Miksi lapsi huutaa kaikki päivät?
Onko teidän muiden yksivuotiaat tällaisia? Meidän yksivuotias (1v3kk) tuntuu huutavan kaikki päivät. Banaani katkesi, huutaa. Halusi banaanin mutta ei halunnutkaan banaania, huutaa. Haluaa istua sylissä mutta ei halua istua sylissä mutta ei halua olla pois sylistäkään, huutaa. Vaippaan tuli kakka ja huutaa sitä, mennään vaihtamaan vaippaa, huutaa kun ei halunnutkaan vaihtaa vaippaa. Huutaa kun puetaan ulos lähtemistä varten, raivoaa haalarin pukemista. Ulkona huutaa rattaissa (ei viihdy). Jos ei mennä joka päivä kaksi kertaa ulos niin huutaa sisällä turhautumista sisälläoloon. Jne jne. Olen aivan loppu. Onko tämä joku pakollinen vaihe?
Kommentit (41)
Joo. Sellasia ne ovat tuossa iässä. Huuto pahenee vielä, kun uhmis iskee. 4-vuotiaana helpottaa.
Eiköhän se ole vaihe. Tässä on viime aikoina ollut paljon tällaisia avauksia palstalla. Eikös tuossa vähän yli vuoden iässä ole vaihe, jossa lapsi tajuaa olevansa erillinen olento ja kokee siitä ahdistusta?
Vierailija kirjoitti:
Joo. Sellasia ne ovat tuossa iässä. Huuto pahenee vielä, kun uhmis iskee. 4-vuotiaana helpottaa.
Höpö höpö. Uhmaikäinen on todella harvoin koko ajan tyytymätön. Huutoa voi kyllä tulla, mutta 2- ja 3-vuotiaat ovat keskimäärin todella myönteisiä ihmisen alkuja, jotka sitten välillä hepuloivat. Ja 3-vuotias hepuloi ja vähemmän kuin 2-vuotias. Tuossa vähän yli vuoden iässä on tuo tyytymättömyysvaihe.
Joo, sellaista se nyt vaan on. Ja joku nauttii tuosta ja haluaa vielä lisääkin tuollaisia.
T.Yksi huutaja riitti mulle
Vierailija kirjoitti:
Joo, sellaista se nyt vaan on. Ja joku nauttii tuosta ja haluaa vielä lisääkin tuollaisia.
Minkä ikäinen se sun lapsi on nyt, huutaako se edelleen koko ajan?
No joo onhan noilla lapsilla erilaisia vaiheita. Kyllä se siitä helpottaa kun et itse ala rähistä, hyräile vaikka mieluummin jos meinaa hermo mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13v. ei huuda enää. Lopetti joskus siinä kohtaa, kun meni kouluun.
Suoraviivaisuus lapsen kasvatuksessa ajaa tuohon, vaipanvaihto seisopa tässä vessan tasolla kun vaihdan, toki et kerro vaihtavasi. Jopa oma selkä säästyy.
Ulosmeno, onkohan siellä se naapurin koira vai onkohan se nukkumassa, missähän se nukkuu, onpas hieno vetoketju, mites tämä liikkuu.
En ole kestänyt omien enkä lastenlasten kitinää, siksi on pitänyt keksiä keinot miten hämätä lapsi hyvälle mielelle.
Ei tuonkaan ikäinen lapsi ole tavallisesti jatkuvasti tyytymätön. Tietenkin tulee harmitus joskus, mutta pääasiassa aurinkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Uhmaikäinen on todella harvoin koko ajan tyytymätön. Huutoa voi kyllä tulla, mutta 2- ja 3-vuotiaat ovat keskimäärin todella myönteisiä ihmisen alkuja, jotka sitten välillä hepuloivat. Ja 3-vuotias hepuloi ja vähemmän kuin 2-vuotias. Tuossa vähän yli vuoden iässä on tuo tyytymättömyysvaihe.
Joo, olet oikeassa. Vuoden vanha on ehkä kokoajan tyytymätön, mutta kyllä nuo 3-vuotiaan uhmiskohtauksetkin ovat rasittavia. Lasten uhmiksissa on myös eroa. Esikoisen uhmiskohtaus oli puolen tunnin kirkumishuutosessio päivittäin. Kuopuksella ehkä 5 minuutin harmitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän kuitenkin, että keskimäärin lapset eivät huuda koko ajan kouluikään asti, ja jos huutavat, on kyllä neuropsykiatristen tutkimusten paikka.
Vierailija kirjoitti:
Suoraviivaisuus lapsen kasvatuksessa ajaa tuohon, vaipanvaihto seisopa tässä vessan tasolla kun vaihdan, toki et kerro vaihtavasi. Jopa oma selkä säästyy.
Ulosmeno, onkohan siellä se naapurin koira vai onkohan se nukkumassa, missähän se nukkuu, onpas hieno vetoketju, mites tämä liikkuu.
En ole kestänyt omien enkä lastenlasten kitinää, siksi on pitänyt keksiä keinot miten hämätä lapsi hyvälle mielelle.
On kuule yritetty tehdä pukemisesta ym vaikka mitä laululeikkejä ja huomion siirtämisiä muualle ym ym. Ne toimii tasan yhden kerran. Sitten ei enää vaikutusta. Ap
Näillä tiedoilla en oikein osaa sanoa mitään. Kuitenkin jos olet itse stressaantunut, kiireinen ja äreä niin se mieliala tarttuu lapseen.
Vie päiväkotiin se päiväksi ettei tarvitse kuunnella huutoa koko päivää. Siellä oppii ettei muutkaan huuda kokoajan.
Tosin jos esim. Jonkun eläimen poikanen huutaisi kokoajan turhaan se olisi joko seonnut tai kipeä. Että varmaan aivan hyvä käyttää myös lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän kuitenkin, että keskimäärin lapset eivät huuda koko ajan kouluikään asti, ja jos huutavat, on kyllä neuropsykiatristen tutkimusten paikka.
No mun huusi ja niin voi huutaa jonkun toisenkin lapsi. Ja kyllä hän on täysin terve, vaikka sitä noin kovasti epäiletkin.
Vierailija kirjoitti:
Näillä tiedoilla en oikein osaa sanoa mitään. Kuitenkin jos olet itse stressaantunut, kiireinen ja äreä niin se mieliala tarttuu lapseen.
Yritän kaikkeni että lapsi ei huomaisi stressiäni enkä ole koskaan huutanut hänelle. Mutta varmasti väsymykseni näkyy silti. Mutta mitä voin tehdä? Kun lapsi on jonkun toisen hoidossa vaikka vain puoli tuntia niin kiukuttelee minulle loppupäivän kymmenen kertaa pahemmin kuin jos on ollut vain kanssani. Ja näin siis myös jos on kahden isänsä eli mieheni kanssa ja minä ulkona. Niin kun palaan niin loppupäivä on todella vaikea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän kaikkeni että lapsi ei huomaisi stressiäni enkä ole koskaan huutanut hänelle. Mutta varmasti väsymykseni näkyy silti. Mutta mitä voin tehdä? Kun lapsi on jonkun toisen hoidossa vaikka vain puoli tuntia niin kiukuttelee minulle loppupäivän kymmenen kertaa pahemmin kuin jos on ollut vain kanssani. Ja näin siis myös jos on kahden isänsä eli mieheni kanssa ja minä ulkona. Niin kun palaan niin loppupäivä on todella vaikea. Ap
Tuo on kaikki normaalia käytöstä. Suosittelen korvatulppia. Huuto kuuluu kyllä, mutta se on vaimeampi, ja stressaa sinua vähemmän.
Jos sinulla on kuitenkin olo, että lapsellasi on jotain hätänä, soita neuvolaan ja kerro huolesi.
Meillä on ollut 3v samanlaista huutamista ja lapsi nyt 4v.