Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nuorten miettiä tarkkaan, että hankkiiko omakotitalon ja makselee sitä sitten tappiin asti.
Suosittelen edullista asumista ja rahat säästöön ja kulut minimiin.
Tässä lähistöllä (asumme kasvukeskuksessa) on varmasti 10 rintamamiestaloa myynnissä. Kaikki remontoitavia ja pyyntihinta 260 000-390 000 e. Siihen päälle sitten remppa.
Omin päin säästämisestä ei ole paljon apua seuraavien riskien hallitsemisessa:
- Yllättävän pitkä vanhuus - kassa tyhjä 85-vuotiaana...
- Työkyvyttömyys paljon ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tämänhetkistä tilannetta, mutta viimeksi 5 vuotta sitten taisi olla n. 80e. Mutta ei se mitään, sillä olen koko ajan sijoittanut rahojani osakkeisiin, sillä en oletakaan saavani mitään kun eläkeikä koittaa (mikä lienee aika lähellä totuutta). Jos jotain tulee, niin se on vaan plussaa.
Tämähän on se virallinen ja korrekti vastaus, niin minäkin olen säästänyt itse osakkeisiin ja rahastoihin. Se ei kuitenkaan poista sitä että jos saisin sen n. 1000€/kk eläkesäästöihin, eläkeikäni olisi paljon lähempänä kuin nykyjärjestelmässä. Vaikka saisin vain sen osuuden, mitä itse maksan maksua palkastani, säästettäväksi suoraan rahaston, tilanteeni olisi parempi kuin nyt.
Järjestelmä suosii käsittämättömällä tavalla isoja ikäluokkia jotka maksoivat järjestelmän alussa pientä eläkemaksua ja pientä eläkettä edeltävälle ikäluokalle. Nyt ovat eläkkeellä suuret ikäluokat, ja meillä maksussa isot eläkemaksut. Eikä tilanne ainakaan tulevaisuudessa tule helpottamaan.
Aivan ja vaikka eläkejärjestelmä on mätä, niin sitä ei uskalleta muuttaa, koska eläkeläisiä on niin paljon äänestäjissä. En ymmärrä miksi ei, koska koko ajan kaikesta muustakin leikataan, miksi ei sitten nykyisistä eläkkeistä? Tai miksi nykyisessä eläkejärjestelmässä ei ole mitään kannustavaa? Aina voi muuttaa lakia sellaiseksi mikä luo toivoa tällä hetkellä eläviin ihmisiin. Koska jos näin jatkuu, niin siitä kärsii lopulta koko yhteiskunta, kun työläiset nääntyy työnsä alle ja tulevaisuus näyttää synkältä ja lapsia ei uskalleta tehdä.
"Jo eläkkeellä olevat sukupolvet saavat eläkejärjestelmästä suurimman hyödyn. Esimerkiksi vuonna 1970 syntyneet saavat Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan elinkaarensa aikana takaisin noin 70 prosenttia maksamistaan eläkemaksuista.
”Jos olisin pankkiiri ja myisin tällaista tuotetta, olisin suurin piirtein vankilassa. En voisi sanoa, että sijoita nyt kymppi, saat 50 vuoden päästä seitsemän euroa takaisin, jos kaikki menee hyvin”, Lepomäki sanoo."
https://www.talouselama.fi/uutiset/liian-suuret-elakkeet/0a48f017-d1a7-…
Kyllähän nykyisistä jättisuurista eläkkeistä saisi leikata. Mutta ei todellakaan pienistä kansaneläkkeistä ja muista pienistä eläkkeistä!
466 e/kk, 37 v. Ois kyllä kiva tietää mitä tuo on suhteessa oman ikäluokan keskiarvoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nuorten miettiä tarkkaan, että hankkiiko omakotitalon ja makselee sitä sitten tappiin asti.
Suosittelen edullista asumista ja rahat säästöön ja kulut minimiin.
Tässä lähistöllä (asumme kasvukeskuksessa) on varmasti 10 rintamamiestaloa myynnissä. Kaikki remontoitavia ja pyyntihinta 260 000-390 000 e. Siihen päälle sitten remppa.
Omin päin säästämisestä ei ole paljon apua seuraavien riskien hallitsemisessa:
- Yllättävän pitkä vanhuus - kassa tyhjä 85-vuotiaana...
- Työkyvyttömyys paljon ennen eläkeikää.
Eikä saa sossusta mitään jos hiukankin säästöjä.
Muutoksen tuulet puhaltavat, en luota ollenkaan siihen, että kohta maksetaan mitään eläkkeitä tai rahalla olisi mitään arvoa. Köyhä oon, köyhäksi jään.
Suomi niminen firma on konkurssissa 30v päästä. Turhaa miettiä tuollaisia.
215€/kk. Karvaa vaille 31-vuotta.
Elämistä helpottaa jos minulla on eläkkeelle jäädessä puoliso, joka saa myös eläkettä ja jaetaan asumismenot. Samoin jos on velaton asunto.
Kumpaakaan em. ei vielä ole, mutta ehtii ne vielä hankkia ;)
Vierailija kirjoitti:
Hai, ostatsie kellon? Työkyvyttömyyseläkkeelle 19-vuotiaana, nyt 35-vuotiaana eläke on 2500 ja täydet asumistuet päälle.
Tollanen provo ei edes naurata :(
Noin 10e...joskus tuli se lappu ja naurahdin kun siinä luki että 5e.
T: lähes koko elämänsä työttömänä ollut 33v mies
Eipä tässä enää pääsisi muihin kuin paskahommiin, ja niistä saa saman rahan tai vähemmän kuin työttömänä ollessa.
Eikä eläkettäkääm niistä ole mahdollist kerryttää takuueläkettä enempää.
Minun taåauksessani siis työttömyys kannattaa.
Eläkettä kertyy palkasta 1,5% muistaakseni. Työnantaja maksaa vajaa 25% eläkemaksua. Täten eläkettä pitää saada 25/1,5=16,7 vuotta, että saa ”omansa pois”.
Tähän kun lisää että tälle rahalle olisi sijoitettuna saanut jotain tuottoa ja inflaatio, niin varmasti reippaasti yli 20 vuotta pitäisi saada eläkettä että saisi maksetut itselle. 70 v eläkeikä joten saisi elää yli 90 vuotiaaksi.
Ihmettelen muutenkin eläkeiän jatkuvaa nostoa elinajanodotteen nousun verukkeella. Vaikka se nousisi 5 vuodella, onko se elämä yhtä laadukasta loppuun asti vai lääketieteen avulla tapahtuvaa tekohengitystä. Että saako niistä eläkevuosista nauttia saman verran kuin tällä hetkellä eläkkeellä olevat. Onko nykyinen 30 vuotias 70 vuotiaana sama kuin nykyinen 65 vuotias..
Aika pieneksi taitaa eläkkeet tulevaisuudessa jäädä.
Olen itse joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitä en muista paljonko olin eläkekertymää ehtinyt kartuttamaan, sillä eläkkeeni määrään vaikutti eniten tulevan ajan palkka.
Eläkkeeni koostuu siitä eläkekertymästä jonka olen saanut kartutettua ja tulevan ajan arvioidusta eläkekertymästä. Tulevan ajan palkakseni arvioitiin n. 2800 €/kk työurani loppuun saakka, eli n 20 vuoden ajalle.
Tällä pyritään siihen, että eläke olisi sama kuin tilanteessa jossa olisin jatkanut työssäni eläkeikään asti.
Bruttoeläkkeeni on n 1200 €/kk. Se tuntuu todella pieneltä kun sitä vertaa palkkaan. Olin toki välillä työttömänä ja kotiäitinäkin monta vuotta. Kuulun myös siihen ikäryhmään, jolle eläkettä ei kertynyt nuoruuden aikaisista työvuosista, vaikka tietysti eläkemaksut piti niitäkin vuosilta maksaa.
Kerryttämäni eläkkeen määrä tuntuu naurettavalta.
Tässä tilanteessa toki eläke tuntuu siedettävältä, sillä työurani jäi kesken. Jos olisin tuolla palkalla jatkanut eläkeikään asti, saattaisi eläkkeen pienuus vituttaa jonkin verran.
Eläkkeet on pilalla, pelkkää påskaa tilalla 🎼
490€/kk. Työurastani olen reilu 4 vuotta ollut äitiys ja vanhempainvapaalla. Ikää nyt 31v.
Vierailija kirjoitti:
Noin 10e...joskus tuli se lappu ja naurahdin kun siinä luki että 5e.
T: lähes koko elämänsä työttömänä ollut 33v mies
Eipä tässä enää pääsisi muihin kuin paskahommiin, ja niistä saa saman rahan tai vähemmän kuin työttömänä ollessa.
Eikä eläkettäkääm niistä ole mahdollist kerryttää takuueläkettä enempää.Minun taåauksessani siis työttömyys kannattaa.
Kiva että en ole yksin. Muistaakseni oma työeläkkeeni on noin 50e ja ikää 34v. Takana paljon työttömyyttä ja syrjäytyneisyyttä. Muistan kun joskus 25-v tuli ensimmäinen työeläkeote ja siinä taisi eläkkeen määrä olla noin 2e. Eipä olisi kannattanut edes postitella sitä.
40 vuotta, kertymä 460€. Pari lasta erehtynyt tekemään tossa välissä, josta tietysti pitkä miinus, kosto ja rangaistus olemattomana eläkkeenä tulevaisuudessa.
Eka kesätyöpaikka 13-vuotiaana, siitä lähtien joka kesä töissä ja ammattiin valmistumisen jälkeen koulutusta vastaavissa töissä. Harmi vaan kun ennen 23 ikävuotta kerätyistä eläkemaksuista ei kertynyt mitään itselle. Olis pitänyt vain bilettää nuo ekat 10 vuotta eikä turhaan raataa pienipalkkaisissa töissä.
Ikää 48 vuotta. Eläke kertymä 522e, arvioitu eläke 1116e alimmassa eläkeiässä eli 65v 9kk vanhana.
En todellakaan aio jaksaa niin vanhaksi, tuskin fysiikka kestää vaikka halua olisi. Takuueläkkeeseen niin pieni ero että ei mitään järkeä. Jos tuon saa nettona käteen niin sitten voi olla jotain mahdollisuuksia selviytyä, muuten ei.
Varmaan joku euro, kun en ole töissä ollut enkä tule työpaikkaa saamaan. Itsemurha sitten eläkeiässä viimeistään.