Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Te jotka vihaatte ujon oloisia ihmisiÀ, miksi?

Vierailija
17.10.2019 |

?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YhtÀÀnkÀÀn isommassa porukassa en jaksa huutaa muiden yli ettĂ€ saisin suunvuoron jossain tyhjĂ€npĂ€ivĂ€isessĂ€ aiheessa. Keskustelen mieluusti 2-3 henkilön kesken.

VĂ€lillĂ€ ollut myös tilanteessa ettĂ€ iso porukasta on jonkun tietyn alan työntekijöitĂ€, esim. hoitoala ja lĂ€yhÀÀvĂ€t siinĂ€ pitkĂ€n aikaa kovaan ÀÀneen työasioistaan, työkavereistaan ja jostain makuuhaavojen hoitamisesta ja tota keskustelua ei saa millÀÀn poikki. NiillĂ€ paikalla olijoilla jotka eivĂ€t ole kyseisellĂ€ alalla niin on hyvin vĂ€hĂ€n mahdollisuuksia osallistua tuohon keskusteluun. Sitten ihmetellÀÀn ettĂ€ "miksi olet noin hiljaa?" Uskomatonta

Jep, tĂ€mĂ€ on tosi hyvĂ€ kommentti. Tuo, jos mikĂ€ oikeasti kertoo aika huonosta tilannetajusta ja huonoista sosiaalisista taidoista. TunneĂ€lykĂ€s, tilannetajuinen ja sosiaalisesti taitava ihminen ottaa muut huomioon, ja pyrkii keskustelullaan sellaiseen, jossa kaikki voivat olla mukana ja tuntea olonsa osalliseksi. Sosiaalisesti taitava ihminen saa ujot ja varautuneet ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleiksi osallistumaan keskusteluun, ja tĂ€llainen töykeĂ€ "miksi sinĂ€ olet vain hiljaa??"-reagointitapa vain pahentaa tilannetta, ja saa lukkiutumaan aran ihmisen entisestÀÀn. Sen takia monologinen hölöttĂ€minen ja toisten pÀÀlle puhuminen on oikeastaan sosiaalisten taitojen vastakohta. Tai se, ettĂ€ puhuu mitĂ€ tahansa turhanpĂ€ivĂ€isyyksiĂ€ tĂ€yttÀÀkseen hiljaisuutta ilman, ettĂ€ muilla on mahdollisuuksia osallistua siihen. MielestĂ€ni onnistuneeseen sosiaalisuuteen kuuluu niin olennaisesti vastavuoroisuus, ja sen onnistuminen vaatii myös kuunteluntaitoa. TĂ€mĂ€ ei aina luonnistu nĂ€iltĂ€ itseÀÀn kovin sosiaalisiksi mainostavilta moottoriturvilta.

TÀmÀ on niin totta. "Sosiaaliset" ihmiset eivÀt tule ollenkaan ajatelleeksi sitÀ, ettÀ he omalla kÀytöksellÀÀn saavat ujon tai hiljaisen ihmisen menemÀÀn lukkoon. Ensin ties kuinka pitkÀÀ monologia tai ryhmÀssÀ kilpahuutamista niin, ettei kukaan pystyisi siihen vÀliin kommentoimaan ja sitten aivan puskista sille ujolle heitetÀÀn "Taasko sÀ vaan möllötÀt siellÀ!" tai "Mikset sÀkin vois joskus puhua jotain!" Nii-in, miksiköhÀn...

Tuli tÀstÀ mieleen erÀs entinen opettajani, koko ajan höpöttÀvÀ ja vÀhÀn sellainen vain omia ajatuksiaan ja nÀkemyksiÀÀn arvostava tapaus. Opiskeluaikana hÀnen olisi pitÀnyt pitÀÀ meille erÀs toinenkin kurssi mutta sen ottikin vastuulleen viime hetkillÀ vieraileva opettaja. Ei siinÀ mitÀÀn, kurssi sujui leppoisasti ja saimme ryhmÀn kesken hyvÀÀ ja monipuolista keskustelua aikaiseksi sen aiheesta. Vieraileva opettaja totesi kurssin pÀÀtteeksi, ettÀ "voi ettÀ tehÀn olette niin mukava ja keskusteleva porukka, mÀ olin vÀhÀn jÀnnittynyt, kun V. (=se höpisevÀ opettaja) valitti, ettÀ te olette sellaisia hiljaisen puoleisia!" Vieraileva ope sai kyllÀ ÀÀnekÀstÀ kommenttia siitÀ, ettei V:n tunnilla koskaan pÀÀse sanomaan mitÀÀn, koska hÀn ei anna kenellekÀÀn suunvuoroa eikÀ oikein haluakaan antaa. En tiedÀ, menivÀtkö terveiset eteenpÀin. Sen tiedÀn, ettÀ yksi opiskelukaveri antoi sittemmin omissa nimissÀÀn palautetta kyseisen lehtorin tavasta pitÀÀ monologia ja kykenemÀttömyydestÀ antaa opiskelijoille tilaa.

Vierailija
102/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ujous on hieno piirre ihmisessÀ. On ihan eri juttu, jos ihminen on totaaliestynyt tuppisuu, humaani laahusankkuri. SehÀn on ihan eri asia, vuorovaikutuskyvyttömyyttÀ.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ujous nimenomaan on synnynnÀinen piirre ja osana ihmisen temperamenttia. SiitÀ ei todellakaan niin vain pÀÀse eroon pÀÀttÀmÀllÀ, ettÀ minÀpÀ lopetan olemasta ujo. :D En usko sekuntiakaan nÀiden joidenkin vastausten selityksiÀ "olin joskus itsekin ujo, mutta sitten vain pÀÀtin muuttua". Ei. Olet ehkÀ ollut samoissa sosiaalisissa paikoissa pitkÀÀn, ja paljon ihmisten ilmoilla oleminen on saattanut lieventÀÀ sosiaalista jÀnnittyneisyyttÀ, mutta ujo tulee aina olemaan ujo uusissa paikoissa uusia ihmisiÀ kohdatessaan. Millaisessa itsepetoksessa sitÀ voikaan elÀÀ...

Vierailija
104/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi vihata ihmistĂ€, jota ei edes huomaa? Ujothan on just sellaisia harmittomia ja nĂ€kymĂ€ttömiĂ€, joihin ei kiinnitĂ€ edes huomiota. 

Ei, nimenomaan tuntuu ettÀ huomataan ja otetaan hampaisiin. Tietyt ihmiset. Heille tÀmÀ olikin kohdistettu.

Ap

Onko kyse jostain yltiösosiaalisista työporukoista, joissa ollaan niiiiiiiiin ihquraksupoksupusipusi ja jos joku ei lĂ€hdekÀÀn mukaan pelleilyyn, tĂ€tĂ€ aletaan vihata? En ole ujo, mutta tĂ€llaisissa porukoissa ihan kohteliausuussyistĂ€ pidĂ€n suuni kiinni enkĂ€ sano ÀÀneen, mitĂ€ ajattelen nĂ€iden perseennuolentasessioista. 

Mun työkaverit oli juuri tuollaisia yltiö sosiaalisia ihkuraxupoksu porukkaa. Koitin parhaani mukaan olla siinÀ mukana, vaikka todella ujo olenkin ja hiljainen. Hymyilin kuitenkin jutuille, koitin keksiÀ lisÀkysymyksiÀ parhaani mukaan, mutta olin kuitenkin yleensÀ se kuuntelia. Niin sittenpÀhÀn mua ei kutsuttukkaan yhteisiin illanviettoihin mukaan :D Sain kauttarantain kuulla, ettÀ muut pitivÀt mua outona ja ylimielisenÀ :D EipÀ siinÀ sitten...

Vierailija
105/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujot on hirveÀn epÀvarman ja pÀlyilevÀn oloisia, sellaisia jotka menevÀt rikki jostain pienestÀ tuulenpuuskastakin. EihÀn sitÀ yltiöpuhelias tarvitse olla mutta ettÀ ottaa edes katsekontaktin ja hymyilee, se riittÀÀ. Jotkut ujot eivÀt tee edes sitÀ... Miten sellaisen ihmisen kanssa voi edes puhua mitÀÀn?

TÀmÀ nyt on tÀyttÀ paskaa. Mulla on ujo ja hiljainen lapsuudenystÀvÀ. Lapsena se luokan hiljainen hissukka. Halusin vÀlttÀmÀttÀ tutustua hÀneen ja siitÀ se ystÀvyys alkoi pikkuhiljaa muodostumaan. Ja nyt, kun monta vuotta jo takana ja olemme edelleen hyviÀ ystÀviÀ. HÀn on erittÀin itsevarma ihminen ja lujaa tekoa. Sen herkÀnoloisen kuoren alla on todella vahva ihminen. HÀnen kanssaan myöskin syntyy erittÀin mielenkiintoisia keskusteluja maan ja taivaan vÀlillÀ.

Suosittelen tutustumaan ujoon ihmiseen! Saatat yllÀttyÀ.

Vierailija
106/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta "ujot" on niitĂ€, jotka syövĂ€t kuormasta. 

Oli mikĂ€ tahansa tilaisuus, illanistujaiset, seminaari ym. niin ujot vain kuuntelevat eivĂ€tkĂ€ anna mitÀÀn yleisen viihtyvyyden eteen. 

En mitenkÀÀn vihaa, mutta halveksin sosiaalisesti vapaamatkustajina. Ei se kaikille muillekaan ole helppoa aina pitÀÀ tunnelmaa yllĂ€ Ă€lykkÀÀllĂ€ keskustelulla, mutta nĂ€mĂ€ eivĂ€t edes yritĂ€. 

Kun ovat niin "ujoja" ja sehÀn on heidÀn mielestÀÀn loistava ominaisuus. HerkkÀ ja hieno....

ÄlĂ€hĂ€n sinĂ€ siellĂ€ kirjoita mitÀÀn "Ă€lykkÀÀstĂ€ keskustelusta", kun tekstisi sisĂ€ltö on tĂ€tĂ€ luokkaa :D Ei luoja mitĂ€ ihmisiĂ€.

Vierailija
107/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

öh höh höö

hÀh hÀh hÀh hÀÀ

Vierailija
108/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.

TÀssÀ voi olla sellainenkin juttu taustalla, ettÀ hiljainen ihminen ei hÀiriinny hiljaisista herkistÀ. Ne on ihan ok hÀnelle. Puheliasta hiljaiset hetket taas kiusaannuttavat, joten hÀn kokee ettÀ koko ajan pitÀÀ pulista jostain. Ja puhelias Àrsyyntyy, kun hÀn joutuu koko ajan olemaan ÀÀnessÀ. Samaan aikaan hiljainen saattaa toivoa, ettÀ olisipa tuo hetken hiljaa.

Itse olen huomannut suhtautuvani eri tavalla hiljaisuuteen kuin jotkut toiset. Esim. olen mielestĂ€ni jutellut normaalisti ja sanonut kaiken, mitĂ€ halusinkin sanoa jossain tilanteessa. Eli en ole mitenkÀÀn vaiennut, vaikka olisin halunnut sanoa jotain. Ja sitten joku toteaa "MIKSI SÄ OOT NIIN HILJAINEN??? OOTKO AINA TOLLANEN???" Ja minĂ€ olen ihmeissĂ€ni.

Vierailija
109/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa. Joskus on vain ÀrsyttÀvÀÀ, kun itse sosiaalisesti taitavana ja puheliaana ihmisenÀ joutuu kannattelemaan vuorovaikutustilanteita. Ei ole helppoa pitÀÀ yllÀ mukavaa jutustelua tuppisuun kanssa. Tietysti voi olla myös itse hiljaa ja niin vÀlillÀ toiminkin, mutta ei sekÀÀn ole pidemmÀn pÀÀlle kovin kestÀvÀ tilanne. Toivoisin siis ujoilta sitÀ, ettÀ he kantaisivat vastuuta sosiaalisista tilanteista, sillÀ se ei ole yksin puheliaiden asia.

TÀssÀ voi olla sellainenkin juttu taustalla, ettÀ hiljainen ihminen ei hÀiriinny hiljaisista herkistÀ. Ne on ihan ok hÀnelle. Puheliasta hiljaiset hetket taas kiusaannuttavat, joten hÀn kokee ettÀ koko ajan pitÀÀ pulista jostain. Ja puhelias Àrsyyntyy, kun hÀn joutuu koko ajan olemaan ÀÀnessÀ. Samaan aikaan hiljainen saattaa toivoa, ettÀ olisipa tuo hetken hiljaa.

Itse olen huomannut suhtautuvani eri tavalla hiljaisuuteen kuin jotkut toiset. Esim. olen mielestĂ€ni jutellut normaalisti ja sanonut kaiken, mitĂ€ halusinkin sanoa jossain tilanteessa. Eli en ole mitenkÀÀn vaiennut, vaikka olisin halunnut sanoa jotain. Ja sitten joku toteaa "MIKSI SÄ OOT NIIN HILJAINEN??? OOTKO AINA TOLLANEN???" Ja minĂ€ olen ihmeissĂ€ni.

*hiljaisista hetkistÀ

Vierailija
110/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi vihata ihmistĂ€, jota ei edes huomaa? Ujothan on just sellaisia harmittomia ja nĂ€kymĂ€ttömiĂ€, joihin ei kiinnitĂ€ edes huomiota. 

Ei, nimenomaan tuntuu ettÀ huomataan ja otetaan hampaisiin. Tietyt ihmiset. Heille tÀmÀ olikin kohdistettu.

Ap

Onko kyse jostain yltiösosiaalisista työporukoista, joissa ollaan niiiiiiiiin ihquraksupoksupusipusi ja jos joku ei lĂ€hdekÀÀn mukaan pelleilyyn, tĂ€tĂ€ aletaan vihata? En ole ujo, mutta tĂ€llaisissa porukoissa ihan kohteliausuussyistĂ€ pidĂ€n suuni kiinni enkĂ€ sano ÀÀneen, mitĂ€ ajattelen nĂ€iden perseennuolentasessioista. 

Olipa osuvasti kuvattu. EdellisessÀ työpaikassani oli juuri tÀllainen porukka, joka hyljeksi siihen kuulumattomia.

Vierailija
111/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, ajattelin just kuinka useita ihmisiÀ Àrsytti ettÀ lapseni oli niin ujo. NiitÀ rasitti hirveesti ettei se jutellut hassunhauskoja ja tuskin sanoi edes "hei". Kotona kyllÀ jutteli ihan normaalisti, ja kasvoi sitten siitÀ ujoudesta vaikkei vielÀkÀÀn ole mikÀÀn maailman puheliain.

Oli se vÀlillÀ itsellenikin vÀsyttÀvÀÀ, aina toistaa ettÀ "se on vÀhÀn ujo". Mutta tykkÀsin ihan muiden ujoista lapsista koska osasin omani takia kommunikoida niiden kanssa.

Miks kenenkÀÀn pitÀÀ toistaa noin? EiköhÀn normaalit ihmiset huomaa ja ymmÀrrÀ ihan itsekin, ettÀ toista ujostuttaa. Ja jos eivÀt huomaa, niin sellaisilla urpoilla ei ole mitÀÀn vÀliÀkÀÀn. En ainakaan itse iskosta lapseeni tuollaista, ettÀ joka tilanteessa alleviivataan hÀnen olevansa ujo, vaikka hÀn ujo onkin.

Joo kuule mÀ oikein karjuin nÀmÀn sanat suustani, niin ettÀ lapseni varmasti kuulee ne monta kertaa ja jatkuvasti, ettÀ oikein tulisi kauhea trauma ja pÀÀhÀn iskostuisi ettÀ ujojahan tÀssÀ ollaan, nyt ja koko loppuelÀmÀ.

Just nÀin mÀ toimin tietenkin joo. Kommenttisi on todella ÀrsyttÀvÀ.

Vierailija
112/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli joudut luonnevikaisten sylkykupiksi. ItsellÀ sama juttu. Mutta nyt vihdoin ja viimein sain kaivettua myrkkyhampaani esiin.

Eli työssÀ opettelin uuden tehtÀvÀn. Tein tÀtÀ uutta työtÀ kun sain kuulla, ettÀ tÀmÀ työkaveri (joka opetti) haukkui minua olemattomista virheistÀ ja sanoi, etten sovellu tÀhÀn tehtÀvÀÀn.

Nostin kissan pöydÀlle ja kÀvimme lÀpi asian. Työkaverini oli aivan aiheetta haukkunut minut. Aivan typerÀ juttu ja luulen, ettÀ tÀmÀn aiheutti se, ettÀ olen kiltti ja ujo ihminen.

Tyyppi joka minut haukkui on oletettavasti just sellainen minimimÀÀrÀÀn - ihminen.

Vierailija
113/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hiljaa kun yritĂ€n keskittyĂ€ työssĂ€ni johonkin. Ja sitten siihen tulee joku puhelias viereen pĂ€lĂ€ttĂ€minen mm. ”Miten sĂ€ nyt olet noin keskittyneen oloinen...” tai kun keskustelee jonkun kanssa työasioista siihen viereen tulee joku ”mikĂ€s palaveri tÀÀllĂ€ oikein on” ...

Vierailija
114/114 |
18.10.2019 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

đŸ—Łïž

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi viisi kuusi