Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaarallinen, verinen 17-vuotias nainen liikkuu Harjavallan keskustassa

Vierailija
18.10.2019 |

Ei saa yrittää ottaa kiinni. Mitä siellä tapahtunut?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö sielläpäin pyörii se lihava, tunnekylmä nainen, joka varastaa miesten/poikien sydämet?

Vierailija
122/133 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako puhua? kirjoitti:

Vieläkö sielläpäin pyörii se lihava, tunnekylmä nainen, joka varastaa miesten/poikien sydämet?

Mikä paikkakunta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako puhua? kirjoitti:

Mikä paikkakunta?

Alkaako köysi kiristyä?

Vierailija
124/133 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako puhua? kirjoitti:

Mikä paikkakunta?

Alkaako köysi kiristyä?

Miten lääkityksesi?

Vierailija
125/133 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lastensuojelulaitoksissa on vain yksi yövalvoja? Mielisairaaloissa ei ikinä toimittaisi näin. Väkivallanteot tapahtuvat järjestään yöaikaan.

Vierailija
126/133 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse voin näin laitoksessa asuneena kertoa että ei se mitään herkkua ole. Voin vaikka vannoa että KAIKILLA meillä ketkä siellä asui tuli joskus moisia ideoita päähän. Ei ehkä satuttaa ketään, vaan esim. Että köytetään hoitajat ja/tai varastetaan avaimet tms. Mutta se että lähtee ideaa toteuttamaan on jo jotain muuta, yksinkertaisesti niin paha olla, koti-ikävä, tai sitten joissain tapauksissa päihteet ja kaverit kiehtoo niin paljon.

Itse jouduin sinne itsestäni johtumattomista syistä ja vaikka kyllä se jollain tapaa pelasti elämäni (ja ei ehkä ollut se pahin paikka minne jouduin, onneksi) jätti se myös paljon pahaa jälkeensä. Joutuessani laitokseen en ollut koskaan kokeillut edes alkoholia saati sitten tiennyt että Suomessa on huumeita. Ihan oikeasti luulin ettei ole. No se kupla puhkesi äkkiä. Miettikääpäs kun samaan taloon laitetaan monta nuorta joilla on kaikilla jotain vaikeuksia. Monilla on päihdetaustaa, väkivaltaisuutta, psyykkisiä ongelmia jne. Siinä sitten nähdään miten "joukossa tyhmyys tiivistyy".

Se on positiivistä että koulut tuli kaikilla käytyä loppuun, koska yksinkertaisesti he kiristävät sinut sinne. Jos ei koulu maistu, et saa käyttää puhelinta, sähköt otetaan pois huoneesta, et pääse kotiin lomille jne. Kyllä alkaa koulu maistua äkkiä. Jääkaappi oli aina lukossa.

Mutta se että mitä tekee nuoren psyykkeelle asua "vankilamaisissa" olosuhteissa? Varsinkin nuoren joka ei ole millään tapaa moiseen tottunut?

Ainakin moni minun kanssa samaan aikaan ollut mitä tiedän heistä, ovat nimenomaan jatkaneet laitoksen jälkeen sitä rikollista elämää. Jotkut vankilassa (joskus mietin että kun on tavallaan nuoruutensa asunut "vankilassa" tuleeko siitä normi, ettei vankila enää ehkä tunnu niin pahalta ajatukselta? Ehkä tavallaan "turvalliselta" on ne samat säännöt ja joku joka määrää sinua?). Tosi moni kuollut nuorena. Rehellisesti sanottuna tiedän vain pari joilla menee hyvin. En toki tiedä mitä heidän elämänsä olisi ilman laitosta, olisiko sama tai pahempi lopputulos.

Mutta ainakin itselle jätti jonkinmoiset traumat. Vieläkin näen painajaisunia kuinka joku etsii minua (muutaman kerran hatkasin laitoksesta ja olo oli ihan oikeasti kuin vankikarkurilla). Ja laitoksesta pääsyn jälkeen tipahdin täysin tyhjän päälle. Juu sain oman kämpän jälkihuollosta jne. Mutta en mitään konkreettista apua, ja enää ei ollutkaan ketään ketä auttaisi ihan siinä perusarjessa. Vanhempiini välit menivät jotenkin "kylmiksi", ennen osasin avautua äidilleni kaikesta, sen jälkeen kun tapasin häntä ja perhettäni joka toinen viikonloppu tuntui kun en enää osaisikaan jutella heidän kanssa. Ja laitoksen työntekijät jäivät sinne (minut lähetettiin siis eri paikkakunnalle).

Toki ei minulla pelkkää huonoa sanomista ole, muutamat hoitajat olivat oikeasti todella ihania ja ihan oikeasti tuntuu että jollain tapaa jopa "rakastivat" meitä. Ja tulipahan koulut käytyä.

Mutta silti minusta tuommoiset paikat tulisi ehdottomasti olla se _viimeinen_ ratkaisu. Ja enemmän tulisi panostaa perhekoteihin ja jokaisen nuoren yksilölliseen hoitoon. En tiedä miten ja millä varoilla, mutta laitokset eivät mielestäni ole hyvä ratkaisu. Ne pitäisi lopettaa kokonaan tai muuttaa niiden toimintatapoja täysin.

Vierailija
127/133 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo laitos ole aina se viimeinen ratkaisu. Sijoitus lastensuojelulaitokseen ei todellakaan mikään pieni rahallinen satsaus sijoittavalta kunnalta. Vaikkei rahassa saakkaan kenenkään elämää mitata niin kyllä tämä yhteiskunta pitkälti rahan ympärillä pyörii. Mikäli nuoren/lapsen tilanteeseen on mahdollista vaikuttaa kevyemmällä toimella kuin laitossijoituksella niin aivan varmasti niin tehdään. Lakikin velvoittaa näin toimimaan ja käsitykseni mukaan tuon lain toteutumista seurataan nykyään äärimmäisen tarkasti. Useimmiten se kuitenkin on niin, että ne nuoret jotka laitokseen sijoitetaan eivät realistisesti ajateltuna ole sen ”kuntoisia”, että heitä voitaisiin sijoittaa esimerkiksi perheeseen. Työ lastensuojelulaitoksessa ei ole niin hyvä palkkaista että joku tekisi sitä puhtaasti rahan tai vallan vuoksi. Saman rahan kun saa vaikka kaupan kassalta.

Vierailija
128/133 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo laitos ole aina se viimeinen ratkaisu. Sijoitus lastensuojelulaitokseen ei todellakaan mikään pieni rahallinen satsaus sijoittavalta kunnalta. Vaikkei rahassa saakkaan kenenkään elämää mitata niin kyllä tämä yhteiskunta pitkälti rahan ympärillä pyörii. Mikäli nuoren/lapsen tilanteeseen on mahdollista vaikuttaa kevyemmällä toimella kuin laitossijoituksella niin aivan varmasti niin tehdään. Lakikin velvoittaa näin toimimaan ja käsitykseni mukaan tuon lain toteutumista seurataan nykyään äärimmäisen tarkasti. Useimmiten se kuitenkin on niin, että ne nuoret jotka laitokseen sijoitetaan eivät realistisesti ajateltuna ole sen ”kuntoisia”, että heitä voitaisiin sijoittaa esimerkiksi perheeseen. Työ lastensuojelulaitoksessa ei ole niin hyvä palkkaista että joku tekisi sitä puhtaasti rahan tai vallan vuoksi. Saman rahan kun saa vaikka kaupan kassalta.

Silti mielestäni valitettavan usein, ja valitettavan nopeasti päädytään huostaanottoon ja sijoitukseen. Mielestäni tähän pitäisi löytää joku väliratkaisu, jos avohuollon toimet ei tehoa, jotain muuta ennen sitä sijoittamista. Ja ehdottomasti pitäisi tarkistaa jokaisen nuoren taustat, ettei esimerkiksi hyvin pienenä jouduta jonnekkin missä muut ovat totaali päihteidenkäyttäjiä jne. Näissä tilanteissa kun sossut jotka lasta sijoittaa eivät millään voi tietää siellä olevien muiden nuorten tarinaa ja käyttäytymistä.

Esimerkiksi itse jouduin laitokseen sen takia että olin pahasti kiusattu koulussa -> aloin jäädä koulusta pois -> sen sijaan että niille kiusaajille olisi jotain tehty, jouduin itse vaihtamaan koulua jossa sama jatkui koska kaupungissani oli niin pienet piirit, jokainen samanikäinen varmasti tunsi ainakin jonkun ketä oli taas jonkun muun kaveri, ja tästä syystä kiusaaminen jatkui eri henkilöiden toimesta toisessa koulussa -> seuraavaksi jouduinkin kiireelliseen sijoitukseen -> karkasin sieltä mutta aina KOTIIN koska ihan oikeasti pelotti olla muualla, tuntui hyvin epäreilulta, miten OMA KOTI voidaan riistää minulta? Omat vanhemmat? Iltaisin sain itkeä itseni uneen ja loppujenlopuksi -> huostaanotto ja sijoitus toiselle puolelle Suomea. Ja tosiaan mitään päihdetaustaa tai alkoholinkäyttöä tms. Ei minulla ollut, kun ei niitä kavereitakaan ollut montaa, eikä mistään "pahoista piireistä". Eläinten kanssa tykkäämme harrastaa jne. Eli kyllä minusta tällaisissa tapauksissa ihan oikeasti pitäisi miettiä jotain muuta ratkaisua ekana. Tai olihan niitä koulun vaihto yms. Mutta ei vaan toiminut, ja siitä minua rankaistiin.

Ja juu ei se palkka varmaan päätä huimaa, eikä minulla ole edes työntekijöistä mitään pahaa sanottavaa. Monet olivat todella mukavia ja itse en kokenut mitään ns. Väärinkäyttöä heidän kohdaltaan. Tietty ne laitossäännöt eivät vaan jotenkin sopineet eikä sovi vieläkään järkeeni miten joillekkin voidaan opettaa "normaalielämää" jos esimerkiksi ovet ovat aina lukossa? Ulos pääsee vain lupaa pyytämällä (ai mutta röökillä saivat laukkoa kyllä kokoajan, itse en polta enkä polttanut silloinkaan. Sekin hyvin epäreilua, nuoret saavat enemmän aikaa ulkona kun vetävät päihteitä, itse sain mennä ulos samanvertaisesti jos sanoin että menen röökille mukaan seuraksi). Kaupungille pääsee vain tietyksi ajaksi ja siitäkin pitää sopia viikkoa etukäteen? Arvaappa pitikö muut nuoret kaupungilla meitä normaaleina, tai saati sitten niitä raukkoja jotka joutuivat käymään julkisessa koulussa (itse kävin laitoksessa olevassa koulussa).

Ja mitä tulee noiden laitosten johtajiin niin kyllä he kuule todella hyvin tienaavat. Melkeinpä voisin sanoa että pelkkää bisnestä heille, toki tähän ammattiin täytyy paneutua enemmän kuin vaikka kaupan kassalla olemiseen, mutta on palkkakin hyvin hyvin paljon suurempi. Ja ei siltikään ole pahaa sanottavaa johtajistakaan.

Kuhan haluan kertoa kokemuksiani ja valaista vähän millaista elämää laitosnuoret viettävät.

Ja kyllä siellä näin sellaisiakin henkilöitä joiden kohdalla ymmärrän että se on tavallaan se viimeinen ratkaisu.

Vierailija
129/133 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisista aiheista ei montaa sivua keskustella. Mutta sitten eräästä Maisasta keskustellaan monta sivua :D

Vierailija
130/133 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

x

Vierailija
131/133 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi mies, tiedotteessa lukisi poika.

Ne kehittyy hitaammin.

...mutta silti niiden on oltava kiitollisia, jos joutuvat palstamamman hyväksikäyttämäksi.

Vierailija
132/133 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä?EI voi olla totta?Ei ole?

Vierailija
133/133 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös aikoinaan 17 vuotias poika ahdistellut 14 vuotiasta nuorta naista?

No tietysti - tytöthän ovat naisia jo heti synnyttyään. 

Miehet ikuisia pikkupoikia kolttosineen - pojat on poikia!

Ja lisää 17-vuotiaita pikkupoikia palstamammat äänestelevät maan täyteen ihan kiimoissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan