Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

Vierailija
16.10.2019 |

Tutkija toteaa olevansa enemmän huolissaan kauppakeskusten keskinäisestä kilpailusta kuin niiden vaikutuksesta Helsingin kadunvarsiliikkeisiin.

– Kauppakeskukset ovat klooneja toinen toisillensa, ne ovat sisällöltään samanlaisia, hän sanoo.

REDIN kauppakeskuksen risuinen alku on Santasalon mukaan mahdollinen myös Pasilassa. Triplaa kuitenkin auttaa se, että sen ympärillä asuu lähtökohtaisesti enemmän ihmisiä kuin Kalasatamassa.

Pasilan historiasta löytyy myös toinen ostoskeskus, jonka kohtaloa Santasalo pelkää Triplalle. Pasilan vanhalla asemalla aukesi kolmisenkymmentä vuotta sitten ostoskeskus, joka ei koskaan menestynyt.

Santasalon mukaan silloin laskettiin, että Pasilan asemalla vaihtaa junaa 40 000 ihmistä vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan koskaan konkretisoitunut aseman liikkeiden asiakkaiksi.

– Siinä oli pieni K-Market, joka ei sekään tahtonut pärjätä, koska se palveli käytännössä pasilalaisia. Ne eivät yksin riittäneet elättämään sitä.

– Se on tietynlainen harha, että jos meillä on hirveästi junanvaihtajia, että ne jäisivät sitten asioimaan. Kyllä siinä paikassa pitää olla mielenkiintoa huomattavasti enemmän.

Kommentit (342)

Vierailija
41/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittari ja Prisma pärjäävät, niitä on keskusta-alueelle kaivattu. Muilla tulee vaikeuksia. Se yletön ostovimma on laantunut, onneksi.

Vierailija
42/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdan bussista junaan Pasilassa työmatkalla ja odotan Triplan avautumista ihan innoissaan. Käynti Helsingin keskustassa kaupoilla on on aina tunnin lisälenkki ja muut radan varren ostoskeskukset on melko pieniä ja vanhoja. Lapset on jo niin isoja, ettei tarvitse rynnätä kiireellä kotiin töiden jälkeen vaan ihanaa kun kohta pystyn viettämään pienen hetkisen Triplassa. Esim. jouluostokset tulevat nyt sujumaan paljon näppärämmin. Minua ei haittaa raahata kauppakassiakaan julkisilla.

Mistäpäin kaukaa oikein tulet kun ne muut radan varren ostarit on niin pieniä?

Turun radan varressa on Sello koka on pinta-alaltaan Suomen suurin ostoskeskus. Jos tulet pohjoisesta menet varmaan Malmin Nova, Tikkurilan ja Jumbon ohi.

Kaikkihan ostaa jouluostokset Triplasta ja kuljettaa ne junassa 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junanvaihto on muutenkin ihan p*rseestä, jotenka miksi kukaan haluaisi lähteä toppatakissa hikoilemaan ostoskeskuksen sokkeiloihin, jonottamaan kassoille ja kävelemään kantamuksineen takaisin junalle? Shoppailut erikseen ja matkustus erikseen.

Pidentäisi matkustusaikaa heittämällä ainakin yhdellä tunnilla.

Eiköhän shoppailemaan mennä ihan erikseen ja suunnitellusti. Kun on reilusti aikaa ja oma auto alla. Ei kiireisenä arkena kesken koti- tai työmatkan.

Just näin, niitä töihin ryntääviä kahvikupposen ostajia varmasti riittää mutta isompien ostosten tekijöitä on varmasti vaikea tavoittaa. Itse en näe mitään syytä lähteä Sellon vierustalta kaupoille Triplaan.... 

Jos nyt yhtään lohduttaa, niin ei sinua varmaan ole edes laskettu potentiaaliseksi kävijäksi Triplaan, eikä sinun tulemisella tai menemisellä ole mitään vaikutusta tuon putiikin menestymiseen. :D

Vierailija
44/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo vanhan aseman "ostari" siellä yläkerrassa, jossa oli viime vuosina vain joku pizzapaikka? Se yläkertahan oli ihan piilossa, ei ollenkaan kulkuväylien varrella, joten ei ihme, jos ei menestynyt.

Niinpä. Triplan viereen tulee myös uudisrakennusten myötä paljon lisää asukkaita jo alueella asuvien lisäksi. Itsekin alan jatkossa käymään Triplassa, kun ennen jouduin menemään keskustaan. Asun siis Ruskeasuon kupeessa. Samaa sanoi Taka-Töölössä asuva tuttava. Triplan ehdottomia etuja ovat suuret marketit (Prisma ja Cittari), jotka ovat muuten kaukana keskusta-alueelta. Kyllä Tripla tulee menestymään.

Kerrotko mitä ihmeen etuja suurilla marketeilla on pienempiin ruokakauppoihin verrattuna? Itse tunnen keskustassa asuvana itseni onnekkaaksi juuri mm. siksi, että voin käydä ruokakaupassa kävellen eikä minun tarvitse lähteä autolla noihin ostoshelvettien hypermarketteihin kilometrien päähän. Eihän niissä edes löydä mitään ilman karttaa ja kompassia!

Valikoima ja hinta. Kun menee jonnekin isoon kauppaan kuten vaikka CM Easton tai Viikin Prisma, siellä on aivan valtavat valikoimat kaikkea erikoisempaakin, mitä ei saa pikkukaupoista. Esim. Eastonin juusto-, liha/kala/äyriäistiskit ja olutosastot on ihan paratiisi. Lisäksi hinnat on perustuotteille edullisempia kuin pikkukaupoissa.

Onneksi juustot, kalat sun muut voi ostaa kauppahallista eikä tarvitse edelleenkään noihin periferian ankeisiin ostoshelvetteihin lähteä. Siinähän menee koko päivä körötellessä ja suunnistaessa!

Vierailija
45/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka haluaa raahata ruokakasseja ym.metrossa :)

Varsinainen paikallinen, jäänkin odottelemaan tuota Pasilan metron avautumista.

Vierailija
46/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junanvaihto on muutenkin ihan p*rseestä, jotenka miksi kukaan haluaisi lähteä toppatakissa hikoilemaan ostoskeskuksen sokkeiloihin, jonottamaan kassoille ja kävelemään kantamuksineen takaisin junalle? Shoppailut erikseen ja matkustus erikseen.

Eiköhän shoppailemaan mennä ihan erikseen ja suunnitellusti. Kun on reilusti aikaa ja oma auto alla. Ei kiireisenä arkena kesken koti- tai työmatkan.

Just näin, niitä töihin ryntääviä kahvikupposen ostajia varmasti riittää mutta isompien ostosten tekijöitä on varmasti vaikea tavoittaa. Itse en näe mitään syytä lähteä Sellon vierustalta kaupoille Triplaan.... 

Jos nyt yhtään lohduttaa, niin ei sinua varmaan ole edes laskettu potentiaaliseksi kävijäksi Triplaan, eikä sinun tulemisella tai menemisellä ole mitään vaikutusta tuon putiikin menestymiseen. :D

Koko pohjoinen Helsinki ja kaikki radanvarren kaupungit/kunnat on laskettu mukaan. Espoostakin valtaosa.

Vierailija
47/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen varmasti käymään Triplaan avautuvassa Hoplopissa lasten kanssa, koska se on avauduttuaan ylivoimaisesti lähin (matka-ajassa) Hoplop. Ja muutenkin tulen varmasti asioimaan Triplassa, määrä riippuu tietenkin Triplan tarjonnasta. Sello on meiltä lähempänä, mutta siellä ei ole kaikkea mahdollista ja muutenkin vaihtelu virkistää.

Vierailija
48/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kuluttaja omaa ostoskäyttäytymistäni. Nykyään en jaksa lähteä mihinkään kauppakeskukseen. Ostan lähes kaiken muun kuin ruuat netin kautta. Päivittäisostoksiin riittää hyvin lähikaupat.

Vierailija
49/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta yhtä järjetöntä on lähteä Triplan vierustalta Selloon. Ei Tripla ohikulkijoiden varassa ole. Triplan lähellä asuu myös paljon meitä autottomia, joille palveluiden saatavuus on ollut hankalaa. Ei ole aikaa, rahaa tai energiaa juosta vain pikku kaupoissa ja talvikin tulossa niin hyvä että kaikki on saman katon alla toisin kuin keskustassa.

Vierailija
50/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurilla rakennusyhtiöillä ei ole enää tällaisia miljardin ostoskeskushankkeita. Tuliko nyt loppu?

Vierailija
51/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo vanhan aseman "ostari" siellä yläkerrassa, jossa oli viime vuosina vain joku pizzapaikka? Se yläkertahan oli ihan piilossa, ei ollenkaan kulkuväylien varrella, joten ei ihme, jos ei menestynyt.

Niinpä. Triplan viereen tulee myös uudisrakennusten myötä paljon lisää asukkaita jo alueella asuvien lisäksi. Itsekin alan jatkossa käymään Triplassa, kun ennen jouduin menemään keskustaan. Asun siis Ruskeasuon kupeessa. Samaa sanoi Taka-Töölössä asuva tuttava. Triplan ehdottomia etuja ovat suuret marketit (Prisma ja Cittari), jotka ovat muuten kaukana keskusta-alueelta. Kyllä Tripla tulee menestymään.

Kerrotko mitä ihmeen etuja suurilla marketeilla on pienempiin ruokakauppoihin verrattuna? Itse tunnen keskustassa asuvana itseni onnekkaaksi juuri mm. siksi, että voin käydä ruokakaupassa kävellen eikä minun tarvitse lähteä autolla noihin ostoshelvettien hypermarketteihin kilometrien päähän. Eihän niissä edes löydä mitään ilman karttaa ja kompassia!

Valikoima ja hinta. Kun menee jonnekin isoon kauppaan kuten vaikka CM Easton tai Viikin Prisma, siellä on aivan valtavat valikoimat kaikkea erikoisempaakin, mitä ei saa pikkukaupoista. Esim. Eastonin juusto-, liha/kala/äyriäistiskit ja olutosastot on ihan paratiisi. Lisäksi hinnat on perustuotteille edullisempia kuin pikkukaupoissa.

Onneksi juustot, kalat sun muut voi ostaa kauppahallista eikä tarvitse edelleenkään noihin periferian ankeisiin ostoshelvetteihin lähteä. Siinähän menee koko päivä körötellessä ja suunnistaessa!

Niin täällä on kaksi kauppahallia ja jos sinä asut niiden lähellä niin toki sinä voit niissä käydä. Kaikilla ei myöskään ole varaa maksaa niiden tai lähikauppojen hintoja. Itse haluan myös enemmän valinnanvaraa kuin mitä pienissä kaupoissa on. Ruoanlaitto menee sillä valikoimalla vaikeaksi ja ankeaksi enkä haekaan niistä kuin suurinpiirtein vaan maitoa.

Vierailija
52/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupat tuolla on suunnattu lähelläasuville ja autolla kävijöille.

Mutta nuo muut liikkeet sitten kilpailee myös junallakulkijoista.

Itse olen viisikymppinen mies, joka kulkee päivittäin Pasilan aseman kautta. Eli voisin kuvitella, että haen tuolta kengät, paristot, uudet housut ja muut vastaavat jotka on tarpeeksi kevyttä kantaa ja joita ei saa lähi k-supermarketista.

Vierailija
53/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin turkulaisena, joka vietän keskimäärin yhden viikonlopun kuukaudessa Helsingissä teatterissa, näyttelyissä ja shoppailemassa, voin sanoa, että noilla kauppakeskuksilla ei ole vetovoimaa kotimaanmatkailijan näkökulmasta. Niissä on ihan sama tarjonta liikkeiden osalta, kuin Myllyssä ja Skanssissa. Haluan tehdä ostoksia pienten

Käyn Helsingissä sekä junalla, että omalla autolla. Omalla autolla voisin käydä Triplassa ja Rexissä vain, jos pysäköinti ei maksa.

Vierailija
54/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kuluttaja omaa ostoskäyttäytymistäni. Nykyään en jaksa lähteä mihinkään kauppakeskukseen. Ostan lähes kaiken muun kuin ruuat netin kautta. Päivittäisostoksiin riittää hyvin lähikaupat.

Mä olen tehnyt jo yli vuoden ajan ruoka- ja päivittäistavaraostoksenikin netistä. Olen kohta kuuskymppinen, kauppakeskukset on jo nähty eikä niissä ole mun ikäisilleni oikein muuta kuin apteekki ja Alko. Kauppakeskukset on tarkoitettu nuorille sekä lapsiperheille. Sikäli erikoista, että juuri mun ikäluokallani, jolla asuntolainat on maksettu jo aikoja sitten ja lapset aikuisia, olisi varaa kuluttaa. 

Vierailija
55/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa junamatkustajista on jotain koululaisia, deekuja ja köyhiä. Millä ihmeen perusteella tuo luo asiakasvirtaa johonkin ravintoloihin, luomukauppoihin ja kampaamoihin.

Taitaa ainoa hyötyjä näissä projekteissa olla itse rakennusyritys. Kaikki muut jäävät nuolemaan näppejään valheellisten myyntipuhe-hattaramaailmojensa kanssa jotka ovat tulleet ostaneeksi. Vuokratkin valuvat aivan hukkaan kun asiakkaita on päivässä joku 3.

90 prosenttia Pasilan aseman läpi kävelijöistä on työmatkaliikennettä. Eli mikä idea peukuttaa jotain tällaista scheissea? 

Mutta harha voi siitäkin tulla. Aamulla ihmiset nyt ei todellakaan jää siihen hengailemaan eikä suurin osa liikkeistäkään ole vielä auki. 

Iltapäivällä taas on kiire kotiin. Kyllä kauppakeskuksen menestys perustuu paljolti siihen, että sinne tullaan paljon ihan varta vasten. 

Mutta aika näyttää. Kuluttajien liikkeet ovat usein varsin ennalta-arvaamattomia. Ja sekös on yrittäjille hankalaa. 

Mitä ihmettä täällä jankutetaan vaan näistä ohikulkijoista? Täällä asuu paljon ihmisiä ja lapseni koulukin on vain 500 metrin päässä. Ette te voi tuijottaa vain juna-asemaa ja missä itse asutte, vaan pitää katsoa mitä siinä ympärilläkin on. Voi pyhä yksinkertaisuus nyt taas.

Vierailija
56/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattoo nyt hinta-tason että käynkö siellä vai en. Ehkä käyn hakemassa vain tarjoutstuotteita Prismasta ja Lidlistä. K-supermarkettiin en viitti jalallani astua, koska sitten on konkurssissa viikossa.

Vierailija
57/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt jo yli vuoden ajan ruoka- ja päivittäistavaraostoksenikin netistä. Olen kohta kuuskymppinen, kauppakeskukset on jo nähty eikä niissä ole mun ikäisilleni oikein muuta kuin apteekki ja Alko. Kauppakeskukset on tarkoitettu nuorille sekä lapsiperheille. Sikäli erikoista, että juuri mun ikäluokallani, jolla asuntolainat on maksettu jo aikoja sitten ja lapset aikuisia, olisi varaa kuluttaa. 

Joo, mutta ethän sä voi sillä perusteella sanoa ettei Tripla kannata. Muutenkin kaikki tuijottaa vain omaa napaa, että koska minä en käy niin ei siellä varmaan käy muutkaan. Samoin ei tajuta sitä, että Pasila ja sen välitön läheisyys ei ole kaikille vain ohikulku- vaan _asuinpaikka_ ja Tripla on silloin lähin ostospaikka. Ette selvästi tiedä, kuinka paljon lähellä asuu ihmisiä.

Vierailija
58/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko pohjoinen Helsinki ja kaikki radanvarren kaupungit/kunnat on laskettu mukaan. Espoostakin valtaosa.

Luultavasti laskettu vain, että tietyllä alueella asuu x määrä ihmisiä ja nää on näitä "saattaa joskus pyörähtää" -kävijöitä. Ei kukaan noissa firmoissa ole niin täysi tollo, että olettaisi toisen ison, samat liikkeet ja marketit sisältävän, toisessa kaupungissa sijaitsevan kauppakeskuksen vieressä asuvan henkilön alkavan vakiokävijäkseen.

Kyllä se Prismakin on rakennettu ihan naapurialueella asuvia ajatellen.

Vierailija
59/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää jo pelkkä ajatuskin että pitäsisi lähteä ostoskeskukseen hakemaan päivittäistavaroita. Kyllä siihen riittää Citymarket, Prisma tai jokin pienempi kauppa. Ehkä kaksi kertaa vuodessa ajetaan isompaan kauppakeskukseen ns. shoppailemaan.

Vierailija
60/342 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohditte kaukojunien matkustajat. Olen tulossa Helsinkiin ja aion käydä Triplassa samalla reissulla. Se on ihan sama, jos matkan päätteeksi menee paikallisjunalla Triplaan, tekee viimeiset shoppailut siellä ja sitten hyppää Pasilasta kaukojunan kyytiin. Kampissa olen tykännyt käydä, mutta nyt ajatellen Tripla vaikuttaa kätevämmältä.

Kun lähden junalla takaisin Turkuun, en taatusti enää halua nousta junasta Pasilassa. Kyllä ne ostokset teen Helsingin keskustassa. Ja jos myymälät on tasoa H&M ja Lindex, niin ne löytyy Turussakin, miksi käydä niissä Helsingissä?

Riittääkö tuon Triplan kävelyetäisyydellä asuva väestömäärä ylläpitämään kauppakeskusta? Yleensähän isot kauppakeskukset pärjää vaan, jos asiakkaita tulee hyvin laajalta alueelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme