Te jotka vihaatte ujon oloisia ihmisiÀ, miksi?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ujot on hirveÀn epÀvarman ja pÀlyilevÀn oloisia, sellaisia jotka menevÀt rikki jostain pienestÀ tuulenpuuskastakin. EihÀn sitÀ yltiöpuhelias tarvitse olla mutta ettÀ ottaa edes katsekontaktin ja hymyilee, se riittÀÀ. Jotkut ujot eivÀt tee edes sitÀ... Miten sellaisen ihmisen kanssa voi edes puhua mitÀÀn?
Miksi pitÀisi puhua? Rakastat omaa ÀÀntÀsi niin paljon, ettÀ et malta olla hiljaa?
No enpÀ sanois, ettÀ ujoja ihmisiÀ "vihaan". YleensÀ siihen, jos en jostain pidÀ, on joku muu syy kuin vaan se, ettÀ ihminen on ujo.
Mutta se kyllÀ vituttaa ihan kunnolla, jos ihmisestÀ pitÀÀ kauhean kovalla työllÀ lypsÀÀ kaikki vastaukset kun sille puhuu tai menee esim. luennolla 10 minuuttia siihen, ettÀ luennoitsija sattuu kysymÀÀn tÀllaiselta "ujolta" tyypiltÀ jotain. Jos et osaa vastata, niin sano ettÀ "en tiedÀ" ja elÀmÀ jatkuu, ÀlÀkÀ ala mumista siinÀ jotain. Toinen asia mikÀ vetÀÀ kyllÀ hermot kireÀlle on se, jos joku on yliherkkÀ. Ottaa itseensÀ joka asiasta ja loukkaantuu kaikesta, eikÀ osaa ottaa vitsillÀ mitÀÀn. Ei osata myöskÀÀn nauraa itselle ja kaikki on aina "noloo" ja maailmanloppu. Relax, jooko? ElÀmÀ ei ole niin vakavaa, ettÀ tarvitsee itkupotkuraivarit vetÀÀ kaikesta tai ajatella, ettÀ ketÀÀn muuta kiinnostais jos sÀ teet jonkun virheen tai jotain muuta muka "noloa". Toiset vaan jÀÀ sinne teini-tasolle henkisesti tossa asiassa nÀemmÀ.
Mutta tosiaan, tÀllasia ihmisiÀ on muitakin kun ujot ihmiset, ettÀ ei se oikeestaan siitÀ ujoudesta johdu ettÀ menee hermot. Taitaa olla niin, ettÀ ujot ihmiset on vaan usein vÀhÀn enemmÀn itsekriittisiÀ tai on huono itsetunto jotain, mikÀ sitten taas nÀkyy sellaisina asioina mitkÀ mua itseÀ ÀrsyttÀÀ.
Minusta "ujot" on niitÀ, jotka syövÀt kuormasta.
Oli mikÀ tahansa tilaisuus, illanistujaiset, seminaari ym. niin ujot vain kuuntelevat eivÀtkÀ anna mitÀÀn yleisen viihtyvyyden eteen.
En mitenkÀÀn vihaa, mutta halveksin sosiaalisesti vapaamatkustajina. Ei se kaikille muillekaan ole helppoa aina pitÀÀ tunnelmaa yllÀ ÀlykkÀÀllÀ keskustelulla, mutta nÀmÀ eivÀt edes yritÀ.
Kun ovat niin "ujoja" ja sehÀn on heidÀn mielestÀÀn loistava ominaisuus. HerkkÀ ja hieno....
Vierailija kirjoitti:
Hassua, ajattelin just kuinka useita ihmisiÀ Àrsytti ettÀ lapseni oli niin ujo. NiitÀ rasitti hirveesti ettei se jutellut hassunhauskoja ja tuskin sanoi edes "hei". Kotona kyllÀ jutteli ihan normaalisti, ja kasvoi sitten siitÀ ujoudesta vaikkei vielÀkÀÀn ole mikÀÀn maailman puheliain.
Oli se vÀlillÀ itsellenikin vÀsyttÀvÀÀ, aina toistaa ettÀ "se on vÀhÀn ujo". Mutta tykkÀsin ihan muiden ujoista lapsista koska osasin omani takia kommunikoida niiden kanssa.
TÀstÀkin viestistÀ paistaa hyvin ristiriitanen suhtautuminen. Toisaalta hyvÀksytÀÀn ujous, mut toisaalta sitÀ kuitenkin pidetÀÀn vÀsyttÀvÀnÀ. Ja pidetÀÀn toisten ujoista lapsista KOSKA oman lapsen takia osataan kommunikoida heidÀn kanssaan.
TÀÀ on juuri mielestÀni asia, mikÀ on ujouteen suhtautumisessa pielessÀ. SitÀ pidetÀÀn aina jonkinlaisena "vikana"...joko tiedostaen, tai sit tiedostamattakin. Kuten tossa viestissÀ: "Kotona jutteli kyllÀ normaalisti ja kasvoi sitten ujoudesta". SiinÀ sitÀ asennetta, ettÀ kyllÀpÀ hÀn onneks kuitenkin teki jotakin "oikein" ja muuttui sitten ja "kehittyi" siitÀ jne.
SiinÀ vaiheessa kun tÀssÀ maailmassa aletaan hyvÀksymÀÀn ujot/hiljaiset/lihavat/rumat tyypit heti koulumaailmasta lÀhtien paremmin, niin sit alkaa oikeesti olemaan paremmin asiat ja se tulee vaikuttamaan ihmisten onnellisuuteen TODELLA paljon. Ja mÀ aion taistella koko ikÀni nÀiden ihmisten ja heidÀn onnelisuutensa puolesta.
En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.
PÀpÀlÀpÀlÀ blaablaa blaa. KÀlÀ kÀlÀ kÀlÀ. Kok kok kok koooot kok kot kot. Kiekuu. Ihahahaahhhaaa . Möööö. Ujo
Vierailija kirjoitti:
En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.
Kaikki ujoiksi luulemasi tuskin edes ovat sitÀ, kunhan ovat introvertteja eivÀtkÀ niin sosiaalisia. "Vastuun kantaminen sosiaalisista tilanteista" olkoon sillÀ, jota se hiljaisuus niin kovasti hÀiritsee ja siihen kuuluu sekin, ettÀ pitÀÀ turpansa tukossa, jos toista ei kiinnosta jutella sÀÀstÀ.
Jotenkin halveksin sitÀ ettÀ ensin ilkeillÀÀn jos joku on ujo, selviÀÀ ettÀ onkin ÀlykÀs niin ollaan mielin kielin. Pthyi.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Toivottavasti tajuat, ettÀ jonkun toisen mielestÀ saatat olla kaikkea muuta kuin sosiaalisesti taitava, eli oikeasti rÀpÀtÀti.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, ajattelin just kuinka useita ihmisiÀ Àrsytti ettÀ lapseni oli niin ujo. NiitÀ rasitti hirveesti ettei se jutellut hassunhauskoja ja tuskin sanoi edes "hei". Kotona kyllÀ jutteli ihan normaalisti, ja kasvoi sitten siitÀ ujoudesta vaikkei vielÀkÀÀn ole mikÀÀn maailman puheliain.
Oli se vÀlillÀ itsellenikin vÀsyttÀvÀÀ, aina toistaa ettÀ "se on vÀhÀn ujo". Mutta tykkÀsin ihan muiden ujoista lapsista koska osasin omani takia kommunikoida niiden kanssa.
Miks kenenkÀÀn pitÀÀ toistaa noin? EiköhÀn normaalit ihmiset huomaa ja ymmÀrrÀ ihan itsekin, ettÀ toista ujostuttaa. Ja jos eivÀt huomaa, niin sellaisilla urpoilla ei ole mitÀÀn vÀliÀkÀÀn. En ainakaan itse iskosta lapseeni tuollaista, ettÀ joka tilanteessa alleviivataan hÀnen olevansa ujo, vaikka hÀn ujo onkin.
En vihaa ujoja mutta ÀrsyttÀÀ hiljaiset ja ujot kun ite joutuu puhumaan koko ajan jotain ja toinen on vaan jÀÀssÀ
Vierailija kirjoitti:
Noh, siinÀpÀ sun sosiaalisuudelle sit vÀhÀn haastetta :) JÀnnÀ myös nÀhdÀ, et monet aattelee tilanteen aina vain itsensÀ kannalta. Totta kai se on hieman hankalaa jutella tuppisuun kanssa sosiaalisena tyyppinÀ, mut ootko ottanu huomioon, ettÀ miltÀhÀn se tilanne mahtaa siitÀ tuppisuusta tuntua? EhkÀ se on hÀnelle vielÀ ikÀvÀmpi tilanne, eikÀ hÀnellÀ ole niitÀ samoja taitoja ja kokemusta, kuin sinulla? VÀhÀn sama asia, jos meet jonkun muskelimiehen kanssa nostamaan jotain painavaa...hÀn nostaa yhdellÀ kÀdellÀ sen ilmaan kevyesti ja sÀ puhiset ja puhkut, etkÀ saa kaikilla voimillaskaan paljon mitÀÀn aikaan. Sit se muskelimies haukkuu sut, ettÀ hÀn ite joutuu kaiken tekemÀÀn, etkÀ sÀ kanna kortta kekoon. Tuntuuko se susta sit kivalta ja oikeudenmukaselta? Aattelisitko, ettÀ olipa kiva muskelimies? PitÀskö ujonkin tyypin pitÀÀ sua sit kivana yhtÀ lailla? Vai oisko kivempi jos se muskelimies olis lepposampi ja ymmÀrtÀvÀisempi, ettÀ kaikilla ei oo yhtÀ paljon voimaa kuin hÀnellÀ ja sÀ kuitenkin yritit parhaas ja olit siinÀ tilanteessa?
Mun mielestÀ pitÀs yleensÀkin ymmÀrtÀÀ, et ihmiset tulee hyvin erilaisista lÀhtökohdista, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jos ite on hyvÀ jossain, niin ei se tarkota ettÀ kaikki on samalla tavalla, eikÀ kaikilta voi vaatia samanlaisia asioita. Ujolle se tervehdyksen sanominen voi olla paljon isompi ponnistus kuin sulle 10 lauseen sanominen. Ihmiset on erilaisia.
Ne on vaan jotenkin ÀrsyttÀviÀ.
N18
Vierailija kirjoitti:
SelvÀ, ensi kerrallan pyydÀn: "Voitko olla hiljaa, kun en jaksa kuunnella sun hölmöjÀ juttujasi?"
En vihaa ujoja ihmisiÀ, tulen heidÀn kanssaan hyvin toimeen. Kun malttaa itse pitÀÀ suunsa kiinni ja kuunnella ihmistÀ, löytyy ujoltakin paljon sanottavaa.
Olen ujona ja vakavana luonteena yrittÀnyt mukautua erilaiseksi, onnistunut siinÀ , kadottanut itseni ja kaiken lisÀksi en edes jaksa sitÀ diipadaapaa. Siis pÀÀtin etsiÀ itseni uudelleen mikÀ on ollut työn takana, ja sekös joitain ihmisiÀ kismittÀÀ, olen heidÀn mielestÀÀn kai itsekeskeinen. Mutta nyt aion ottaa ilon irti elÀmÀstÀni tÀllaisena, sori siitÀ. TeiltÀ en saanut paljoa mitÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Olen ujona ja vakavana luonteena yrittÀnyt mukautua erilaiseksi, onnistunut siinÀ , kadottanut itseni ja kaiken lisÀksi en edes jaksa sitÀ diipadaapaa. Siis pÀÀtin etsiÀ itseni uudelleen mikÀ on ollut työn takana, ja sekös joitain ihmisiÀ kismittÀÀ, olen heidÀn mielestÀÀn kai itsekeskeinen. Mutta nyt aion ottaa ilon irti elÀmÀstÀni tÀllaisena, sori siitÀ. TeiltÀ en saanut paljoa mitÀÀn.
Oikein! TÀÀ on parasta. Onnea OMALLE polullesi!
Vierailija kirjoitti:
En vihaa ujoja mutta ÀrsyttÀÀ hiljaiset ja ujot kun ite joutuu puhumaan koko ajan jotain ja toinen on vaan jÀÀssÀ
Miksi puhut? EhkÀ hÀn ei halua keskustella kanssasi ja siksi on hiljaa?
En ole mitenkÀÀn erityisen ujo, mutta olen introvertti ja minua oikeasti risoo, jos joku vÀkisin yrittÀÀ saada jotain keskustelua aikaiseksi esimerkiksi kyselemÀllÀ minun henkilökohtaisista asioista. En vain pidÀ siitÀ. En ole koskaan töykeÀ tai ylimielinen, mutta en ole vain sellainen ihminen, joka hölöttÀÀ ja pölöttÀÀ kaikki henkilökohtaiset asiat kenelle tahansa.