Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.
Mitä köyhyys sulle on?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/17/koyhyys-on-sita-etta-parsit-al…
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsi ei ole päässyt Suomessa kertaakaan uimahalliin alle kouluikäisenä ei ole köyhyyttä vaan vanhemman totaalista elämänhallinnan puutetta. Mikään muu ei tuota selitä, ei mikään. Suomi, jossa lapsi voi ilmaiseksi mennä uimahalliin. Suomi, jossa esikouluissakin käydään uimahallissa. Suomi, jossa jopa joissain kunnossa lapsi pääsee ilmaiseen vesileikkikouluun yhdessä vanhemman kanssa.
Surullistahan sekin on lapsen näkökulmasta, että vanhempi ei näe hänen eteen vaivaa.
Elämänhallinnan puutetta wtf? Toiset saattaa käydä kesällä uimassa järvessä tai omassa puhallettavassa kumisessa lasten uima-altaassa. Ei kaikki käy uimahallissa. Erikoinen ajatus elämänhallinnan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimahallin lastenlippu 2,30 euroa. Alle kouluikäiset ilmaiseksi.
Oletko kauankin ollut v*tun tyhmä? Aikuisen uimalippu on (lähiuimahallissani) 6e. Ei se uimataidoton lapsi varmaan yksin uimahalliin mene 🤦♀️
Totta ja pitää huomioida myös matkakulut. Mä tykkään käydä uimassa ja lapsikin nauttii siitä. Kaupan päälle tulee uimataito.
Ilman äitiä/ tai muuta valvojaa lapseni ei pääsisi uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimahallin lastenlippu 2,30 euroa. Alle kouluikäiset ilmaiseksi.
Oletko kauankin ollut v*tun tyhmä? Aikuisen uimalippu on (lähiuimahallissani) 6e. Ei se uimataidoton lapsi varmaan yksin uimahalliin mene 🤦♀️
Juu. Mä en ymmärrä näitä jotka kuvittelevat alle 7 vuotiaan pääsevän uimaan ilman aikuista. Pk seudulla on noin 7 €. Kuitenkaan se ei ole tuloista kiinni kuka haluaa käydä uimassa lapsensa kanssa ja kuka ei. Moni pienituloinen kävisi.
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloiksi"
No huhhuh, siinäpä mallivanhemmat. Sukupolvesta toiseenko siis eletään tuilla? Ei edes yritetä katkaista kierrettä?
Eikä tuo pidä edes täysin paikkansa.Ja vaikka pitäisikin niin on järjenköyhyyttä olla menemättä.Saahan siitä sen kokemuksen edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.
Mitkä bussiliput?
Ja eskarissa käydään muuten kerran viikossa uimassa. Eskari on ilmainen.
Ei käydä. Mitä ihmettä sinä höpiset? Ei eskarissa käydä uimassa kertaakaan, vasta koulussa on kaksi kertaa vuodessa uintiviikko jolloin käydään jopa neljä kertaa saman viikon aikana uimassa. Ja meillä on muuten Suomen paras uimahalli, vetää vertoja monelle kylpylälle. Lasten lippu 3€.
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."
Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?
Eli olet sitä mieltä, että alaikäisen pitää mennä töihin ja antaa saamansa palkka vanhemmilleen. Itselle ei saa jäädä mitään. Mitä se nuori siinä oppii ja mikä köyhyyskierre tuolla katkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on mulle tuntien kävelemistä joka päivä, jos ei ole varaa bussiin. Se on kvalitatiivista nälkää ja kolotuksia, kun ruoasta ei saa kaikkea, mitä kroppa tarvitsisi. Se on nolla tilillä parin viikon ajan ja senttien laskemista. Se on syvää katumusta, kun osti esim. juustoa rahan tullessa tilille. Se on kuiva, karkea ja halkeileva iho kun ei ole varaa voiteisiin ja pikkuvaivoja, joita ei ole varaa hoitaa tai helpottaa. Se on häpeää, kun ei ole kunnollisia vaatteita tai kenkiä. Vessapaperiakaan ei ole joskus pariin viikkoon.
Onneksi ei tarvitse kestää tätä kuin joitain vuosia enää. Sitten valmistun. Töitä pitäisi riittää ja palkka on keskivertoa parempi.
Ota opintolaina. Heti helpottaa. Se on halpaa ja hyvät ehdot. Varsinkin kun on hyvä ennuste että pääset hyväpalkkaiseen työhön.
Väitätte, että nuoren vaikka 3x1700€ kesätyö ei vaikuta perheen toimeentulotukeen? Vaikka se vaikuttaisi vain nuoren omaan osuuteen, niin samalla se vaikuttaa koko perheeseen. Toimeentulolaskuista jää yksi ihminen pois, niin voi olla, että jäädään rajan yläpuolelle. Silloin jää pois kaikki lääketuet yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.
Mitkä bussiliput?
Ja eskarissa käydään muuten kerran viikossa uimassa. Eskari on ilmainen.
Ei muuten käydä. Mistä ihmeestä te näitä ilmaisia käyntejä oikein revitte? Kuvittelette että kaikki joko asuu uimahallin vieressä tai sitten kaikilla on auto. Bussia ei kukaan tarvitse. Ja että eskarissa käydään joka viikko uimahallissa. Meidän lapset tais käydä eskarissa kerran tai pari kertaa koko vuoden aikana. Olis jääny uimataito saavuttamatta jos sen olis jättäny eskarin ja koulun varaan.
Minua ei viety luonnon vesiin eikä uimahalliin. En päässyt tarhaan. Koulussa ekalla luokalla mentiin sitten kohti tuntematonta, uimahalliin, ettekä pysty kuvittelemaan sitä kauhun määrää. Aivan outo ympäristö, jossa kaikki muut osasivat olla ja toimia.
Mikään ei saanut maksaa, eikä aiheuttaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 16-vuotias tyttö köyhästä perheestä, ja sanoisin, että elämän hallinta on noiden ongelma eniten!
Sen 25 euroa säästää, kun ei osta limsaa ja herkkuja tai tupakkaa ja alkoholia muutamaan viikkoon. Tai jättää yhden kampaamokäynnin väliin. Ja jos on niin rahasta tiukkaa, ettei ole silti rahaa, niin esimerkiksi Lions Club tarjoaa lapselle ja vanhemmalle matkan aivan varmasti. Samaten myös sosiaalitoimisto tai seurakunta. Tai sitten hakee vaikka seurakunnan ruoka-apua tai ruokajonosta ruokaa, niin saa rahaa säästettyä.
Meidän perheemme on todella köyhä. Silti olemme saaneet tehtyä kaikkea kivaa, kun asiat priorisoidaan. Eniten kampaamossa hiuksiaan värjäyttämässä käyvät juuri äidin pienituloiset kaverit, kun se on kuulemma ainut ilo ja hemmottelu. Siihen on laittaa rahaa 120 euroa 5 viikon välein. Kyllä itseään voi hemmotella halvemmalla. Tiedän, ettei edes varakkaiden perheiden äideillä ole tuohon varaa!
En tunne ketään joka käyttäisi 120€ viiden viikon välein kampaajaan, ja missä ihmeessä maksaa noin paljon värjääminen??? Minä värjään itse markettivärillä, olen tehnyt niin 30 vuotta, ja värit on erittäin hyviä ja värjään vain 4 kertaa vuodessa koska se ei ole terveellistä jatkuvasti sitä myrkkyä läträtä päähänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse henkisestä köyhyydestä. Fiksu vähävarainen kyllä keksii keinot, joilla lapsille saadaan ne tarvittavat asiat, esim. uimahallit ja hiuslenkit.
Typerät tai masentuneet jäävät itkemään kaljapulloonsa kun lapsille ei ole mitään.Nuo jutut, joita tossa jutussa on, olivat ennen normaaleja. Leivästä ja kiisseleistä otettiin hometäplät pois ja syötiin. Vaatteita parsittiin, sukkia, alushousuja ja muita. Omia vaatteita korjattiin, koska katsottiin että hyvää vaatetta ei kannata heittää menemään jos sen voi korjata.
Hiuksia leikataan itse vieläkin, ainakin lapsilta.
Juurikin näin. Mun lapsuudenperheessä oli köyhää, mutta silti oli kaikkea tarpeellista.
Käytiin juurikin uimahallissa. Olen samaa mieltä, että priorisoinnista ja rahan hallinnasta kyse. Silloin kun kaikkea ei voi saada.
Joo, aikuisen lippu maksaa halliin, mutta monessa kaupungissa se on jotain 5-10 e luultavasti. Lasten lippu on jotain 2-5e. Väittäiin, ettei todellakaan maksa 25 e, kuten täällä väitettiin. Jos maksaa, niin silloin on menossa 2 aikuista. Ja 2 aikuisella on kahden aikuisen tuet, joten pitäis olla mahdollista.
Esim. Tampereella:
- aikuisen lippu 7,20
- lasten lippu 2,80
- alle 4 v. ilmaiseksi.
1 lapsi + 1 alle 4v. + aikuinen = tasan 10e.
Fiksu vanhempi on tietysti hankkinut bussikortin jo aikoja sitten (5e), jolle lataa netissä 10e. Bussikortilla maksaen matkan hinta on halvempi (1,98e).
Tästä tulee siis reissun hinnaksi 10e+(1,98e x 2)= 13,96 e.
Uimapuvut on toivottavasti saatu jostain käytettynä. Noita lasten uikkareitahan jää koko ajan pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloiksi"
No huhhuh, siinäpä mallivanhemmat. Sukupolvesta toiseenko siis eletään tuilla? Ei edes yritetä katkaista kierrettä?
Eikä tuo pidä edes täysin paikkansa.Ja vaikka pitäisikin niin on järjenköyhyyttä olla menemättä.Saahan siitä sen kokemuksen edes.
Joku kuukauden pesti ei paljon kokemusta kartuta eikä se vakuuta ketään työnantajaa. Ja kun laskee että nuori maksaa ensin pienestä palkastaan kulkemisen kulut, syömiset ym. ja lopusta palkasta antaa oman toimeentulotukiosuutensa perheen käyttöön, niin eihän sille jää mitään käteen. Töissä pitäis käydä saamatta siitä mitään. Saati että onko sillä nuorella edes varaa mennä sinne töihin, kun palkan saa vasta sen työpestin jälkeen.
Kävisitkö sinä muuten töissä saamatta siitä mitään korvausta? Miksi helvetissä parhaassa tapauksessa alaikäisen lapsen pitäis niin tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse henkisestä köyhyydestä. Fiksu vähävarainen kyllä keksii keinot, joilla lapsille saadaan ne tarvittavat asiat, esim. uimahallit ja hiuslenkit.
Typerät tai masentuneet jäävät itkemään kaljapulloonsa kun lapsille ei ole mitään.Nuo jutut, joita tossa jutussa on, olivat ennen normaaleja. Leivästä ja kiisseleistä otettiin hometäplät pois ja syötiin. Vaatteita parsittiin, sukkia, alushousuja ja muita. Omia vaatteita korjattiin, koska katsottiin että hyvää vaatetta ei kannata heittää menemään jos sen voi korjata.
Hiuksia leikataan itse vieläkin, ainakin lapsilta.Juurikin näin. Mun lapsuudenperheessä oli köyhää, mutta silti oli kaikkea tarpeellista.
Käytiin juurikin uimahallissa. Olen samaa mieltä, että priorisoinnista ja rahan hallinnasta kyse. Silloin kun kaikkea ei voi saada.Joo, aikuisen lippu maksaa halliin, mutta monessa kaupungissa se on jotain 5-10 e luultavasti. Lasten lippu on jotain 2-5e. Väittäiin, ettei todellakaan maksa 25 e, kuten täällä väitettiin. Jos maksaa, niin silloin on menossa 2 aikuista. Ja 2 aikuisella on kahden aikuisen tuet, joten pitäis olla mahdollista.
Esim. Tampereella:
- aikuisen lippu 7,20
- lasten lippu 2,80
- alle 4 v. ilmaiseksi.
1 lapsi + 1 alle 4v. + aikuinen = tasan 10e.Fiksu vanhempi on tietysti hankkinut bussikortin jo aikoja sitten (5e), jolle lataa netissä 10e. Bussikortilla maksaen matkan hinta on halvempi (1,98e).
Tästä tulee siis reissun hinnaksi 10e+(1,98e x 2)= 13,96 e.
Uimapuvut on toivottavasti saatu jostain käytettynä. Noita lasten uikkareitahan jää koko ajan pieneksi.
Paitsi että kaikissa kaupungeissa ei ole noin halvat bussiliput, eikä välttämättä bussit liiku niin että niillä voisi mennä. Ja sieltä pitää tulla kotiinkin eli bussilippuja menee kahteen suuntaan, eli ei se kovin kauas parista kympistä jää, ehkä ei ihan 25, mutta lähemmäs sitä kuin 10.
Minulle köyhyys oli sitä etten voinut esimerkiksi teininä lähteä ystävien kanssa elokuviin ja piti sitten keksiä huonoa oloa ja päänsärkyä tekosyyksi kun ei kehdannut ystäville suoraan sanoa.
Ylen artikkeli vilkkuu niin paljon, etten pysty lukemaan. Miksi sielläkin pitää nykyään tehdä tuollaisia "taiteellisia" juttuja, eikä voi olla ihan vain silkkaa tekstiä? Eivät vissiin ole köyhiä kun on varaa.
Köyhyys oli mulle sitä, että ikinä ei tiennyt oliko vanhemmat juoneet kaikki rahat vaiko ei.
Näissä tilanteissa ei oikeasti mitkään lahjat tai lahjoitukset auta kertakaikkiaan yhtään vaan se olisi yhteiskunnan tehtävä huolehtia siitä, ettei kukaan lapsi joudu elämään turvatonta lapsuutta, kun vanhemmat ei kerran pysty lapsistaan huolehtimaan. Mutta se maksaa. Tosin vielä enemmän maksaa se, että lapsuus sairastutti niin pahasti, etten kykene enää työelämään.
Sellaista köyhyyttä ei ole Suomessa ettei lasta pysty ruokkimaan tai vaatettamaan tai käyttämään uimahallissa vaan silloin on taustalla jotain paljon pahempaa. Toki jotain äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia saattaa olla.
Köyhyys on sitä että ei olisi omaa kesämökki järven rannalla, jossa voi käydä kesällä uimassa. Luonnonvesissä on mukavampi uida kuin uimahallien kloorialtaissa.
Minulla on kaksi lasta, 6 v ja 10 v. Opiskelen kuntoutuksena ja saan tukia niin että pakollisten menojen jälkeen jää 700 euroa ruokaan ym. Valmistun lähihoitajaksi. Asumme pienellä paikkakunnalla jossa paikallisliikenne toimii, peruskoululaiset kulkevat ilmaiseksi. Vuokra-asunto lähellä palveluita, jotta ei tarvitse autoa. Uimahalli maksaa sarjalipulla 2,50 käynti. Käymme siellä joka viikko. Eipä nuo lapset mitään harrasta, eivät sen enempää kuin ne hyvätuloisista perheistä olevat kaveritkaan. Rakentavat porukalla majoja metsiin, pyöräilevät ja luistelevat. Harrastusvälineitä saa käytettynä. Syödään suht terveellisesti.
Saan siis minimituet, ja silti rahat ovat riittäneet kaikkeen tarpeelliseen. Ei minun tarvitse mitään tarjoushedelmiä metsästää.