Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?

Vierailija
16.10.2019 |

Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.

Kommentit (304)

Vierailija
1/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä pärjää....kun muuttaa Nepaliin tai Ugandaan.

Vierailija
2/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on tällä hetkellä n. 775€ ja mulle on 43-vuotiaana kertynyt eläkettä noin 1100€.

Melko huvittavaa että yli 20 työurasta on kertynyt vajat neljäsataa euroa, ja siitäkin n. 80€ palkattomien aikojen perusteella (yksi ammattikorkeakoulututkinto töissä ollessa ja yksi äitiysloma). Ja olen tehnyt täysipäiväisesti töitä sieltä 23-vuotiaasta.

Tällä hetkellä bruttopalkkani on noin 4000€ joten mun ja työnantajan yhteensä maksama eläkemaksu kuukausittain on liki 1000€. Olis kiinnostavaa tietää mihin se menee, kun ainakaan siitä ei juuri rahastoidu.  (Tiedänhän minä, tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden maksuun)

Jos tästä laillistetusta ponzihuijauksesta pääsisi eroon allekirjoittaisin välittömästi paperit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tämänhetkistä tilannetta, mutta viimeksi 5 vuotta sitten taisi olla n. 80e. Mutta ei se mitään, sillä olen koko ajan sijoittanut rahojani osakkeisiin, sillä en oletakaan saavani mitään kun eläkeikä koittaa (mikä lienee aika lähellä totuutta). Jos jotain tulee, niin se on vaan plussaa.

Vierailija
4/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivastihan sulle on eläkettä kertynyt! Itselläni ikää 45 vuotta ja eläkekertymä 600 euroa. MInäkin olen aina tehnyt töitä ja maksanut ihan itse kaikki eläkemaksuni (olen yrittäjä). Kyllähän se vähän kirpasee maksella 6 tonnia vuodessa kun kertymä ei koskaan nouse. Joka kerta kertymää tarkistaessa myös ennakoitu eläkeikä on noussut, joten en halua edes ajatella koko asiaa.

Minulla on n. 10 tuhannen euron osakepotti, joka on tuottanut tänä vuonna n. 2000 euroa, joten ihmettelen kovasti miten hiton huonoja sijoittajia eläkeyhtiöissä on töissä kun eivät saa rahojaan tuottamaan.

Vierailija
5/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tämänhetkistä tilannetta, mutta viimeksi 5 vuotta sitten taisi olla n. 80e. Mutta ei se mitään, sillä olen koko ajan sijoittanut rahojani osakkeisiin, sillä en oletakaan saavani mitään kun eläkeikä koittaa (mikä lienee aika lähellä totuutta). Jos jotain tulee, niin se on vaan plussaa.

Tämähän on se virallinen ja korrekti vastaus, niin minäkin olen säästänyt itse osakkeisiin ja rahastoihin. Se ei kuitenkaan poista sitä että jos saisin sen n. 1000€/kk eläkesäästöihin, eläkeikäni olisi paljon lähempänä kuin nykyjärjestelmässä. Vaikka saisin vain sen osuuden, mitä itse maksan maksua palkastani, säästettäväksi suoraan rahaston, tilanteeni olisi parempi kuin nyt.

Järjestelmä suosii käsittämättömällä tavalla isoja ikäluokkia jotka maksoivat järjestelmän alussa pientä eläkemaksua ja  pientä eläkettä edeltävälle ikäluokalle. Nyt ovat eläkkeellä suuret ikäluokat, ja meillä maksussa isot eläkemaksut. Eikä tilanne ainakaan tulevaisuudessa tule helpottamaan. 

Vierailija
6/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

660 euroa tällä hetkellä. T: N34

Vierailija
7/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tietämättömiä ihmiset voivatkaan nykypäivänä olla, että tällainen tulee suurenakin yllätyksenä, kun tämä tieto on ihan vapaasti hankittavissa?

Vierailija
8/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on vielä lähes 35 vuotta aikaa kerryttää eläkettään. Ja hyvältä tuo näyttää tässä vaiheessa.

Eläkkeellä kaikilla elintaso laskee melkolailla, sillä eläke on paljon pienempi kuin palkka.

Pitää vaan säästää eläkettä varten omaa rahastoa, jo pienikin summa kuukaudessa auttaa vanhuuden päiviä.

Vierailija
9/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun otsikoksi sopisi Elämää reaalisosialismissa.

Vierailija
10/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N46 ja 780 euroa. Ei mitään järkeä panostaa työntekoon, kun saman saa takuueläkeläinen, joka ei ole pätkääkään viitsinyt kouluttautua tai tehdä töitä. Ja itsellä kaksi korkeakoulututkintoa ja vakivirka. Kannattaisi teidän nuorempien naisten pitää huolella niitä hoitovapaita ja tehdä lapsia, itselle se on jo liian myöhäistä.

Vierailija
11/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tietämättömiä ihmiset voivatkaan nykypäivänä olla, että tällainen tulee suurenakin yllätyksenä, kun tämä tieto on ihan vapaasti hankittavissa?

Eihän tämä mitenkään tietämättömyydeltä vaikuta vaan hämmästyneisyydeltä.

Vierailija
12/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä mitenkään tietämättömyydeltä vaikuta vaan hämmästyneisyydeltä.

No kyllä se silkkaa tietämättömyyttä on, jos nyt vaikka käytetään sinun valitsemaasi termiä "hämmästyy" tuosta.

Vierailija
13/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nuorten miettiä tarkkaan, että hankkiiko omakotitalon ja makselee sitä sitten tappiin asti.

Suosittelen edullista asumista ja rahat säästöön ja kulut minimiin.

Tässä lähistöllä (asumme kasvukeskuksessa) on varmasti 10 rintamamiestaloa myynnissä. Kaikki remontoitavia ja pyyntihinta 260 000-390 000 e. Siihen päälle sitten remppa.

Vierailija
14/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tonnin eläke riittää, jos siihen mennessä saat sen verran säästettyä ja ostettua itsellesi jonkun pienen kolmion, jossa todella pieni vastike.

Vierailija
15/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lie nuo laskukaavat menee, siihen tulee päälle kaikenlaista. 3 vuotta yhteensä tein hoitoapulaisen/ siivoojan hommia ja muuten ollut työtön tai lasten kanssa kotona. Työkyvyttömyyseläkkeelle jäin jonkin verran alle 40 vuotiaana. Eläke bruttona noin 1300e ja asumistuki päälle. En valita. Muistaakseni papereissani oli jokin muutama hassu kymppi niitä eläkemaksuja kertyneenä kun eläkkeelle jäin.

Vierailija
16/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan laskutaito pahasti hukassa. Hänen eläkkeensä on eläkeiässä ainakin 2000, ellei reilusti enemmän.

Vierailija
17/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan laskutaito pahasti hukassa. Hänen eläkkeensä on eläkeiässä ainakin 2000, ellei reilusti enemmän.

Ja sitten voidaan keskustella siitä, mikä on 2000€ eläkkeen ostovoima vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Arvauksia? Jos oletetaan että inflaatio pyörisi maltillisessa 2% tuntumassa?

Vierailija
18/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule eläkettä saamaan. Eläkettä ja muuta varten säästän. Nyt sijoituksia sen verran, että osinkoja tulee n. 200 € kuussa, joten vielä on kasvatettava.

24 v.

Vierailija
19/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten palkkojen, kalliiden asumiskustannusten ja korkeiden verojen lisäksi vielä aivan järkyttävät eläkemaksut (jotka eivät edes kerrytä maksajan omaa eläkettä) - ja sitten ihmetellään, miksei työperäisiä muuttajia houkuta tämä maa. Huoh.

Vierailija
20/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on se virallinen ja korrekti vastaus, niin minäkin olen säästänyt itse osakkeisiin ja rahastoihin. Se ei kuitenkaan poista sitä että jos saisin sen n. 1000€/kk eläkesäästöihin, eläkeikäni olisi paljon lähempänä kuin nykyjärjestelmässä. Vaikka saisin vain sen osuuden, mitä itse maksan maksua palkastani, säästettäväksi suoraan rahaston, tilanteeni olisi parempi kuin nyt.

Järjestelmä suosii käsittämättömällä tavalla isoja ikäluokkia jotka maksoivat järjestelmän alussa pientä eläkemaksua ja  pientä eläkettä edeltävälle ikäluokalle. Nyt ovat eläkkeellä suuret ikäluokat, ja meillä maksussa isot eläkemaksut. Eikä tilanne ainakaan tulevaisuudessa tule helpottamaan. 

Aivan ja vaikka eläkejärjestelmä on mätä, niin sitä ei uskalleta muuttaa, koska eläkeläisiä on niin paljon äänestäjissä. En ymmärrä miksi ei, koska koko ajan kaikesta muustakin leikataan, miksi ei sitten nykyisistä eläkkeistä? Tai miksi nykyisessä eläkejärjestelmässä ei ole mitään kannustavaa? Aina voi muuttaa lakia sellaiseksi mikä luo toivoa tällä hetkellä eläviin ihmisiin. Koska jos näin jatkuu, niin siitä kärsii lopulta koko yhteiskunta, kun työläiset nääntyy työnsä alle ja tulevaisuus näyttää synkältä ja lapsia ei uskalleta tehdä.

"Jo eläkkeellä olevat sukupolvet saavat eläkejärjestelmästä suurimman hyödyn. Esimerkiksi vuonna 1970 syntyneet saavat Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan elinkaarensa aikana takaisin noin 70 prosenttia maksamistaan eläkemaksuista.

”Jos olisin pankkiiri ja myisin tällaista tuotetta, olisin suurin piirtein vankilassa. En voisi sanoa, että sijoita nyt kymppi, saat 50 vuoden päästä seitsemän euroa takaisin, jos kaikki menee hyvin”, Lepomäki sanoo."

https://www.talouselama.fi/uutiset/liian-suuret-elakkeet/0a48f017-d1a7-…