Miksi näytän aina laitapuolen kulkijalta, vedin päälleni mitä vain? Kaupan kassalta palautetta.
Tänään Prismassa tapahtunutta; jätin vahingossa pankkikortin kotiin ja hain sen pikapikaa. Menin jonoon odottamaan ja kuulin kuinka kaksi myyjää keskusteli keskenään minusta. Keskustelu kävi suurinpiirtein näin, toinen myyjä sanoi että tässä kävi nuori epäsiistin näköinen tyttö ja lähti hakemaan pankkikorttiaan ja jätti ostokset tähän.
Molemmilta pääsi ivallinen naurahdus ja toinen sanoi "joo, jos tulee hakemaan".
Oli minun vuoroni ja sanoin että tässä tämä tyttö joka unohti pankkikorttinsa kotiin.
Enkä edes tiennyt olevani epäsiistin näköinen. Päälläni siis oli collegehousut, lenkkarit, Didriksonin takki ja Balmuirin huivi. Tekeekö ne jotenkin laitapuolen kulkijan näköisen?
Onko joillekkin muille sattunut tällaista kaupan kassatyöntekijöiden vähättelyä?
Mitä tässä tekisi että näyttäisi vähemmän kulkurilta ja näyttäisi enemmän ihmiseltä, jonka ei tarvitsisi kuunnella vähättelyä?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua.. Miten hienona sinne prismaan pitää mennä..?
Sano muuta. En ole ikinä ajatellut että maitopurkin ja vessanpesuaineen takia tarvitsee tärkkäytyä parhaimpiinsa.
Ap
Eihän ne myyjät sanoneet että siellä ei saisi olla epäsiistinä. Collarit ei ole siistiä pukeutumista ja jos et tätä tajua niin ei ihme että joudut tällaisen aloituksen tekemään. Mutta saa sinne collareissa mennä. Älä nyt jankuta tästä vaan keskity oleelliseen: sua luultiin nuoreksi!
Anteeksi kauheasti tämä jankutus sitten. Ehkä lähinnä koetin kysyä että millaisena sitten pitäisi liikkua ulkosalla ilman että luullaan narkomaaniksi, kodittomaksi tai alkoholistiksi. Älä nyt tuohdu, tämä on vain keskustelupalsta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta mitkä tahansa collage-housut ovat lähtökohtaisesti epäsiistit.
Kai alun perin suunniteltu urheilusuoritusten väliin lämmikkeenä. Siinä tehtävässä ovat varmasti paikallaan.
Mutta ei kiitos ihmisten ilmoille ne päällä.
Onpa ennakkoluuloista. Itse en pysty terveydentilan takia käyttämään tällä hetkellä muita kuin löysiä collage-housuja. Puhtaita ja rypyttömiä luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit siistit vaatteet. Collegehousut on tarkoitettu urheiluun tai siivoamiseen tai esim. jos olet kipeänä kotona tai olet käynyt iltasuihkussa etkä ole enää menossa minnekään, muttet vielä halua laittaa yöasua... Se on siis todella rento asu ja voi antaa hompsuisen vaikutelman.
Kauppaan esim. ehjät farkut, neulepaita, takki, nilkkurit.
Tennarit/lenkkarit/juoksukengät on olleet muodissa jo todella pitkään ja niitä näkee aika lailla kaikilla jalassa. Kunhan kengät ovat siistit ja ehjät, en näe tässä mitään ongelmaa.
Collegehousut ovat vähän siinä rajalla. Ne ja ns. joggerssit ovat olleet trendikkäitä pitkään, mutta ovathan ne helposti epäsiistin näköiset- varsinkin jos materiaaliin tulee helposti polvipussit. Nuoremmat ei varmasti katso näitä pahalla, mutta vanhemmat ihmiset kyllä.
Tosiaan monet käyvät kävely/pyörälenkin yhteydessä kaupassa. Teen tätä paljon itsekin. En ole ikinä edes ajatellut, että niin ei voisi tai saisi tehdä. Yleensä en edes hirveästi kiinnitä kaupan kassoihin huomiota ja usein käytän itsepalvelukassoja. Ainoa ajanjakso, jolloin sain todella törkeää palvelua ja kohtelua monessa paikassa oli kun olin todella rajussa pitkään kestäneessä flunssassa ja näytin aivan kamalalta. Sanoisin, että ette te ihmiset tiedä mitä sillä toisella on meneillään. Itseänikin kommentoitiin narkkariksi kun olin kovassa kuumeessa ja oli pakko käydä apteekissa ja kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että tää on totta. Noi on ihan perus prismavaatteet.
Kassat näkevät sinut vain vyötäröstä ylöspäin. Sinulla on varmaan sekainen tukka, huono iho ja hemmetin paksu pakkeli.
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo ikä yhdistettynä nuorekkaaseen vapaa-ajan vaatetukseen. Kollarit+ ulkoilutakki. Siihen vielä joku parempi merkkihuivi, niin vaikutelma on ristiriitainen. Et ole selvästikään lenkillä huivin perusteella, vaan tämä on perus asusi. Riippuu myös väriyhdistelmistä, millainen sillisalaatti vaatetuksesi on kaikkiaan ollut.
Voit nyt osua asian ytimeen. En kyllä suoraansanottuna kauheasti ajatellut vaatetusta vaan lähdin hakemaan paria tavaraa mitä sinä hetkenä tarvitsin. Yllätyin vaan niin kovin mitä myyjät puhuivat keskenään. En ole oikeastaan koskaan ajatellut mitä vaatetukseni sanoo.
Keskustelu kyllä sai aika hersyvän sävyn, kaikkea sitä yksi Prisman reissu saikin aikaan :D Mutta hyvää keskustelua, kaikenlaiset näkökulmat ovat tarpeen.
Ap
Ap, pukeudut varmasti ihan ok, vaikket minun tyyliini.
Ja koko loppuporukka uskokoot Sebastian Tynkkysen idioottimaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Collarit on narkkivaate. Niillä ne toki on usein likaiset. Mutta tavis näyttää helposti samalta kuin ne jos lähtee oloasussaan kauppaan vetäen niskaansa vielä hupullisen takin.
Onneksi mun collarit on puhtaat :D Selvä ja kiitos, en ole koskaan ajatellutkaan että collarit ovat homssuisen näköiset. Olen vain pitänyt niitä mukavina jalassa.
Lisää vinkkejä kehiin, ei nimittäin ole ensimmäinen kerta kun luullaan laitapuolen kulkijaksi ja vielä tyttöseksi, ikääkin on jo 42.
Ap
Hei!
Ymmärrän tuskasi, sillä itsekin lukeudun niihin jotka eivät koskaan näytä "huolettoman siisteiltä" vetäessäni ylle jotain randomia kaapista, vaan rähjäiseltä lähiömammalta. Tulos riippuu hyvin paljon geeneistä, eli kuinka hyvä iho, hyvät hiukset ja kroppa on. Komistuksella joku huppari ja rikkinäiset farkut näyttää samalta kuin vaateliikkeen mainoksessa, mutta perus-Jonne näyttää niissä vain syrjäytyneeltä.
Kun olin uupunut enkä jaksanut miettiä ulkoasuani, totesin että siisteimmältä vaikuttaa kun pukeutuu mustaan ja selkeisiin väreihin. Eli sen sijaan että laittaisi päälle kulahtaneet harmaat collegehousut, teepparin ja vaaleanpunaharmaan huivin, vetäisi päälleen mustat colleget, teepparin ja kirkkaansinisen huivin, koska lopputulos on siistimpi vaikka vaatteet ovat käytännössä samat.
Alla linkki kahteen kuvaan joissa kummassakin nätti nuori tyttö. Ekassa kuvassa vaatteiden väri on arkisempi ja epäsiistimpi (tuon ikäisellä ihan nätti asu, mutta keski-ikäisellä naisella asu olisi epäsiisti). Tokassa kuvassa asu on huomattavasti siistimpi, vaikka käytännössä tyypillä samat vaatteet eri väreissä. Vinkkeinä siis että jos haluat väldesti pukeutua mukaviin vaatteisiin, niin osta selkeitä siistejä värejä, suosi mustaa ja valitse asusteet yhteensopiviksi muun vaatetuksen kanssa. Koska ulkovaatteet nähdään usein ensin, kannattaa valita siisti takki (jonka taskuja ei tunge täyteet lapasia jne), takkiin sopiva huivi/hanskat/pipo sekä tyylikäs vähäeleinen laukku (ei mikään superdry neonvärireppu, vaan mieluummin hillitty musta/tummansininen).
Esimerkki harmaasta hupparista:
https://i.pinimg.com/originals/72/4d/1a/724d1a26dc629762dd54210c6cf9ca8…
Esimerkki mustasta hupparista:
https://cdn.lookastic.com/looks/black-and-white-hoodie-blue-jeans-black…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katoin kerran Prisman kassalla vähän oudoksuen yhtä vanhempaa rouvaa. Oli hyvin meikattu, hiukset nutturalla, viininpunainen jakkupuku hameella ja jalassa vaaleanpunaiset Crocksit.
Tosin sopihan ne värit yhteen.
Tuossa on voinut ihan hyvin olla sellainen yksinkertainen syy kuin kihtikohtaus isovarpaassa. Tätini kärsii niistä ja silloin ei tosiaan voi käyttää muita kenkiä kuin Crockseja (tai sandaaleja, mutta eiväthän ne viileällä säällä kovin hyvin toimi). Joten hänellä on kohtauksen ollessa päällä todella tyylikkäät vaatteet muuten mutta sitten tosiaan ne Crocksit. Ei tosin vaaleanpunaiset vaan mustat, mutta ehkä tuolla rouvalla sattui olemaan ne pinkit puutarhakenkinä.
Mä jouduin yhden lomareissun Amsterdamiin tekemään Crocksit jalassa kun olin loukannut sopivasti isovarpaani ennen reissua. Kyllähän se vähän hävetti lentokentälläkin, mutta aika äkkiä unohdin koko jutun. Oli lomafiilis, oranssit Crocksit :D. En ehtinyt siihen hätään hankkimaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai alun perin suunniteltu urheilusuoritusten väliin lämmikkeenä. Siinä tehtävässä ovat varmasti paikallaan.
Onpa ennakkoluuloista. Itse en pysty terveydentilan takia käyttämään tällä hetkellä muita kuin löysiä collage-housuja. Puhtaita ja rypyttömiä luonnollisesti.
Voimia sinulle. <3
Ap
Mä ainakin saatan mennä lähikauppaan ihan perseestä revityn näköisenä. Esimerkiksi eilen oli polvipussikotihousut, likaiset hiukset peitettynä pipolla, kulahtanut parkatakki jne. En mä ainakaan ala laittautumaan jotain kauppakäyntiä varten jos olen kipeä ja sairaslomalla. Tai saatan mennä kauppaan illalla kun olen jo pessyt meikit pois jne, kun huomaan ettei seuraavalle päivälle olekaan aamupalaa tms. Kiitos kun arvioitte ihmistä pelkästään ulkomuodon perusteella. Kyllä mä esiintyessäni laitan ihan iltapuvun päälle, laitan hiukset ja meikit tms tai mitä milloinkin esiintymistilanne vaatii, välillä myös valmis puvustus ja meikki eikä niistä tarvitse itse huolehtia. Minua ei myöskään kiinnosta minkä näköistä porukkaa yleisössä on kunhan vaan pitävät puhelimensa kiinni eivätkä myrkytä muita hajusteillaan.
Enpä ollutkaan aikaisemmin tiennyt että kauppakäynnille pitää laittautua :D
Mulla on käynyt niin että mitä nuhjuisemmalta näytän sitä parempaa palvelua saan myyjiltä. Sen sijaan vartijoilta saan joskus pitkiä katseita. Viimeksi eilen S-marketista.
Keski-ikäinen meikitön laiha nainen olen, kuluneet merkkivaatteet, pitkät hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Mä katoin kerran Prisman kassalla vähän oudoksuen yhtä vanhempaa rouvaa. Oli hyvin meikattu, hiukset nutturalla, viininpunainen jakkupuku hameella ja jalassa vaaleanpunaiset Crocksit.
Tosin sopihan ne värit yhteen.
Oli jalkaleikkaus tehty.
Vierailija kirjoitti:
Tennarit/lenkkarit/juoksukengät on olleet muodissa jo todella pitkään ja niitä näkee aika lailla kaikilla jalassa. Kunhan kengät ovat siistit ja ehjät, en näe tässä mitään ongelmaa.
Collegehousut ovat vähän siinä rajalla. Ne ja ns. joggerssit ovat olleet trendikkäitä pitkään, mutta ovathan ne helposti epäsiistin näköiset- varsinkin jos materiaaliin tulee helposti polvipussit. Nuoremmat ei varmasti katso näitä pahalla, mutta vanhemmat ihmiset kyllä.
Joo, mutta noissakin on niin erilaisia. Jos ap ei tiedosta, että collegehousut voivat antaa epäsiistin vaikutelman, niin ehkä kannattaa rajata ne lenkkaritkin pois. Osaako valita siistit tennarit/lenkkarit?Tietynlaiset lenkkarit yhdistettyinä farkkuihin ja siihen päälle vielä jotain muita hieman "off" asusteita, niin ap näyttää taas homsuiselta ja sekavalta.
Tyhmäähän se on, mutta kyllä aikuiset näyttävät helposti hompsuiselta kun nuoret taas pystyvät pukeutumaan kaikenlaisiin asuihin ja se ei niin pistä silmään. Näyttää vain rennolta ja kokeilevalta, Ap:n asu jollakin oikeasti nuorella teinitytöllä olisi ihan jees. Mutta nelikymppisellä se pistää silmään, olkoonkin, että myyjät luulivat nuoremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Balmuirin huivi? Olipa minkä merkkiset kamppeet hyvänsä, niin jätä tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Aika monet pukeutuvat samankaltaisesti.
Balmuirin huivi kuitenkin näyttää aika hyvälaatuiselta. Ja yhdistettynä collegehousuihin juuri siltä että kyseessä on narkkari tms. joka on varastanut huivin.
Collegehousut ovat urheiluvaate. Eivät missään muualla julkisella paikalla sopiva vaatetus.
Mielestäni nuo on vanhanaikaisia käsityksiä. Kyllä ihmisillä näkee juoksukenkiäkin jalassa vaikka eivät ole maratonia juoksemassa. Ajat muuttuu. Entisaikaan farkut oli niitä raggarien ja huonokäytöksisien vaatteita. Nykyään on ok että naisella on jalassa housut jotka ovat farkut ja juoksukengät vaikka olisi kahvilassa ystäviään tapaamassa.
Silloin ihan oikeaan ennen vanhaan 1800-luvulla nuo farkut olivat työläisten vaatteita, koska ne olivat silloin huomattavasti kestävämpiä kuin nykyään. Toimivat edelleenkin työhousuina, siis en tarkoita sisällä istumista.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin saatan mennä lähikauppaan ihan perseestä revityn näköisenä. Esimerkiksi eilen oli polvipussikotihousut, likaiset hiukset peitettynä pipolla, kulahtanut parkatakki jne. En mä ainakaan ala laittautumaan jotain kauppakäyntiä varten jos olen kipeä ja sairaslomalla. Tai saatan mennä kauppaan illalla kun olen jo pessyt meikit pois jne, kun huomaan ettei seuraavalle päivälle olekaan aamupalaa tms. Kiitos kun arvioitte ihmistä pelkästään ulkomuodon perusteella. Kyllä mä esiintyessäni laitan ihan iltapuvun päälle, laitan hiukset ja meikit tms tai mitä milloinkin esiintymistilanne vaatii, välillä myös valmis puvustus ja meikki eikä niistä tarvitse itse huolehtia. Minua ei myöskään kiinnosta minkä näköistä porukkaa yleisössä on kunhan vaan pitävät puhelimensa kiinni eivätkä myrkytä muita hajusteillaan.
Enpä ollutkaan aikaisemmin tiennyt että kauppakäynnille pitää laittautua :D
Hiusten peseminen kyllä kuuluu ihan perushygieniasta huolehtimiseen eikä ole mitään "laittautumista". Kyllä kipeänäkin kannattaa käydä suihkussa ja huolehtia hygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile seuraavana kerran jakkupukua, jos olet nainen ja pikkutakkia ja suoria housuja, jos olet mies. Laita kunnon kengät jalkaan, ei siis mitään lenkkareita ja katso peilistä lähtiessä että et ole räjähtäneen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Collarit on narkkivaate. Niillä ne toki on usein likaiset. Mutta tavis näyttää helposti samalta kuin ne jos lähtee oloasussaan kauppaan vetäen niskaansa vielä hupullisen takin.
Onneksi mun collarit on puhtaat :D Selvä ja kiitos, en ole koskaan ajatellutkaan että collarit ovat homssuisen näköiset. Olen vain pitänyt niitä mukavina jalassa.
Lisää vinkkejä kehiin, ei nimittäin ole ensimmäinen kerta kun luullaan laitapuolen kulkijaksi ja vielä tyttöseksi, ikääkin on jo 42.
Ap
Hei!
Ymmärrän tuskasi, sillä itsekin lukeudun niihin jotka eivät koskaan näytä "huolettoman siisteiltä" vetäessäni ylle jotain randomia kaapista, vaan rähjäiseltä lähiömammalta. Tulos riippuu hyvin paljon geeneistä, eli kuinka hyvä iho, hyvät hiukset ja kroppa on. Komistuksella joku huppari ja rikkinäiset farkut näyttää samalta kuin vaateliikkeen mainoksessa, mutta perus-Jonne näyttää niissä vain syrjäytyneeltä.
Kun olin uupunut enkä jaksanut miettiä ulkoasuani, totesin että siisteimmältä vaikuttaa kun pukeutuu mustaan ja selkeisiin väreihin. Eli sen sijaan että laittaisi päälle kulahtaneet harmaat collegehousut, teepparin ja vaaleanpunaharmaan huivin, vetäisi päälleen mustat colleget, teepparin ja kirkkaansinisen huivin, koska lopputulos on siistimpi vaikka vaatteet ovat käytännössä samat.
Alla linkki kahteen kuvaan joissa kummassakin nätti nuori tyttö. Ekassa kuvassa vaatteiden väri on arkisempi ja epäsiistimpi (tuon ikäisellä ihan nätti asu, mutta keski-ikäisellä naisella asu olisi epäsiisti). Tokassa kuvassa asu on huomattavasti siistimpi, vaikka käytännössä tyypillä samat vaatteet eri väreissä. Vinkkeinä siis että jos haluat väldesti pukeutua mukaviin vaatteisiin, niin osta selkeitä siistejä värejä, suosi mustaa ja valitse asusteet yhteensopiviksi muun vaatetuksen kanssa. Koska ulkovaatteet nähdään usein ensin, kannattaa valita siisti takki (jonka taskuja ei tunge täyteet lapasia jne), takkiin sopiva huivi/hanskat/pipo sekä tyylikäs vähäeleinen laukku (ei mikään superdry neonvärireppu, vaan mieluummin hillitty musta/tummansininen).
Esimerkki harmaasta hupparista:
https://i.pinimg.com/originals/72/4d/1a/724d1a26dc629762dd54210c6cf9ca8…Esimerkki mustasta hupparista:
https://cdn.lookastic.com/looks/black-and-white-hoodie-blue-jeans-black…
Toivottavasti olet päässyt uupumuksestasi.
Olet oikeassa, kokomustiin pukeutuminen on kyllä paljon siistimmän näköinen kuin epämääräinen sikinsokin pukeutuminen. Ikinä en kyllä voisi olla noin huolettoman pukeutuneen näköinen kuin linkkisi kuvat :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mulla on elämäni aikana tehty 4 isoa vatsan alueen leikkausta ja joka kerta sen jälkeen pitkääkin pitänyt olo/lököhousuja kunnes leikkaushaavan kipu loppunut. Aina ennen kun alkaa tuomitsemaan toista "tuo nyt onjoku hörhö-narkkari" tms niin kannattaa miettiä nokkaansa pidemmälle, ihmisellä voi olla vatsanalueen leikkaushaava, ruusufinni kasvoilla ja luonnostaan niin kalpea iho, että verisuonet kuultaa läpi, kihtikohtaus jonka vuoksi pakko ottaa kengät jotka ei paina.. lista on loputon. Jokaisen pitäisi ennemmin keskittyä siihen miten omassa elämässään tuo esille lähimmäisen rakkautta toisia kohtaan ja heittää tuollaiset pinnalliset ulkonäön tuomitsemiset, selän takana ivalliset kyhertelyt roskakoriin.
Se on tuo ikä yhdistettynä nuorekkaaseen vapaa-ajan vaatetukseen. Kollarit+ ulkoilutakki. Siihen vielä joku parempi merkkihuivi, niin vaikutelma on ristiriitainen. Et ole selvästikään lenkillä huivin perusteella, vaan tämä on perus asusi. Riippuu myös väriyhdistelmistä, millainen sillisalaatti vaatetuksesi on kaikkiaan ollut.