Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ennen ei ollut juurikaan (tai ollenkaan) ADHD- tai ADD-lapsia? Nykyään tuntuu että joka kolmas lapsi on "erityislapsi"

Vierailija
16.10.2019 |

Miksi ei tajuta, että kun älypuhelimet, padit ja muut alkoivat yleistyä lasten keskuudessa, niin yhtäkkiä lasten keskittymishäiriöt kasvoivat räjähdysmäisesti.

Pelkästään se, että puhelimena pidettäisiin netitöntä kapulaa, ja se, että kotona olisi max. yksi pöytätietokone ja yksi televisio, ratkaisisi asian.

Kuten ennen, televisiosta katsottaisiin yhdessä ne muutamat ohjelmat ja jos koneella pelataan, niin rajattu aika.

Se, että pelit ja somet kulkevat mukana jatkuvasti, tekevät lapsista hermoheikkoja. Mihinkään ei osata keskittyä kun on oltava aina naama kiinni ruudussa.

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita ei enää olekkaan kuin erityislapsia

Joo katsoo telkasta supernanny ohjelmaa. Siellä aikuiset vanhemmat ihmettelevät miten saa 2-vuotiaan päiväunille miten saisi opetettua pysymään ruokapöydässä syömässä miten opettasi itse pukeutumaan saati pesemään hampaat. Kakara huutaa kiljuu heittelee tavaroita. Vanhemmat piipittaa mitä heidän kullanmuru nyt tarvitsisi. On tatjitttu kahdeksas ruoka laatu on rikottu kodin kaikki tavarat mutta mitä se lapsi vielä haluaisi. Tätä kun katselee ei voi kun nauraa. Mistä päivästä lukien 2-vuotias määrää kodin tekemiset. Miten 2-vuotias millään pystyy itse tajuamaan terveellisen ruuan merkityksen nukkumisen tärkeyden. Siis haloo missä on järki mihin on kadonnut maalaisjärki. Vanhemmat kun eivät halua tuottaa pettymyksiä kullanmuruilleen miten helvetissa selviää elämästä ilman pettymyksiä. Se on osa elämää ja lapsenkin on syytä siihen tottua. Aikuisena ei sitten pysty niitä käsittelemään jos ei lapsena ole jo saanut eväitä niiden käsittelyyn. Miten voi aikuinen toimia noin typerästi. Lapsi syö nukkuu pesee hampaat pukee itse ikää 2 v ja hyvin homma toimii. Olenkin kasvattamassa tasapainoista osaavaa lasta rakkautta lapseni saa paljon opetan myös mitä sää tehdä ja mitä ei. Opetan rehellisyyttä toisten huomioon ottamista. Kavereita ei tytöltä tarhassa puutu niitä on paljon mutta olisiko kasvatuksella merkitystä että kaveritkin viihhtyy tytön seurassa

Vierailija
22/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli ennen vain niitä "pikkuisen pöljiä" mutta nyt niillä on sitten hienot diagnoosit, pah!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo katsoo telkasta supernanny ohjelmaa. Siellä aikuiset vanhemmat ihmettelevät miten saa 2-vuotiaan päiväunille miten saisi opetettua pysymään ruokapöydässä syömässä miten opettasi itse pukeutumaan saati pesemään hampaat. Kakara huutaa kiljuu heittelee tavaroita. Vanhemmat piipittaa mitä heidän kullanmuru nyt tarvitsisi. On tatjitttu kahdeksas ruoka laatu on rikottu kodin kaikki tavarat mutta mitä se lapsi vielä haluaisi. Tätä kun katselee ei voi kun nauraa. Mistä päivästä lukien 2-vuotias määrää kodin tekemiset. Miten 2-vuotias millään pystyy itse tajuamaan terveellisen ruuan merkityksen nukkumisen tärkeyden. Siis haloo missä on järki mihin on kadonnut maalaisjärki. Vanhemmat kun eivät halua tuottaa pettymyksiä kullanmuruilleen miten helvetissa selviää elämästä ilman pettymyksiä. Se on osa elämää ja lapsenkin on syytä siihen tottua. Aikuisena ei sitten pysty niitä käsittelemään jos ei lapsena ole jo saanut eväitä niiden käsittelyyn. Miten voi aikuinen toimia noin typerästi. Lapsi syö nukkuu pesee hampaat pukee itse ikää 2 v ja hyvin homma toimii. Olenkin kasvattamassa tasapainoista osaavaa lasta rakkautta lapseni saa paljon opetan myös mitä sää tehdä ja mitä ei. Opetan rehellisyyttä toisten huomioon ottamista. Kavereita ei tytöltä tarhassa puutu niitä on paljon mutta olisiko kasvatuksella merkitystä että kaveritkin viihhtyy tytön seurassa

Vierailija
24/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli heitä, osalla oli MBD osa ylivilkkaita. Minulla on ADHD oli jo lapsena, muttei ollut kännyköitä ja TV ohjelmat loppui kymmenen uutisiin.

Vierailija
25/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-ihmisiä on Suomessa nykyään 6%. Siis paljon. ADHD-tapausten lukumäärä Länsimaissa korreloi positiivisesti hyvin voimakkaasti huumeiden käytön lisääntymisen kanssa, ja merkittävä osa ADHD-lapsista tuleekin huumeperheistä. 

Vierailija
26/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Useimmat adhd- ja muut ongelmalapset tulevat kodeista, joissa käytetään älylaitteita rajattomasti. Rajat siihen lasten (ja omaan) pelaamiseen ja somettamiseen, vanhemmat, ellette halua tuhota lastenne aivoja! t. alakoulun opettaja

Tätini on syntynyt 1948 ja oli ylivilkas lapsi, aivan mahdoton ja aikuisena samanlainen sähläri ja ihan liian kova puhumaan, ei odota vuoroaan vielä tänä päivänäkään, kun puhuu päälle ja sählää koko ajan. Mielestäni silloin ei ollut pahemmin pelaamista kuin ulkona ja somea.

Vierailija
27/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo menin kouluun 1964 kaikki oltiin samassa luokassa kehitysvammaiset ja hyvin pärjättiin kukaan ei kiusannut ketään. Otettiin kaikki mukaan leikkeihin kehitysvammaiset mukana kaikessa voi sitä iloa ja naurua. Me terveet opittiin kohtaamaan vammaisuus meille se oli aivan normaalia. Kaikki yhdessä luokkakuvissa hiihtokilpailuissa luokkaretkilla. Me opittiin heistä paljon ja he meistä oppivat lukemaan ja kirjoittamaan samalla tavoin kuin me muutkin. Lämmöllä muistan heitä. Olisi opittavaa Nyky lapsillekin

Vierailija
28/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten voi kirjoitti:

Ei sitä 2-vuotiasta voi oikein pakottaakaan, koska siitä seuraa traumat ja lasu. Lapsilla on tänä päivänä oikeudet, toisin kuin joskus silloin kultaisella 60-luvulla.

Vierailija
29/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap et varmaan tiedä tai ymmärrä mitä adhd on.

Adhd on niin paljon enemmän ja muuta, kuin lapsen ulospäin näkyvä hyperaktiivinen tai energinen käytös.

Suomessa adhdn alidiagnosointi on ongelma. Tutkimusten mukaan Suomessa on kymmeniä tuhansia diagnosoimattomia adhd aikuisia ja se vaikuttaa heillä päivittäiseen elämään.

Adhd on neurologinen poikkeavuus aivoissa.

Sitä minä en ymmärrä että mikä tarve ihmisillä on kieltää adhd:n olemassaolo? Tiede pystyy kiistatta todistamaan miten liian pieni tai ali-aktiivinen etuotsalohko vaikuttaa ihmiseen. Adhd ihmisen etuotsalohko aivoissa ei ole tarpeeksi aktiivinen.

Adhd on vahvasti periytyvä. Ehkä adhd ihmiset impulsiivisuudessaan saavat myös herkemmin lapsia tässä lapsikammoisessa maailmassa 😊

Minulla suvussa (80-luvulla syntynyt) adhdtä on toisella puolella suvussa usealla ihmisellä.

No varmaan ihmetyttää se että nykylapset saa ADHD diagnoosin kun vähän kiukuttelevat. Olen aivan varma että sitä ylidiagnosoidaan lapsilla, vanhempaa sukupolvea ei diagnosoitu käytännössä oleenkaan lapsena vaan ne oikeasti ADHD:stä kärsivät pärjäsivät miten pärjäsivät, minä mukaan lukien. Olen vihdoin saamassa diagnoosin 41-vuotiaana.

Vierailija
30/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä oli , me olimme niitä "kurittomia " ja "tyhmiä " tarkkisluokkalaisia.

T. Adhd VM. 79

Mun luokalla ja rinnakkaisluokilla meitä oli 160 (siis yksi vuosiluokka), minä taisin olla ainoa ylivilkas. Enkä minäkään ollut poikkeava, en vain jaksanut seurata opetusta. Olin puhelias ja malttamaton koko 13 koulussa. 

Ja ihan normaali minäkin

Vierailija
31/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä oli , me olimme niitä "kurittomia " ja "tyhmiä " tarkkisluokkalaisia.

T. Adhd VM. 79

Mun luokalla ja rinnakkaisluokilla meitä oli 160 (siis yksi vuosiluokka), minä taisin olla ainoa ylivilkas. Enkä minäkään ollut poikkeava, en vain jaksanut seurata opetusta. Olin puhelias ja malttamaton koko 13 koulussa. 

Ja ihan normaali minäkin

Siis koko 13 vuotta koulussa

Vierailija
32/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puhuttiin kurittomista lapsista ja "lääkityksenä" oli kurin käyttö.

Vierailija
33/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua miten voi kirjoitti:

Ei sitä 2-vuotiasta voi oikein pakottaakaan, koska siitä seuraa traumat ja lasu. Lapsilla on tänä päivänä oikeudet, toisin kuin joskus silloin kultaisella 60-luvulla.

*reps*Lapsi ei kyllä päätä 2020-luvullakaan esimerkiksi että pestäänkö hänen hampaat vai ei - vaikka niin kai jotkut vanhemmat nykyään luulee.  Muuten käy kuten alla linkin takana kerrotaan.

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000009253617.html

Vierailija
34/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koivuniemen herran aikaan mielenterveysongelmia oli ihmisillä vähemmän kuin nykyisin, ja näitä kirjaindiagnooseja taas todella paljon vähemmän. Tästä huolimatta koivuniemen herran käyttö piti kieltää ja ottaa tilalle positiivinen kasvatus.

Toki lapsi itkee ja kiljuu saadessaan vitsaa, ja monien mielestä sellaista on kamalaa katsella ja kuunnella. Mutta tästä huolimatta toivoisi, että ihmisillä olisi jatkuvan kauhistelun sijasta kyky miettiä asioita edes hieman pitkäjänteisesti.

Niinpä. Vanhaan hyvään aikaan hullut sentään ymmärsivät mennä narun jatkoksi eivätkä olleet vinkumassa apua ongelmiinsa. Niinkö?

It semur hien määrä on pudonnut melkein 80 % 80-luvusta. Eiköhän siinä ole yksi luku, joka kertoo, että ei tämä nykylinjakaan täysin väärä ole. 

Vierailija
35/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koivuniemen herran aikaan mielenterveysongelmia oli ihmisillä vähemmän kuin nykyisin, ja näitä kirjaindiagnooseja taas todella paljon vähemmän. Tästä huolimatta koivuniemen herran käyttö piti kieltää ja ottaa tilalle positiivinen kasvatus.

Toki lapsi itkee ja kiljuu saadessaan vitsaa, ja monien mielestä sellaista on kamalaa katsella ja kuunnella. Mutta tästä huolimatta toivoisi, että ihmisillä olisi jatkuvan kauhistelun sijasta kyky miettiä asioita edes hieman pitkäjänteisesti.

Niinpä. Vanhaan hyvään aikaan hullut sentään ymmärsivät mennä narun jatkoksi eivätkä olleet vinkumassa apua ongelmiinsa. Niinkö?

It semur hien määrä on pudonnut melkein 80 % 80-luvusta. Eiköhän siinä ole yksi luku, joka kertoo, että ei tämä nykylinjakaan täysin väärä ole. 

90-luvulla oli lama joka ajoi ihmisiä itsemurhiin.

Vierailija
36/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemus:

80-90 luvun taitteessa kun olin ala-asteella, ei ollut diagnooseja.

Olit vaan joko häirikkö tai tyhmä, yleensä molempia.

Nämä oppilaat laitettiin sitten omaan ryhmäänsä ja niille opettajaksi mies jonka suurin pedagoginen meriitti oli fyysinen voima, huutaminen, uhkailu ja pelottelu. Opettajan tärkein tehtävä oli pitää se sakki paikallaan ja hiljaa.

Nykyään olen kolmen pienen lapsen isä.

Jos lapsi ei osaa sanoa kymmentä kertaa peräkkäin virheettä:

eskonsaunpiunpaunnytmälähdentästäpelistäpoispuhpahpelistäpois!

Tai vasemmalla kädellä leikata Winston churchillin silhouettia silkkipaperista, niin hänelle ehdotellaaan tukitoimia ja diagnooseja.

Olen sitä mieltä, että varhaiskasvatuksessa ja kouluissa on henkilökuntaa liian vähän ja henkilökuntavajetta paikatakseen tehdään joka toiselle jampalle tukitarveanalyyseja, koska laki pakottaa kuntaa tarjoamaan tukea.

Eli viime kädessä kyse on rahasta.

M40

Vierailija
37/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älylaitteet eivät kyllä selitä sitä, miksi add/adhd-lapset oireilevat jo vauvaiässä. :)

Miksi oireillaan lähipiirin myrkyttävä aivovammainen lapsi on hymiön paikka?

Raskausajan äidin digilaitteiden käyttö, hei Daah?!

Viinanjuontia ja pössyttelyä kyllä kytätään, mutta kukaan ei puutu siihen että mammat tuijottaa luuria 24/7 raskausaikana, mitä kaikkea pahaa SE tekee sikiölle?!

Vierailija
38/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen meitä sanottiin vain k*sipäiksi kakaroiksi.

Joo, mutta teitä k.sipäitä oli paljon vähemmän kuin nykyisin. Yli 95% nuorista oli normaaleja.

Vierailija
39/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtainen kokemus:

80-90 luvun taitteessa kun olin ala-asteella, ei ollut diagnooseja.

Olit vaan joko häirikkö tai tyhmä, yleensä molempia.

Nämä oppilaat laitettiin sitten omaan ryhmäänsä ja niille opettajaksi mies jonka suurin pedagoginen meriitti oli fyysinen voima, huutaminen, uhkailu ja pelottelu. Opettajan tärkein tehtävä oli pitää se sakki paikallaan ja hiljaa.

Nykyään olen kolmen pienen lapsen isä.

Jos lapsi ei osaa sanoa kymmentä kertaa peräkkäin virheettä:

eskonsaunpiunpaunnytmälähdentästäpelistäpoispuhpahpelistäpois!

Tai vasemmalla kädellä leikata Winston churchillin silhouettia silkkipaperista, niin hänelle ehdotellaaan tukitoimia ja diagnooseja.

Olen sitä mieltä, että varhaiskasvatuksessa ja kouluissa on henkilökuntaa liian vähän ja henkilökuntavajetta paikatakseen tehdään joka toiselle jampalle tukitarveanalyyseja, koska laki pakottaa kuntaa tarjoamaan tukea.

Eli viime kädessä kyse on rahasta.

M40

Kurinpito kamalaa kun siinä huudetaan ja itketetään ja pelotellaan lapsia. Usein siihen liittyy myös fyysisyyttä joka voi aiheuttaa hyvinkin pahoja vaurioita lapselle.

Vierailija
40/168 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei lapsi saanut noin 16 rokoteannosta ennen 6v ikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan