Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voit elää kodissa, missä rojua pitkin nurkkia, lattioilla metrisiä lehtikadoja, ym. rojua nurkat täynnä?

Vierailija
18.10.2019 |

Nurkat täynnä vanhoja lehtiä, lattioita pidetään säilytystilana ja kasataan rojua nurkkiin, hyllyköiden viereen, hyllyköiden päälle, eteinen täynnä takkeja roikkumassa naulakoissa, eikä kaapissa pois näkyviltä, eteisen lattia täynnä kenkiä, eikä kenkäkaapissa näkymättömissä, pyykkitelineet olohuoneessa täynnä pyykkiä, eikä esim. piilossa kylpyhuoneessa, tai kodinhoitohuoneessa. Ja mikäli asunto on ahdas, miksi tavaroita ei voi karsia ja viedä turhan rojun pois?

Mut en voitte elää käytännössä varastoksi muuttuneessa kodissa?

Tällaisia varastokoteja on niin monella.

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmiset ajattelevat eri tavoin ja elävät erilaisissa tilanteissa. Kaikki eivät vie roskia joka päivä koska eivät tahdo. Ei kaikilta tule niin paljon roskia. Sitten on paljon ihmisiä, jotka eivät ole parhaissa voimissaan. Eri tavoin. Mikä merkitsee sitä, roskien viemään lähdössä on heille enemmän vaivaa, jopa kipua ja pelkoa, kuin parhaissa voimissaan oleville. Sitten tulee kuvioon liukkaat kelit. Jonkun voi olla vaikea käydä, eikä niitä lehtiroskia voi sulloa tavallisten pussiin eikä kantaa kädessä. Ovia on availtava jopa hyvin moniin kertoihin tai otettava jostain seinistä ja pielistä tukea - jollei lähde kiertämään koko taloa rollaattorilla. Sitä ei voi välttämättä tehdä jonkin sisäkäytävän kautta. Sekin voi olla mahdotonta talvella, ellei lähde keskeltä parkkipaikkaa autojen väliin. Voi olla vain poljettu, muhkurainen, kapea luminen kinttupolku kerrostalon takana muussa mielessä, jolloin sitä ei kyllä rollalla kulje.

Ja jonkun mielestä elämän isotkin ongelmat ovat 1 tavallinen lehtikorillinen lehtiä ..

Ei. Sitä on tusina viemätöntä sekajäteroskapussia parvekkeella omien kulkuvaikeuksuen ja talven ja kipujen ja avun puutteen vuoksi, eikä ketään, jota pyytää apuun, kun itselle liikaa.

Vierailija
142/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa todella likaisia koteja ja himohamstraajia, joiden kodeissa ei mahdu edes kulkemaan. Kaikki näissä kodeissa työkseen käyvät tietävät, ettei sellaisissa talouksissa asu onnellisia ihmisia. Lasu pitäisi tehdä tuostakin taloudesta, jota sisko käy raikkaamassa.

Eri asia, jos vaikka kaksiossa asuu lapsiperhe, jolloin voi olla vähän sekavaa kuin nämä kodit, joissa ei kunnolla mahdu kulkemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sitä vaan pysyy elossa, vaikka on sellainen koti. 

Vierailija
144/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua voi tarvita mutta ei sitä kyllä tahdo sillä hintaa, auttaja näyttää asenteensa olevan paheksuva, alentuva, huvittunut, selän takana naureskeleva tai kauhisteleva, kiukkuinen ja niin edelleen. Sellaisten henkilöiden motivaatiot eivät ole kunnossa. Eikä kaikki kunnossa omassa pääkopassa kun pitää purkaa avun tarvitsijaan ja suhtautuminen sellaista.

Olisi mieluummin pskassaan sitten edelleen ilman kuin joutuisi havainnoimaan minkäänlaisia mielenilmaisuja sanattomalla ja sanallisella viestinnällä. Olemaan nöyryytettynä. Ihmisen fyysiset rajoitteet, sairaus, toipilaisuus, masennus tai päihderiippuvuuskaan mikä joillain on, ei tee hänestä mitään ääliötä, jolta olisi kaikki huomiokyky kytketty pois. Esimerkiksi edellämainitut eivät estä ihmistä olemasta hyvinkin älykäs eikä kaikenlaisen elekielisen käytöksen lukemiseen nyt mitään erikoista Einsteinia tarvita vaikka itseään jollain tavoin parempina ihmisinä pitävätkin niin voivat aiheettomasti luulla.

Ihana saada sanotuksi.

Vierailija
145/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hiukan boheemi, aloitettuja kirjoja siellä täällä, muutama teekuppi, meneillään olevia käsitöitä ja taidetarvikkeita levällään joka huoneessa. Kotini on mun linnani ja elän miten haluan. Ei täällä kyllä likaista ole koskaan mutta sotkuista lähes aina.

Vierailija
146/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiska enkä jaksa siivota vaikka rojujen keskellä eläminen vituttaakin.

Itse teen kaikkeni etten tuota tuota sotkua, mutta lapset on siinä aika hyviä.

Vierailija
147/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tähän kirjoittaa, että oikeastaan aikaisemmin kun asuimme isommassa talossa niin koti oli huomattavasti siistimpi ja tavaroilla oikeasti säilytystilaa enemmän.Nyt tilaa tässä asunnossa todella vähän ja ne edellisen talon tavarat on pitänyt mahduttaa silti tänne ja se ei aina ole niin helppoa. Ylimääräistä on paljon myyty ja kierrätetty, mutta kaikesta ei voi luopua ja oikeastaan nämä tavarat mitä täällä nyt on niin niiden täytyy nyt vaan tänne mahtua, vaikka olisikin ahdasta. Meille ei ole kuin pari kaappia joihin ei mahdu ne kaikki takit ja kengille ei ole tilaa. Oikeastaan ne vaatteet mitä ei käytetä ovat yhdessä huoneessa laatikoissa ja kengät myös eli kesävaatteet sekä monet harvemmin pidettävät. Muuten niille ei olisi tilaa missään ja pois ei voi antaa sellaista mitä kuitenkin tarvii. Pyykkiteline mahtuu juuri pesuhuoneeseen jos sen sinne ahtaa, mutta jos esim suihkussa tahtoo vielä käydä sinä päivänä niin kätevämpää on, että se on sieltä jo valmiiksi pois ja toista telinettä sinne ei mahdo, joten välillä täytyy ottaa jokin muu huone käyttöön.

Oikeastaan tarvittaisiin ylimääräinen huone tai juuri se kodinhoitohuone, että saisimme kaiken tavaran "piiloon". Nyt kaikki ylimääräinen on sitten jo liikaa, kun muutenkin on ahdasta ja senkin vuoksi jos niitä lehtiä yms ei saa minnekään pois silmistä niin ne herkästi juuri kertyvät jonnekin. Siivoaminen on myös hankalaa kun täytyy tehdä ensin järjestelyä, että saa ne korit yms pois edestä. Siivoamme silti todellakin ja oikeastaan sitä vaan huomaa sen kuinka pienemmässä ka ahtaassa kodissa pitäisi koko ajan järjestellä, että tämä pysyisi edes hetken kunnossa. Isommassa oli helppo laittaa vaatteet "piiloon" sekä oli niitä kaappeja sekä siivoaminen todella helppoa, kun ei ollut mitään esteitä. Senkin vuoksi näitä koteja ei voi verrata keskenään. 

Täällä sama juttu, meilläkin säilytystilaa aivan liian vähän, lapsiperhe, asutaan kolmiossa, jossa ei ole vaatehuonetta. Kyllä olen kironnut monta kertaa asunnon suunnittelijan, että mitä on päässään liikkunut kun selkeästi suunnitellaan perheasunto, mutta jätetään vaatehuone lisäämättä vaikka asutaan Suomen kaltaisessa maassa. Minne hän on ajatellut, että kaikki perheenjäsenet saisivat järkevästi säilöttyä kausivaatteensa. Lämmintä varastoa ei ole, ainoastaan kylmävarasto jossa pulkat tms kesäaikaan ja kesäpihakoristeet talviaikaan. Meillä sitten tursuaa toppatakkia kesälläkin eteisen naulakosta (kun olisi edes peililiukuovet tuossa edessä, mutta ei. On sellainen avomallinen perinteinen naulakko hattuhyllyllä). Ei niitä voi alkaa poiskaan myymään joka kevät ja uusia syksyllä ostamaan 😃 Asuntohaku on menossa, mutta ei sekään sekunnissa tapahdu. Tällaista tämä joskus on. Hyvin siis menee kun tämä on elämäni suurin murhe! 😃

Miksi ette vaihda tuota naulakkoa liukuovikaappiin?

Vierailija
148/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri ihmiset ajattelevat eri tavoin ja elävät erilaisissa tilanteissa. Kaikki eivät vie roskia joka päivä koska eivät tahdo. Ei kaikilta tule niin paljon roskia. Sitten on paljon ihmisiä, jotka eivät ole parhaissa voimissaan. Eri tavoin. Mikä merkitsee sitä, roskien viemään lähdössä on heille enemmän vaivaa, jopa kipua ja pelkoa, kuin parhaissa voimissaan oleville. Sitten tulee kuvioon liukkaat kelit. Jonkun voi olla vaikea käydä, eikä niitä lehtiroskia voi sulloa tavallisten pussiin eikä kantaa kädessä. Ovia on availtava jopa hyvin moniin kertoihin tai otettava jostain seinistä ja pielistä tukea - jollei lähde kiertämään koko taloa rollaattorilla. Sitä ei voi välttämättä tehdä jonkin sisäkäytävän kautta. Sekin voi olla mahdotonta talvella, ellei lähde keskeltä parkkipaikkaa autojen väliin. Voi olla vain poljettu, muhkurainen, kapea luminen kinttupolku kerrostalon takana muussa mielessä, jolloin sitä ei kyllä rollalla kulje.

Ja jonkun mielestä elämän isotkin ongelmat ovat 1 tavallinen lehtikorillinen lehtiä ..

Ei. Sitä on tusina viemätöntä sekajäteroskapussia parvekkeella omien kulkuvaikeuksuen ja talven ja kipujen ja avun puutteen vuoksi, eikä ketään, jota pyytää apuun, kun itselle liikaa.

Kuka siellä käy kaupassa ellei ovia jaksa avata?

Ne kehdet voi viedä aina ulosmennessään. Laittaa vaikka pussiin ja kaataa ne lehdet sinne astiaan. Pussi taskuun.

Ei voi olla niin hankalaa!

Vierailija
149/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jonkin ... lehtikorin - joita myydään siihen nimenomaiseen tarkoitukseen - olemassaolo ja käyttö on minun tietääkseni aivan normaalia ja laillista. En usko, löytyy lakipykälää tai kahjo- diagnoosia sille, jonka kämpillä on lehtikori jossa on peräti mainoksia, ilmaisjakeluja ja lehtiä. Jotkut keräävät harrastelehtiä. Ei siinä mitään vikaa ole. Hyvänen aika, joku kerää sarjiksia

Jokin dgn toki voi mahdollisesti löytyä jo henkilöille , jotka ovat niin obsessiiivisia, että jokainen lehti ja mainos on vietävä peräti päivittäin pois ja roskat yleisesti joka ikinen päivä! ;) Rikollista se sekään ei ole eikä se haittaa ketään muuta kuin mahdollisesti lähipiiriä yleisellä nipotuksella, vaivannäöllä , nalkutuksella ja silmänpyörittelyillä. Ja sillä, paremman puolison nenän alta viedään niin, hän ei koskaan ehdi lukea mitään.

Tai sillä, loukataan oikein näyttämällä teinix-tyyliin miten _hirveä asia_ jonkun toisen _lehtikori_ ja sisältö siinä on.

Jotenkin olen vähän saanut sen mielikuvan sellaisista henkilöistö ja persoonista yleensä, heillä ei ole mielenkiinnon kohteita, heillä on usein jollei aina se tylsää juttu, jokin masennustila. Tästä on joskus keskusteltukin. Mikään harrastus ei kiinnosta (jos jotain on joskus ollut ne on lopetettu). Kotona syödäänkin aina likipitäin samaa, vaikka varaa olisi eikä siihen ole mitään mielenkiintoa. Tehdään yleensä vain max juttuja "ulkona", missä on jokin maksullinen elämys. He ovat kuin tyhjä taulu, persoonattomia tai se oma persoona puuttuu, on täysin tyhjä. Se sisältö löydetään sitten siitä, kaiken muunkin tulisi olla tyhjää.

On niitä todella muitakin ongelmia ihmisillä kuin se, onko jollakulla muulla lehtikori ja vaivaako jotakuta se, toisella sellainen käytössä on. Jos se on sinulle ongelma, käsittele se oman pääsi sisällä, koska se on sinun ongelmasi, ei minun. Älä yritä tehdä minulle ongelmaa asiasta mikä ei neutraalisti katsoen ole minkäänlainen ongelma. Jos se on sinulle, sinulla on ihan ihan omia ongelmiasi jotka eivät parane sillä, väännät minulle jonkin normaalin asian ongelmaksi ikään kuin omia oikeita ei olisi tarpeeksi. Ei se minua auta - eikä sinua.

Ihmisten auttamista ei ole silmänpyörittelyt, puhuvat katseet, "minä nyt niin muka pidättelen itseäni näyttämästä reaktiota" -teatteriesitykset jotka täysin läpinäkyviä, tai rääpiminen ja kauhistelu. Vaan tukeminen oikeissa ongelmissa, oikeissa ongelmatilanteissa jotka HEILLE ovat todellisia ongelmia.

Esimerkki:

Jos sinulle on ongelma, joku tiskaa käsin, se on SINUN pääsi sisäinen sinun oma ongelmasi, jolla ei ole sen toisen henkilön kanssa oikesti mitään tekemistä. Ei sen toisen osapuolen ongelma, jollei hän niin ilmaise. Se on sinun tarpeeton ja typerä ongelmasi eikä mikään hänen. Hän ei elä "väärin", ole "viallinen" siksi, hänen valintansa eivät mene yksiin omiesi kanssa. Arvostellessasi toista sinun tulee miettiä sitä, kyllä sinusta ja valinnoistasi 100% löytyy sanomista ja rääpimistä, vaikka sinä et näkisi sille aihetta itse.

Vierailija
150/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole voimia siivota, kun työ vie voimat. Olen nyt muutaman viikkoa suunnitellut kesällä käytettyjen tuulettimien siirtämistä varastoon. Vievät turhaan tilaa lattialla.

Mulla vähän sama tilanne. Olin pahasti uupunut työn takia, mutta sain onnekseni toisen työn joka ei vie voimia samalla tavalla. Mutta edelleen, puoli vuotta työpaikan vaihdon jälkeen olen vielä toipumassa, ja tuollaiset toisille ehkä pienet asiat kuten kesätavaroiden vienti varastoon ovat minullekin vielä työläitä. Meillä on myös säilytystilaongelmaa, vaikka olen yrittänyt karsia turhaa tavaraa ei säilytystilaa ole tarpeeksi. Sanotaan vaikka näin että olen kateellinen kaikille teille joilla on eteisessä komero johon saa ulkovaatteet pois näkyviltä...

Vierailija
151/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun "man cave" -kämpältä. Auton osia, turboja yms. siellä täällä (ei sentään öljyisiä). Siivoan sitten kun sotku alkaa tarpeeksi v*tuttamaan.

Vierailija
152/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siellä käy kaupassa ellei ovia jaksa avata?

Ne kehdet voi viedä aina ulosmennessään. Laittaa vaikka pussiin ja kaataa ne lehdet sinne astiaan. Pussi taskuun.

Ei voi olla niin hankalaa!

vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali vali 

Vierailija
153/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheissä tavarat liikkuu, ymmärrän sen kun meillä on kolme lasta.

Mutta kyllä perus siisteys ja että on puhdasta on tärkeä osa elämänhallintaa.

Paikat on paljon helpompi pitää puhtaana kun tavaraa ei ole liikaa, ei siihen niin paljon mene aikaa.

Meillä oli lapsena sotkuista ja paljon tavaraa, äiti oli alkoholisti. Vieläkin hamstraa hirveästi tavaraa ja joka huoneessa on tavarakasoja siellä sun täällä. Nekin saisi nätisti kaappiin, kun vähän näkisi vaivaa. Mutta enpä enää jaksa aikuisen ihmisen valintoihin puuttua.

Oman kodin haluan pitää siistinä.

Vierailija
154/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla on sotkuista ovat ainakin hyviä keksimään selityksiä ja tekosyitä.

Vierailija
155/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko osallistua tähän keskusteluun koska olen apen tavoin ihmetellyt samaa. Tiedän itse olevani nipottaa, omassa kodissani kaikki on aina millilleen paikoillaan, mutta se kaaos minkä keskellä jotkut elävät on kyllä outoa. Ystäväni on juuri sellainen. Ostaa hienoja sisustusjuttuja ja uusia vaatteita kaiken aikaa, shoppailu on lempiharrastus. Kotonaan hän kuitenkin heittää uudet vaatteet rlykkiöiksi entisten päälle. Hienot huonekalut on tavaran ja sekalaisten paperien, lehtien, pyykkien ym peitossa. Keittiössä aina pöytä, tasot ja allas täynnä likaisia astioita ja lojumaan jätettyjä ruokia. Tiskikone kyllä on, mutta sitä ei jakseta tyhjentää ja täyttää. Vessa täynnä sikin sokin olevaa kosmetiikkaa ja pesuaineita, pyykkejä ja wc-paperisäkkejä. Hyvä kun sisään mahtuu. Jo eteisestä lähtien lattioilla pyörii kenkiä, saappaita, tossuja, kuivausteline, imuri, sanko, moppi, rikkakihveli, laukkuja, reppuja ym. Ei koskaan siivoa kunnolla, aina se on kesken. Vuodesta toiseen. Jääkaappiin en ole enää aikoihin katsonut, viimeksi oli täynnä vanhentuneita ruokia ja purnukoita. Pesty sitä ei ole varmaan koskaan. Ulkoisesti ystäväni on huoliteltu ja muodikas, koti oikea rytöpesä.

Joo, tuollaistakin on. Ja lattiat niin tahmaiset, että sukanpohjat tarttuu kiinni. Ei kannata riisua kenkiä. Lisäksi noissa törkypesissä voi olla syöpäläisiä, kuten luteita yms. Yleensä he eivät pyydä kylään. Viittaa mt-ongelmiin pahempi siivottomuus.

Miksi ramppaat toisten törkypesissä? Ihan vaan itsetuntoasi kohottaaksesi vai miksi?

Vierailija
156/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neurootikot taas ovat hyviä keksimään ongelmia. Lehtikori eteisessä: VOI EI, HIRVEÄ SOTKU!!

Vierailija
157/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko osallistua tähän keskusteluun koska olen apen tavoin ihmetellyt samaa. Tiedän itse olevani nipottaa, omassa kodissani kaikki on aina millilleen paikoillaan, mutta se kaaos minkä keskellä jotkut elävät on kyllä outoa. Ystäväni on juuri sellainen. Ostaa hienoja sisustusjuttuja ja uusia vaatteita kaiken aikaa, shoppailu on lempiharrastus. Kotonaan hän kuitenkin heittää uudet vaatteet rlykkiöiksi entisten päälle. Hienot huonekalut on tavaran ja sekalaisten paperien, lehtien, pyykkien ym peitossa. Keittiössä aina pöytä, tasot ja allas täynnä likaisia astioita ja lojumaan jätettyjä ruokia. Tiskikone kyllä on, mutta sitä ei jakseta tyhjentää ja täyttää. Vessa täynnä sikin sokin olevaa kosmetiikkaa ja pesuaineita, pyykkejä ja wc-paperisäkkejä. Hyvä kun sisään mahtuu. Jo eteisestä lähtien lattioilla pyörii kenkiä, saappaita, tossuja, kuivausteline, imuri, sanko, moppi, rikkakihveli, laukkuja, reppuja ym. Ei koskaan siivoa kunnolla, aina se on kesken. Vuodesta toiseen. Jääkaappiin en ole enää aikoihin katsonut, viimeksi oli täynnä vanhentuneita ruokia ja purnukoita. Pesty sitä ei ole varmaan koskaan. Ulkoisesti ystäväni on huoliteltu ja muodikas, koti oikea rytöpesä.

Oletko tutkinut ystäväsi jääkaappia? Hävytöntä. Opettele käytöstavat ennen kuin alat täällä saarnaamaan siisteydestä!

Vierailija
158/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole niin siistiä kotia, etteikö jollain muulla ole vielä siistimpää. Siivoushulluus on diagnoosi. Se invalidisoi siten, ettei kykene menemään töihin.

Ääripäät siivoushullun koti ja törkypesä. Yleensä sijoitutaan sinne jonnekin väliin.

Vierailija
159/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa meistä myös käyttää ilmaisjakeluja johonkin kuten bioroskiin. Osa lemmikin roskiin tai aluksiksi.

Itse olin aikeissa vaihtaa kukkamultia, kun joku normaalista lehtikorista suunnatonta ongelmaa kokeva tempaisi väkisin kaikki nenän edestä vietäväksi pois eikä siinä köynyt mikään vastustelu. Olin juuri saanut siihen päälle lajiteltua käyttötarkoitukseen X materiaaliltaan sopivia lehtiä. Piti siirtää ne sinne mistä käytän, ja lähteä viemään muita pois. Joku, joka ei tällaisia tiedä, ymmärrä, ja näkee vain tietyllä tavalla, käytännössä otti ja tempaisi kaikki veke siksi, miten itse ajattelee. Nyt en ole sitten päässyt vaihtamaan kukkamultia ja olen joutunut bioroskat suoraan sekajätepussiin. Minulle ei tule tilattua lehteä, joten odottelen tässä ainakin viikon saadakseni sopivasti ilmaisjakeluja kukkajuttuihini. Joten kohtuus kaikessa, nipotuksessakin? Ystävyydellä.

Vierailija
160/232 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sääliksi tuon lehtikorihullun perhettä (jos hänellä sellainen on). Kuvitelkaa sitä nalkutusta!