Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Te jotka vihaatte ujon oloisia ihmisiÀ, miksi?

Vierailija
17.10.2019 |

?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hassua, ajattelin just kuinka useita ihmisiÀ Àrsytti ettÀ lapseni oli niin ujo. NiitÀ rasitti hirveesti ettei se jutellut hassunhauskoja ja tuskin sanoi edes "hei". Kotona kyllÀ jutteli ihan normaalisti, ja kasvoi sitten siitÀ ujoudesta vaikkei vielÀkÀÀn ole mikÀÀn maailman puheliain.

Oli se vÀlillÀ itsellenikin vÀsyttÀvÀÀ, aina toistaa ettÀ "se on vÀhÀn ujo". Mutta tykkÀsin ihan muiden ujoista lapsista koska osasin omani takia kommunikoida niiden kanssa.

Vierailija
22/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujot on hirveÀn epÀvarman ja pÀlyilevÀn oloisia, sellaisia jotka menevÀt rikki jostain pienestÀ tuulenpuuskastakin. EihÀn sitÀ yltiöpuhelias tarvitse olla mutta ettÀ ottaa edes katsekontaktin ja hymyilee, se riittÀÀ. Jotkut ujot eivÀt tee edes sitÀ... Miten sellaisen ihmisen kanssa voi edes puhua mitÀÀn?

Miksi pitÀisi puhua? Rakastat omaa ÀÀntÀsi niin paljon, ettÀ et malta olla hiljaa?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No enpĂ€ sanois, ettĂ€ ujoja ihmisiĂ€ "vihaan". YleensĂ€ siihen, jos en jostain pidĂ€, on joku muu syy kuin vaan se, ettĂ€ ihminen on ujo. 

Mutta se kyllÀ vituttaa ihan kunnolla, jos ihmisestÀ pitÀÀ kauhean kovalla työllÀ lypsÀÀ kaikki vastaukset kun sille puhuu tai menee esim. luennolla 10 minuuttia siihen, ettÀ luennoitsija sattuu kysymÀÀn tÀllaiselta "ujolta" tyypiltÀ jotain. Jos et osaa vastata, niin sano ettÀ "en tiedÀ" ja elÀmÀ jatkuu, ÀlÀkÀ ala mumista siinÀ jotain. Toinen asia mikÀ vetÀÀ kyllÀ hermot kireÀlle on se, jos joku on yliherkkÀ. Ottaa itseensÀ joka asiasta ja loukkaantuu kaikesta, eikÀ osaa ottaa vitsillÀ mitÀÀn. Ei osata myöskÀÀn nauraa itselle ja kaikki on aina "noloo" ja maailmanloppu. Relax, jooko? ElÀmÀ ei ole niin vakavaa, ettÀ tarvitsee itkupotkuraivarit vetÀÀ kaikesta tai ajatella, ettÀ ketÀÀn muuta kiinnostais jos sÀ teet jonkun virheen tai jotain muuta muka "noloa". Toiset vaan jÀÀ sinne teini-tasolle henkisesti tossa asiassa nÀemmÀ.

Mutta tosiaan, tĂ€llasia ihmisiĂ€ on muitakin kun ujot ihmiset, ettĂ€ ei se oikeestaan siitĂ€ ujoudesta johdu ettĂ€ menee hermot. Taitaa olla niin, ettĂ€ ujot ihmiset on vaan usein vĂ€hĂ€n enemmĂ€n itsekriittisiĂ€ tai on huono itsetunto jotain, mikĂ€ sitten taas nĂ€kyy sellaisina asioina mitkĂ€ mua itseĂ€ Ă€rsyttÀÀ. 

Vierailija
24/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minusta "ujot" on niitĂ€, jotka syövĂ€t kuormasta. 

Oli mikĂ€ tahansa tilaisuus, illanistujaiset, seminaari ym. niin ujot vain kuuntelevat eivĂ€tkĂ€ anna mitÀÀn yleisen viihtyvyyden eteen. 

En mitenkÀÀn vihaa, mutta halveksin sosiaalisesti vapaamatkustajina. Ei se kaikille muillekaan ole helppoa aina pitÀÀ tunnelmaa yllĂ€ Ă€lykkÀÀllĂ€ keskustelulla, mutta nĂ€mĂ€ eivĂ€t edes yritĂ€. 

Kun ovat niin "ujoja" ja sehÀn on heidÀn mielestÀÀn loistava ominaisuus. HerkkÀ ja hieno....

Vierailija
25/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, ajattelin just kuinka useita ihmisiÀ Àrsytti ettÀ lapseni oli niin ujo. NiitÀ rasitti hirveesti ettei se jutellut hassunhauskoja ja tuskin sanoi edes "hei". Kotona kyllÀ jutteli ihan normaalisti, ja kasvoi sitten siitÀ ujoudesta vaikkei vielÀkÀÀn ole mikÀÀn maailman puheliain.

Oli se vÀlillÀ itsellenikin vÀsyttÀvÀÀ, aina toistaa ettÀ "se on vÀhÀn ujo". Mutta tykkÀsin ihan muiden ujoista lapsista koska osasin omani takia kommunikoida niiden kanssa.

TÀstÀkin viestistÀ paistaa hyvin ristiriitanen suhtautuminen. Toisaalta hyvÀksytÀÀn ujous, mut toisaalta sitÀ kuitenkin pidetÀÀn vÀsyttÀvÀnÀ. Ja pidetÀÀn toisten ujoista lapsista KOSKA oman lapsen takia osataan kommunikoida heidÀn kanssaan.

TÀÀ on juuri mielestÀni asia, mikÀ on ujouteen suhtautumisessa pielessÀ. SitÀ pidetÀÀn aina jonkinlaisena "vikana"...joko tiedostaen, tai sit tiedostamattakin. Kuten tossa viestissÀ: "Kotona jutteli kyllÀ normaalisti ja kasvoi sitten ujoudesta". SiinÀ sitÀ asennetta, ettÀ kyllÀpÀ hÀn onneks kuitenkin teki jotakin "oikein" ja muuttui sitten ja "kehittyi" siitÀ jne.

SiinĂ€ vaiheessa kun tĂ€ssĂ€ maailmassa aletaan hyvĂ€ksymÀÀn ujot/hiljaiset/lihavat/rumat tyypit heti koulumaailmasta lĂ€htien paremmin, niin sit alkaa oikeesti olemaan paremmin asiat ja se tulee vaikuttamaan ihmisten onnellisuuteen TODELLA paljon. Ja mĂ€ aion taistella koko ikĂ€ni nĂ€iden ihmisten ja heidĂ€n onnelisuutensa puolesta.   

Vierailija
26/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.

Vierailija
27/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PÀpÀlÀpÀlÀ blaablaa blaa. KÀlÀ kÀlÀ kÀlÀ. Kok kok kok koooot kok kot kot. Kiekuu. Ihahahaahhhaaa . Möööö. Ujo

Vierailija
28/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.

Kaikki ujoiksi luulemasi tuskin edes ovat sitÀ, kunhan ovat introvertteja eivÀtkÀ niin sosiaalisia. "Vastuun kantaminen sosiaalisista tilanteista" olkoon sillÀ, jota se hiljaisuus niin kovasti hÀiritsee ja siihen kuuluu sekin, ettÀ pitÀÀ turpansa tukossa, jos toista ei kiinnosta jutella sÀÀstÀ.

Vierailija
29/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jotenkin halveksin sitÀ ettÀ ensin ilkeillÀÀn jos joku on ujo, selviÀÀ ettÀ onkin ÀlykÀs niin ollaan mielin kielin. Pthyi.

Vierailija
30/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Toivottavasti tajuat, ettÀ jonkun toisen mielestÀ saatat olla kaikkea muuta kuin sosiaalisesti taitava, eli oikeasti rÀpÀtÀti.

Vierailija
31/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kenenkÀÀn pitÀÀ toistaa noin? EiköhÀn normaalit ihmiset huomaa ja ymmÀrrÀ ihan itsekin, ettÀ toista ujostuttaa. Ja jos eivÀt huomaa, niin sellaisilla urpoilla ei ole mitÀÀn vÀliÀkÀÀn. En ainakaan itse iskosta lapseeni tuollaista, ettÀ joka tilanteessa alleviivataan hÀnen olevansa ujo, vaikka hÀn ujo onkin.

Vierailija
32/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En vihaa ujoja mutta ÀrsyttÀÀ hiljaiset ja ujot kun ite joutuu puhumaan koko ajan jotain ja toinen on vaan jÀÀssÀ

Vierailija
33/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, siinĂ€pĂ€ sun sosiaalisuudelle sit vĂ€hĂ€n haastetta :) JĂ€nnĂ€ myös nĂ€hdĂ€, et monet aattelee tilanteen aina vain itsensĂ€ kannalta. Totta kai se on hieman hankalaa jutella tuppisuun kanssa sosiaalisena tyyppinĂ€, mut ootko ottanu huomioon, ettĂ€ miltĂ€hĂ€n se tilanne mahtaa siitĂ€ tuppisuusta tuntua? EhkĂ€ se on hĂ€nelle vielĂ€ ikĂ€vĂ€mpi tilanne, eikĂ€ hĂ€nellĂ€ ole niitĂ€ samoja taitoja ja kokemusta, kuin sinulla? VĂ€hĂ€n sama asia, jos meet jonkun muskelimiehen kanssa nostamaan jotain painavaa...hĂ€n nostaa yhdellĂ€ kĂ€dellĂ€ sen ilmaan kevyesti ja sĂ€ puhiset ja puhkut, etkĂ€ saa kaikilla voimillaskaan paljon mitÀÀn aikaan. Sit se muskelimies haukkuu sut, ettĂ€ hĂ€n ite joutuu kaiken tekemÀÀn, etkĂ€ sĂ€ kanna kortta kekoon. Tuntuuko se susta sit kivalta ja oikeudenmukaselta? Aattelisitko, ettĂ€ olipa kiva muskelimies? PitĂ€skö ujonkin tyypin pitÀÀ sua sit kivana yhtĂ€ lailla? Vai oisko kivempi jos se muskelimies olis lepposampi ja ymmĂ€rtĂ€vĂ€isempi, ettĂ€ kaikilla ei oo yhtĂ€ paljon voimaa kuin hĂ€nellĂ€ ja sĂ€ kuitenkin yritit parhaas ja olit siinĂ€ tilanteessa?

Mun mielestÀ pitÀs yleensÀkin ymmÀrtÀÀ, et ihmiset tulee hyvin erilaisista lÀhtökohdista, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jos ite on hyvÀ jossain, niin ei se tarkota ettÀ kaikki on samalla tavalla, eikÀ kaikilta voi vaatia samanlaisia asioita. Ujolle se tervehdyksen sanominen voi olla paljon isompi ponnistus kuin sulle 10 lauseen sanominen. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
34/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ne on vaan jotenkin ÀrsyttÀviÀ.

N18

Vierailija
35/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SelvÀ, ensi kerrallan pyydÀn: "Voitko olla hiljaa, kun en jaksa kuunnella sun hölmöjÀ juttujasi?"

Vierailija
36/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En vihaa ujoja ihmisiÀ, tulen heidÀn kanssaan hyvin toimeen. Kun malttaa itse pitÀÀ suunsa kiinni ja kuunnella ihmistÀ, löytyy ujoltakin paljon sanottavaa.

Vierailija
37/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen ujona ja vakavana luonteena yrittÀnyt mukautua erilaiseksi, onnistunut siinÀ , kadottanut itseni ja kaiken lisÀksi en edes jaksa sitÀ diipadaapaa. Siis pÀÀtin etsiÀ itseni uudelleen mikÀ on ollut työn takana, ja sekös joitain ihmisiÀ kismittÀÀ, olen heidÀn mielestÀÀn kai itsekeskeinen. Mutta nyt aion ottaa ilon irti elÀmÀstÀni tÀllaisena, sori siitÀ. TeiltÀ en saanut paljoa mitÀÀn.

Vierailija
38/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ujona ja vakavana luonteena yrittÀnyt mukautua erilaiseksi, onnistunut siinÀ , kadottanut itseni ja kaiken lisÀksi en edes jaksa sitÀ diipadaapaa. Siis pÀÀtin etsiÀ itseni uudelleen mikÀ on ollut työn takana, ja sekös joitain ihmisiÀ kismittÀÀ, olen heidÀn mielestÀÀn kai itsekeskeinen. Mutta nyt aion ottaa ilon irti elÀmÀstÀni tÀllaisena, sori siitÀ. TeiltÀ en saanut paljoa mitÀÀn.

Oikein! TÀÀ on parasta. Onnea OMALLE polullesi!

Vierailija
39/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa ujoja mutta ÀrsyttÀÀ hiljaiset ja ujot kun ite joutuu puhumaan koko ajan jotain ja toinen on vaan jÀÀssÀ

Miksi puhut? EhkÀ hÀn ei halua keskustella kanssasi ja siksi on hiljaa?

Vierailija
40/114 |
17.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En ole mitenkÀÀn erityisen ujo, mutta olen introvertti ja minua oikeasti risoo, jos joku vÀkisin yrittÀÀ saada jotain keskustelua aikaiseksi esimerkiksi kyselemÀllÀ minun henkilökohtaisista asioista. En vain pidÀ siitÀ. En ole koskaan töykeÀ tai ylimielinen, mutta en ole vain sellainen ihminen, joka hölöttÀÀ ja pölöttÀÀ kaikki henkilökohtaiset asiat kenelle tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi yhdeksÀn kaksi