Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko autossasi talvella nastarenkaat vai kitkarenkaat?

Vierailija
15.10.2019 |

Nastat vai kitkat?

Onko autossasi talvella nastarenkaat vai kitkarenkaat?

Vaihtoehdot

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkaat vuodesta 2000. Ei ole paluuta nastoihin.

Vierailija
2/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos renkaat on vaihdettu? Itsellä on ollut kitkarenkaat alla jo pari viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat, ei ole vielä vaihdettu. Seuraavat talvirenkaat on luultavasti kitkat, mutta nykyisillä ajaa vielä pari talvea.

Vierailija
4/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkaat. En enää kovin helpolla nastarenkaisiin vaihda.

Vierailija
5/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat, ei ole vielä vaihdettu. Seuraavat talvirenkaat on luultavasti kitkat, mutta nykyisillä ajaa vielä pari talvea.

Tulet yllättymään positiivisesti kun vaihdat monta vuotta vanhat nastarenkaat kitkarenkaisiin.

Vierailija
6/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat. Pari ylimääräistä metriä vähemmän jarrutusmatkaa voi pelastaa henkesi. Miksi ottaa riski ja lisätä jarrutusmatkaa?

Me teemme kaikki virhearvioita liikenteessä joskus. Silloin kaikki ylimääräiset avut kannattaa ottaa.

Kumpi on tärkeämpää, tien kuluma vai oma ja muiden henki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nastat, ei ole vielä vaihdettu. Seuraavat talvirenkaat on luultavasti kitkat, mutta nykyisillä ajaa vielä pari talvea.

Tulet yllättymään positiivisesti kun vaihdat monta vuotta vanhat nastarenkaat kitkarenkaisiin.

Varmaankin.

Vierailija
8/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat. Pari ylimääräistä metriä vähemmän jarrutusmatkaa voi pelastaa henkesi. Miksi ottaa riski ja lisätä jarrutusmatkaa?

Me teemme kaikki virhearvioita liikenteessä joskus. Silloin kaikki ylimääräiset avut kannattaa ottaa.

Kumpi on tärkeämpää, tien kuluma vai oma ja muiden henki?

Tietyissä olosuhteissa uusi nastarengas tosiaan antaa lyhyemmän jarrutusmatkan. Mutta suurin osa talvesta ajataan kuitenkin olosuhteissa, joissa nastoista ei ole merkittävää hyötyä ja kun renkaat kuluu niin nastan pitoero kitkarenkaaseen pienenee.

Kitkarenkaan kanssa on pakko opetella ennakoimaan paremmin ja se nostaa turvallisuutta enemmän kuin nastarenkaiden käyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisasti meidän kesäautossa on kitkat alla. (No joo, tulivat auton mukana ja ne ajetaan loppuun)

Talviautoon laitetaan nastarenkaat, kun aika on. Sain sopuhintaan vanteiden kera, mutta nelikolla pärjää ihan hyvin kitkoillakin, joten sellaiset seuraavaksi.

Vierailija
10/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat on ollut, pitäisi vaihtaa täksi talveksi uudet. Vitsailin tuossa juuri kollegalle että saatan ottaa nyt kitkat kun kahtena viime talvena joku kitkoilla kikkaillut tollo rysäyttänyt konttiin.  Ei tulisi sitten vahingossa pysähdyttyä liian täpäkästi, kun eivät näköjään osaa rengaidensa erityispiirteitä ottaa huomioon esim turvavälin suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nastat. Pari ylimääräistä metriä vähemmän jarrutusmatkaa voi pelastaa henkesi. Miksi ottaa riski ja lisätä jarrutusmatkaa?

Me teemme kaikki virhearvioita liikenteessä joskus. Silloin kaikki ylimääräiset avut kannattaa ottaa.

Kumpi on tärkeämpää, tien kuluma vai oma ja muiden henki?

Tietyissä olosuhteissa uusi nastarengas tosiaan antaa lyhyemmän jarrutusmatkan. Mutta suurin osa talvesta ajataan kuitenkin olosuhteissa, joissa nastoista ei ole merkittävää hyötyä ja kun renkaat kuluu niin nastan pitoero kitkarenkaaseen pienenee.

