Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voit elää kodissa, missä rojua pitkin nurkkia, lattioilla metrisiä lehtikadoja, ym. rojua nurkat täynnä?

Vierailija
18.10.2019 |

Nurkat täynnä vanhoja lehtiä, lattioita pidetään säilytystilana ja kasataan rojua nurkkiin, hyllyköiden viereen, hyllyköiden päälle, eteinen täynnä takkeja roikkumassa naulakoissa, eikä kaapissa pois näkyviltä, eteisen lattia täynnä kenkiä, eikä kenkäkaapissa näkymättömissä, pyykkitelineet olohuoneessa täynnä pyykkiä, eikä esim. piilossa kylpyhuoneessa, tai kodinhoitohuoneessa. Ja mikäli asunto on ahdas, miksi tavaroita ei voi karsia ja viedä turhan rojun pois?

Mut en voitte elää käytännössä varastoksi muuttuneessa kodissa?

Tällaisia varastokoteja on niin monella.

Kommentit (232)

Vierailija
101/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tuolla yhdellä on takkeja ja kenkiä?

Onko muilla enemmän olemassa kuin muutama kerralla? Herranjestas kun täällä on ökyrikkaita :O

Siistimpää miten?

Täytyy olla jo kyllä melko outoja ihmisiä, jos talouden Kenwoodi keittiön pöytätasolla häiritsee arvon vieraita tai sitä ei saisi olla edes olemassa eikä pitää, jos sen olisi pakko olla siinä. Nostelkaa itse 10kg laitetta eestaas jos kykenette ja huvittaa ja löytyy niin mahtavat keittiönkaapistot. Eipä sitä varmaan sitten kyllä mahda tulla paljon käytettyä, jollei ole bodari. :D Kyllä minä luulen vaan että se oli se kateuden pikkupiru.

Pitäisikö mikrot, kahvinkeittimet, vedenkeittimet, sun muutkin yhtä hyvin - paljon kevyemmät sentään! - pistää johonkin "kaappiin piiloon", jotta kukaan ei vain näkisi, jotta jonkun mielestä olisi "siistiä" = kuten kukaan ei asuisi eikä oleskelisi eikä tekisi mitään? Mihin te ne pesukoneet jemmaatte?

*puistaa päätä* minusta TUO on *sairasta*. Jotenkin obsessiivista.

Pitää nyt selventää. Minulla on tällä hetkellä asunto, missä on tämän kokoiseksi kovin typerän huonosti keittiön kaappeja, niin, etten ole näin vielä koskaan ollut. Olen joutunut arjessa ympäri vuoden käytettävän keitto- ja paistoastiavalikoimani survomaan uunin alle ja yhteen kapeaan ahtaaseen kaappiin, mihin oikeat suuret syystyö-astiat eivät tietenkään mahdu. Mehumaijakin on vaatehuoneessa. Isot, isojen satsien juuresten keittoon tarkoitetut vajaa 10l kattilat ovat olleet perällä yhdessä yläkaapissa. En ole päässyt itse niihin käsiksi. Minä olen nykyään heikkokuntoinen ja liikuntarajoitteinen, enkä edes yritä kiipeillä millään yläkaapille, koska on jokin järki :D

Tarvitsin kattilani kaapista, jotta voisin niitä nyt syksyllä käyttää näihin syksyisiin kausitöihin kuten hillon keitto sekä peruna-, lanttu-, porkkana-, että maksalaatikon teot. Tapana alkaa syksyllä tehdä, pistää jäähän ja käyttää sieltä ruuaksi pitkin talvea. Joku kävi meilla ja sain häneltä sen avun, sain tarvittavat kattilat alas jotta voin niitä käyttää. Kyllä sen fiksu ihminen ymmärtäisi aivan hyvin. Joku toinen ihan perään kävijä sitä vastoin alkoi nähdä sitten vaivaa. Kenwoodi kiusasi, isot kattilat, paistovuoat, pakastusrasiat, kulhot, jotka tuossa nyt odottavat. Minä sain särkylääkkeitä käteeni ja katsotaan mikä päivä alkaisin pystyä.

Laatikot paistetaan vuoissa uunissa, ja siihen tarvitaan ns vino pino vuokia. Niitä ja muita valmistettuja ruokia voidaan säilöä suoraan joko vuoissa, tai halutessa pakasterasioihin. Minä säilön muun muassa keittoja sellaisiin valmisannoksiksi.

Sairaana ja huonokuntoisena minkään isomman tekeminen ei ole niin yksinkertaista, kaikki sujuisi aina koska tahansa, minä päivänä vain. Se riippuu siitä, koska on sellainen parempi päivä, ja kattilat tai paistovuoat tai pakasterasiat eivät kyllä piloille mene muutamassa päivässä "keittiön tasolla". Vaihtoehto on olla sitten tekemättä yhtään mitään. Tai syömättä mitään tai jonkun muun ideioiden mukaista tai makarooooonia tai syödä kaupunkilaisittain mikroruokaa :)

No tämä nyt on ihan eri asia kuin mistä tässä keskustellaan. Jos sun täytyy sairauden takia pitää astiat levällään, se on ymmärrettävää. Mutta tässä nyt keskustellaan heistä, joilla ei ole sairauksia ja silti sekasotkuinen koti. 

Ei ole mikään kaupunkilaisten juttu syödä pelkästään mikroruokaa. Tuo oli vain typerä loppusilaus kirjoitukseen, joka ei edes koske aihetta josta keskustellaan. 

Vierailija
102/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koti meni pilalle masennuksen takia.

Kaikki on sekaisin ja olen erakoitunut tänne.

En ymmärrä enää, miten selviän tästä, mutta apua en saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koti meni pilalle masennuksen takia.

Kaikki on sekaisin ja olen erakoitunut tänne.

En ymmärrä enää, miten selviän tästä, mutta apua en saa.

Voin auttaa jos asut sen verran lähellä mua.

Ja jos ei muu auta, ota yhteys diakoniin.

Vierailija
104/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen roju on toisen aarre

Vierailija
105/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä rojujen välissä menee kapea käytävä jota pitkin voi kävellä. Helppoa, eikö?

Vierailija
106/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on valunut vaatteita patjan alle eikä mulla ole sänkyä.

Kävelen lehtien päältä joita en jaksa nostaa pois.

Vierailija
107/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullanon juurikin kaikenlaista kasaantunut, ja mä myönnän että mulla on tavaranhallinnan ongelmia. Olen ihan käsitellyt asiaa ammatilaisenkin kanssa. Pikkuhiljaa parempaan suuntaan.

Lisäksi mä olen to tuttunut siihen lapsuudenkodissani, että tavarat on esillä ja sitä voi olla paljonkin, vaikka siististi. Se on sellainen asia siis mihin tottuu. Ei edes ajattele että jotenkin toisinkin voisi olla. Siitä tyylistä SAATTAA JOPA TYKÄTÄ, tämä voi tulla yllätyksenä.

Mulle tuli aikuistuttuani yllätyksenä somen kautta tämä "kaikki pinnat tyhjinä" - kulttuuri. Multa vaati tosi kauan ymmärtää, miksi joku toinen haluaa kaikki kamat sileän seinän taakse. Ihan kaiken. Ja vielä vahtii sitä asiaa, ettei mitään ole näkyvillä.

Nykyään ymmärrän, mutta näin me ollaan erilaisia.

Vierailija
108/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun noin ei onneksi ole.

Aloin lukemaan täältä "tavaranpaljous" palstaa.

Kesän mittaan ollaan vähennetty ja nyt alkaa olla huusholli kuosissa. Ahdistus helpotti kummasti.

Kierrätys kunniaan!

Vierailija
109/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn sekasotkuissani. Mutta metrisiä pinoja ei ole. Toki se olikin liioittelua.

Vierailija
110/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä äärisiisteyttä.

Vierailija
111/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tähän kirjoittaa, että oikeastaan aikaisemmin kun asuimme isommassa talossa niin koti oli huomattavasti siistimpi ja tavaroilla oikeasti säilytystilaa enemmän.Nyt tilaa tässä asunnossa todella vähän ja ne edellisen talon tavarat on pitänyt mahduttaa silti tänne ja se ei aina ole niin helppoa. Ylimääräistä on paljon myyty ja kierrätetty, mutta kaikesta ei voi luopua ja oikeastaan nämä tavarat mitä täällä nyt on niin niiden täytyy nyt vaan tänne mahtua, vaikka olisikin ahdasta. Meille ei ole kuin pari kaappia joihin ei mahdu ne kaikki takit ja kengille ei ole tilaa. Oikeastaan ne vaatteet mitä ei käytetä ovat yhdessä huoneessa laatikoissa ja kengät myös eli kesävaatteet sekä monet harvemmin pidettävät. Muuten niille ei olisi tilaa missään ja pois ei voi antaa sellaista mitä kuitenkin tarvii. Pyykkiteline mahtuu juuri pesuhuoneeseen jos sen sinne ahtaa, mutta jos esim suihkussa tahtoo vielä käydä sinä päivänä niin kätevämpää on, että se on sieltä jo valmiiksi pois ja toista telinettä sinne ei mahdo, joten välillä täytyy ottaa jokin muu huone käyttöön.

Oikeastaan tarvittaisiin ylimääräinen huone tai juuri se kodinhoitohuone, että saisimme kaiken tavaran "piiloon". Nyt kaikki ylimääräinen on sitten jo liikaa, kun muutenkin on ahdasta ja senkin vuoksi jos niitä lehtiä yms ei saa minnekään pois silmistä niin ne herkästi juuri kertyvät jonnekin. Siivoaminen on myös hankalaa kun täytyy tehdä ensin järjestelyä, että saa ne korit yms pois edestä. Siivoamme silti todellakin ja oikeastaan sitä vaan huomaa sen kuinka pienemmässä ka ahtaassa kodissa pitäisi koko ajan järjestellä, että tämä pysyisi edes hetken kunnossa. Isommassa oli helppo laittaa vaatteet "piiloon" sekä oli niitä kaappeja sekä siivoaminen todella helppoa, kun ei ollut mitään esteitä. Senkin vuoksi näitä koteja ei voi verrata keskenään. 

Vierailija
112/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn siskoni luona n kerran kk siivoamassa.

Kun tulen, tyhjennän tiskikoneen, täytän ja laitan pyörimään. Parin h päästä sama uudestaan. Kuukaudessa saa käytettyä kaikki astiat, korkeintaan 1 kerran on käyttänyt konetta.

Sama juttu vaatteiden kanssa. Lapsi on joskus laittanut uimapuvun päälle, kun paidat ovat olleet likaisia.

Nyt, tämän syksyn aikana,on tullut pientä edistystä. Siskoni vanhin lapsi meni kouluun ja hän on kiinnostunut ruuanlaitosta.

Vien mukanani ruokaa, joka pakastetaan. Hän ottaa yhden edellisenä päivänä, laittaa sulamaan jääkaappiin.

Koulun jälkeen keittää makaronia yhden pussin ja sekaan kaataa ruuan.

Loput jääkaappiin ja siinä on myös seuraavan päivän ruoka.

Minkäs teet. Äitiä ei kiinnosta. Onneksi esikoinen tajuaa jo muutenkin voi elää. Mutta esim kukaan ei katso hänen läksyjen perään jne.

Paras vaihtoehto on se, että kerran kk käyn siivoamassa, täyttämässä pakkasen ja vietän aikaa lasten kanssa. Sunnuntaina, kun lähden , on koti siisti, kaikki ojennuksessa . 4 vkon päästä pe on koti kuin kaaos.

Siis likaiset astiat on kuukauden pesemättä? Jos perheessä joka päivä jotain syödään, niin eihän mikään normiperheen astiamäärä riitä kuukaudeksi. Eihän tämä voi olla totta!

Vierailija
113/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida aina lähteä kaiken olevan rojua, turhaa, liikaa, tai kyse laiskuudesta, masennuksesta jne. Epäsiisteys on osaksi katsojan näkökulma. Ei kujaan muille sitä elämää ole.

Olen suurimman osan elämästä asunut tämän koon asunnossa. Niissä muissa vain on ollut normaalisti kaappitilaa. Se johtuu epäkäytännöllisestä kämpästä. Täällä ei ole edes ruualle säilytystilaa, muusta nyt puhumattakaan. Jos olisi ollut varaa ostella tähän kaapistot niin sitten, mutta ei ole ollut. Suomessa on tapana asunnoissa olla valmiiksi. Täällä ei ole. Siinä on todella suuri ero.

Vierailija
114/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa paha mieli tuosta perheestä jossa lapsista ei huolehdita. Ei ole edes puhtaita vaatteita aina tai ruokaa. Ei ole lapsen asia noista huolehtia. Ei perustarpeita edes lapsille osata tyydyttää, saati sitten iltasatuja, haleja, kuunnella päivän kuulumiset, kuunnella murheita, silittää päätä jne. Kyllähän tuossa lapset ovat joutuneet omasta lapsuudestaan luopumaan.

Rikkinäisiä aikuisia tuosta perheestä kasvaa.

Vierailija
115/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylppärissä kannattaa kuivata vaatteet, jos haluaa niistä haisevia. Ei kylppärissä vaihdu ilma tarpeeksi, jotta vaatteet kuivuisivat nopeasti ja raikkaiksi. Käytän tosin kuivaavaa pesukonettakin.

Noin muuten koko ketjun aihe ei kosketakaan minua millään tavalla.

Vierailija
116/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs varten se naulakko on jos ei takkeja? Parempi kai niitten on siinä olla kuin lattialla tms. Meillä on turhan ahdas eteinen neljälle ja kaksi ei vielä osaa laittaa tavaroitaan paikalleen, joten usein se on pieni kenkäkaaos. Siivotaan kyllä ennen kuin tulee vieraita. Muutenkin niitä kasoja tahtoo kertyä, ei mitään metrien pinoja mutta esim. muutama kassillinen kierrätykseen menossa olevia lasten vaatteita saattaa olla jossain nurkassa, tai esim niitä kirja-, paperi- ja lehtipinoja jotka pitäisi käydä läpi. Aina ei heti ehdi ja kun tykätään harrastaa kaikenlaista mikä vaatii tavaroiden levittelyä. Helpointa on joskus vaan kasata ne nurkkaan kunnes pääsee jatkamaan sen sijaan että kantaisi ne varastoon ja seuraavana päivänä taas takaisin. Lapset levittää tavaroitaan joka puolelle, pyykkiteline on kyllä ihan pysyvä osa lapsiperheen sisustusta jos ei ole kuivausrumpua. Meillä se onneksi mahtuu kylppäriin, kaikilla ei. Ei ole elämänhallinta-ongelmia vaan ihan normaalia ruuhkavuosiarkea. Minun on vaikea ymmärtää niitä ihmisiä joilla on kaikki aina tiptop vaikka on lapsia, kyllä elämä saa kodissa näkyä. Yksi kaverini oli sellainen, lopulta tuli romahdus ja paljastui paha ahdistuneisuushäiriö ja masennus jota peitteli pakonomaisella siivoamisella.

Vierailija
117/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan niin ihqua kuunnella, kun mustavalkomammat kiluuttavat Marimekon Räsymatto-kuppejaan siellä paremman väen huudeilla valkoisten korkeakiiltokalusteiden ja kalmankalpeiden hotelliverhojen ympäröimänä ;o)))))))))))))))).

Tarkoitatko, että kokovalkoisessa kodissa ei voi olla sotkuista, tai värikkäässä kodissa siistiä? Käsittääkseni tässä ei ollut tarkoitus vertailla sisustustyylejä, vaan siisteystasoa.

Vierailija
118/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen "Tavaranpaljous" ketjua. Sieltä saa hyviä vinkkejä jos ei halua asua töryn ja lian keskellä kuin porsas.

Ja kodin ei todellakaan tarvise olla mikään steriili ja tyhjä, vaan ihan tavallinen on ok.

Jos on sairastunut esim. masikseen, kannattaa hakea apua. Sitä löytyy kyllä jos vaan haluaa.

Vierailija
119/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt, järkyttäviä romuläjä pölypilvi koteja joillain. En kyllä kehtaisi ketään päästää sisälle jos olisi niin paskaista ja kaikenlaista rojua nurkat täynnä.

Vierailija
120/232 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko osallistua tähän keskusteluun koska olen apen tavoin ihmetellyt samaa. Tiedän itse olevani nipottaa, omassa kodissani kaikki on aina millilleen paikoillaan, mutta se kaaos minkä keskellä jotkut elävät on kyllä outoa. Ystäväni on juuri sellainen. Ostaa hienoja sisustusjuttuja ja uusia vaatteita kaiken aikaa, shoppailu on lempiharrastus. Kotonaan hän kuitenkin heittää uudet vaatteet rlykkiöiksi entisten päälle. Hienot huonekalut on tavaran ja sekalaisten paperien, lehtien, pyykkien ym peitossa. Keittiössä aina pöytä, tasot ja allas täynnä likaisia astioita ja lojumaan jätettyjä ruokia. Tiskikone kyllä on, mutta sitä ei jakseta tyhjentää ja täyttää. Vessa täynnä sikin sokin olevaa kosmetiikkaa ja pesuaineita, pyykkejä ja wc-paperisäkkejä. Hyvä kun sisään mahtuu. Jo eteisestä lähtien lattioilla pyörii kenkiä, saappaita, tossuja, kuivausteline, imuri, sanko, moppi, rikkakihveli, laukkuja, reppuja ym. Ei koskaan siivoa kunnolla, aina se on kesken. Vuodesta toiseen. Jääkaappiin en ole enää aikoihin katsonut, viimeksi oli täynnä vanhentuneita ruokia ja purnukoita. Pesty sitä ei ole varmaan koskaan. Ulkoisesti ystäväni on huoliteltu ja muodikas, koti oikea rytöpesä.

Joo, tuollaistakin on. Ja lattiat niin tahmaiset, että sukanpohjat tarttuu kiinni. Ei kannata riisua kenkiä. Lisäksi noissa törkypesissä voi olla syöpäläisiä, kuten luteita yms. Yleensä he eivät pyydä kylään. Viittaa mt-ongelmiin pahempi siivottomuus.