Työttömänä muuttaminen? (Tyhmä kysymys tiedän)
Tää on varmaa tosi tyhmä kysymys... mutta miten työttömänä muuttaminen onnistuu? Haluaisin siis muuttaa takaisin etelään pohjoisesta, kun ero miesystävästä tuli eikä mulla ole täällä enää syytä olla. (Eikä tällä k.o paikkakunnalla työllistyminen onnistu ilman kunnon suhteita eli senkin takia muuttaisin.)
Mutta miten käytännössä? Ei ole ketään joka auttaisi muuttohommissa, (täällä en oikein ystävystynyt kenenkään kanssa) muuttoauto tulisi älyttömän kalliiksi (Kela ei taida korvata kuin tiettyyn rajaan asti...?) Onko ainoa keino antaa/myydä kaikki nykyiset kalusteet pois ja sitten yrittää etelässä saada uusia...?
Vai onko mun kohtalo nyt sitten jäädä jumittamaan paikkaan missä mulla ei ole enää mitään eikä työllisyysmahdollisuudet ole hyvät. (Tai koulutus, montaa linjaa ei täällä ole)
Kommentit (38)
Myy pois vain vanhat muistot ja aloita puhtaalta pöydältä.
On se kumma kun ensin vingutaan että muuttakaa työttömät pois jos töitä ei löydy, mutta jos sitten haluaa muuttaa töiden tai opiskelujen takia niin sekään ei asioista tietämättömille kelpaa. Jos on köyhä niin ei ole mistä säästää summia joita tarvitsee muuttaessa. Mikään työpaikka ei ole varma ja vaikka olisikin, pitäisi palkan olla melkoinen että hetkessä voisi takuuvuokrat ja muuttoon liittyvät kulut maksaa. Jotka siis yleensäkin maksetaan ennen kuin palkkaa edes saa...
Minä 57v akka , muutan pohjoisen pikkukylään vantaalta. Mitä minä täällä teen, lähiössä, kun töitä en löydä. Sama se, asunko maalla työttömänä. Tällä yksiöni hinnalla saan paremman asunnon pohjoisesta. Onpa ainakin kaunis luonto ja rauha.
Jos ap kuuluu työttömyyskassaan ja hän tekee vähintään 2-6kk pituisen työsopimuksen kaukana nykyisestä paikkakunnasta, voi hän hakea liikkuvuusavustusta työttömyyskassasta. Tosin se maksetaan tilille vasta töiden aloittamisen jälkeen.
Kun minä vastaanotin 6kk työsopparin Ruotsissa, sain nettona liikkuvuusavustusta 1500€
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun ensin vingutaan että muuttakaa työttömät pois jos töitä ei löydy, mutta jos sitten haluaa muuttaa töiden tai opiskelujen takia niin sekään ei asioista tietämättömille kelpaa. Jos on köyhä niin ei ole mistä säästää summia joita tarvitsee muuttaessa. Mikään työpaikka ei ole varma ja vaikka olisikin, pitäisi palkan olla melkoinen että hetkessä voisi takuuvuokrat ja muuttoon liittyvät kulut maksaa. Jotka siis yleensäkin maksetaan ennen kuin palkkaa edes saa...
No niin pitääkin muuttaa! Mutta ilman mitään tukea! Itse maksakoot. Ja miten niin ei voi säästää esim 50€ kuussa? Onnistuu jos ei polta eikä kisko alkoholia. Kyllä tuilla elävä nyt edes 20€ pystyy kuussa säästämään!
Miksi otsikoit "työttömänä muuttaminen" kun ongelmasi ei ole työttömänä muuttaminen, vaan köyhänä muuttaminen? Hieman täsmällisyyttä ilmaisuun, kiitos.
T: työtön, joka juuri muutti ja ihan itse maksoi muuttoauton ja -miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kunnan elätti, niin silloin Sossu mielellään antaa muuttoavistuksen toiseen kuntaan. Tämä on tosi.
Itse olen jumissa Helsingissä, koska ei ole varaa muuttaa. Onneksi on halpa vuokra. Ja täällä ei toimi tuo pikkukaupungin muuttoavustushomma.Se avustus ei kummonen ole. Itse sain 100€ muuttoavustusta, 50km välimatka. Onneks kaverit tuli jeesaamaan.[/quote
Itse sain päälle satasen, matkaa oli alle 10km.
Vierailija kirjoitti:
No voivoi. Mitäs läksit. Pysy nyt siellä kun kerran pohjoiseen änkesit. Minua v*tuttaa kun me rehelliset veronmaksajat maksamme veroista teidän työttömien hupimuuttamiset, kun ei jossain olekaan kiva olla.
Minun mielestäni työttömiltä pitäisi ottaa pois oikeus muuttaa soskun/Kelan kustantamana ellei oikeasti ole varmaa työ/koulutuspaikkaa tiedossa. Ja jos työtön haluaisi muuttaa muualle ihan muuten vain kuin em. syistä, ehtona pitäisi olla se, että maksaa sitten takuuvuokran itse.
Jatkuvasti te "rehelliset veronmaksajat" huudatte täällä, että työttömien pitää muuttaa pois etelästä ja kalliista asunnoista ja työn perässä vaikka minne. Nyt kun ap on muuttamassa takaisin etelään, jotta voisi työllistyä, sekään ei käy. Koita nyt päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voivoi. Mitäs läksit. Pysy nyt siellä kun kerran pohjoiseen änkesit. Minua v*tuttaa kun me rehelliset veronmaksajat maksamme veroista teidän työttömien hupimuuttamiset, kun ei jossain olekaan kiva olla.
Minun mielestäni työttömiltä pitäisi ottaa pois oikeus muuttaa soskun/Kelan kustantamana ellei oikeasti ole varmaa työ/koulutuspaikkaa tiedossa. Ja jos työtön haluaisi muuttaa muualle ihan muuten vain kuin em. syistä, ehtona pitäisi olla se, että maksaa sitten takuuvuokran itse.
Jatkuvasti te "rehelliset veronmaksajat" huudatte täällä, että työttömien pitää muuttaa pois etelästä ja kalliista asunnoista ja työn perässä vaikka minne. Nyt kun ap on muuttamassa takaisin etelään, jotta voisi työllistyä, sekään ei käy. Koita nyt päättää.
Saa muuttaa. Saa. Mutta omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi otsikoit "työttömänä muuttaminen" kun ongelmasi ei ole työttömänä muuttaminen, vaan köyhänä muuttaminen? Hieman täsmällisyyttä ilmaisuun, kiitos.
Sulla ilmeisesti säästöjä, mitä monella työttömällä ei ole. Muussa tapauksessa kusetat, ei sillä työttömyyskorvauksella takuuvuokraa makseta, saati muita kuluja. Laskin piruuttani mitä maksaisi halvimmillaan pohjoisesta muuttaa etelään. Tonnin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ilmeisesti säästöjä, mitä monella työttömällä ei ole. Muussa tapauksessa kusetat, ei sillä työttömyyskorvauksella takuuvuokraa makseta, saati muita kuluja. Laskin piruuttani mitä maksaisi halvimmillaan pohjoisesta muuttaa etelään. Tonnin..
Ja tämä siis vain muuttofirmalle. Siihen päälle vielä takuuvuokran kulut, niin helposti menee lähes 2K puolelle.. ellei ylikin..
Melkoisia kommentteja tässä, että Kela maksaa muuttoautot ja kantajat. Ensinnäkin muuton täytyy olla perusteltu, jotta Kela myöntää vuokravakuuden ja muuttokulut toimeentulotukeen oikeutetulle henkilölle. Aloittajalla tällaista perustetta ei ole. Pitää olla varmistunut työ-tai opiskelupaikka. Pelkät paremmat työllistymismahdollisuudet ei riitä. Muuttoauto ja kantajat saa vain erittäin painavalla terveydellisellä perusteella eli hyvin hyvin harvoin. Muuttokuluja voidaan korvata 120e tai 180e riippuen muuttomatkasta, mutta muutolle tulee edelleen olla ne hyväksyttävät perusteet. T. Kelassa töissä
Hommaa työ. Kela auttaa ja työkkäri maksaa jotain tukea. Työttömäksi muutto menee omasta pussista 100%.
Lain mukaan ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa. Jännästi tämä oikeus on kyllä hyvin rajoitettua, kun olet köyhä. "Joo, ei nämä ehdot kyllä täyty, saat kyllä muuttaa, mutta kustannat sitten kaiken itse."
Tuista ei kyllä mitään säästellä.
Tai siis, käteisellä voi. Mutta hidasta kuin mikä. Eikä ne muuttofirmat taida hyväksyä käteistä maksutapana. Eikä edes kaikki yksityiset vuokranantajat sitä takuuvuokraa.
laskentaankohan muuten se halu muuttaa "mukavuus-syiksi" silloin, jos nykyinen vuokranantaja on hankala/arvaamaton+todella ahdistava ihminen..?
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia kommentteja tässä, että Kela maksaa muuttoautot ja kantajat. Ensinnäkin muuton täytyy olla perusteltu, jotta Kela myöntää vuokravakuuden ja muuttokulut toimeentulotukeen oikeutetulle henkilölle. Aloittajalla tällaista perustetta ei ole. Pitää olla varmistunut työ-tai opiskelupaikka. Pelkät paremmat työllistymismahdollisuudet ei riitä. Muuttoauto ja kantajat saa vain erittäin painavalla terveydellisellä perusteella eli hyvin hyvin harvoin. Muuttokuluja voidaan korvata 120e tai 180e riippuen muuttomatkasta, mutta muutolle tulee edelleen olla ne hyväksyttävät perusteet. T. Kelassa töissä
Sain kyllä Kelasta vuokravakuuden ja muuttoavustuksen, 120 € vuonna 2018 kun muutin vähän uudempaan asuntoon samalla paikkakunnalla. Olin toki jo saanut siihen vanhempaankin asuntoon sen vuokravakuuden, ilman perusteluja. En perustellut muuttoa tai muuttoavustuksen tarvetta mitenkään ihmeemmin. Maksettiin kaikki mitä halemukseen ilmoitin.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa työ. Kela auttaa ja työkkäri maksaa jotain tukea. Työttömäksi muutto menee omasta pussista 100%.
Siihen työn hommaamiseen voi kyllä vierähtää pitkäkin aika, suurimmaksi osaksi nykyään tuurista kiinni. Jos siis ei ole suhteita... itse olin työttömänä lähes viisi vuotta ennenkuin sain töitä. Työnantajat vaativat todella paljon nykyään, eikä kunnon palkkoja haluta maksaa. Vakihommat kiven alla, helpommin saisi keikka/pätkä/osa-aikaiskätyötä, noissa tienestit ovat todella pienet. Siihen päälle tukih*lvetti, olen sen kokenut. Pätkätöissä/osa-aikaisena tukien saaminen on taistelua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:han just kirjotti, että lähtis etelään työ- ja opiskelumahkujen perässä. Haloo nyt taas vastaajat...
Niin? Silloin työkkäri maksaa.
Avustusta (21 snt/km) saa, kun menee työhaastatteluun työssäkäyntialueeln ulkopuolelle. Pieni omavastuu siinä on, mutta jo 3 "työnhakumatkaa" antaa sen verran rahaa, että saa muuttoauton.
Miten tällä voi tienata? Pieni kilometrikorvaus, kävelläkö ilmaiseksi työhaastatteluun pitää mennä? Liftillä? Työkkäri tarkastaa ainakin välillä työnantajalta soittamalla, että kävikö tyyppi haastattelussa ja millaisesta työstä oli kyse. Ja työnantajan pitää joka hakemukseen vahvistaa, että työhaastattelussa on käyty. Eli pitäisikö apn huijata, hankkia tutun rekrytoija todistus? Kiva tähän päälle hankkia vielä petossyyte.
No, olet työtön työnhakija... eli Kela kyllä auttaa vähintään takuuvuokrassa jos ehdot täyttyvät. Itse olen sairauspäivärahalla. En edes tt-tuella. En saisi kelasta mitään apua vaikka haluaisinkin muuttaa. (Täällä on huonot terveyspalvelut, esim mielenterveyspuolella tiettyihin mielenterveysongelmiin erikoistuneet psykologit/psykiatrit eivät ole aina saatavilla. Esimerkiksi eräs juuri ADHD:hen erikoistunut on täällä vain noin kerran kuussa, tai silloin kun pääsee tulemaan.)