Kitkarenkaan kanssa on pakko opetella ennakoimaan paremmin ja se nostaa turvallisuutta enemmän kuin nastarenkaiden käyttö.

Voit myös ennakoida paremmin nastarenkailla, jolloin se nostaa turvallisuutta enemmän kuin ennakointi kitkarenkaiden kanssa.

Et voi kumota fysiikan lakeja. Peilijäällä kitkoilla ei tee yhtään mitään.

Vierailija
12/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupaisasti meidän kesäautossa on kitkat alla. (No joo, tulivat auton mukana ja ne ajetaan loppuun)

Talviautoon laitetaan nastarenkaat, kun aika on. Sain sopuhintaan vanteiden kera, mutta nelikolla pärjää ihan hyvin kitkoillakin, joten sellaiset seuraavaksi.

Neliveto ei auta jarrutuksissa yhtään. Tottuneelle ei tietenkään mikään ongelma, mutta tottumaton voi yllättyä miten huonosti pitoa on jarruttaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nastat. Pari ylimääräistä metriä vähemmän jarrutusmatkaa voi pelastaa henkesi. Miksi ottaa riski ja lisätä jarrutusmatkaa?

Me teemme kaikki virhearvioita liikenteessä joskus. Silloin kaikki ylimääräiset avut kannattaa ottaa.

Kumpi on tärkeämpää, tien kuluma vai oma ja muiden henki?

Tietyissä olosuhteissa uusi nastarengas tosiaan antaa lyhyemmän jarrutusmatkan. Mutta suurin osa talvesta ajataan kuitenkin olosuhteissa, joissa nastoista ei ole merkittävää hyötyä ja kun renkaat kuluu niin nastan pitoero kitkarenkaaseen pienenee.

Kitkarenkaan kanssa on pakko opetella ennakoimaan paremmin ja se nostaa turvallisuutta enemmän kuin nastarenkaiden käyttö.

Voit myös ennakoida paremmin nastarenkailla, jolloin se nostaa turvallisuutta enemmän kuin ennakointi kitkarenkaiden kanssa.

Et voi kumota fysiikan lakeja. Peilijäällä kitkoilla ei tee yhtään mitään.

Peilijäällä kitkat on kesärenkaita.

Vierailija
14/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nastat. Pari ylimääräistä metriä vähemmän jarrutusmatkaa voi pelastaa henkesi. Miksi ottaa riski ja lisätä jarrutusmatkaa?

Me teemme kaikki virhearvioita liikenteessä joskus. Silloin kaikki ylimääräiset avut kannattaa ottaa.

Kumpi on tärkeämpää, tien kuluma vai oma ja muiden henki?

Tietyissä olosuhteissa uusi nastarengas tosiaan antaa lyhyemmän jarrutusmatkan. Mutta suurin osa talvesta ajataan kuitenkin olosuhteissa, joissa nastoista ei ole merkittävää hyötyä ja kun renkaat kuluu niin nastan pitoero kitkarenkaaseen pienenee.

Kitkarenkaan kanssa on pakko opetella ennakoimaan paremmin ja se nostaa turvallisuutta enemmän kuin nastarenkaiden käyttö.

Voit myös ennakoida paremmin nastarenkailla, jolloin se nostaa turvallisuutta enemmän kuin ennakointi kitkarenkaiden kanssa.

Et voi kumota fysiikan lakeja. Peilijäällä kitkoilla ei tee yhtään mitään.

Ihmisillä nyt vaan valitettavasti on tapumusta ulosmitata turvallisuutta lisäävät tekijät omalla käytöksellä. Jos tuntuu että renkaat pitää hyvin, niin sitten ajellaan agresseevisemmin ja otetaan enemmän rikskejä ja turvallisuus ei paranekkaan, vaan se huononee.

Hyvin olen pärjännyt kitkoilla jo 20 vuotta. Myös peilijäällä ja ajan 40 tonnia vuodessa ympäri Suomea. Toki märällä jäällä mennään sitten todellakin kusi sukassa. Mutta kitkarenkaan ja nastarenkaan pitoero on käytännössä paljon vähemmän mitä nastarenkailla ajavat kuvittelevat. Rengastestit antaa vähän väärän kuvan, koska niissä ajetaan uusilla renkailla. Kertyneet kilometrit syövät nastarenkaista pitoa tehokkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat. Jollain on pakko olla ja etelässä ne on muutenkin hyvä valinta kun on pelkkää jäätä. Pidän hyvän turvavälin, pidä sinäkin niin pysyy tuulilasi ehjänä.

Vierailija
16/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nastat. Pari ylimääräistä metriä vähemmän jarrutusmatkaa voi pelastaa henkesi. Miksi ottaa riski ja lisätä jarrutusmatkaa?

Me teemme kaikki virhearvioita liikenteessä joskus. Silloin kaikki ylimääräiset avut kannattaa ottaa.

Kumpi on tärkeämpää, tien kuluma vai oma ja muiden henki?

Tietyissä olosuhteissa uusi nastarengas tosiaan antaa lyhyemmän jarrutusmatkan. Mutta suurin osa talvesta ajataan kuitenkin olosuhteissa, joissa nastoista ei ole merkittävää hyötyä ja kun renkaat kuluu niin nastan pitoero kitkarenkaaseen pienenee.

Kitkarenkaan kanssa on pakko opetella ennakoimaan paremmin ja se nostaa turvallisuutta enemmän kuin nastarenkaiden käyttö.

Voit myös ennakoida paremmin nastarenkailla, jolloin se nostaa turvallisuutta enemmän kuin ennakointi kitkarenkaiden kanssa.

Et voi kumota fysiikan lakeja. Peilijäällä kitkoilla ei tee yhtään mitään.

Peilijäällä kitkat on kesärenkaita.

Ei ole :) Ääriolosuhteissa huomaa että kesärenkaassa ja kitkarenkaassa on valtava ero.

Vierailija
17/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat. Jollain on pakko olla ja etelässä ne on muutenkin hyvä valinta kun on pelkkää jäätä. Pidän hyvän turvavälin, pidä sinäkin niin pysyy tuulilasi ehjänä.

Ei siinä turvavälit auta kun nasta pomppaa ilmaan vastaan tulevan auton renkaista.

Vierailija
18/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupaisasti meidän kesäautossa on kitkat alla. (No joo, tulivat auton mukana ja ne ajetaan loppuun)

Talviautoon laitetaan nastarenkaat, kun aika on. Sain sopuhintaan vanteiden kera, mutta nelikolla pärjää ihan hyvin kitkoillakin, joten sellaiset seuraavaksi.

Neliveto ei auta jarrutuksissa yhtään. Tottuneelle ei tietenkään mikään ongelma, mutta tottumaton voi yllättyä miten huonosti pitoa on jarruttaessa.

Edellisessä nelikossa oli kitkat. Suoraan sanoen en täällä pk-seudulla ajaessa ole nastakelejä nähnyt kuin pari hassua kertaa vuodessa. Kitkoilla pärjää siinä missä nastoillakin, mutta ei ole mitään vahvoja tunteita kumpiinkaan renkaisiin.

Vierailija
19/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastat on ollut, pitäisi vaihtaa täksi talveksi uudet. Vitsailin tuossa juuri kollegalle että saatan ottaa nyt kitkat kun kahtena viime talvena joku kitkoilla kikkaillut tollo rysäyttänyt konttiin.  Ei tulisi sitten vahingossa pysähdyttyä liian täpäkästi, kun eivät näköjään osaa rengaidensa erityispiirteitä ottaa huomioon esim turvavälin suhteen. 

Sinänsä hassu tilastollinen yksityiskohta että kitkarenkailla ajavat ovat tilastollisesti useammin ottavana osapuolena peräänajokolarissa. Eli useammin käy niin että nastarenkailla ajava ajaa kitkarenkailla ajavan perään, kuin toisin päin.

Vierailija
20/63 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat, mutta seuraavat ehdottomasti kitkat. Ei täällä pääkaupunkiseudulla kannata teitä kuluttaa nastoilla ja nastoja lennättää muiden autojen ikkunoihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi