? Kannattaa tutustua siihen, mitä se henkilöbrändäys oikeasti tarkoittaa työnhaussa.

Narsismin multihuipennusta, johon kenekään ei pitäisi lähteä mukaan.

Joo mieluummin makaa sohvalla, juo kaljaa ja nostaa työttömyyskorvauksia. Siinä sitä vasta on jotain!

Tai sit vaan on ihan normisti töissä niinku me ihmiset ollaan. Enemmän tekemistä ja vähemmän "miten autoin työkaveria kehittymään tänään koska olen niin loistava ammattilainen ja epäitsekäs kollega" linkkaripostauksia. 

Tai kuinka jossain lomareissulla tajusin yhteyden suureen ammatilliseen ymmärrykseen.

Kaikkihan näille nauraa.

Vierailija
136/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä siinä kaikki. Olin työvoimakoulutuksessa, jossa oli paljon varttia vaille kuusikymppisiä ihmisiä. Monilla sama ongelma kuin itsellä; vanhat tutkinnot eivät nykymaailmassa enää päde. Ammattia olin hakemassa. Mutta mitä kuuluukaan nykyisen ammattikoulun valmistumisvaatimuksiin? Kaikenmaailman kurssit, joihin liittyy videoiden teko. Pahinta oli, että opiskelin restaurointialaa (vanhat talot) ja minulta olisi vaadittu itseni brändäämistä videolla, jossa irvistelen ja hymyilen ja myyn nuorekkaasti restaurointialan amk-linjan koulutustani ja sitä, miten taitava juuri näissä töissä olen, vaikka lähes 40 vuoden kokemus ja se alkuperäinen koulutus ovat aivan eri alalta tyyliin psykologi puukko kädessä`? Kieltäydyin.

Brändäämispakossa ollaan menty liian pitkälle.

Ai että vanhat tutkinnot ei päde. Katsos huviksesi johtajien tutkintojen vuosiluvut tai niiden, jotka istuu yhtiöiden hallituksissa.

Vierailija
137/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla ja ei ole yhtään sometiliä, ei edes sitä linkediniä. Viimeksi hain töitä reilu vuosi sitten ja ihan CV:llä ja hakemuksella pääsin seuraavaan paikkaan. Sellaisiin en edes hakenut missä vaadittiin videoesittelyjä.

Vierailija
138/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä siinä kaikki. Olin työvoimakoulutuksessa, jossa oli paljon varttia vaille kuusikymppisiä ihmisiä. Monilla sama ongelma kuin itsellä; vanhat tutkinnot eivät nykymaailmassa enää päde. Ammattia olin hakemassa. Mutta mitä kuuluukaan nykyisen ammattikoulun valmistumisvaatimuksiin? Kaikenmaailman kurssit, joihin liittyy videoiden teko. Pahinta oli, että opiskelin restaurointialaa (vanhat talot) ja minulta olisi vaadittu itseni brändäämistä videolla, jossa irvistelen ja hymyilen ja myyn nuorekkaasti restaurointialan amk-linjan koulutustani ja sitä, miten taitava juuri näissä töissä olen, vaikka lähes 40 vuoden kokemus ja se alkuperäinen koulutus ovat aivan eri alalta tyyliin psykologi puukko kädessä`? Kieltäydyin.

Brändäämispakossa ollaan menty liian pitkälle.

Ai että vanhat tutkinnot ei päde. Katsos huviksesi johtajien tutkintojen vuosiluvut tai niiden, jotka istuu yhtiöiden hallituksissa.

Tutkinto on aina tutkinto. Osaaminen rakentuu tutkinnon päälle.


Uusi tutkinto on edelleen vain tutkinto ilman näyttöä.

Vierailija
139/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-alalla ja ei ole yhtään sometiliä, ei edes sitä linkediniä. Viimeksi hain töitä reilu vuosi sitten ja ihan CV:llä ja hakemuksella pääsin seuraavaan paikkaan. Sellaisiin en edes hakenut missä vaadittiin videoesittelyjä.

Sama kokemus. Olen yleensä päässyt sinne mihin olen hakenut. Tosin olen huolella valikoinut paikatkin. Jotkut ovat kuitenkin kyselleet linkedin-tilin perään. En ole antanut periksi. Enkä anna.

Vierailija
140/144 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä opitaan koko ajan uutta ja pakosta. Osaaminen on paljon enemmän kuin tutkinto vuodelta x.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä