Onko kukaan muu kokenut "virheitä matrixissa"/ glitch in the matrix -tyyppisiä tilanteita?
Eli onko muut kokeneet selittämättömiä tapahtumia, jotka saavat epäilemään, että on olemassa rinnakkaisuniversumeja, enneaavistuksia, aikahyppelyä tms?
Aloitan kertomalla omat kaksi kokemustani.
Kävimme veljeni kanssa vaateostoksilla, kun näimme vaatekauppaan sisään astuessamme vihaisen, vihreään takkiin sonnustautuneen punahiuksisen naisen, joka huusi myyjälle ja vaati hyvitystä jostain ostamastaan tuotteesta. Menimme toiselle puolelle kauppaa ja hetken päästä näimme naisen rynnistävän ulos kaupasta tuohtuneena. Häneltä putosi lattialle nenäliina, kuitti tai vastaava. Naurahtelimme vähän naisen huonolle käytökselle. Valitsimme veljeni kanssa vaatteet, menimme sovituskoppiin ja päädyin ostamaan yhden paidan. Menimme kassalle. Sydän hyppäsi kurkkuun, sillä kassalla oli käynnissä täysin sama tilanne kuin kauppaan tullessamme. Siinä oli tismalleen sama nainen huutamassa tismalleen samat sanat myyjän vastatessa tismalleen samalla tavalla kuin hetkeä aiemmin. Sitten nainen rynnisti ulos tavalla, jonka olimme jo kerran nähneet. Nenäliina/kuitti putosi jälleen naiselta lattialle. Jokainen yksityiskohta oli identtinen. Veljeni ja minä hätkähdimme tilannetta niin paljon, että puhumme siitä vielä vuosien jälkeenkin.
Ollessani noin 14-vuotias, minulla oli muutaman viikon kausi, jolloin näin edeltävänä yönä unen, joka täsmäsi aina lempisarjani seuraavan jakson kanssa. Osasin aina kertoa perheelleni etukäteen jakson tapahtumat ja jopa repliikit, koska olin ne jo nähnyt unessa. Sarja lopetettiin, joten en tiedä, kauanko tätä olisi jatkunut.
Kommentit (1543)
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin pienessä kylässä vuosina 1984 - 1991. Siihen aikaan, 1980-luvulla, liikuttiin kylillä ja kulutettiin päivisin aikaa mm. pelaamalla pelejä kylän baarissa. Olin siihen aikaan teini.
Muutamia vuosia poismuuttomme jälkeen pyöräilin monet kerrat tuon kylän läpi. Eräällä lenkilläni näin, kuinka tuon baarin edustalla liikkui kaksi poikaa, jotka olivat aivan kuin vuoden 1986 minä ja pikkuveljeni.
Siis oliko siinä kaksi poikaa jotka oli teidän kanssa täysin samannäköiset, tai samalla tavalla pukeutuvat?
Vai vain kaksi samannäköistä poikaa? Ei kuulosta kauhean oudolta.
Odotin kaveria käymään. Asuttiin ekassa kerroksessa, ja näin kun ”Tiina” tapansa mukaan ajoi fillarilla ikkunan ohi oven vieressä olevalle pyörätelineelle, kuten aina, muutaman kerran viikossa.
Kävin avaamassa asunnon oven valmiiksi ja kaivoin levyn soimaan, ja menin takaisin eteiseen.
Ei näy, ei kuulu.
Joskus vartin kuluttua Tiina puuhkuttaa fillarillaan pihaan.
Oli vaan päässyt myöhemmin lähtemään niin myöhästyi vähän sovitusta ajasta.
Eikä ollut ajanut kahteen kertaan pihaan tehdäkseen jekkua.
Mulla ja parilla kaverilla on ollut muutama erikoinen juttu.
Yksi sattui yli 15 vuotta sitten, kun olimme syömässä porukalla. Pyysimme tarjoilijaa ottamaan meistä kuvat puhelimillamme. Kun paljon myöhemmin katselin vanhoja kuvia ja näin tän ravintolakuvan, ihmettelin kun joku kuvassa oli minusta väärin, mutten osannut sanoa mikä. Kun kerran selattiin kaverin kanssa vanhoja kuvia hänen koneella, siellä oli kaverin puhelimella otettu kuva samasta tilanteesta. Tajusin mikä mun kuvassa oli väärin: ihmiset minun kuvassa istui eri paikoilla kuin kaverin kuvassa, mikä oli myös se järjestys mikä me kumpikin muistettiin. Ja kuvat otettiin ehkä 30 sekunnin välein, eikä paikkoja vaihdettu mielestämme. Kaveri ihmetteli, miten hänen deittinsä istui mun kuvassa toisella puolella pöytää eikä hänen vieressään niinkuin hän muisti.
Sitten on näitä FMS- eli false memory syndrome- juttuja. Minä ja kaksi kaveria muistettiin ihan varmoina, että yksi ihminen oli naimisissa portugalilaisen miehen kanssa. Muistettiin ihan varmoina miten olivat tavanneet ja menivät nopeasti naimisiin. Oikeasti puhuttiin tästä vuosia, kunnes joku muu ihmetteli mistä te puhutte kun ei tuollaista ole koskaan tapahtunut. Emme yhtään osaa sanoa, mistä tämä lähti ja mistä olemme sen keksineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kissoja.
Useamman kerran olen herännyt siihen, että päälläni kävelee kissa. Tunnen käpälän askeleet mahani päällä. Tai peitto kiristyy kun kissa kävelee siellä.
Ojennan käteni silittämään kissaa, mutta se ei olekaan siinä. Ei ole ketään, olen yksin sängyssä.
Olisi kiva tietää onko nämä vain hyvin todentuntuista unta, vai käveleekö siinä joku Matrix-kissa.
Ehkä kuolleet kissani tulevat unessa päälleni kävelemään?
Kyllä minun edesmennyt kissani on käynyt vastaavalla tavalla moikkaamassa. Äidillä edesmennyt kissansa käy säännöllisesti. Eikä olla mt-ongelmaisia. :)
Olisikohan se sitten Osku, joka pari vuotta sitten kuoli? Se kyllä tykkäsi kävellä/maata päälläni juuri sillä tavalla.
Mandela-efekti.
Miten moni muistaa monokkelin Monopoli-ukon kasvoilla? Sillä ei ole ollut sitä koskaan.
Kiitämme kaikkia ketjuun osallistuneita, teknikkomme saapuvat aikataulun mukaisesti korjaamaan tilanteenne.
Kuukauden päästä ette muista näitä tapahtumia enää ollenkaan, mutta jos luette näitä, luulette kokemuksia jonkun toisen kirjoittamiksi.
Tämä keskustelu myös katoaa aikanaan, eikä enää herätä huomiota, eikä kukaan muista tätä.
Laitettiin miehen kanssa mökkiä talvikuntoon. Tiskasin keittiössä, mökillä ei ole juoksevaa vettä, joten tiskivesi piti kuumentaa kattilassa. Iso vesikattila luonnollisesti piti kiehuessaan kovaa sihinää. Tiskausta varten piti sitten kaataa kuuma vesi tiskivateihin, ihan normaali kuvio. Kun tiskit oli tiskattu, menimme mieheni kanssa keittiön seinän takana olevaan makuuhuoneeseen pakkaamaan tavaroita. Molemmat kuulimme, kuinka keittiössä vesikattila sihisi ja sen jälkeen kuului veden kaatamisesta vateihin syntyviä ääniä.
Totesimme, että aika ei taidakaan olla llineaarista ja jatkoimme pakkaamista. Vastaavantyyppisiä juttuja tapahtuu tuolla usein.
Länsimaisissa kulttuureissa ajan ajatellaan olevan lineaarista. Toisenkinlaisiakin ajatuksia ajan olemuksesta on muissa kulttuureissa ja se selittää monet tämän ketjun ilmiöistä.
Heräsin keskellä yötä siihen, että TV:ni alkoi soittaa videota erittäin kovalla äänellä.
Kyseessä oli TV- ja videonauhurikombo, mutta yleensä video piti erikseen käynnistää, vaikka TV olisikin mennyt itsestään päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle käy usein arjessa niin että olen ajatellut jotain asiaa tai ihmistä ja sitten piakkoin näen tämän saman jutun jossain. En ole nähnyt Matrixia eikä tämä ehkä vastaa sitä ilmiötä, mutta tämä on hämäävää koska tapahtuu tosi usein. Vähän kuin jotain "etiäis-ilmiötä". Usein ne ovat ihan randomeja arkiasioita, kuin joku tietäisi ajatukseni ja toisi jutun eteeni.
Kamalimpia esimerkkejä: 12-vuotiaana palasin vkloppureissulta sisaruksen kanssa ja pihassa oli lippu puolitangossa, heitin vitsillä että vauvasisaruksemme on kuollut. Menimme sisälle ja saimme kuulla että näin on.
Tänä vuonna puhelimeeni soitettiin isäpuoleni numerosta ja ajattelin heti että äidille on tapahtunut jotain pahaa, no se olikin äitini joka soitti. Seuraavalla viikolla sain taas puhelun isäpuolen numerosta, tällä kertaa siellä oli isäpuoli joka kertoi äitini kuolleen juuri äkillisesti kotona.
Yksi tapaus jäänyt itsellä mieleen, kun otiin yläasteella ruokatauolla ja mietin erästä asiaa jonka olin joskus aikoja sitten kertonut yhdelle vastapäätä istuvalle pojalle. Yhtäkkiä se poika sitten alkoi puhumaan tästä ajattelemastani asiasta. Varmaan pienempi todennäköisyys kuin lottovoitossa, että noin vaan sattuu 2 ihmistä ajattelemaan sitä samaa yksittäistä asiaa joka ei edes mitenkään liittynyt siihen hetkeen.
Tämä juuri on tyypillinen virheajatus. Jokin seikka, jota et itse rekisteröinyt sai sinut ajattelemaan vanhaa juttua. Pojalle kävi samalla tavalla.
Otamme vinkkejä ja vihjeitä tiedostamattomasti koko ajan.
Matrix on fiktiivinen käsikirjoitus elokuvaan,ei totta.
Toissapäivänä näin oravan juoksevan kaksi kertaa ihan samalla lailla naapuritalon vierestä. De-ja-vu.
Yhdellä mun tutulla on lapsi. Siis tutulla, näen hänen juttujaan vain instagramin kautta. Voisin melkein vannoa, että tämä lapsi on syntynyt monta vuotta sitten. Siis niin monta, että pitäisi nähdä jo koulun aloitus kuvia tms.
Mutta ei, mun pari vuotta sitten syntynyt kummilapsi on kohta tän insta-tutun lapsen ikäinen. En voi käsittää, miten toisessa asiassa aika on kuin jumittunut paikoilleen ja toisessa asiassa lentää kuin siivillä. Tämä asia täytyy jotenkin järkevästi koittaa selittää itselleen, ennenkuin tulee täysin tärähtänyt olo.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni, kälyni ja parhaan ystäväni syntymäpäivä on sama päivä.
Wau, tosi matrixii hei!
Vierailija kirjoitti:
Harva näistä on kovin outoja. Näin monta valkoista autoa, jonkun nimi oli samanlainen...
Kertokaa sitten kun näette vaikka 5 violettia autoa tai muuta harvinaista väriä putkeen, tai sama rekkari tai jotain. Tai jos nimi on Beowulf ja tapaatte toisen samannimisen. Jotain vähän harvinaisempaa.
Kiitos, järjen ääni! :)
Heräsin yöllä katsomaan kelloa ja se näytti 3.25. Nukahdin ja heräsin myöhemmin uudelleen, kello oli toisella katsomiskerralla vähemmän, vasta jotain 1.45!
Paljon on myös ollut noita katoavia ja hetken päästä paikoilleen palaavia tavaroita. Jotkut tavarat on kyllä jääneet pysyvästi kadoksiin.
Mulla ja vanhimmalla lapsellani on ollut myös joku selittämätön yhteys ja lapsi on osannut "lukea mun ajatuksia".
satunnainen vierailija kirjoitti:
Maksoin kerran ostoksia pieniä kaupassa ja naurahdin, kun tarkka loppusumma kassapäätteellä oli 6,66 euroa (maksu oli tietysti pyöristetty 5 sentin tarkkuuteen).
Sitten ulos kävellessäni ajattelin, että nyt jos vielä ohi ajaa auto, jonka rekkarissa on numerosarja 666, alan uskomaan yliluonnolliseen. Muutaman sekunnin kuluttua ohi ajoi auto, jonka rekkarissa oli 666.
Tällaisen tapahtuman todennäköisyys on noin 1/900 joten ihan sattumaa vaan.
Tämä siksi että ostosten loppusumma voi siis olla mitä vain, vaikkapa 4,57€. Tämän jälkeen todennäköisyys nähdä rekkari 457 on 1/900 kun huomioidaan että rekkareissa on kolme numeroa jotka ei voi alkaa nollalla.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ennustusten onnistumisprosentti on 25 %. Sen saa keskivertoihminen, jolla ei ole mitään lahjoja ennustamiseen. Eli noin neljäsosa arvauksista osuu aina oikeaan ihan sattumalta.
Juuri niin, yleensä voitan lotossa päävoiton noin joka neljäs kerta.
Vierailija kirjoitti:
Itselle kävi joskus niin, että kuuntelin jotain ula-radiota eri taajuuksilta, ja kuulin edellisenä perjantaina esitettyä suomalaista ohjelmaa. Ilmeisesti ne radioaallot jotenkin kulkevat eri tavalla ajassa.
Tai ehkä vähemmän mystisesti kyseessä oli uusinta. Kyllä, myös radiossa soitetaan uusintoja/parhaita paloja.
Mut aika outo sattuma hei, että tuo saarnaaja sattui olemaan juuri hänen kotimatkansa varrella ja käytti samoja sanoja kuin serkkupoika oli käyttänyt hieman aikaisemmin. Juuri tuon ohitustilanteen aikana, ettei yhtään aikaisemmin tai myöhemmin.