Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Te jotka vihaatte ujon oloisia ihmisiÀ, miksi?

Vierailija
17.10.2019 |

?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MÀ olen ujo ja mulle on sanottu ettÀ vaikutan ylimieliseltÀ. Siis ihmiset jotka ei tunne minua. Se oli jotenkin omituista ja hassua kuulla ettÀ joku voi tulkita asian noin.

Tuttua, mutta tuosta voi opetella pois, siis siitÀ ettÀ antaa ylimielisen kuvan vaikka olisi ujo.

Toisaalta onko sillÀ vÀliÀ mitÀ muut ajattelevat, sellaiset jotka eivÀt sinua tunne.

Sellainen joka ei ole kovinkaan empaattinen tai ujo, usein tulkitsee ujouden ylimielisenÀ.

Vierailija
42/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ujot ihmiset puhuu usein vain,kun heillÀ on oikeasti asiaa.Jos heihin osaa suhtautua ystÀvÀlisesti,niin ne kyllÀ avautuu.Hitaammin,kun puheliaampi.Ujoissa on se hyvÀ puoli,ettÀ ne ei oo kaikkien kavereita.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta "ujot" on niitĂ€, jotka syövĂ€t kuormasta. 

Oli mikĂ€ tahansa tilaisuus, illanistujaiset, seminaari ym. niin ujot vain kuuntelevat eivĂ€tkĂ€ anna mitÀÀn yleisen viihtyvyyden eteen. 

En mitenkÀÀn vihaa, mutta halveksin sosiaalisesti vapaamatkustajina. Ei se kaikille muillekaan ole helppoa aina pitÀÀ tunnelmaa yllĂ€ Ă€lykkÀÀllĂ€ keskustelulla, mutta nĂ€mĂ€ eivĂ€t edes yritĂ€. 

Kun ovat niin "ujoja" ja sehÀn on heidÀn mielestÀÀn loistava ominaisuus. HerkkÀ ja hieno....

Kaltaisesi ihmiset ovat silmissÀni alinta kastia.

Vierailija
44/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sellainen huomionhakuinen teiniujous on vÀlillÀ hyvin ÀrsyttÀvÀÀ. PitÀisi oikein houkuttelemalla houkutella ihmistÀ tekemÀÀn joku ihan normaali asia ja venkoillaan silleen "emmÀÀ nyt..."

Sosiaaliset tilanteet ovat myös vaikeita, jos joku istuu koko ajan tuppisuuna, eikÀ osaa vastata, kun hÀnelle puhutaan.

Sellainen kohtuullinen ujous on ihan ok, kunhan ei ilmene epÀkohteliaana kÀytöksenÀ, kuten nuo esimerkit yllÀ.

Vierailija
45/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaan ujoja ihmisiĂ€, mutta kanssakĂ€yminen ujon/estyneen kanssa on aika raskasta. Tuntuu, ettĂ€ kaikki mehut lĂ€htee, kun toinen on vain "ujo".

Mulla ujous riippu monesti myös siitÀ toisesta ihmisestÀ, joidenkin kanssa synkkaa eikÀ ujous hÀiritse niin voimakkaasti, toisten kanssa ei.

YleensÀ ne sosiaalisesti lahjakkaammat ja empaattiset ihmiset ovat jopa ujolle helposti lÀhestyttÀviÀ.

Eli estyneisyys voi johtua myös sinun itsestÀsi antamastasi vaikutelmasta tÀlle ujolle.

Vierailija
46/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa ujoja ihmisiÀ, tulen heidÀn kanssaan hyvin toimeen. Kun malttaa itse pitÀÀ suunsa kiinni ja kuunnella ihmistÀ, löytyy ujoltakin paljon sanottavaa.

Upeaa, nĂ€in juuri. Ja monet odottaa ujolta HETI aivan helvetisti asioita...monesti kyse on luottamuksesta. Moni ujo/hiljaisempi on elĂ€mĂ€ssÀÀn joutunut pettymÀÀn/kĂ€rsimÀÀn lukemattomat kerrat avautumisestaan ja se on tehnyt heistĂ€ varauksellisempia/sulkeutuneempia. Jotkut taas ovat aina olleet sellaisia. Mut jokaisella on kuitenkin oma tarina kerrottavana ja musta on paljon hienompaa kuulla, tai sit mielessÀÀn hiljaa pohtia tĂ€n hiljasemman ihmisen tarinaa, kuin alkaa mollaamaan tĂ€tĂ€ ihan tosta noin vaan. TietĂ€mĂ€ttĂ€ mistÀÀn mitÀÀn.

Ite en nuorempana tykÀnny yhtÀÀn hölöttÀjistÀ. Mut sit tajusin, et ei oo vaan yhtÀ "hölöttÀjÀÀ". Sellasta yhtÀ tyyppiÀ. Jokainen on erilainen. Jokaisella oma tyylinsÀ ja omat tarinansa. Opin pitÀmÀÀn joistain hölöttÀjistÀ...enÀÀ hölöttÀminen ei merkitse mitÀÀn, vaan se, ettÀ millainen henkilö siellÀ on, mikÀ hÀnen tarinansa on. Aivan kuin ujot/hiljaiset ei oo vain yks tyyppi tai ryhmÀ...siellÀ on lukemattomia erilaisia tarinoita ja persoonia. EhkÀpÀ joku uskaltautuu kertomaan juuri sinulle tarinansa.

Vierailija
47/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse olen sekoitus ujoa introverttiĂ€ sekĂ€ muuten rauhallista ihmistĂ€. Monia tĂ€mĂ€ Ă€rsyttÀÀ ja pitĂ€isi puhua enemmĂ€n, olla rohkeampi, joku joskus sanoi ettĂ€ nĂ€ytĂ€n jĂ€nnittyneeltĂ€ yms. Oikeastaan sitĂ€ arvostelua tulee todella paljon ja uskon, ettei moni ihminen koe sellaista asiaa, ettĂ€ pitĂ€isi muuttua muiden takia. NĂ€mĂ€kin arvostelutilaneet ovat olleet sellaisia, ettĂ€ ne eivĂ€t vaatineet mitÀÀn muuttumista tai sosiaalista luonnetta vaan jokainen olisi voinut olla sellainen kuin on. En minĂ€kÀÀn arvostele niitĂ€ ihmisiĂ€, jotka ovat ilkeitĂ€ muille tai puhuvat kokoajan. En vaienna heitĂ€ joten miksi heidĂ€n pitĂ€isi saada minut puhumaan yhtĂ€ paljon, kun eivĂ€t monesti edes kuuntele. Helposti minustakin ollaan sanottu etten ole rohkea ihminen, mutta sitten uudessa porukassa ( esim työpaikka) kaikki ovat itse jĂ€ttĂ€neet kertomatta asiat ja jos on yrittĂ€nyt kysyĂ€ jotain niin ei ole saanut vastausta. Sitten kun mokaa niin se onkin oma syy kun ei rohkeasti kysynyt ja olin liian hiljainen. NĂ€mĂ€ asiat aina Ă€rsyttĂ€vĂ€t ja oikeasti jos joku vaatii minua muuttumaan niin vaadin myös sitĂ€ ihmistĂ€ itseÀÀn. Jos kohtelen muita ja hyvin ja hoidan hommani niin kenenkÀÀn ei pitĂ€isi arvostella. Eri asia jos työnkuva yms vaatii eri persoonaa, mutta toisaalta eri yksilöt voivat tuoda erilaisia nĂ€kökulmia ja ei kaikkien tarvi olla samanlaisia. En oikeastaan jaksa itsekÀÀn ihmisiĂ€ enÀÀ paljonkaan ja kaipaan sellaista erilaista elĂ€mÀÀ monesti. En jaksa esittÀÀ mitÀÀn ja vĂ€syn liiallisesta sosiaalisuudesta.

Vierailija
48/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onneksi minulle on niin paljon tuttuja ihmisiÀ, jotka ujoja tai joillakin sosiaalisten tilanteiden pelko joten sovin hyvin siihen porukkaan ja kukaan ei ihmettele. Silloin voi olla rauhassa oma itsensÀ. Joskus toivon ymmÀrrystÀ ujojen suhteen ja juuri siihen, ettei toinen pysty heti tutustumaan niin nopeasti.

Vierailija
49/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa ujoja mutta ÀrsyttÀÀ hiljaiset ja ujot kun ite joutuu puhumaan koko ajan jotain ja toinen on vaan jÀÀssÀ

Miksi puhut? EhkÀ hÀn ei halua keskustella kanssasi ja siksi on hiljaa?

Puhun kun hÀn on itse ottanut yhteyttÀ ja halunnut tavata, tunnemme monen vuoden ajalta. Kiusallista edelleen ja minÀ kohteliaana kannattelen keskustelua taivaan ja maan vÀliltÀ. VÀlillÀ ollaan sitten hiljaakin kun toinen on ihan jÀÀtynyt paikalleen eikÀ puhua pukahda.

Vierailija
50/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa ujoja ihmisiÀ, tulen heidÀn kanssaan hyvin toimeen. Kun malttaa itse pitÀÀ suunsa kiinni ja kuunnella ihmistÀ, löytyy ujoltakin paljon sanottavaa.

Upeaa, nĂ€in juuri. Ja monet odottaa ujolta HETI aivan helvetisti asioita...monesti kyse on luottamuksesta. Moni ujo/hiljaisempi on elĂ€mĂ€ssÀÀn joutunut pettymÀÀn/kĂ€rsimÀÀn lukemattomat kerrat avautumisestaan ja se on tehnyt heistĂ€ varauksellisempia/sulkeutuneempia. Jotkut taas ovat aina olleet sellaisia. Mut jokaisella on kuitenkin oma tarina kerrottavana ja musta on paljon hienompaa kuulla, tai sit mielessÀÀn hiljaa pohtia tĂ€n hiljasemman ihmisen tarinaa, kuin alkaa mollaamaan tĂ€tĂ€ ihan tosta noin vaan. TietĂ€mĂ€ttĂ€ mistÀÀn mitÀÀn.

Ite en nuorempana tykÀnny yhtÀÀn hölöttÀjistÀ. Mut sit tajusin, et ei oo vaan yhtÀ "hölöttÀjÀÀ". Sellasta yhtÀ tyyppiÀ. Jokainen on erilainen. Jokaisella oma tyylinsÀ ja omat tarinansa. Opin pitÀmÀÀn joistain hölöttÀjistÀ...enÀÀ hölöttÀminen ei merkitse mitÀÀn, vaan se, ettÀ millainen henkilö siellÀ on, mikÀ hÀnen tarinansa on. Aivan kuin ujot/hiljaiset ei oo vain yks tyyppi tai ryhmÀ...siellÀ on lukemattomia erilaisia tarinoita ja persoonia. EhkÀpÀ joku uskaltautuu kertomaan juuri sinulle tarinansa.

Olen tuo, jota lainasit.

Puhun itse paljon ja olen sosiaalinen mutta kun miettii mun juttuja ajatuksella, niin en paljasta paljoakaan itsestÀni. Ihan samaa ujot ja hiljaiset tekevÀt mutta omalla tavallaan.

Musta on ihanaa huomata kuinka joskus joku ujompi alkaa avautua, esim. erÀÀn työkaverin kanssa meni melkein vuosi ennen kuin hÀn jakoi mitÀÀn henkilökohtaisesta elÀmÀstÀÀn.

Vierailija
51/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

VielÀ pitÀÀ sellanen asia lisÀtÀ, ettÀ mikÀÀn ei oo mielestÀni kauniimpaa, kuin jos sellanen todella kova höpöttÀjÀ ja todella hiljainen tyyppi löytÀvÀt yhteyden. Oon tÀllaista saanu todistaa ja itsekin olen joku kerta saanut olla tÀllaisessa yhteydessÀ. Se on helvetin avartavaa ja opettavaista puolin ja toisin. YleensÀkin on niin upeaa, kun kaks erilaista ihmistÀ voi arvostaa toinen toistaan ja sanoa, ettÀ toinen on hyvÀ juuri sellaisena kuin on. SitÀ en oo oikeestaan koskaan tajunnu, ettÀ miks ihmiset inhoavat toisissa aina sitÀ, mitÀ eivÀt itse ole...eikö sitÀ vois myös ihailla, tai olla siitÀ kiinnostunut?

