Missä vaiheessa säyrjäytyneet nuoret/kummajaiset ottivat pitkän takin univormukseen
Columbinen "trenchcoat mafian" myötä vai jo ennen sitä?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin ekaksi, että huppareihinhan ne syrjäytyneet pukeutuu, nimenomaan huppu päässä. Mutta joo, enhän mä mitään supersyrjäytyneitä tunnekaan tai edes tiedäkään. Mitään kouluampujia tai muita supersekopäitä.
Huppari + kenttätakki on cool syrjäytynyt. Nuo pitkätakkiset ovat friikkejä. Näin se ainakin populaarikulttuurissa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivat ne perintönä vilauttaja isiltään?
Eivätkö itsensäpaljastajat suosi beigejä takkeja? 🤔
Suomessa vappuna kaikki ovat itsensäpaljastajia?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Columbineen liitän
Columboon liitän. Hänkin oli omassa genressään hieman laitapuolenkulkija. Eli ainakin 70-luvulta asti on ollut merkki poikkeavuudesta.
No todellakin poikkeavuus. Ysärillä trenssiä käyttivät itsensäpaljastajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin ekaksi, että huppareihinhan ne syrjäytyneet pukeutuu, nimenomaan huppu päässä. Mutta joo, enhän mä mitään supersyrjäytyneitä tunnekaan tai edes tiedäkään. Mitään kouluampujia tai muita supersekopäitä.
Huppari + kenttätakki on cool syrjäytynyt. Nuo pitkätakkiset ovat friikkejä. Näin se ainakin populaarikulttuurissa menee.
Kuis noin? Mielestäni ihan normaalin oloiset, nörtähtävät nuoret miehet suosivat tuollaista pukeutumista. Monesti heillä voi olla pitkä tukka, osalla partaakin. Tykkäävät ehkä konemusiikista tai metallimusiikista ja viihtyvät paljon netissä & pelaavat. Eivät he mitään sliipattuja kauppismiehiä tai uraohjuksia ole, mutta siis ihan fiksuja tyyppejä.
T. N42, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Columbineen liitän
Columboon liitän. Hänkin oli omassa genressään hieman laitapuolenkulkija. Eli ainakin 70-luvulta asti on ollut merkki poikkeavuudesta.
Lyhyt trenssi oli muotia 90-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuis noin? Mielestäni ihan normaalin oloiset, nörtähtävät nuoret miehet suosivat tuollaista pukeutumista. Monesti heillä voi olla pitkä tukka, osalla partaakin. Tykkäävät ehkä konemusiikista tai metallimusiikista ja viihtyvät paljon netissä & pelaavat. Eivät he mitään sliipattuja kauppismiehiä tai uraohjuksia ole, mutta siis ihan fiksuja tyyppejä.
T. N42, Helsinki
Populaarikulttuurissa, usalaisessa. Eihän se ihan vastaa meidän todellisuuttamme.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun lopulla oli hämyjä, 90 -luvulla tuli uudelleen muotiin.
Metsoloissahan Osmolla oli autistitakki + villapaita.
Vierailija kirjoitti:
Gestapo-nahkatakki vai villakangastakki vai mikä?
Duster on ainakin yksi malli, joka tulee ilmeisesti westerneistä. Gestapo on sama kuin Matrix-takki ja villakangastakki on amerikkalainen juopon takki (esim. Yksin kotona -elokuvan tienhiekoittajaukko). Trenssi on tosiaan sitten se flasherien takki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. N42, Helsinki
Populaarikulttuurissa, usalaisessa. Eihän se ihan vastaa meidän todellisuuttamme.
Populaarikulttuuriin tämä mielestäni ilmestyi Columbinen jälkeen. Jenkeissä aika kovasti suollettiin propagandaa, jossa kaikki mustaan pukeutuvat alakulttuurin edustajat kuuluu kansalliseen rikollisjengiin nimeltä gootit, jotka olivat vaarallisia ja häiriintyneitä. Somen perusteella tämä oli helpotus monelle nuorelle, koska kiusaajat eivät enää uskaltaneet hakata heitä (ilmeisesti ainakin osissa Yhdysvaltoja oudosti pukeutuvien teinien kiusaaminen pahoinpitelemällä oli enemmän sääntö kuin poikkeus).
Itse en ole nähnyt syrjäytyneiden pukeutuvan näin oikeassa elämässä, pikemminkin syrjäytyneet on jossain nuhjuisissa perusvaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gestapo-nahkatakki vai villakangastakki vai mikä?
Duster on ainakin yksi malli, joka tulee ilmeisesti westerneistä. Gestapo on sama kuin Matrix-takki ja villakangastakki on amerikkalainen juopon takki (esim. Yksin kotona -elokuvan tienhiekoittajaukko). Trenssi on tosiaan sitten se flasherien takki.
Brittiläinen leffaklassikko Withnail & I (vuodelta 1987) yhdisti molemmat: kaksi syrjäytynyttä näyttelijänalkua, toisella pitkä ja kulahtanut tweed-takki, toisella pitkä musta nahkatakki. Richard E. Grantin esittämän surkimuksen takki tunnetaan edelleen Withnail coat -nimellä.
Tuo on muuten jännä ilmiö, itsekin aikoinani olin syrjäytymisen rajamailla ja kävin läpi Matrix-takkivaiheen :D
Kyllä kun kadulla tulee vastaan nilkkoihin asti ulottuvassa mustassa nahkatakissa joku kalju risupartainen poika (puhumattakaan aikuinen mies), jolla on läpi vuorokauden kelistä riippumatta joka paikassa, mukaanlukien sisätiloissa, ne typerät aurinkolasit päässä, niin minä suorastaan kiemurtelen myötähäpeästä. Anteeksi. En halua tuomita ketään. En tiedä mikä siinä on. Vähän sama tunne tulee jos joku täällä suomen harmaassa talven keskipäivässä vetää joku länkkärihattu päässä ja buutsit jalassa k-markettiin ruokaostoksille. Leffoissa toimii noi asut, suomen ankean arkisessa katukuvassa ei!
Sähkösavuke kuuluu tuohon tyyliin myös.
Työpaikan keski-ikääntynyt sidukkapissis kutsui minua syrjäytyneeksi, kun kerroin harrastavani lautapelejä. Vaikka on lyhyt takki. XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Columbineen liitän
Lyhyt trenssi oli muotia 90-luvun lopulla.
Miehillä?
Naisillahan trenssi on aina in...
Sellainen natsiuniformu olisi hieno. Painais vaan menemään kaduilla ja laulaid Eerikaa samalla :D
Suomessa vastaava stigma on karvalakilla. Käsitteenä tunnetaan ainakin Karpo, karvalakkimalli, karvalakkilähetystö ja hattua kutsutaankin Nikitaksi Neuvostoliiton mukaan!
Trenssitakkihan on jo, kirjaimellisesti, film noir ajoista lähtien ollut kovaa elämää elävan, maailmaa vastaan taistelevan, enemmän tai vähemmän päihteistä pitävän syrjäytyneen sankarin (etsivän) takki. Yleensä polvimittainen.
Polvimittaista nahkatakkia suosittelen tuulisiin kaupunkeihin kylmille ajanjaksoille. Pitää keskivartalon/ristiselän jne. hyvin lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Trenssitakkihan on jo, kirjaimellisesti, film noir ajoista lähtien ollut kovaa elämää elävan, maailmaa vastaan taistelevan, enemmän tai vähemmän päihteistä pitävän syrjäytyneen sankarin (etsivän) takki. Yleensä polvimittainen.
Varmaan takilla on alunperin niissäkin viitattu dekkarien taustaan ekan maailmansodan juoksuhaudoissa.
Eivätkö itsensäpaljastajat suosi beigejä takkeja? 🤔