Lääkäreille puuhataan taas palkankorotusta. Tuleeko niitten palkkarahat jostain eri paikasta, kuin hoitajien?
Puhun siis kunnallisesta puolesta. Just oli uutisissa, että pitää korottaa julkisella puolella työskentelevien lääkärien palkkoja, että saadaan heitä töihin mm. terveyskeskuksiin. Jännä, että sama argumentti ei toimi ollenkaan kun mietitään mistä saadaan hoitajia ylipäänsä hoitoalalle saati sitten vanhuspuolelle. Heti alkaa ulina siitä, ettei ole rahaa. Jännä että samaa ongelmaa ei kuitenkaan tunnu olevan, kun on puhe lääkäreistä.
No, ehkä ne lääkärit sitten alkaa tekemään hoitajienkin hommat, kun hoitajat kaikkoaa alalta paskan palkan ja huonojen työolojen takia.
Terv. ent. sh
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miten olisi se luetun ymmärtäminen.
Television uutisissa nimenomaan sanottiin, että jotta saadaan lisää lääkäreitä, heille pitää maksaa enemmän palkkaa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Jos sinä olet lukenut jotain muuta jostain, niin emme keskustele samasta asiasta. Minä keskustelen eilisillan televisiouutisten aiheesta. Tämän olen sanonut jo kaksi kertaa aiemmin tässä ketjussa.
Ja se, mistä aloituksessani oli kyse, oli se, että mistä nämä rahat lääkärien palkan korotukseen saadaan, kun hoitajille ei voida palkkaa nostaa koska "ei ole rahaa". Miksi lääkärien palkankorotukset otetaan vastaan vain ilmoitusluontoisena asiana, kun taas hoitajien kohdalla nousee aina paskamyrsky ja vinkuminen siitä, ettei ole rahaa?
En ole ottanut mitään kantaa siihen, kenen palkka on riittävä tai ei ole, tai minkä verran kenenkin pitäisi saada palkkaa. Kyse on siitä, miksi näitä kahta ammattiryhmää kohdellaan täysin eriarvoisesti palkka-asioissa, vaikka molempien ryhmien palkanmaksaja on sama taho.
Jos ei vieläkään mennyt jakeluun, niin ei voi sitten mitään. Tämän enempää rautalankaa en ala vääntämään tästä asiasta.
Kaksi asiaa, jotka tyhmempienkin pitäisi ymmärtää:
A) Hoitajien lukumäärä on huomattavasti suurempi kuin lääkärien. Miettikää mitä merkitystä tällä on mahdollisten palkankorotusten osalta.
B) Lääkärien tuottavuus on pääsääntöisesti ihan eri luokkaa kuin hoitajien (mm. "sairauslomia" puolet tai parhaimmillaan alle 1/3 siitä mitä hoitajilla). Reilusti kärjistäen voitaisiin sanoa, että kysyt miksi siivoojaa ja toimitusjohtajaa kohdellaan täysin eriarvoisesti palkka-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miten olisi se luetun ymmärtäminen.
Television uutisissa nimenomaan sanottiin, että jotta saadaan lisää lääkäreitä, heille pitää maksaa enemmän palkkaa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Jos sinä olet lukenut jotain muuta jostain, niin emme keskustele samasta asiasta. Minä keskustelen eilisillan televisiouutisten aiheesta. Tämän olen sanonut jo kaksi kertaa aiemmin tässä ketjussa.
Ja se, mistä aloituksessani oli kyse, oli se, että mistä nämä rahat lääkärien palkan korotukseen saadaan, kun hoitajille ei voida palkkaa nostaa koska "ei ole rahaa". Miksi lääkärien palkankorotukset otetaan vastaan vain ilmoitusluontoisena asiana, kun taas hoitajien kohdalla nousee aina paskamyrsky ja vinkuminen siitä, ettei ole rahaa?
En ole ottanut mitään kantaa siihen, kenen palkka on riittävä tai ei ole, tai minkä verran kenenkin pitäisi saada palkkaa. Kyse on siitä, miksi näitä kahta ammattiryhmää kohdellaan täysin eriarvoisesti palkka-asioissa, vaikka molempien ryhmien palkanmaksaja on sama taho.
Jos ei vieläkään mennyt jakeluun, niin ei voi sitten mitään. Tämän enempää rautalankaa en ala vääntämään tästä asiasta.
Kaksi asiaa, jotka tyhmempienkin pitäisi ymmärtää:
A) Hoitajien lukumäärä on huomattavasti suurempi kuin lääkärien. Miettikää mitä merkitystä tällä on mahdollisten palkankorotusten osalta.
B) Lääkärien tuottavuus on pääsääntöisesti ihan eri luokkaa kuin hoitajien (mm. "sairauslomia" puolet tai parhaimmillaan alle 1/3 siitä mitä hoitajilla). Reilusti kärjistäen voitaisiin sanoa, että kysyt miksi siivoojaa ja toimitusjohtajaa kohdellaan täysin eriarvoisesti palkka-asioissa.
Juuri siksi aion vaihtaa alaa, koska hoitoalan tulevaisuus näyttää siltä, että työtaakka vain kasvaa ja palkkaa ennemminkin leikataan kuin nostetaan. Ymmärrän sen, ettei ole rahaa maksaa kelvollista palkkaa ja kun vielä lisää hoitajia pitäisi palkata. Tosi kehnolta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat hoitaa lääkärin määräyksen mukaan.
Lääkäri on vastuussa potilaasta kokonaisuudestaan, lääkäri vastaa kaikesta.
Ja vastuusta maksetaan korkeampaa palkkaa.
Lääkärit pystyvät hoitamaan potilaan ilman hoitajaakin, mutta hoitajat eivät pysty hoitamaan potilasta, ilman lääkäriä.
Eli kun lääkärit eivät kykene hoitamaan potilasta ilman laboratoriovastauksia, niin labran kuuluu saada korkeimmat palkat? Kas kummaa ku ne on kytketty hoitajien huonoihin palkkoihin...
Laboratoriohoitajaa tulee verrata ensinnäkin kliinisen kemian erikoislääkäriin jos vertaillaan laboratoriopuolen hoitajaa laboratoriopuolen lääkäriin. Laoratoriohoitajan ei tarvitse tulkita laboratoriovastauksia eikä laboratoriohoitajan tarvitse miettiä mitä laboratoriokokeita ottaa potilaasta milläkin perusteella. Laboratoriohoitajan tarvitsee vain ottaa lääkärin määräämät laboratoriokokeet ja laittaa vastaukset lääkärille nähtäväksi. Ei tarvitse siis miettiä mitä kokeita otetaan ja mitä tulosten perusteella pitäisi tehdä. Lääkäri joutuu siis käyttämään omaa erikoisosaamistaan joka vaatii paljon enemmän osaamista, koulutusta ja työtä kuin vain rutiinimainen verikokeen ottaminen ja tulosten koneelle laittaminen.
Laboratoriohoitajan työ ei siis vaadi niin pitkää ja vaativaa koulutusta tai osaamista kuin labroja määräävän ja tuloksia tulkitsevan lääkärin työ. Kliinisen kemian erikoislääkäriltä vaaditaan vielä sitten enemmän erikoisosaamista mutta oikeastaan jokaisella erikoisalalla lääkärin tulee osata tulkita satojen ellei tuhansien eri labratulosten merkitystä diagnostiikan ja hoidon osalta. Ei labrahoitajan tarvitse osata ja tietää mitä labroja otetaan eikä sitä mitä tulokset merkitsevät, mikä sairaus tulosten taustalla on eikä sitä mitä tulosten pohjalta pitäisi tehdä, mitä mahdolliselle tulosten taustalla olevalle sairaudelle pitäisi sitten tehdä siis.
Toki labrahoitajaa tarvitaan, samalla lailla kuin vaikka lentoliikenteen toimimiseksi tarvitaan joku ajamaan säiliöautolla polttoainetta lentokoneiden tankkaamiseksi tai muuten ne eivät voi lentää. Mutta ei sille lentokoneen tankkaajalle makseta silti yhtä paljon palkkaa kuin lentäjälle vaikka ilman kumpaakaan ne koneet eivät lennä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi luetun ymmärtäminen.
Vai onko sinulla ap. lähdettä, ennen kuin alat täällä mesoamaan ja haukkumaan muita.
Kyllä tuossa uutisessa minkä luin, ihan selvästi kerrottiin, kuinka annetaan lisää määrärahaa lääkärien palkkaamiseen eli tarkoittaa käytännössä lisää lääkärin virkoja, eikä suinkaan lisää liksaa entisille lääkärille.
Ja taitaa olla hiukan eroa sh ja lääkärien koulutuksessakin, jota tämäkin keskustelu osoittaa, kun ei edes ymmärretä lukemaansa.
Ja sh saivat muutama vuosi sitten loistavan mahdollisuuden opiskella lääkäriksi, mutta mistähän syystä eivät tarttuneet tarjoukseen.
Kaikilla hoitajilla on ollut aina ja on edelleen mahdollisuus opiskella lääkäriksi eli uudelleenkouluttautua uuteen ammattiin, sen kuin hakevat yliopistoon lääketieteelliseen tiedekuntaan osallistumalla normaalisti pääsykokeisiin tai jatkossa myös ylioppilastodistuksen perusteella tehtävän valinnan perusteella. Joskus vajaa parikymmentä vuotta sitten oli parina vuotena sairaanhoitajilla mahdollisuus päästä lääkikseen uudelleenkoulutukseen Turun yliopistoon vähän huonommalla pääsykoemenestyksellä omassa kiintiössään kuin niillä hakijoilla joilla ei hoitajataustaa ollut, mutta tämä kokeilu loppui lyhyeen eli pariin vuoteen. Sinänsä järjestely olikin epäoikeudenmukainen ja tarkoitukseton kun hoitajat pääsivät lääkikseen uolloin larina vuotena helpommalla ja vähäisemmällä osaamisella pääsykokeissa kuin muut hakijat vaikka heillä on ollut aina hakea ihan normaalilla menettelyllä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneen lääkärin taulukkopalkka on 3 340 euroa ilman lisiä ja takana 6 vuoden koulutus.
Ja vastaavasti sairaanhoitajan peruspalkka on 2600€/kk ilman lisiä ja koulutus
reilut 3 vuotta.
Eikä se pelkkä koulutuksen pituus vaan myös se että tuo reilu 3 vuoden koulutus on vain ammattikorkeatasoinen, on siinä vähän eroa käydä reilu 3 vuotta ammattikorkeaa kuin 6 vuotta yliopistoa. Toisekseen hoitajakouluun on pikkaisen helpompi päästä kuin yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan. Moni hakee lääkikseen 4-5 kertaakin osallistuen ja valmentautuen pääsykokeisiin toistuvasti 4-5 vuoden ajan.
Katsoin palkkataulukkoa ja iihmettelkn, että onko lääkäreillä tosiaan niin hxvä palkka.
T. Lääkärin vaimo
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneen lääkärin taulukkopalkka on 3 340 euroa ilman lisiä ja takana 6 vuoden koulutus.
reilut 3 vuotta.
Minusta on varsin perusteltua että lääkäreillä on isompi palkka, mutta puhutaanko kuitenkin faktoilla. Missä on sairaanhoitajan peruspalkka taulukosta 2600e/kk? Minulla on sairaanhoitajan tutkinto, noin vuoden lisäopinnot omalle erikoisalalle, yksi henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva lisä, ja vaikka saisin jo täydet ikälisät (joita en vielä saa), palkkani ei sittenkään olisi 2600e/kk. Ja sen korkeammalle sen on turha kuvitella kiipeävän koskaan.
Ja mitä tulee vastuuseen, minun potilaillani ei ole aina hoitavaa lääkäriä vaikka olen ylilääkäriä tämän asian kanssa painostanut jo hyvän aikaa, oman erikoisalan lääkäri on konsultoitavissa 2 viikon välein, ja suuri osa hänen tekemistään hoitopäätöksistä, diagnoosista, lausunnoista ja lähetteistä perustuu suurelta osin minun tekemiini tutkimuksiin, arvioihin ja kirjauksiin (ja lausunnot ja lähetteet on usein puoliksi copy pastella kirjauksistani). Minä en osaisi tehdä lääkärin työtä, todellakaan, ja hän on palkkansa ansainnut, mutta en minäkään ole mikään sätkynukke vailla omaa osaamista ja vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit pystyvät hoitamaan potilaan ilman hoitajaakin, mutta hoitajat eivät pysty hoitamaan potilasta, ilman lääkäriä.
Mitä sä horiset? Hyvässä tapauksessa potilas ei näe lääkäriä ollenkaan, vaan hoitaja (esimerkiksi lähihoitaja) vastaa soittoon tai on ottamassa tiskillä vastaan. Hoitaja arvioi hoidon tarpeen, eli pääseekö potilas lääkäriin vai ei. Hoitajat voivat tikata haavoja, mitata mm. tulehdusarvot, käännättää aivoveritulpan saaneen potilaan takaisin kotiin kehottaen ottamaan buranaa päänsärkyynsä... ei ole lääkärin vastuulla, kun veritulppa aiheuttaakin potilaalle vakavan aivovaurion. Eihän potilaalla ole ollut mitään hoitosuhdetta yhteenkään lääkäriin. Eikä vastuuta ole hänet käännättäneellä hoitajallakaan, sillä virheitä sattuu, eikä voida olettaa hoitajalla olevan ammattitaitoa tunnistaa aivoveritulppaa. Katkera esimerkki elävästä elämästä, tuo potilas ei enää ikinä puhu saati kykene asumaan ilman 24/7 hoitoapua.
Uiui, ihanko laittaa pintahaavaan tikit ja mitata jopa veriarvot. Diabetes-potilaat mittaavat "veriarvonsa" ihan itse päivittäin.
Hoitsut täällä taas epävarmuuksissaan kohottavat ammattinsa merkityksellisyyyttä. Te olette tohtorin apulaisia. Vähän niin kuin tarjoilijat ovat kokin apukäsiä kun vievät annokset saliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
reilut 3 vuotta.Minusta on varsin perusteltua että lääkäreillä on isompi palkka, mutta puhutaanko kuitenkin faktoilla. Missä on sairaanhoitajan peruspalkka taulukosta 2600e/kk? Minulla on sairaanhoitajan tutkinto, noin vuoden lisäopinnot omalle erikoisalalle, yksi henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva lisä, ja vaikka saisin jo täydet ikälisät (joita en vielä saa), palkkani ei sittenkään olisi 2600e/kk. Ja sen korkeammalle sen on turha kuvitella kiipeävän koskaan.
Ja mitä tulee vastuuseen, minun potilaillani ei ole aina hoitavaa lääkäriä vaikka olen ylilääkäriä tämän asian kanssa painostanut jo hyvän aikaa, oman erikoisalan lääkäri on konsultoitavissa 2 viikon välein, ja suuri osa hänen tekemistään hoitopäätöksistä, diagnoosista, lausunnoista ja lähetteistä perustuu suurelta osin minun tekemiini tutkimuksiin, arvioihin ja kirjauksiin (ja lausunnot ja lähetteet on usein puoliksi copy pastella kirjauksistani). Minä en osaisi tehdä lääkärin työtä, todellakaan, ja hän on palkkansa ansainnut, mutta en minäkään ole mikään sätkynukke vailla omaa osaamista ja vastuuta.
Eli se hoitava lääkäri on.
Hoitajat ansaitsevat ehdottomasti isomman palkan ja arvostan heidän työtään suuresti.
Lääkärit ansaitsevat ehdottomasti isomman palkan ja arvostan heidän työtään suuresti.
Hoitajat saavat vaatia lisää palkkaa ja olen mielelläni vaatimassa sitä heille heidän kanssaan. Sen sijaan en tykkää että muilta halutaan jotain pois. Se ei ole oikein. Ei sh huono palkkataso lääkärien vika ole. Eikä minun vika.
t. terveydenhuollon alan yrittäjä, en hoitsu enkä lekuri
Minäpä olen yhdestä asiasta varma: jos sh palkkatasoa nostetaan, sairaanhoitajien riveissä ollaan tyytymättömiä: näin vähän! lääkärit saa ihan liian paljon enemmän!
Ikävä kyllä näin se menee. Ainainen valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun lääkärit eivät kykene hoitamaan potilasta ilman laboratoriovastauksia, niin labran kuuluu saada korkeimmat palkat? Kas kummaa ku ne on kytketty hoitajien huonoihin palkkoihin...
Laboratoriohoitajaa tulee verrata ensinnäkin kliinisen kemian erikoislääkäriin jos vertaillaan laboratoriopuolen hoitajaa laboratoriopuolen lääkäriin. Laoratoriohoitajan ei tarvitse tulkita laboratoriovastauksia eikä laboratoriohoitajan tarvitse miettiä mitä laboratoriokokeita ottaa potilaasta milläkin perusteella. Laboratoriohoitajan tarvitsee vain ottaa lääkärin määräämät laboratoriokokeet ja laittaa vastaukset lääkärille nähtäväksi. Ei tarvitse siis miettiä mitä kokeita otetaan ja mitä tulosten perusteella pitäisi tehdä. Lääkäri joutuu siis käyttämään omaa erikoisosaamistaan joka vaatii paljon enemmän osaamista, koulutusta ja työtä kuin vain rutiinimainen verikokeen ottaminen ja tulosten koneelle laittaminen.
Laboratoriohoitajan työ ei siis vaadi niin pitkää ja vaativaa koulutusta tai osaamista kuin labroja määräävän ja tuloksia tulkitsevan lääkärin työ. Kliinisen kemian erikoislääkäriltä vaaditaan vielä sitten enemmän erikoisosaamista mutta oikeastaan jokaisella erikoisalalla lääkärin tulee osata tulkita satojen ellei tuhansien eri labratulosten merkitystä diagnostiikan ja hoidon osalta. Ei labrahoitajan tarvitse osata ja tietää mitä labroja otetaan eikä sitä mitä tulokset merkitsevät, mikä sairaus tulosten taustalla on eikä sitä mitä tulosten pohjalta pitäisi tehdä, mitä mahdolliselle tulosten taustalla olevalle sairaudelle pitäisi sitten tehdä siis.
Toki labrahoitajaa tarvitaan, samalla lailla kuin vaikka lentoliikenteen toimimiseksi tarvitaan joku ajamaan säiliöautolla polttoainetta lentokoneiden tankkaamiseksi tai muuten ne eivät voi lentää. Mutta ei sille lentokoneen tankkaajalle makseta silti yhtä paljon palkkaa kuin lentäjälle vaikka ilman kumpaakaan ne koneet eivät lennä.
Labrahoitajat eivät useinkaan ole mitään hoitajia, vaan mikrobiologeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
reilut 3 vuotta.Minusta on varsin perusteltua että lääkäreillä on isompi palkka, mutta puhutaanko kuitenkin faktoilla. Missä on sairaanhoitajan peruspalkka taulukosta 2600e/kk? Minulla on sairaanhoitajan tutkinto, noin vuoden lisäopinnot omalle erikoisalalle, yksi henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva lisä, ja vaikka saisin jo täydet ikälisät (joita en vielä saa), palkkani ei sittenkään olisi 2600e/kk. Ja sen korkeammalle sen on turha kuvitella kiipeävän koskaan.
4/5 potilaistani on nimetty hoitava lääkäri (ja nämä lääkärit eivät välttämättä koskaan tapaa potilasta tai lue edes potilastietoja jos ei ole tarvetta) ja 1/5 on nyt sellaisia johon olen kuukauden odottanut ylilääkäriltä kannanottoa että kenelle ilmoitan, että olet nyt sitten tämän ja tämän potilaan hoitava lääkäri tällaisissa asioissa, vastausta en ole saanut. Konsultoiva erikoislääkäri on konsultoiva erikoislääkäri, ja tosiaan tavoitettavissa noin 5h/kk, ja hänen pöytänsä kautta kulkee haastavimmat tapaukset, murto-osa potilaista, minun arvioni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
reilut 3 vuotta.
Kuka saa taulukkopalkkaa ja peruspalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4/5 potilaistani on nimetty hoitava lääkäri (ja nämä lääkärit eivät välttämättä koskaan tapaa potilasta tai lue edes potilastietoja jos ei ole tarvetta) ja 1/5 on nyt sellaisia johon olen kuukauden odottanut ylilääkäriltä kannanottoa että kenelle ilmoitan, että olet nyt sitten tämän ja tämän potilaan hoitava lääkäri tällaisissa asioissa, vastausta en ole saanut. Konsultoiva erikoislääkäri on konsultoiva erikoislääkäri, ja tosiaan tavoitettavissa noin 5h/kk, ja hänen pöytänsä kautta kulkee haastavimmat tapaukset, murto-osa potilaista, minun arvioni perusteella.
Eli olet perusterveydenhuollossa hoitaja. Muistihoitaja? Psyk sh?
Jokaisella heillä on oma lääkäri ja lääkärillä on hoitovastuu. Ei se hoitovastuu ole sinulla. Eikä meillä kenelläkään hoitajalla.
Aivan samoin monissa paikoissa. Lääkärillä on hoitovastuu, vaikka ei edes tapaisi potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne muuten aikoo kaapia ne 1000 uutta lääkäriä? Vai onko niitä jonoksi asti TE-toimistojen listoilla?
Ukrainasta? Eikun lääkärin ammattiin pitäisi vaan kouluttaa paljon enemmän täälläkin, saisi palkat järkevälle tasolle.
No varmaan jos hoitajat uskaltaisivat lakkoilla, niin palkat nousisivat. Mutta koska kyseessä on naisvaltainen ala, niin lakkoilusta on turha edes haaveilla. Naiset tekevät ja tyytyvät.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan jos hoitajat uskaltaisivat lakkoilla, niin palkat nousisivat. Mutta koska kyseessä on naisvaltainen ala, niin lakkoilusta on turha edes haaveilla. Naiset tekevät ja tyytyvät.
Kyllähän ne yritti. Muutettiin lakeja ja määrättiin pakkotyöhön. Niin korvaamatonta on se työ, että lakkoilla ei saa, mutta ei niin korvaamatonta että viitsittäisiin maksaa muutama kymppi enemmän kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väitä olevani verrattavissa kliinisen kemian erikoislääkäriin ja olen palkkaanikin ihan kohtuullisen tyytyväinen, mutta sen verran arvostusta toivoisin, että ihmiset ymmärtäisivät myös labran työn vaativan omaa erikoisosaamista. Kun käyttää vuosia siihen, että osaisi luotettavasti esitarkastaa esimerkiksi syöpänäytteitä verestä, luuytimestä tai papa-näytteistä ja samalla yrittää hallita labran automaattianalysaattorit laadunvalvontoineen sekä muistaa samalla kaikki huollot ja tilaukset, on hieman ärsyttävää, kun omaa työtä verrataan vaativuudeltaan tankkaamiseen. Se pelkkä verinäytteen ottaminen on todella haastavaa, kun puhutaan vaikka vuodepotilaasta, joka ei ole seisonut vuosikausiin tai syöpäpotilaasta, jonka suonet ovat kovettuneet sytostaateista.
reilut 3 vuotta.