Vierailija
52/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀllÀ muutama sosiaalisesti taitava on avautunut siitÀ, kuinka rasittavaa on itse pitÀÀ keskustelua yllÀ itseÀÀn hiljaisempien kanssa.

MielestÀni sosiaalisesti taitava ihminen on sellainen, joka huomioi muut kanssaolijansa (myös ne introt ja ujot) ja joka osaa sosialisoida hyvin erityyppisten ihmisten kanssa.

Puhelias (hyvin usein juurikin se "rÀpÀtÀti") ja sosiaalisesti taitava eivÀt tietÀÀkseni kuitenkaan ole toistensa synonyymeja. :)

Vierailija
53/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaan ujoja ihmisiĂ€, mutta kanssakĂ€yminen ujon/estyneen kanssa on aika raskasta. Tuntuu, ettĂ€ kaikki mehut lĂ€htee, kun toinen on vain "ujo".

TÀhÀn sanoisin kokemuksesta ettÀ kannattaa katsoa peiliinkin pÀin joskus. Jos osaa suhtautua rennosti ujoon ja ujouteen, hyvÀksyen,niin ujo tulee kuorestaan. EhkÀ itse ahdistat hÀntÀ liikaa.

Vierailija
54/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ujoista saa vaikutelman, ettei muiden asiat/keskustelunaiheet kiinnosta. Kuitenkaan he eivÀt aloita keskustelua mistÀÀn. Tuntuu kuin muiden seura olisi kidutusta, josta he vain odottavat pÀÀsevÀnsÀ pois.

Olen itse vahvasti introvertti ja vielÀpÀ lievÀsti autistinen. Seuraan suhtaudun silti kunnioituksella ja koen olevan hyvien tapojen mukaista osata keskustella erilaisten ihmisten kanssa. Kukaan ei ole toista parempi eikÀ siten ole etuoikeutettu vain nojailemaan taaksepÀin muiden keksiessÀ jutunjuurta. TiedÀttekö ujot edes sitÀ, ettÀ puheliaskin ihminen saattaa jÀnnittÀÀ? Siihen jÀnnitykseen auttaa se, kun ei jÀÀ jumiin vaan juttelee.

Vierailija
55/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÀÀllÀ muutama sosiaalisesti taitava on avautunut siitÀ, kuinka rasittavaa on itse pitÀÀ keskustelua yllÀ itseÀÀn hiljaisempien kanssa.

MielestÀni sosiaalisesti taitava ihminen on sellainen, joka huomioi muut kanssaolijansa (myös ne introt ja ujot) ja joka osaa sosialisoida hyvin erityyppisten ihmisten kanssa.

Puhelias (hyvin usein juurikin se "rÀpÀtÀti") ja sosiaalisesti taitava eivÀt tietÀÀkseni kuitenkaan ole toistensa synonyymeja. :)

Just nÀin! RÀpÀtÀdit on monesti vieraantuneita siitÀ mitÀ aito kommunikaatio ja sosiaalisuus on. Senkun tuuttaa vaan puheripulia menemÀÀn ja ihmettelee sitten kun kaikki eivÀt jaksakkaan lÀhteÀ juoruiluun mukaan.

Vierailija
56/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ujous riippu monesti myös siitÀ toisesta ihmisestÀ, joidenkin kanssa synkkaa eikÀ ujous hÀiritse niin voimakkaasti, toisten kanssa ei.

YleensÀ ne sosiaalisesti lahjakkaammat ja empaattiset ihmiset ovat jopa ujolle helposti lÀhestyttÀviÀ.

Eli estyneisyys voi johtua myös sinun itsestÀsi antamastasi vaikutelmasta tÀlle ujolle.

Juuri nÀin, itse ujona tulen parhaiten juttuun nÀiden hölösuiden kanssa, mutta pahin tilanne on, jos vastassa on toinen ujo. Sitten menee kyllÀ hyvin kiusalliseksi.

Vierailija
57/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujoista saa vaikutelman, ettei muiden asiat/keskustelunaiheet kiinnosta. Kuitenkaan he eivÀt aloita keskustelua mistÀÀn. Tuntuu kuin muiden seura olisi kidutusta, josta he vain odottavat pÀÀsevÀnsÀ pois.

Olen itse vahvasti introvertti ja vielÀpÀ lievÀsti autistinen. Seuraan suhtaudun silti kunnioituksella ja koen olevan hyvien tapojen mukaista osata keskustella erilaisten ihmisten kanssa. Kukaan ei ole toista parempi eikÀ siten ole etuoikeutettu vain nojailemaan taaksepÀin muiden keksimÀssÀ jutunjuurta. TiedÀttekö ujot edes sitÀ, ettÀ puheliaskin ihminen saattaa jÀnnittÀÀ? Siihen jÀnnitykseen auttaa se, kun ei jÀÀ jumiin vaan juttelee.

Nojailemassa taaksepÀin? MitÀ ihmettÀ? kenellÀkÀÀn ei ole mitÀÀn velvollisuutta keksiÀ jutunjuurta. Kohteliasta on vÀhÀn yrittÀÀ, mutta ei pakollista. Vaikka istuisit koko illan hiljaa, olet silti ihan saman arvoinen ihminen kuin ne joilla juttua riittÀÀ.

Vierailija
58/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mutta kuulkaas, onko kukaan törmÀnnyt tÀllÀiseen vastaavaan tyyppiin? Valehtelematta kerran seisoin tÀmÀn miehen kanssa noin tunnin ulkona ja hÀnen suu kÀvi kokoajan, ettÀ oli tÀysin mahdoton sanoa oikeasti mitÀÀn siihen vÀliin, aina kun yritti kommentoida jotain hÀnen sanomaansa, niin sieltÀ suusta tuli juttua jo seuraavasta aiheesta. Olin sen tunnin hiljaa ja tÀmÀ ukko vaan paahtoi ja paahtoi. En saanut edes vÀliin sanottua, ettÀ pitÀisi jatkaa jo matkaa. KyllÀ silloin hieman keitti.

Vierailija
59/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Se on vaa muodikasta olla introvertti. HyvÀksytÀÀn oma sosiaalinen laiskuus kun on vaan tÀllainen introvertti.

Vierailija
60/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.

Kaikki ujoiksi luulemasi tuskin edes ovat sitÀ, kunhan ovat introvertteja eivÀtkÀ niin sosiaalisia. "Vastuun kantaminen sosiaalisista tilanteista" olkoon sillÀ, jota se hiljaisuus niin kovasti hÀiritsee ja siihen kuuluu sekin, ettÀ pitÀÀ turpansa tukossa, jos toista ei kiinnosta jutella sÀÀstÀ.

MinÀ olen sosiaalisesti taitava JA introvertti. Ja ajoittain varautunut uudessa seurassa. On oikeasti todella turhauttavaa lukea tÀllaista, ettÀ ihminen on joko tai, ja ettÀ aina se "vastapuoli" on vÀÀrÀnlainen.

MinÀkin introverttina vÀsyn jatkuvaan tilanteen kannatteluun, jos toinen ei ota asiakseen osallistua millÀÀn tavalla. Myös hiljainen nyökyttely on osallistumista, tai se ettÀ esittÀÀ joskus vastakysymyksen.

Toki on paikkoja, joissa sosiaalista kanssakÀymistÀ ei tarvita, joten ei niistÀ sen enempÀÀ. Mutta tilanteet joissa on oltava edes jotenkin sosiaalinen, kuten nyt itsestÀÀnselvyytenÀ työelÀmÀ, niissÀ vastuu kuuluu kaikille. Ja ei, ei jokainen puhumaan uskaltava ihminen ole suupaltti. Sellainen voi olla vaikka kuten minÀ, ettÀ en juuri vÀlitÀ ihmisistÀ ja en viihdy kovin paljoa muiden seurassa, mutta saan silti suuni auki ja jopa kannateltua tilenteita itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kahdeksan seitsemÀn kahdeksan