Nirson puolison kanssa ruokailu
Puolisoni ei suostu syömään ihan vain maun ja periaatteen vuoksi montaa ruoka-ainetta ja ruokaa.
- sipulia missään muodossa
- sulatettua juustoa
- kermakastiketta
- valkosipulia
- tomaatteja (tomaattikastiketta kyllä, mutta ei kokonaisia tomaatteja)
- maitoa
- naudanlihaa (tai jos niin pitää paistaa mustaksi kumiksi)
- kalaa (kalapuikkoja kyllä)
- inkivääriä tai muuta itämaista
jne.
On tosi rasittavaa edes suunnitella mitään ruokaa, koska toinen ei suostu syömään sitä. Meillä ei voi koskaan tehdä vaikka makaroonilaatikkoa tai lasagnea, joista itse tykkään, koska toinen osapuoli ei tykkää juusto-/maitokastikkeesta ja sipuleista. Niinpä joka toinen päivä tehdään spaghettia ja tomaattikastiketta samalla kaavalla, koska se on melkein ainoa asia mitä hän suostuu syömään suoralta kädeltä.
Miten te tekisitte ruokaa tällaisessa tilanteessa? Erikseen?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan tämä muuttui niin, että nirsoilusta tuli Suomessa sosiaalisesti hyväksyttävää? Ei se ennen ollut näin, aikuinen nirsoilija oli vähän naurun aihe.
Itse luulen tämän tapahtuneen samaan aikaan kun muutkin erikoisruokavaliot (veganismi ym.) alkoivat yleistyä.
Suvaitsevaisuus ei ole selvästikään vielä saavuttanut syömättömyyttä. Kuitenkin tieteellisesti on jo onnistuttu todistamaan, että korianteri maistuu merkittävällä osalla suussa saippualta. Ehkä jonkun suussa sitten vaikka sipuli maistuu homeelta, vaikka itse rakastankin kaikkea sipulista. Sen tiedän itsekin, että jos joku ruokayhdiste maistuu voimakkaan vastenmieliseltä, ei siitä opi pitämään maistelemalla ja totuttelemalla.
Onpas täällä raivokasta reaktiota ap:n puolison syömisongelmia kohtaan. Eihän tuo normaalia ole, mutta tosiaan olisi korkea aika hyväksyä, että aikuisten nirsoilu harvoin on mitään tietoista kiusantekoa. Vaikka ei olisi mitään terveydellistä syytä olla syömättä asiaa x, niin on se nyt hemmetin outoa vaatia että joku syö väkisin vaikka sipulia/sieniä/parsakaalia jos se aidosti tuntuu tai maistuu hänestä pahalta.
Eikö tuossa nyt ihan selkeä ratkaisu ole se, että ap:n puoliso tekee itse itselleen julmetun kattilallisen sitä pastakastiketta ja pakastaa annoksina. Ja jonkun toisen ruuan kanssa sama juttu.
Ap voi sitten tehdä itselleen ihan mitä haluaa ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Se ei tietenkään ole kohtuullista, jos puoliso vaatii että ap kokkaa hänellekin tai peräti syö vain ruokaa joka käy myös hänelle.
Miksi sinun pitää tehdä oletettavasti aikuiselle ihmiselle ruokaa? Normaali ihminen kyllä osaa tehdä itselleen sellaista ruokaa jota voi syödä.
Omat ruuat tietenkin. Miksi parisuhteessa olisi pakko syödä samaa ruokaa?
Tee itsellesi omat ruuat ja käske puolison tehdä omansa. Ei sulla ole mitään velvollisuutta elää toisen oikkujen mukaan.
Siinä mielessä ymmärrän kyllä sun puolisoa, että itekin olen todella nirso. Mulla on suussa jotakin aistiyliherkkyttä, eli monet maut ja ruuan rakenne tuntuvat erittäin vastenmielisiltä suussa ja väkisin syötyinä aiheuttavat helposti yökkäysrefleksin. Toisin sanoen, en vain kykene syömään monia ruokia vaikka yrittäisin ja haluaisinkin. En kuitenkaan ikinä vaatisi omaa kumppania luopumaan omista suosikkiruuistaan omien ongelmieni takia.
Tekisin itse omat ruoat ja puoliso tekisi omat ruokansa.
Mulla ystävätär, joka lähes samalla tavalla ruokavammainen+mansikat lisäksi.Ymmärrän kirjoittajan turhautumisen
Mistäs jotkut kommentoijat tietävät että ap:n puoliso on mies? Hän ei ole sitä missään vaiheessa paljastanut. Ja luulenpa että hän tekee sen tarkoituksella (on tämä aloitus sitten provo tai ei) ja on itse mies.
Outoa kuitenkin, että naiset ovat lynkkaamassa heti mieshenkilöä, vaikka minun mielestäni naisissa löytyy varmasti enemmän nirsoilijoita ruoan suhteen, joten todennäköisempää on, että ap:n puoliso on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte käymään ravintolassa syömässä tai olemaan lomalla?
Paremmissa ravintoloissa ainakin helppoa. Itse en pysty syömään mm. sipulia, soijaa, purjoa, selleriä, suuria määriä pähkinöitä ja tomaatteja terveysongelmieni vuoksi. Otan yhteyttä etukäteen ravintolaan ja kerron rajoitteistani ja voiko ruokalistalta valitsemani annoksen tehdä tietyillä muutoksilla. Aina on onnistunut.
Minulla kaveri joka on just tyyliä " koulussa sillon oli höyrytetty parsa ,hyi yäk se oli pahaa, en sitä syö ikinä"
joo se oli joskus 1983 ja parsaa voi tehdä monella tapaa ja makuaistikin muuttuu, vaan ei voi maistaa mitään uutta tai uudelleen.
MIksi sinun täýtyy kantaa vastuu teidän aterioista? Eikös niin nirso puoliso voi tehdä osansa ja valmistaa sellaista, josta tykkää? Ei ihme, jos jo tympii. Minuakin tympäisisi seistä aina keittiössä ja kiikuttaa asenneongelmaiselle sapuskaa nokan alle.
Toivon mukaan et joudu kuorimaan hänelle nakitkin, kuten eräässä tuttavaperheessämme rouva kuorii hänen aviomiehelleen?
Mieheni ei syö
Punaista lihaa
Maitotuotteita
Ei moniakaan hedelmiä
Pähkinöitä
Marjoja
Maitotuotteita syö kuitenkin hieman eli vaikkapa lasagne on ok.
Välillä matkoilla vaikuttaa (eniten punaisen lihan syömättömyys). Mutta yleensä on löytynyt vaihtoehto. Suomessa maaseudun bensiksillä on valikoima usein ainoastaan lihaista.
Itse syön kaikkea. Kotona yleensä syödään samaa: kanaa, kalkkunaa tai kalaa. Joskus paistelen itselleni kunnon piffin. Joskus taas tehdään ruoan lisukkeiksi useampaa lajia -molemmille omat herkut Ei olla tehty asiasta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs jotkut kommentoijat tietävät että ap:n puoliso on mies? Hän ei ole sitä missään vaiheessa paljastanut. Ja luulenpa että hän tekee sen tarkoituksella (on tämä aloitus sitten provo tai ei) ja on itse mies.
Outoa kuitenkin, että naiset ovat lynkkaamassa heti mieshenkilöä, vaikka minun mielestäni naisissa löytyy varmasti enemmän nirsoilijoita ruoan suhteen, joten todennäköisempää on, että ap:n puoliso on nainen.
No oikein arvattu, mutta ei sillä ole minkään valtakunnan merkitystä, joten tietoisesti kirjotin puolisosta vain puolisona enkä vaimona. Ihan vain neutraalien kommenttien vuoksi ettei tämä ketju menisi kinaamiseksi.
Ei ole provo vaan puoliso (siis Se vaimo) on todellakin noin nirso. Itse tykkäisin herkutella, mutta koska minä olen ainoa, joka kokkaa tässä perheessä, täytyy ottaa myös toisen mieltymykset jotenkin huomioon. Se alkaa vaan käymään todella yksitoikkoiseksi pidemmän päälle. Vaimo ei myöskään suoraan sanoen osaa kokata muuta kuin sen spaghettin ja tomaattikastikkeen eikä suostu yrittämäänkään jotain muuta.
—AP
Minulla on lista mitä en suuhuni laita, koska ne yökkäyttävät tai aiheuttavat puistatusta maullaan tai koostumuksellaan:
- Sienet. Eivät maistu millään tavalla pahalle, mutta koostumus aiheuttaa kylmiä väreitä joten jätän syömättä. Voisin lisätä ruokiin kyllä sieniä jauhettuna.
- Kala tai mikä tahansa muu merenelävä. Kammoksuminen tähän kategoriaan johtuu siitä, että en pitänyt silakasta teini-ikäisenä ja köksän ope pakotti syömään silakkapihvejä. Olin oksentaa ja tuo tunne tulee väkisin päälle, kun laitan jotain kalaruokaa suuhuni.
- Banaani. Jokin siinä maussa on vain hirveää. En vain voi sietää.
- Homejuustot. Rakastin näitä lapsena, mutta enää en voi sietää. En tiedä mikä muuttui.
- Raaka paprika. Kypsennettynä oikein hyvää.
Siinäpä nuo oikeastaan olivat. Olisinko kelvoton kumppani :D
Jätä se. Nirsot paljastuvat usein pettäjiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa kuitenkin, että naiset ovat lynkkaamassa heti mieshenkilöä, vaikka minun mielestäni naisissa löytyy varmasti enemmän nirsoilijoita ruoan suhteen, joten todennäköisempää on, että ap:n puoliso on nainen.No oikein arvattu, mutta ei sillä ole minkään valtakunnan merkitystä, joten tietoisesti kirjotin puolisosta vain puolisona enkä vaimona. Ihan vain neutraalien kommenttien vuoksi ettei tämä ketju menisi kinaamiseksi.
Ei ole provo vaan puoliso (siis Se vaimo) on todellakin noin nirso. Itse tykkäisin herkutella, mutta koska minä olen ainoa, joka kokkaa tässä perheessä, täytyy ottaa myös toisen mieltymykset jotenkin huomioon. Se alkaa vaan käymään todella yksitoikkoiseksi pidemmän päälle. Vaimo ei myöskään suoraan sanoen osaa kokata muuta kuin sen spaghettin ja tomaattikastikkeen eikä suostu yrittämäänkään jotain muuta.
—AP
Yes, mutta harmi jos ei edes yritä opetella laittamaan muuta. Ruoanlaitto ja sen syöminen yhdessä ovat lähes parasta mitä parisuhteessa/perheessä voi tehdä.
Hmmm olen pitänyt itseäni nirsona, mutta en taidakaan olla. Kyllä meillä on ihan riittävä määrä ruokia, mitä molemmat syödään. Puolison kokkailuista on ehkä 1-2 jäänyt pois sen jälkeen, kun minä niitä ensimmäisen kerran maistoin. Joitain ruokia on vähän fiksattu, mutta molemmat niitä kyllä syödään.
Jos ei kerta kaikkiaan pysty syömään riittävän vaihtelevaa ruokaa, niin voi varmaan itse valmistaa sitten omat ruokansa ainakin niinä päivinä, kun itse haluat tehdä jotain muuta. Joillekin tuotteille on myös korvaavia vaihtoehtoja, voisiko esim makaronilaatikkoon laittaa vaikka kauramaitoa tai kermaa? Tai sopiiko kookosmaito tämmöiseen? En siis yhtään tiedä, kunhan ehdottelen, jotta löytyisi ratkaisu. Eihän se munamaito makaronilaatikossa edes maistu maidolta! Eikä ole maidon kanssa samaa koostumusta enää paistamisen jälkeen. Sipulit voi jättää laatikosta pois, en itsekään oikein välitä, eikä sipuli mielestäni kuulu makaronilaatikkoon.
Mun ex söi vähähiilihydraattisesti paitsi jos tarjolla oli kakkua. Myös tummaa suklaata söi lähes päivittäin.
Helvetin ärsyttävää tehdä toiselle jotain erikoisruokavalion mukaista ruokaa, kun se ei muka voi syödä pastaa, perunaa, riisiä, leipää jne mutta täytekakkua kyllä. Ymmärtäisin paremmin jos olis jättänyt myös herkut sitten syömättä, mutta nehän kelpasi kyllä.