Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Ikää 48 vuotta. Eläke kertymä 522e, arvioitu eläke 1116e alimmassa eläkeiässä eli 65v 9kk vanhana.
En todellakaan aio jaksaa niin vanhaksi, tuskin fysiikka kestää vaikka halua olisi. Takuueläkkeeseen niin pieni ero että ei mitään järkeä. Jos tuon saa nettona käteen niin sitten voi olla jotain mahdollisuuksia selviytyä, muuten ei.
Ja lisään että olen väliinputoaja. Eläke ei kerry alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ja minä pöhkö tein silloin duunia, jopa kahta yhtäaikaa. Sen jälkeen tein paljon pätkätöitä ja alle kuukauden mittaisista työsuhteista ei minulla kerry eläkettä. Suoraan sanoen *****ttaa, eläkemaksut kyllä meni kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lie nuo laskukaavat menee, siihen tulee päälle kaikenlaista. 3 vuotta yhteensä tein hoitoapulaisen/ siivoojan hommia ja muuten ollut työtön tai lasten kanssa kotona. Työkyvyttömyyseläkkeelle jäin jonkin verran alle 40 vuotiaana. Eläke bruttona noin 1300e ja asumistuki päälle. En valita. Muistaakseni papereissani oli jokin muutama hassu kymppi niitä eläkemaksuja kertyneenä kun eläkkeelle jäin.
Sulle on laskettu tuleva aika, siis mitä olisit kerryttänyt vanhuuseläkkeeseen mennessä.
Minulle taas ei. Minäkin tein muutaman vuoden yhteensä töitä, ehkä sen 3-4 vuotta pätkähommia silloin tällöin. Mutta olin työttömänä, lapsen kanssa kotona ja sairaslomalla liian pitkään, joten minulle ei laskettu tulevaa aikaa, kun jäin hiukan alle nelikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Eläkettä ehti kertyä 50€, joten minun eläkkeeni on takuueläke, 784€.
Niin on. Se oli minulla noin 160e lisää kk eläkkeeseen.
Miehellä myös vajaa 500e eläke vasta, ja ollut töissä 18veestä asti, mutta eläkettä ei hänelle ole alkanut kertyä ennenkuin vasta 24veenä.
Hyvinhän sulle on 10- 15 vuodessa kertynyt, jos nyt eläke on nyt 500€ ja jos vielä jatkat 30v niin työeläke on 1500€.
Jään muutaman vuoden päästä eläkkeelle ja työuraa takana 41v ja eläke tulee olemaan n. 1400€/kk.
Vierailija kirjoitti:
N46 ja 780 euroa. Ei mitään järkeä panostaa työntekoon, kun saman saa takuueläkeläinen, joka ei ole pätkääkään viitsinyt kouluttautua tai tehdä töitä. Ja itsellä kaksi korkeakoulututkintoa ja vakivirka. Kannattaisi teidän nuorempien naisten pitää huolella niitä hoitovapaita ja tehdä lapsia, itselle se on jo liian myöhäistä.
Mistäpä sinä katkera ihminen tiedät takuueläkeläisten opiskeluista/töiden teosta mitään. Kun noin kiukuttaa, suosittelen heittäytymään sairaaksi.
t:takuueläkeläinen
Eiköhän koko järjestelmä ole romahtanut tai leikattu murto-osaan siinä vaiheessa kun 35v on eläkeiässä.
Sama kai se on mitä mielikuvitusnumeroita tällä hetkellä esitellään, jos kukaan ei esitettyjä summiakaan saa?
Vierailija kirjoitti:
Ikää 48 vuotta. Eläke kertymä 522e, arvioitu eläke 1116e alimmassa eläkeiässä eli 65v 9kk vanhana.
En todellakaan aio jaksaa niin vanhaksi, tuskin fysiikka kestää vaikka halua olisi. Takuueläkkeeseen niin pieni ero että ei mitään järkeä. Jos tuon saa nettona käteen niin sitten voi olla jotain mahdollisuuksia selviytyä, muuten ei.
Tuolta näkyy mitä tällä hetkellä tulee veroa ja kansaneläkettä päälle.
Kyllä väitän että on ihan eri asia selviytyä päälle tonnin eläkkeellä kuin takuueläkkeellä.
Oma eläkeodotus 65v taisi olla jotain 1300e, aika vähän, jos nykytulot yli 4500e/kk.
Siksi on kerättävä ja kerrytettävä osake/rahastopossaa, tähtäin on 250ke 65vuotiaana, joista saatavilla pääomatuloilla käytettävissä olevat tulot olisi jo ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näkyy mitä tällä hetkellä tulee veroa ja kansaneläkettä päälle.
Kyllä väitän että on ihan eri asia selviytyä päälle tonnin eläkkeellä kuin takuueläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä myös vajaa 500e eläke vasta, ja ollut töissä 18veestä asti, mutta eläkettä ei hänelle ole alkanut kertyä ennenkuin vasta 24veenä.
Ps. Hän on siis 39v. Ja tällä hetkellä tienaa 2200e +lisät. Joskus ollut komennustöissä, joissa kk palkka jopa 7 tonnia. Ei sitä eläkettä vaan häävisti kerry.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku euro, kun en ole töissä ollut enkä tule työpaikkaa saamaan. Itsemurha sitten eläkeiässä viimeistään.
Ei ku takuueläke. Se on suunnilleen saman verran kuin meillä ketkä tehnyt töitä koko ikänsä.
Todellisuudessa eläke tulee olemaan kaikilla pienempi kuin mitä nykyiset laskelmat näyttävät. Ne meidän eläkkeet kun tukevat seuraavan polven eläkemaksuista, ja seuraava polvi kun tulee olemaan huomattavasti pienempi määrältään kuin meidän polvi.
Säästäminen kannattaa aloittaa näinä vuosina, olit sitten duunari, kotiäiti tai +4000e tienaava.
Ja nykyiseen tel-maksuun kannattaa suhtautua enemmänkin verona kuin omaan pottiin kasaamisena. Tämä pitäisi jokaisen työssäkäyvän tai työttömän ymmärtää. Nykyiset eläkemaksut menevät tämän hetken eläkeläisille, ei mihinkään teidän henkilökohtaiseen eläkesäästöpossuun. Paperilla voi lukea eläkkeeksi vaikka ja mitä, mutta mites käy kun 30-40-v päästä ei ole ihmisiä riittävästi maksamassa eläkemaksuja?
Siis et meinaa itse tienata ja säästää eläkerahojas?
Veikkaan, että senttejä. 😂
Työkokemusta hyvin vähän vaikka olen ollut monet kesät töissä, valmistumisen jälkeen semlosia 3-4kk pätkiä ollut vuosittain. En tosin ole 35 mutta jaa-a saa nähdä onko hohdokasta 5v kuluttua.
Olen 42 ja eläkettä on kertynyt 171 €/kk. Yllättävän paljon, luulin että se olisi jotain satasen luokkaa. Ihan sama kun joka tapauksessa pitäisi säästää todella paljon. Tilanne on tämä pääsin kunnolla työelämään vasta 39-vuotiaana, koska yhteiskunta nyt vaan haluaa lyödä ihmisiä maahan.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on tällä hetkellä n. 775€ ja mulle on 43-vuotiaana kertynyt eläkettä noin 1100€.
Melko huvittavaa että yli 20 työurasta on kertynyt vajat neljäsataa euroa, ja siitäkin n. 80€ palkattomien aikojen perusteella (yksi ammattikorkeakoulututkinto töissä ollessa ja yksi äitiysloma). Ja olen tehnyt täysipäiväisesti töitä sieltä 23-vuotiaasta.
Tällä hetkellä bruttopalkkani on noin 4000€ joten mun ja työnantajan yhteensä maksama eläkemaksu kuukausittain on liki 1000€. Olis kiinnostavaa tietää mihin se menee, kun ainakaan siitä ei juuri rahastoidu. (Tiedänhän minä, tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden maksuun)
Jos tästä laillistetusta ponzihuijauksesta pääsisi eroon allekirjoittaisin välittömästi paperit.
Juuri näin. Jos joku puolue alkaisi ajaa nykyisen pyramidihuijaukseen perustuvan eläkejärjestelmän alasajoa, tai edes opt out -mahdollisuutta, saisi aika huiman äänisaaliin 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneiltä työssäkäyviltä keskituloisilta ja yrittäjiltä.
Koko eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus.
Jos olisin yrittäjä maksaisin pelkkää yel minimiä ja sitäkin vain koska olisi pakko maksaa se minimi. Nyt näin palkansaajana minulta ei kysytä eikä työnantajaltanikaan vaan pakko se on palkasta mennä se laillistettu ryöstö mikä siitä yhteensä menee.
Nämä ylisuuret maksut rapauttaa myös Suomen kilpailukykyä.
Ainoa järkevä vaihtoehto olisi leikata eläkkeitä nyt, mutta poliitikot ovat pelkkiä populisteja kun äänestäjistä niin suuri osa on suurten ikäluokkien eläkeläisiä...
Meille milleniaaleille ei jää mitään muuta kuin maksajan rooli. Pelkkä epävarma tulevaisuus ja eläkkeitä ei välttämättä ollenkaan. Koko järjestelmä ei ole tällä hetkellä uskottava vaan se romahtaa ilman toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta, kertymä 460€. Pari lasta erehtynyt tekemään tossa välissä, josta tietysti pitkä miinus, kosto ja rangaistus olemattomana eläkkeenä tulevaisuudessa.
Eka kesätyöpaikka 13-vuotiaana, siitä lähtien joka kesä töissä ja ammattiin valmistumisen jälkeen koulutusta vastaavissa töissä. Harmi vaan kun ennen 23 ikävuotta kerätyistä eläkemaksuista ei kertynyt mitään itselle. Olis pitänyt vain bilettää nuo ekat 10 vuotta eikä turhaan raataa pienipalkkaisissa töissä.
Tuo kosto ja rangaistus on tosiaan aika kiero juttu. Seuraava sukupolvihan ne eläkkeet maksaa, joten seuraavan sukupolven matkaan saattamisesta sitä eläkettä pitäisi tulla.
40v muutama satanen kasassa.