Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

Vierailija
16.10.2019 |

Tutkija toteaa olevansa enemmän huolissaan kauppakeskusten keskinäisestä kilpailusta kuin niiden vaikutuksesta Helsingin kadunvarsiliikkeisiin.

– Kauppakeskukset ovat klooneja toinen toisillensa, ne ovat sisällöltään samanlaisia, hän sanoo.

REDIN kauppakeskuksen risuinen alku on Santasalon mukaan mahdollinen myös Pasilassa. Triplaa kuitenkin auttaa se, että sen ympärillä asuu lähtökohtaisesti enemmän ihmisiä kuin Kalasatamassa.

Pasilan historiasta löytyy myös toinen ostoskeskus, jonka kohtaloa Santasalo pelkää Triplalle. Pasilan vanhalla asemalla aukesi kolmisenkymmentä vuotta sitten ostoskeskus, joka ei koskaan menestynyt.

Santasalon mukaan silloin laskettiin, että Pasilan asemalla vaihtaa junaa 40 000 ihmistä vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan koskaan konkretisoitunut aseman liikkeiden asiakkaiksi.

– Siinä oli pieni K-Market, joka ei sekään tahtonut pärjätä, koska se palveli käytännössä pasilalaisia. Ne eivät yksin riittäneet elättämään sitä.

– Se on tietynlainen harha, että jos meillä on hirveästi junanvaihtajia, että ne jäisivät sitten asioimaan. Kyllä siinä paikassa pitää olla mielenkiintoa huomattavasti enemmän.

Kommentit (342)

Vierailija
341/342 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten kertoo nykyajasta, demokratiasta ja journalismista, että yhden kauppakeskuksen avajaisia hehkutetaan valtakunnan päätiedotusvälineissä? 

Ihmiset lukee ja kuuntelee uutisista vain sen, että avataan ostoskeskus johon tulee Henkka ja Maukka. Oikeasti niissä uutisissa kerrotaan myös uudesta asemasta, josta tulee suomen suurin joukkoliikennepaikka ja yli satatuhatta ihmistä kulkee aseman läpi päivittäin. nämä ovat sitä arkiliikennettä. Lisäksi tapahtumavierailijoita (Messukeskus, Hartwall areena), turisteja ja kaukojunien vaihtajia ym. Pelkästä halparättiostarista ei ole kyse. 

Ei se läpikulkuliikenne kamalasti asiakkaita tuo. Matkusta paljon Tikkurilan aseman läpi lentokentälle ja sieltä pois, mutta Tikkurilan ostarissa hengailen vain kun olen tulossa lennolta pois. Ja silloinkin käyn joko syömässä tai ostan S-marketista eväät tai jään kaljalle. En keksi mitään järjellistä syytä käydä kaupoilla jos olen menossa kaukojunaan. Mieluummin olen vaikka kännykällä kuin shoppailemassa.

Mutta jokunen kaukojunan vaihtaja saattaa käydä Triplassa vaikka sinä et tee niin. Siis toivooko nää vastahankaan väittelijät, että Tripla ei menestyisi? Sehän olisi tosi surullista, koska silloin tuhannet ihmiset menettää työpaikkansa. Harmituksella luin uutisia Redistäkin ja toivon, että siellä lähtisi hommat parempaan suuntaan. 

Kyllä Tripla menestyy ettei se konkurssiin mene. Mutta pitkänmatkalaisia ei kiinnosta kusinen kauppakeskus jossain kusisessa lähiössä. Jokuhan sinne saattaa poiketa ostoksille, mutta kyllä se on ne lähiseudun asukkaat jotka pitävät sitä pystyssä.

Kuvailet Triplaa aivan kuin se olisi jokin räkäinen lähiöostari. :) On siellä kuitenkin esimerkiksi n. 70 kahvilaa/ravintolaa, eli en minä nyt ihan ”kusiseksi kauppakeskukseksi” sitä itse luonnehtisi. Mutta joo, tuskin ne kaukojuniin vaihtavat pitkänmatkalaiset Triplaa tulevat pystyssä pitämään, mutta hyvä lisä asiakaskuntaan hekin.

Ehkä hiukan liioittelin, mutta ei se niin erikoinen ole :) Ulkona syöminen on Suomessa kallista ja oikeastaan kaikki muukin on Suomessa kallista. Ihmiset käyvät kauppakeskuksissa ostamassa välttämättömimmän eivätkä mitään muuta.

Muutenkin hallituksen leikkaukset ostovoimaan tulevat vähentämään ihmisten shoppailuintoa ensi vuonna.

Pasilassa on paljon työpaikkoja. Omanikin, joskin olen tehnyt jo vuosia etätöitä. Uskoisin, että lounasaikaan riittää Triplan ravintoloissa asiakkaita, kun ihmiset haluavat vaihtelua. 

Juuri näin. Monia kyllästyttää työpaikan ruokaloiden lounaat, ja nyt on mahdollista mennä Triplaan lounaalle. Triplasta 10 min kävelymatkan etäisyydellä työskentelee tuhansia ihmisiä joka arkipäivä. Jos noista vaikka pari tuhatta käy lounaalla siellä per päivä, niin ravintoloitsijat ovat iloisia.

Tosin ruokatunnilla olevat tuskin ehtivät shoppailla siinä samalla.

Yksityissektorilla taitaa olla ihanan leppoisaa, ulos lounaalle, vaikka nyt sitten ostoskeskukseen..Julkisella tottunut siihen, että joko mikroateria mikroon -> vessakäynti -> ruoka mikrosta -> koneen ääreen syömään tai jos ehtii ruokalaan niin puhelin on pidettävä mukana ja siinä sitten tuherreltava lautasliinoihin ym muistiinpanoja samalla kun koittaa lapioida ruokaa suuhun.

Varmaan tämä riippuu työsopparista. Itsellä on joskus ollut sellainen, että kun pitää ruokatuntia 20 min+ lyhkäsen kahvitauko , nuo sisältyy työaikaan. Jos pitää tunnin ruokatunnin se ei kuulu työaikaan.

Vierailija
342/342 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tänään mennä katsastamaan Triplan ihan vaan huvikseni kun olen työtön ja aikaa on ja rahaa myös. Tuskin siellä säännöllisesti käyn kun ei kuulu vakituisiin kulkureitteihin. Olen Itä-Helsingistä ja menen Stadiin jos en Itikseen. Joku sanoi tässä ketjussa että itähelsinkiläiset eivät käy Redissä koska ovat niin pienituloisia. Tietysti täällä on suhteellisesti enemmän heitäkin mutta on myös ihan tarpeeksi vähän vauraampaakin väkeä mutta he käyvät Itiksessä jossa on sekä Prisma että Cittari ja Stokka ja samat rättiliikkeet kuin muuallakin. Itis on kai tähän asti ollut isoin keskus ja siellä käyvät myös vantaalaiset ja sipoolaiset. Ilmaiset parkit ja metrolla pääsee suoraan sekä kaikilla liityntäbusseilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla