Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.
Mitä köyhyys sulle on?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/17/koyhyys-on-sita-etta-parsit-al…
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Jaa vai niin. 39-vuotiaaksi olen elänyt käymättä koskaan muulloin uimahallissa kuin kerran armeijassa pakotettuna. Vettä löytyy luonnostakin, varsinkin Suomessa. Typeriä nuo kusiset klooriammeet kaikenkaikkiaan. Kilpauimareita on niin vähän, että ei kannattaisi monia tällaisia laitoksia rakentaa ja ylläpitää. Varmasti ylivoimaisesti pahimpia ilmastontuhoajiakin, kun napapiirillä pitää pystyä läträämään aataminasussa tropiikin oloissa.
Uimahalleissa "kusiset klooriammeet".
Luonnossakin järvissä sinilevää.
Köyhyys sitä että budjetti pidettävä että saadaan pakolliset kuukausittaiset rahakulut hoidettua (asumiskulut, laskut, ruoat) ilman että miinuksen puolelle jää. Ja tuolloinkin joutunut karsimaan ylimääräiset asiat jotka toisivat mukavuutta elämiseen. Mennään vain ilmaistapahtumiin, vaatteet kirpputorilta, ruoat tarjouksia silmällä pitäen
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys sitä että budjetti pidettävä että saadaan pakolliset kuukausittaiset rahakulut hoidettua (asumiskulut, laskut, ruoat) ilman että miinuksen puolelle jää. Ja tuolloinkin joutunut karsimaan ylimääräiset asiat jotka toisivat mukavuutta elämiseen. Mennään vain ilmaistapahtumiin, vaatteet kirpputorilta, ruoat tarjouksia silmällä pitäen
Ja kelan tukia tarvitaan. Harrastuksiin ei varaa ellei ilmaisia vastaan tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on mulle tuntien kävelemistä joka päivä, jos ei ole varaa bussiin. Se on kvalitatiivista nälkää ja kolotuksia, kun ruoasta ei saa kaikkea, mitä kroppa tarvitsisi. Se on nolla tilillä parin viikon ajan ja senttien laskemista. Se on syvää katumusta, kun osti esim. juustoa rahan tullessa tilille. Se on kuiva, karkea ja halkeileva iho kun ei ole varaa voiteisiin ja pikkuvaivoja, joita ei ole varaa hoitaa tai helpottaa. Se on häpeää, kun ei ole kunnollisia vaatteita tai kenkiä. Vessapaperiakaan ei ole joskus pariin viikkoon.
Onneksi ei tarvitse kestää tätä kuin joitain vuosia enää. Sitten valmistun. Töitä pitäisi riittää ja palkka on keskivertoa parempi.
Jos työtilanne on alalla hyvä, ota opintolainaa. Ei kannata terveyttä turhaan pilata, jos on mahdollisuus saada halpaa lainaa ja hoitaa ne pikkuvaivat, ostaa terveellisempää ruokaa ja purkki rasvaa.
Jos et saa opintolainaa, saat varmaankin toimeentulotukea. Nyt vaan hakemusta vetämään. Eihän tossa ole mitään järkeä...
Joo en ymmärrä tätä opiskelijoiden itkemistä.. Olen itsekin omillani asuva opiskelija, ja tuloni vain nousivat kun pääsin paskaduunista koulun penkille. Lainaa toki vaatii mutta aika helpolla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on mulle tuntien kävelemistä joka päivä, jos ei ole varaa bussiin. Se on kvalitatiivista nälkää ja kolotuksia, kun ruoasta ei saa kaikkea, mitä kroppa tarvitsisi. Se on nolla tilillä parin viikon ajan ja senttien laskemista. Se on syvää katumusta, kun osti esim. juustoa rahan tullessa tilille. Se on kuiva, karkea ja halkeileva iho kun ei ole varaa voiteisiin ja pikkuvaivoja, joita ei ole varaa hoitaa tai helpottaa. Se on häpeää, kun ei ole kunnollisia vaatteita tai kenkiä. Vessapaperiakaan ei ole joskus pariin viikkoon.
Onneksi ei tarvitse kestää tätä kuin joitain vuosia enää. Sitten valmistun. Töitä pitäisi riittää ja palkka on keskivertoa parempi.
Jos työtilanne on alalla hyvä, ota opintolainaa. Ei kannata terveyttä turhaan pilata, jos on mahdollisuus saada halpaa lainaa ja hoitaa ne pikkuvaivat, ostaa terveellisempää ruokaa ja purkki rasvaa.
Jos et saa opintolainaa, saat varmaankin toimeentulotukea. Nyt vaan hakemusta vetämään. Eihän tossa ole mitään järkeä...
Joo en ymmärrä tätä opiskelijoiden itkemistä.. Olen itsekin omillani asuva opiskelija, ja tuloni vain nousivat kun pääsin paskaduunista koulun penkille. Lainaa toki vaatii mutta aika helpolla pääsee.
Tämä! Terveisin toinen opiskelija. Asun vielä suhteellisen kalliisti, mutta silti pärjään oikein hyvin niin että käytän opintolainaa noin 100€ kuussa. Tämä tarkoittaa sitä että lainahyvityksen jälkeen minulle ei edes jää lainaa maksettavaksi. Tämä siis edellyttää sitä että olen nostanut koko ajan maksimilainaa mutta makuutan sitä säästötilillä jonka korko tasoittaa lainan koron.
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."
Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?
Toimeentulotuki katkeaa siltä kuukaudelta kun nuori on töissä, eli nuoren omat tulot lasketaan ruokakunnan tuloiksi. Näillä tuloilla nuori siis joutuu elättämään itseään ja perhettään sen kuukauden. Ei paljon kannusta työntekoon...
Miksi kotona asuvan lapsen tulot eivät vaikuttaisi koko perheen tukiin? Eihän toimeentulotukea tai asumistukea heru sillekään työttömälle tai sairaalle ihmiselle, jonka avopuolisolla on riittävästi tuloja.
Olen tehnyt noita kaikkia (paitsi kesätöihin menin, asuin jo omillani teininä, ei vaikuttanut kuin omiin tuloihini) ja kai olen jollain mittapuulla ollut Suomen köyhimpiä. Silti en ole koskaan nimittänyt itseäni köyhäksi. Jostain luin, että köyhyys on mielentila, asennekysymys ja niin se kyllä on nuoren ja terveen ihmisen kohdalla, aina on toivoa. Ja ihan rehellisesti, monen köyhän köyhyys ei poistuisi vaikka tilille siirrettäisiin tonni kuussa enemmän tukia, valitettavasti. Jotenkin osaisivat silti olla köyhiä. En kannata suuria tuloeroja, mutten myöskään loisimista ja väliaikaista köyhyyttä on vain pakko kestää, siihen on kohtuulliset turvaverkot, asia pitää yrittää itse ratkaista. Jos olet ylivelkaantunut niin olet siitä itse vastuussa ja saat itse selvittää sotkusi. Hengenpitimiksi yhteiskunta tarjoaa ylläpidon. Ja lapsen saa todellakin käytettyä uimahallissa jos siihen on mielenkiintoa, joillain ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt noita kaikkia (paitsi kesätöihin menin, asuin jo omillani teininä, ei vaikuttanut kuin omiin tuloihini) ja kai olen jollain mittapuulla ollut Suomen köyhimpiä. Silti en ole koskaan nimittänyt itseäni köyhäksi. Jostain luin, että köyhyys on mielentila, asennekysymys ja niin se kyllä on nuoren ja terveen ihmisen kohdalla, aina on toivoa. Ja ihan rehellisesti, monen köyhän köyhyys ei poistuisi vaikka tilille siirrettäisiin tonni kuussa enemmän tukia, valitettavasti. Jotenkin osaisivat silti olla köyhiä. En kannata suuria tuloeroja, mutten myöskään loisimista ja väliaikaista köyhyyttä on vain pakko kestää, siihen on kohtuulliset turvaverkot, asia pitää yrittää itse ratkaista. Jos olet ylivelkaantunut niin olet siitä itse vastuussa ja saat itse selvittää sotkusi. Hengenpitimiksi yhteiskunta tarjoaa ylläpidon. Ja lapsen saa todellakin käytettyä uimahallissa jos siihen on mielenkiintoa, joillain ei ole.
Juuri se mielenkiinto ja viitseliäisyys.
Sitä jotenkin kasvaa köyhyyteen. Vaikka nyt olisi varaa käydä parturissa ja uimahallissa, niin ei tule käytyä ja opetettua lapsillekaan, kun on aina ollut köyhä, niin ei osaa käyttää rahaa. Raha menee vain säästöön ja ei osaa edes käydä vaateostoksilla.
Kirpparilta hakee ne jotkut vaatteet kun vanhat menee sellaisiksi ettei kehtaa edes kauppaan mennä.
Ei meidän perheessä ole käyty koskaan ravintolassa ja en minäkään ole koskaan käynyt, vaikka varaa olisi.
Ei vaan ole koskaan oppinut käymään. Häpeän köyhää menneisyyttäni ja sitä etten koskaan oppinut rikkaaksi.
En ole hankkinut ajokorttia tai autoakaan. Jään kaikesta paitsi elämässä.
Jos aikoinaan olisi ollut kovemmat ja paremmat sosiaalituet, niin näin ei olisi käynyt. Kyllä työttömyystukiin tarvittaisi useiden satojen korotukset. Sitä kautta nousisi myös matalapalkka-alan ihmisten palkatkin ja sitten vasta meidän paremmin tienaavien.
On selvää että raha menee tällä hetkellä sijoittajien tileille, eikä työntekijöiden.
T: 90-luvun laman nuori
Vierailija kirjoitti:
Asutko Helsingissä? Saat minulta apteekin hajustamattoman, pumppupullossa olevan rasvan.
Rahaa enemmän köyhille heti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri se mielenkiinto ja viitseliäisyys.
Sitä jotenkin kasvaa köyhyyteen. Vaikka nyt olisi varaa käydä parturissa ja uimahallissa, niin ei tule käytyä ja opetettua lapsillekaan, kun on aina ollut köyhä, niin ei osaa käyttää rahaa. Raha menee vain säästöön ja ei osaa edes käydä vaateostoksilla.
Kirpparilta hakee ne jotkut vaatteet kun vanhat menee sellaisiksi ettei kehtaa edes kauppaan mennä.
Ei meidän perheessä ole käyty koskaan ravintolassa ja en minäkään ole koskaan käynyt, vaikka varaa olisi.
Ei vaan ole koskaan oppinut käymään. Häpeän köyhää menneisyyttäni ja sitä etten koskaan oppinut rikkaaksi.
En ole hankkinut ajokorttia tai autoakaan. Jään kaikesta paitsi elämässä.
Jos aikoinaan olisi ollut kovemmat ja paremmat sosiaalituet, niin näin ei olisi käynyt. Kyllä työttömyystukiin tarvittaisi useiden satojen korotukset. Sitä kautta nousisi myös matalapalkka-alan ihmisten palkatkin ja sitten vasta meidän paremmin tienaavien.
On selvää että raha menee tällä hetkellä sijoittajien tileille, eikä työntekijöiden.
T: 90-luvun laman nuori
Laman takia meillä elää paljon ihmisiä jotka eivät ole koskaan käyneet kampaajalla tai parturissa.
Köyhien olosuhteiden ansiosta. Vaikka olisi niitä töitä ja rahaa, niin ei ole opittu käymään.
Hiustenhoitoala menettää kamalasti rahaa tämän takia kun on köyhyyteen opittu, niin harva vanhemmitenkaan käy käyttämässä rahaansa parturiin tai kampaamoon.
Sama ravintoloissa käynti. Käytännössä olisi ostovoimaa, mutta köyhät tottumukset estävät käymästä.
Se tekee taloudelle hallaa.
Siksi köyhille pitäisi lapioida entistä kovempaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallin lastenlippu 2,30 euroa. Alle kouluikäiset ilmaiseksi.
Missä noin halpaa on? Kyllä täällä maksaa jo 1-vuotiaatkin. Ja eihän se lapsi sinne yksin voi mennä, aikuisen maksu siihen päälle vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."
Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?
No niinpä.
Ja sinne uimahalliin kyllä muuten pääsee kerran viikossa jo eskarissa kun suoritetaan uimakoulu.
Meidän lapsella oli eskariaikana kaksi kertaa uintia, ei siinä uimaan opi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään jää kiinni köyhyydestä tuo, kun alle kouluikäinen pääsee ilmaiseksi. Vanhemmat eivät vain viitsi. Ja aivan varmasti löytyisi kummi tai joku vapaaehtoinen lasta viemään, kun itse luonnollisesti on monisairas ja lähimpään uimahalliin on 50 km ylämäkeen molemmat suunnat ilman autotietä.
Siis ei todellakaan pääse alle kouluikäinen ilmaiseksi. Luuletteko te että jos teidän kaupungissa pääsee niin muuallakin pääsee?
Kun käyn 6-vuotiaan kanssa uimassa, se maksaa yhteensä 8e.
Kun mun lapset oli pieniä käytiin muutama kerta uimahallissa. Näin kuinka paljon sitten altaaseen kustiin ja räi'ittiin ja lopuksi jonkun lastaan vahtimattoman vaippasankarin uimavaipasta irtos kakkat uima-altaaseen. Se oli viimeinen kerta kun käytiin uimahallissa.
Itse olen nuori, joka on ollut työtön pitkään. Oikeastaan tuntuu silti surulliselta lukea niitä viestejä, joissa aina moititaan köyhiä ihmisiä jotenkin. Oikeasti ei kukaan samassa tilanteessa kuin minä oleva varmasti muutenkaan ole elämäänsä tyytyväinen kovinkaan paljon ja muutenkin sitä kokee huomonmuutta muihin verrattuna. Sen vuoksi joku kommentti saattaa tuntua ikävältä ja ajattelee aina, että voikun asiat olisivatkin niin helppoja. Itse häpeän jo muutenkin tätä elämää, että olen sitten se "loinen" ja epäonnistunut köyhä ihminen. Ei tämä ollut minun tarkoitukseni, mutta kun kaikki ei vaan aina mene niin kuin toivoisi. Itse en silti todellakaan juo alkoholia lainkaan tai tupakoi yms jos joku sitä meinaa ja oikeasti ärsyttävää kun jotkut aina heittävät näitä asioita syyksi rahattomuuteen. Itse tunnen monia ihmisiä joille vaan on käynyt ikäviä asioita ja osa sairastunut ja senkin vuoksi elämä aika vaikeaa välillä. Monella kuten minullakaan ei ole tukijoukkoja muutenkaan tai ikinä kenestäkään mitään apua. Tietenkin aikuisen kuuluu pärjätä omillaan, mutta olisi mukavaa joskus tietää, että on apua jostakin jos sitä tarvii. Uskon, että ihmisen on helppo syrjäytyä ja itsekin kuulun jo ainakin osittainen siihen ryhmään. Senkin vuoksi välillä tulee täällä palstallakin sellainen olo, että olen hyödytön ihminen jonka joku haluaisi "poistaa" tästä maailmasta, koska minulla ei ole hänen mielestään arvoa lainkaan. Ymmärrän kyllä sen pointin ja tarkoituksen, mutta en minäkään mitään suurta virhettä ole elämässäni tehnyt ja silti on vaan käynyt näin. En voi siinä mielessä myöntää sitä, että olen itse kaiken mokannut vaan asioilla on muitakin puolia. Tietenkin joku pärjää paremmin ja vahvempi ihminen. En sitä kiellä.
Ymmärrän myös sen asian, että joku ajattelee uimahallikäyntiin olevan rahaa ja tajuan senkin asian. Kuitenkaan tästä köyhien syyllistämisestä ei ole mitään hyötyä ja jotkut ovat ihan oikeasti huonossa asemassa. Eivät kaikki huijaa ja käytä päihteitä yms vaan elävät ihan oikeasti sitä elämää. Joskus mietin oikeasti pitäisikö meidän "hyödyttömien" "lähteä" pois tästä maailmasta jos emme täytä niitä vaatimuksia.Olisivatko ihmiset sitten tyytyväisiä itseensä ja kuluerä sekä vaiva olisi pois. Jos tätä palstaakin välillä lukee niin moni näyttää olevan sitä mieltä ja minusta se ei ole mikään kovin hyvä asia jos ihmisellä on arvo vain tiettyjen seikkojen takia. Yhteiskunta kuitenkin antaa jo oman paineensa ja herkästi ne ihmiset joilla vaikeuksia tippuvat kyydistä. Pahoittelut tästä vietistä, mutta oikeasti älkää aina lyökö lyötyä. Siitä ei kovin hyvää seuraa ja olen niitä tilanteita nähnyt ihan lähipiirissä. Vahvat nostavat muut ylös, eivätkä polje maahan ja tahdon vielä yrittää uskoa siihen niinkuin elämäänikin kaikkena hyvine ja huonone puolineen. Mutta myönnän sen, että olen epäonnistunut ja heikko sekä häpeän itseäni. Jokainen voi helposti "voittaa" minut ja annan kaiken kunnian niille, jotka ovat onnistuneet paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kun käyn 6-vuotiaan kanssa uimassa, se maksaa yhteensä 8e.
Tietty matkat siihen päälle. Ja täällä 6-vuotiaasta menee bussissa maksu, kun kohta joku varmaan sanoo että alle kouluikäinen pääsee ilmaiseksi bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut?
Jos köyhyys häiritsee, niin lasta pitää kannustaa hakemaan kesätöitä. Idioottimaista opettaa, että saman rahan saa kotona makaamalla.
Ei luonnonvesissä uimiseen tarvita kesämökkiä. Uimahallikäynnitkin tulisivat halvemmaksi kuin mökki.