Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nirson puolison kanssa ruokailu

Vierailija
17.10.2019 |

Puolisoni ei suostu syömään ihan vain maun ja periaatteen vuoksi montaa ruoka-ainetta ja ruokaa.

- sipulia missään muodossa
- sulatettua juustoa
- kermakastiketta
- valkosipulia
- tomaatteja (tomaattikastiketta kyllä, mutta ei kokonaisia tomaatteja)
- maitoa
- naudanlihaa (tai jos niin pitää paistaa mustaksi kumiksi)
- kalaa (kalapuikkoja kyllä)
- inkivääriä tai muuta itämaista
jne.

On tosi rasittavaa edes suunnitella mitään ruokaa, koska toinen ei suostu syömään sitä. Meillä ei voi koskaan tehdä vaikka makaroonilaatikkoa tai lasagnea, joista itse tykkään, koska toinen osapuoli ei tykkää juusto-/maitokastikkeesta ja sipuleista. Niinpä joka toinen päivä tehdään spaghettia ja tomaattikastiketta samalla kaavalla, koska se on melkein ainoa asia mitä hän suostuu syömään suoralta kädeltä.

Miten te tekisitte ruokaa tällaisessa tilanteessa? Erikseen?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ystävätär, joka lähes samalla tavalla ruokavammainen+mansikat lisäksi.Ymmärrän kirjoittajan turhautumisen

Niin olivatko nämä ne ripuloivat ja allergiset mansikat? :D

Vierailija
62/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä te olette? 16 ja 17?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta ilmeisesti saa ongelman, kun tarpeeksi yrittää. Vissiin olisi liian helppoa, että molemmat söisivät mitä huvittaa.

Vierailija
64/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että täällä mylvivät ne, joilla ei ole ikinä ollut mitään ruoka-ainerajoitteita.

Siis kamalaa, ei voi syödä maitoa! Kyllä nyt maailma loppuu.

Ymmärrän myös että valkosipulin haistaa, eikä sille mitään mahda jos se etoo. En ole kyllä koskaan kuullut että tavallinen sipuli tekisi samaa. Aplle suosittelen kahvia ja purkkaa ruokailun jälkeen.

Vierailija
65/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaveri joka on just tyyliä " koulussa sillon oli höyrytetty parsa ,hyi yäk se oli pahaa, en sitä syö ikinä"

joo se oli joskus 1983   ja parsaa voi tehdä monella tapaa ja makuaistikin muuttuu, vaan ei  voi maistaa mitään uutta tai uudelleen.

Tarkoitat varmaan parsakaalia.

Vierailija
66/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkohan minä nyt kelvoton kumppani :O

en syö:

tomaatti (paitsi ketsupissa ja tomaattikastikkeissa)

kana (ällöttää sen koostumus)

lammas

maksa

en myöskään tykkää mistään kunnon pihveistä

maitotuotteet (allergia)

Vierailija
67/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatte kokkaamaan omat ruuat, turha tehdä asiasta ongelmaa.

itse välttelen myös punaista lihaa ja sipulia. Tämä on aika helppoa

Vierailija
68/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olenkohan minä nyt kelvoton kumppani :O

en syö:

tomaatti (paitsi ketsupissa ja tomaattikastikkeissa)

kana (ällöttää sen koostumus)

lammas

maksa

en myöskään tykkää mistään kunnon pihveistä

maitotuotteet (allergia)

No rasittava nyt ainakin. Allergia tietty erikseen.

Vierailija
69/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itsellesi omat ruuat ja käske puolison tehdä omansa. Ei sulla ole mitään velvollisuutta elää toisen oikkujen mukaan.

Siinä mielessä ymmärrän kyllä sun puolisoa, että itekin olen todella nirso. Mulla on suussa jotakin aistiyliherkkyttä, eli monet maut ja ruuan rakenne tuntuvat erittäin vastenmielisiltä suussa ja väkisin syötyinä aiheuttavat helposti yökkäysrefleksin. Toisin sanoen, en vain kykene syömään monia ruokia vaikka yrittäisin ja haluaisinkin. En kuitenkaan ikinä vaatisi omaa kumppania luopumaan omista suosikkiruuistaan omien ongelmieni takia.

Ohis, mutta et sitten varmaan myoskaan hirveasti ottele s*ihin tai niele? :D 

Mulla kanssa kaveri, joka ei pysty syomaan edes jogurttia jos siella on hedelman/marjanpaloja. 

Onko sua pakotettu syomaan vakisin lapsena vai miksi olet noin rajoittunut? 

Vierailija
70/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Minusta jokainen saa syödä ihan mitä haluaa, kunhan sitten itse tekee ne ruokansa.

Tuo toisten ruokavalion rajoittaminen taas menee jo ihan liiallisuuksiin. Minä paiskaisin miehen pihalle siinä vaiheessa kun hän alkaisi sanelemaan minulle mitä minä saan syödä. Itse syökööt mitä tahtoo. Tuo peesaaminen vain ylläpitää/pahentaa ongelmaa. 

Toinen mitä voisit kokeilla on kuskata puolison psykiatrille/psykologille ja yrittää selvittää mistä tuo johtuu. Tosin jos on uudehkosta suhteesta kyse niin en vaivautuisi vaan näyttäisin vain ovea.

Vierailija
71/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla laajasti allergioita perheessä. Sen takia syödään hyvin rajoittuneesti. Lisäksi minä ja lapset ollaan vielä nirsojakin. Mutta silti tuo apn puolison käytös kuulostaa todella rasittavalta.

Minusta on ihan ok jos ei halua syödä jotain tiettyä juttua. Mutta että kieltää hajun takia sen puolisolta tai se että kaikki ruuat pitäisi tehdä nirsoilijan mukaan kuulostaa pahalta. Meillä on välillä ollut vuodenkin talous niin ettei ole tuotu kananmunia taloon kun yksi lapsista sai ilman välityksellä voimakkaat kivut kananmunasta. Lapset inhoavat kaalikeittoa ja sen hajua mutta silti sitä tehdään aina välillä ja lapsetkin maistavat sitä sen lusikallisen vaikka syövätkin sitten leipää/edellisen päivän jämiä.

Itse olen nirso eli en tykkää kalasta enkä muista merenelävistä. Joskus töissä olen joutunut syömään ja selviän tilanteesta kun syön muut ja vähän kalaakin vaikka en siitä pidä. Puoliso saa meillä tehdä kalasta itselleen ruokaa (ja saatan joskus jopa tehdä hänelle jotain tonnikalasta) mutta hän ymmärtää myös olla sotkematta kalaa ympäri keittiötä tai minun ruokiin koska en pidä siitä. Ja jos puolison mielestä kalasta on tullut erityisen hyvää koetan maistaa ihan pienen murun.

Eli meillä koetetaan totutella niihin ei niin mieluisiinkin ruokiin ainakin vähän. Ja jos joku ei tykkää juustosta lasagnen päällä niin jätetään se toisesta reunasta pois ja se riittää nirsoilijalle ja syö sitten siitä juustottomasta puolesta. Mutta nirsoilijaa ei pakoteta syömään isoja annoksia inhokkiaan.

Vierailija
72/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerro puolisolle että nirsoilu hankaloittaa parisuhdetta. Kysy toisen mielipidettä miten voisitte ratkaista ongelmaa. Jos nirso syöjä ei halua tehdä asialle mitään niin joko lähdet tai sopeudut.

Ihannetilanteessa koettaisit etsiä tilanteeseen ratkaisuja. Esim tuoreen tomaatin närppiminen pois omasta annoksesta ei liene iso ongelma. Mutta esim sipulin ja maidon syömättömyys hankaloittaa merkittävästi ruuan laittoa ja esim ulkona syömistä. Jos nirso lupaa kokeilla totutella yhteenkään ongelma aineeseen kerrallaan niin sinä voisit tukea tekemällä niistä hyviä ruokia missä maistaa esim sipulia niin ettei sipuli erotu erikseen sieltä eikä maistu liikaa.

Vierailija
73/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä "nirsoilijan" näkökulma asiaan.

Tuo lista muistuttaa niitä ruokia, joita refluksitautia sairastava ei saa syödä. Minuakin haukuttiin nirsoksi, kun välttelin tiettyjä ruokia mutta sitten selvisi, että mulla on keliakia ja refluksitauti. Kun näin sen vältettävien ja suositeltavien ruokien listan, tajusin miksi olen lähes koko ikäni vältellyt tiettyjä ruokia ja mausteita. Närästys ei muuten ole taudin ainoa oire.

Joidenkin kohdalla myös aistiyliherkkyys aiheuttaa nk. nirsoilua.

Onneksi minulla on maailman fiksuin, ymmärtävä aviomies.

Vierailija
74/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä "nirsoilijan" näkökulma asiaan.

Tuo lista muistuttaa niitä ruokia, joita refluksitautia sairastava ei saa syödä. Minuakin haukuttiin nirsoksi, kun välttelin tiettyjä ruokia mutta sitten selvisi, että mulla on keliakia ja refluksitauti. Kun näin sen vältettävien ja suositeltavien ruokien listan, tajusin miksi olen lähes koko ikäni vältellyt tiettyjä ruokia ja mausteita. Närästys ei muuten ole taudin ainoa oire.

Joidenkin kohdalla myös aistiyliherkkyys aiheuttaa nk. nirsoilua.

Onneksi minulla on maailman fiksuin, ymmärtävä aviomies.

No onhan se nyt eri asia valtella ruokia, joista saa selvia fyysisia oireita tai on niille allerginen. Kuin valtella niita vaan siksi etta ne on "pahoja". 

AP ei ainakaan spesifioinut mitaan sen kummempaa syyta sille etta puoliso ei halua syoda noita ruokia. Joten kaikki nyt taalla varmaan olettaa etta ne on vaan "pahoja". 

Vierailija
75/75 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei treffit, jos et siis ymmärtänyt kommentoimaasi viestiä, niin välttelin kyseisiä ruokia ns. nirsoilun vuoksi, en fyysisten oireiden. En siis pitänyt niiden mausta, hajusta, suutuntumasta jne. Vasta hiljattain tilanne kehittyi siihen pisteeseen, että kyseisistä ruuista alkoi tulla oireita. En tajunnut asiaa ennen diagnoosia mutta uskon, että kehoni yritti varoittaa niistä jo sairauden varhaisvaiheessa "nirsoilulla".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi