Onko kukaan muu kokenut "virheitä matrixissa"/ glitch in the matrix -tyyppisiä tilanteita?
Eli onko muut kokeneet selittämättömiä tapahtumia, jotka saavat epäilemään, että on olemassa rinnakkaisuniversumeja, enneaavistuksia, aikahyppelyä tms?
Aloitan kertomalla omat kaksi kokemustani.
Kävimme veljeni kanssa vaateostoksilla, kun näimme vaatekauppaan sisään astuessamme vihaisen, vihreään takkiin sonnustautuneen punahiuksisen naisen, joka huusi myyjälle ja vaati hyvitystä jostain ostamastaan tuotteesta. Menimme toiselle puolelle kauppaa ja hetken päästä näimme naisen rynnistävän ulos kaupasta tuohtuneena. Häneltä putosi lattialle nenäliina, kuitti tai vastaava. Naurahtelimme vähän naisen huonolle käytökselle. Valitsimme veljeni kanssa vaatteet, menimme sovituskoppiin ja päädyin ostamaan yhden paidan. Menimme kassalle. Sydän hyppäsi kurkkuun, sillä kassalla oli käynnissä täysin sama tilanne kuin kauppaan tullessamme. Siinä oli tismalleen sama nainen huutamassa tismalleen samat sanat myyjän vastatessa tismalleen samalla tavalla kuin hetkeä aiemmin. Sitten nainen rynnisti ulos tavalla, jonka olimme jo kerran nähneet. Nenäliina/kuitti putosi jälleen naiselta lattialle. Jokainen yksityiskohta oli identtinen. Veljeni ja minä hätkähdimme tilannetta niin paljon, että puhumme siitä vielä vuosien jälkeenkin.
Ollessani noin 14-vuotias, minulla oli muutaman viikon kausi, jolloin näin edeltävänä yönä unen, joka täsmäsi aina lempisarjani seuraavan jakson kanssa. Osasin aina kertoa perheelleni etukäteen jakson tapahtumat ja jopa repliikit, koska olin ne jo nähnyt unessa. Sarja lopetettiin, joten en tiedä, kauanko tätä olisi jatkunut.
Kommentit (1543)
Itselläni on ollut useitakin tilanteita, joita olen jäänyt ihmettelemään. Nuo etiäiset ovat tuttuja. Kuulen kun ovi käy, avaimet tipahtaa pöydälle, takki kahisee. Kun menen katsomaan ei ketään näy. Puoli tuntia myöhemmin mies tulee kotiin ja samat äänet kuuluu. Eniten olen jäänyt ihmettelemään ajatuksenlukua. Tuttujen kohdallahan näin käy usein, mutta sitten on vähän erikoisempia juttuja. Esimerkiksi työpaikan juhlissa juttelen ikäiseni miehen kanssa pitkään. Emme tunne entuudestaan. Juhlat loppuu, kiitämme illasta, halaamme ja toivotamme hyvää jatkoa. Menee kuukausi ja olen menossa elokuviin mieheni kanssa. Yhtäkkiä muistan tuon työpaikan miehen ja mietin että onkohan hän täällä. Menee pari sekuntia ja mies kävelee perheensä kanssa rakennuksen ovesta sisään. En ole voinut nähdä häntä etukäteen enkä ole tuon työpaikan tilaisuuden jälkeen ajatellut häntä lainkaan.
Toinen vastaava tilanne on ollut, kun olin mieheni kanssa ravintolassa. Yhtäkkiä mieleeni tulee ajatus, että toivottavasti eX ei tule tänne. Ajatus on kummallinen, koska eX ei koskaan ole ollut yhtä aikaa siellä eikä yleensä muutenkaan törmäillä. Pian sen jälkeen eX kävelee sisään kaverinsa kanssa ja näkee ensimmäisenä minut. Eikä minulla ollut edes mitään erityistä syytä toivoa ettei hän olisi voinut tulla sinne. Se oli outo ajatus ja tilanne kaikkiaan.
Myöhemmin lapsen kanssa on ollut tuota, että ajattelen jotain asiaa ja hän vastaa ääneen. Tai näen painajaista ja pahimmalla hetkellä lapsi huutaa kauhuhuutoa vieressä kuin näkisi samaa unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa Matrix-teoriaan koska en keksi mitään järkevää syytä miksi joku alieni haaskaisi aikaa, vaivaa ja laskentatehoa mun tylsän elämän simuloimiseen. Nytkin syön pitkästyneenä leipää lattialla ja kuuntelen hanhien kaakatusta. Katsooko jossain joku kolmikätinen alien tätä ja vetää tumppuun?
No miksi ihmiset pelaavat jotain Sims-pelejä? Sama juttuhan se olisi, paitsi että me satumme olemaan vähän kehittyneempiä älyllisesti yms.
Ovatko Sims-hahmot tietoisia olemassaolostaan?
Ei, mutta ilmeisesti missasit pointin. Jos ihmisiä kiinnostaa pelata Simsiä niin miksei sitten meidänkin elämä voisi olla jonkun Sims-peli. Kuvitellaan vaan että päätöksemme ovat omiamme jne., vaikka oikeasti meitä kliksuttelee joku pelaaja tekemään jotain. Ja nauraa ratketakseen, kun tyyppi syö leipää lattialla ja kuuntelee hanhien kaakatusta.
Itse ulvon sisäistä huutonaurua aina kun joku arvostettukin tiedemies tosissaan selittää miten tuntemamme universumi voi olla simulaatio.
Tuossa edellisellä sivulla kerroin tavaroiden häviämisestä ja tuplaantumisesta. Samoihin aikoihin kun sitä tapahtui, näin jatkuvasti myös unia että herään aamulla ja hetken päästä tajuan että olen nähnyt vain unta että herään, ja sitten pakotin itseni heräämään, mutta en herännyt vieläkään oikeasti jne. Sisäkkäisiä unista heräämisiä oli jopa 5 kierrosta ennen varsinaista heräämistä. Tuskin asiat liittyivät toisiinsa, mutta noita unia oli niin paljon ja osuivat yksiin tavaroiden kanssa ihmettelyn kanssa, joten se aika jäi mieleeni hiukan merkillisenä.
Itse olen myös kuullut ja joskus nähnyt etiäisiä läheisistä ihmisistä, aiemmin vanhemmista ja nykyään miehestä ja tyttärestä. Eli tyyliin kuulen, kuinka mies astuu ulko-oven puisille portaille ja on joskus sanonut jotain tyttärelle oven ulkopuolella ja sitten, kun menen katsomaan, siellä ei ole ketään, mutta nämä tulevat esim. 5 minuutin kuluttua. Näitä sattuu ehkä kerran vuodessa (en siis ole mitenkään merkinnyt ylös, mutta tuntuu kuin olisi tuollaisella välillä näitä tapahtunut eli ei aivan harvinainen tapahtuma, mutta ei kuitenkaan tapahdu jatkuvasti).
Deja-vu-ilmiö on minulle erittäin tuttu. Olen nähnyt niitä aivan pienestä saakka ja tapahtuu varmaan kuukausittain. Ilmiötä on joskus yritetty selittää siten, että deja-vu-tilanne muistuttaa jotakin menneisyydessä tapahtunutta tapahtumaa ja siksi tuntuu samalta. Olen kuitenkin usein kokenut sellaisia deja-vu-kokemuksia, jotka ovat olleet niin erityislaatuisista, että en mitenkään ole voinut kokea samanlaista tilannetta aikaisemmin. Esim. täysin uudessa paikassa ja tuntematotmien ihmisten kanssa. Usein niissä saattaa myös tietää, mitä joku henkilö tarkalleen ottaen sanoo tms. Harmi vaan, että tapahtumaa ei tiedä ennenkuin asia todella tapahtuu, niin deja-vu-ilmiötä ei voi mitenkään todistaa. Niinkuin ei toki tuota etiäishommaakaan.
Black Mirror Bandersnatch on aikas mielenkiintoinen elokuva joka liittyy tähän aiheeseen hyvinkin vahvasti. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa Matrix-teoriaan koska en keksi mitään järkevää syytä miksi joku alieni haaskaisi aikaa, vaivaa ja laskentatehoa mun tylsän elämän simuloimiseen. Nytkin syön pitkästyneenä leipää lattialla ja kuuntelen hanhien kaakatusta. Katsooko jossain joku kolmikätinen alien tätä ja vetää tumppuun?
No miksi ihmiset pelaavat jotain Sims-pelejä? Sama juttuhan se olisi, paitsi että me satumme olemaan vähän kehittyneempiä älyllisesti yms.
Ei, mutta ilmeisesti missasit pointin. Jos ihmisiä kiinnostaa pelata Simsiä niin miksei sitten meidänkin elämä voisi olla jonkun Sims-peli. Kuvitellaan vaan että päätöksemme ovat omiamme jne., vaikka oikeasti meitä kliksuttelee joku pelaaja tekemään jotain. Ja nauraa ratketakseen, kun tyyppi syö leipää lattialla ja kuuntelee hanhien kaakatusta.
Itse ulvon sisäistä huutonaurua aina kun joku arvostettukin tiedemies tosissaan selittää miten tuntemamme universumi voi olla simulaatio.
Koska sinä tiedät paremmin, että se on ihan Tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan älyllistä epärehellisyyttä. Jos maailmankaikkeus on simulaatio on sillä oltava luoja. Kuitenkin nämä simulaatiosta selittävät ovat vankkumattomia ateisteja.
Eksän kanssa kävi joskus niin, että automatkoilla oltiin välillä kauan hiljaa, ja kun sitten aloitin keskustelun jostakin aiheesta, niin eksä sanoi vähän ahdistuneena, että ei saa lukea ajatuksia.
Täällä vauvapalstalla on ollut muutama keskustelu joita olen lukenut vaikkapa 12.10. Jostain syystä sama keskustelu onkin tavallaan uutena keskusteluna vaikkapa 15.10. Sisältö on täsmälleen sama eikä ketjusta ole poistunut viestejä. Joko se systeemi joka näitä keskusteluja pyörittää tekee tämän virheen tai kyse on samasta ilmiöstä mistä joku jo täällä kirjoittikin: asioiden tuplaantumisesta.
Joskus lapsuudessa tapahtui sellainen juttu, että näin ihan omin silmin, että isä tuli kotiin. Ovi kävi, ja isä seisoi tuulikaapissa takki päällään. Kun sitten kysyin isältä jotain, en saanutkaan vastausta, ja huomasin että talo onkin tyhjä. Isä tuli töistä vähän myöhemmin.
Mulle käy jatkuvasti niin että keksin kiinnostua jostain asiasta, josta en ole kuullut tai lukenut mistään ja ehkä noin puolen vuoden päästä se on otsikoissa, ja hehkutetaan miten nyt on "löydetty" tällainen uusi juttu. Ihan kuin aivot nappaisi sen ilmasta ennakkoon. Myös jotkut typerät vitsit mitä olen keksinyt ja möläyttänyt, ovat tulleet jonkin ajan päästä vastaan telkkarissa, joskus peräti sarjan aiheena. En tietääkseni tunne ketään joka moisia tekisi. Se pistää kyllä miettimään onko ohjelmassa joku bugi.
Minua vainosi kerran joko identtiset kolmoset tai sama ihminen joka oli yhtä aikaa monessa paikassa. Menin maksamaan laskuja automaatille joka oli muusta pankista erillisessä, pienessä, aina lukossa olevassa tilassa jonne johtaa vain yksi ovi. Kun jäin bussista samaan autoon nousi pitkä, mustatakkinen nainen jolla vyötäisille yltävät tummat kiharat ja punaista huulipunaa, nainen oli hyvin näyttävä ilmestys pikkukaupungin keskustassa arkisena iltapäivänä . Kävelin pari metriä automaateille, avasin oven ja sama nainen seisoi siellä maksamassa laskuja. Mietin hetken hölmönä että eikö tuo juuri kävellyt jalkakäytävällä , miten se tänne ehti ja maksoin hämilläni laskut. Kun käänsin päätä, näin lasin läpi että nainen seisoikin pankissa ja puhui kännykkään !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan älyllistä epärehellisyyttä. Jos maailmankaikkeus on simulaatio on sillä oltava luoja. Kuitenkin nämä simulaatiosta selittävät ovat vankkumattomia ateisteja.
Jos ihminenkin osaa luoda simulaation, niin ei siihen mitään jumalolentoa tarvita, vaan jokin random vieras äly. Älyllistä epärehellisyyttä, mukamas...
Tiedän n. kuuskymppiset identtiset kaksoset jotka pukeutuvat sukkia ja huivia myöten identtisesti, myös aina samanlaiset meikit ja kampaukset. Saattavat olla samaan aikaan esim. ostoskeskuksessa mutta kiertävät eri liikkeissä. Varmasti aiheuttavat hämmennystä sellaisissa jotka eivät heitä tunne.
Mun naapuri on kuorma-autoilija. Sen auto ajaa liikenteessä vastaan niin outoja reittejä, että joko se teleporttaa tai jotain muuta outoa tapahtuu. Ja tosiaan on sillä tavalla maalattu että kaksoiskappaleita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistit eivät ehkä vain miellä tuota olentoa jumalaksi. Ei sillä olennolla ainakaan tarvitsisi olla mitään tekemistä kuoleman jälkeisen elämän lupaajan kanssa jota kiinnostaa ihmisten hyvät ja pahat tekemiset. Sen kun ei muuta tarvinnut kuin painaa enteriä jotta python skripti lähti käyntiin ja meni sitten juomaan aamukahvit.
Ja miksi pitäisi simulaatiolla olla luoja. Voihan se jotenkin olla sponttaanisesti syntynyt.
Muutama tosi friikki tapaus, joita en halua kirjoittaa tähän, koska oon avautunut niistä niin et mut heti tunnistaa. Sanotaan et 1/10000 todennäköisyyksiä.
Sit eilen mietin yhtä niistä ja ajattelin, onkohan tää yleinenkin kokemus ja mitähän jos tekis aavee aloituksen.
Oon täysin tiedeuskova joten mun on hyvin haastavaa ollut lokeroida noita outoja kokemuksia. Niitä on tosiaan ihan muidenkin todennettavissa olevia monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lieneekö vankkumattomia ateisteja olemassakaan?
Kirjoitin tästä joskus johonkin toiseen ketjuun, joku paranormaali tms. Oli hämärä talviaamu ja odotimme siskoni kanssa koulutaksia kotipihassa ihan tien vieressä. Katselimme pihasta katsottuna vasemmalle mistä auto tulisi, valot näki paljon ennenkuin auton. Siellä oli ehkä 100 metrin päässä kaarros oikealle ja metsää molemmin puolin, vasemmalla puolella synkkä kuusimetsä ja oikealla puolella pajukkoa korkemmalla tienpinnasta. Heitin siskolleni läpällä että mieti jos tuolla menisi nyt hirviä ja eipä aikaakaan kun sieltä pajukosta alkoi oikeasti tummia hahmoja laskeutumaan, kävelivät tien yli ja kuusikkoon. Muistan miten laskettiin niitä, aluksi vähän että jee, mutta niitä vain tuli ja tuli, varmasti yli 10. Mitään ääntä ei kuulunut eikä koiratkaan reagoineet. Mutta ne hahmot ei menneen sulavasti miten ajattelisi hirven liikkuvan, tasaisesti, vaan nykivästi. Vähän kuin katsot aurinkoon ja suljet silmät ja näet valopallon joka liikkuu töksähdellen toiselle puolen. Edelleen mietin että mikä juttu se oli, sisko ei asiaa muista 🤔