Miehet saavat keskimäärin enemmän palkkaa, koska miehet uskaltavat vaatia enemmän palkkaa.
Tämä on säännönmukaisuus, jonka olen jokaisessa työpaikassani huomannut. Miehet myös uskaltavat puhua lakkoilusta enemmän. Miesten suurempi testosteronitaso lisää taistelutahtoa omista eduista. Ei ole sen vaikeammasta asiasta kyse.
Kommentit (18)
Totta. Olen mies valtaisella alalla ja saan seurata ihan vierestä näitä hyvä veli kerhoja. Naisilla olisi asiat huomattavasti paremmin jos meillä olisi kanttia samanlaiseen kaverien selkään taputteluun.
Joskus minulle kävi jopa niin, että sain yhden miehen entisen projektin. Heti alussa selvisi että projekti oli täys fiasko, mutta parhaani mukaan tehtiin se loppuun niin hyvin kum kyettiin. Myöhemmin sain kuulla että olin syytettynä kun projektin kustannukset olivat nousseet pilviin, nukaan ei syyttänyt tunaroinutta entistä projektin vetäjää tai yhtö isompaa pomoa joka oli tietämättäni siirtänyt muiden projektien kustannuksia kaikessa hiljaisuudessa sille mun projektille. Että näin miehet suojelivat toisiaan ja pistivät "pikkulikan" niskoille kaikki, jotta eivät joutuneet itse vastuuseen. Multahan asiasta ei kysytty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Olen mies valtaisella alalla ja saan seurata ihan vierestä näitä hyvä veli kerhoja. Naisilla olisi asiat huomattavasti paremmin jos meillä olisi kanttia samanlaiseen kaverien selkään taputteluun.
Joskus minulle kävi jopa niin, että sain yhden miehen entisen projektin. Heti alussa selvisi että projekti oli täys fiasko, mutta parhaani mukaan tehtiin se loppuun niin hyvin kum kyettiin. Myöhemmin sain kuulla että olin syytettynä kun projektin kustannukset olivat nousseet pilviin, nukaan ei syyttänyt tunaroinutta entistä projektin vetäjää tai yhtö isompaa pomoa joka oli tietämättäni siirtänyt muiden projektien kustannuksia kaikessa hiljaisuudessa sille mun projektille. Että näin miehet suojelivat toisiaan ja pistivät "pikkulikan" niskoille kaikki, jotta eivät joutuneet itse vastuuseen. Multahan asiasta ei kysytty mitään.
Ei, et tajua edelleenkään. Syyllistät vain miehiä.
Ei pidä paikkansa. Olen uskaltanut naisena pyytää palkkaa ihan reippaasti, koska vastasi mielestäni osaamistani, työtehoani ja suoritustani muutaman kerran ja yhtään kertaa en ole haluamaani saanut. On minulla tosin sitten ollut muutaman parisataa taulukkopalkkaa parempi palkka sekä työsuhde ja luontaisetuja, joita ei varmaan olisi jos en olisi pyytänyt.
Juuri tästä se juurikin johtuu.
Mutta sitä ei saa sanoa ääneen että naisten "palkkakuoppa" johtuisi ... naisista itsestään.
Syy pitää aina olla jossain muualla kuten miehissä ja inhottavissa työnantajissa jotka eivät vain hyvää hyvyyttään hilaa naisten palkkoja ylöspäin pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Olen uskaltanut naisena pyytää palkkaa ihan reippaasti, koska vastasi mielestäni osaamistani, työtehoani ja suoritustani muutaman kerran ja yhtään kertaa en ole haluamaani saanut. On minulla tosin sitten ollut muutaman parisataa taulukkopalkkaa parempi palkka sekä työsuhde ja luontaisetuja, joita ei varmaan olisi jos en olisi pyytänyt.
1) harvoin kukaan saa aina sen mitä pyytää, sukukalleuksista riippumatta
2) se että juuri sinä aktiivisesti koetat hilata palkkaasi ylöspäin ei ole todiste siitä että kaikki naiset sitä tekisivät. Itseasiassa se että sinulta usein jää saamatta se mitä mitä pyydät todistaa sen että monet naiskollegasi eivät ole tällälailla aktiivisia. Miksi työnantaja korottaisi rajusti palkkaasi jos on saatavissa tilalle nainen joka tyytyy vähempään.
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppa. Miehet pyytää kerralla tonnin, pari ja saa niitä. Ja lähtöpalkka alkujaan on jotain ripulissa taulukkona reilusti korkeampi 😄Tiedän omasta kokemuksesta sivustaseuranneena. Sitten rohkaistun, aloin käyttäytymään kuin mies töissä ja nyt palkkani on vajaa 2000€ enempi kuin mieskollegani. Tiedän, koska hän kerran kännissä siitä avautui. Olen töissä hyvin miesvaltaisella alalla eikä mulla ole kuin mieskollegoita.
Niin samaa mieltä aloittajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus minulle kävi jopa niin, että sain yhden miehen entisen projektin. Heti alussa selvisi että projekti oli täys fiasko, mutta parhaani mukaan tehtiin se loppuun niin hyvin kum kyettiin. Myöhemmin sain kuulla että olin syytettynä kun projektin kustannukset olivat nousseet pilviin, nukaan ei syyttänyt tunaroinutta entistä projektin vetäjää tai yhtö isompaa pomoa joka oli tietämättäni siirtänyt muiden projektien kustannuksia kaikessa hiljaisuudessa sille mun projektille. Että näin miehet suojelivat toisiaan ja pistivät "pikkulikan" niskoille kaikki, jotta eivät joutuneet itse vastuuseen. Multahan asiasta ei kysytty mitään.Ei, et tajua edelleenkään. Syyllistät vain miehiä.
Niin mitä tajua? Sinä olet niitö naisia jotka nostavat miehet jalustalle, bravo! Teidön vuoksi naisten asema ei parane
It's because women are more agreeable. Mutta ei se koko palkkaeroa selitä. Miesten keskimääräinen työaika on myös huomattavastikin pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä olet uskaltanut pyytää toisin kuin moni muu nainen.
Olen nainen miesvaltaisella alalla ja ihan "taulukkojen linjassa" saan palkan. Aina pyydän enemmän mitä tavoittelen, niin saan sen mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin olen lähes samaa mieltä näin keski-ikäisenä feministinä. Valitettavasti se on näin. Naiset puurtavat kuuliaisena ja vetäen itsensä äärirajoille kunnes väsyvät ja lisäksi palkasta puhumista pidetään epänaisellisena vauhkoamisena. Lisäksi naisia syyllistetään lakkoilusta ja palkkavaateista vielä vuosikausia tapahtuman jälkeen - muistanette Sari Sairaanhoitaja-puheet, kun taas ahtaajat ja liikapalkatut paperimiehet saavat polkea jalkaa ihan rauhassa ja aiheuttaa mittavia vaninkoja kansantaloudelle.
Mutta siis, olisi opittavaa miehiltä.
Tuossa on ero.
Kun Antti Ahtaaja ja Pekka Paperimies haluavat lisää rahaa, he vaativat lisää rahaa.
Kun Sari Sairaanhoitaja haluaa lisää rahaa, hän puhuu työn tärkeydestä, kunnioituksesta ammattikuntaa kohtaan ja pehmeistä arvoista. Sen jälkeen kun kaikki ovat sanoneet että totta, kyllähän teidän työ on tärkeää ja ansaitsee kunnioituksen, Sari Sairaanhoitaja ilmaisee että niin joo rahaa haluttaisiin lisää. No silloin on vähän myöhäistä.
Ihmiset - erityisesti miehet - eivät arvosta sitä että palkkavaatimukset ilmaistaan kierrellen ja rivien välistä, niin kuin naisilla on tapana.
Ap on väärässä. Tutkitusti naiset kyllä yrittävät vaatia enemmän palkkaa, mutta heille ei silti makseta.
Tutkimuksissa otetaan arvostustaso huomioon ja niissä tulos on tasa-arvoinen. Eli, jos naiset vaativat vähemmän palkkaa, tarkoittaa se sitä, että naiset ovat ylipalkattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus minulle kävi jopa niin, että sain yhden miehen entisen projektin. Heti alussa selvisi että projekti oli täys fiasko, mutta parhaani mukaan tehtiin se loppuun niin hyvin kum kyettiin. Myöhemmin sain kuulla että olin syytettynä kun projektin kustannukset olivat nousseet pilviin, nukaan ei syyttänyt tunaroinutta entistä projektin vetäjää tai yhtö isompaa pomoa joka oli tietämättäni siirtänyt muiden projektien kustannuksia kaikessa hiljaisuudessa sille mun projektille. Että näin miehet suojelivat toisiaan ja pistivät "pikkulikan" niskoille kaikki, jotta eivät joutuneet itse vastuuseen. Multahan asiasta ei kysytty mitään.Ei, et tajua edelleenkään. Syyllistät vain miehiä.
Naisille vastuun ottaminen tuntuu olevan aika vaikeaa. Vaikka olisikin ohtavassa asemassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin olen lähes samaa mieltä näin keski-ikäisenä feministinä. Valitettavasti se on näin. Naiset puurtavat kuuliaisena ja vetäen itsensä äärirajoille kunnes väsyvät ja lisäksi palkasta puhumista pidetään epänaisellisena vauhkoamisena. Lisäksi naisia syyllistetään lakkoilusta ja palkkavaateista vielä vuosikausia tapahtuman jälkeen - muistanette Sari Sairaanhoitaja-puheet, kun taas ahtaajat ja liikapalkatut paperimiehet saavat polkea jalkaa ihan rauhassa ja aiheuttaa mittavia vaninkoja kansantaloudelle.
Tuossa on ero.
Kun Antti Ahtaaja ja Pekka Paperimies haluavat lisää rahaa, he vaativat lisää rahaa.
Kun Sari Sairaanhoitaja haluaa lisää rahaa, hän puhuu työn tärkeydestä, kunnioituksesta ammattikuntaa kohtaan ja pehmeistä arvoista. Sen jälkeen kun kaikki ovat sanoneet että totta, kyllähän teidän työ on tärkeää ja ansaitsee kunnioituksen, Sari Sairaanhoitaja ilmaisee että niin joo rahaa haluttaisiin lisää. No silloin on vähän myöhäistä.
Ihmiset - erityisesti miehet - eivät arvosta sitä että palkkavaatimukset ilmaistaan kierrellen ja rivien välistä, niin kuin naisilla on tapana.
Ihan niin kuin esimerkissäsi, naiset tosiaan toimivat paljon useammin julkisella jonka palkat maksetaan verorahoista tai sitten lainarahalla ja miesten yleensä taas ei vaan ne määrittelee markkina.
Itse asiassa sekä Stubb, Rinne että muutama muukin eli demari Raimo Sailas vaikka pitävät vuoden 2007 Sari Sairaanhoitajan palkankorotuksia syynä Suomen erityispitkään lamaan. Jos ei noususuhdanteessa saada taloutta sen vertaa tasapainoon, ettei lisävelkaa tarvitse ottaa niin milloin se sitten kuntoon saadaan niin ettei taas syödä enemmän kuin tienataan?
Kirjoitus vuodelta 2015:
Muistanette Sari Sairaanhoitajan.
Kevään 2007 eduskuntavaalien alla kokoomus lupasi Sarille roiman palkankorotuksen. Yksi puolueen vaaliteemoista oli tasa-arvotupo. Koulutetuilla naisvaltaisilla aloilla oli määrä ottaa palkkauksessa tasa-arvoloikka.
Vuonna 2007 Suomella meni lujaa. Vaalipuheissa lupailtiin kaikkea hyvää. Julkisessa taloudessa oli jakovaraa. Tulevaisuus ei huolettanut.
Kokoomus oli oppositiossa. Vaalivoiton jälkeen Jyrki Kataisesta tuli Matti Vanhasen kakkoshallituksen valtionvarainministeri.
Syksyllä Jaana Laitinen-Pesolan kokoomusvetoinen Tehy alkoi kysellä vaalilupausten perään. Tehy uhkasi joukkoirtisanomisilla, ellei sen vaatimuksiin suostuta.
Sari Sairaanhoitajan palkan kuoppakorotuksesta käynnistyi ketjureaktio, joka tuli Suomelle kalliiksi. Osansa palkkaloikasta saivat muutkin; Olli Opettajat, Leena Lähihoitajat, Kaija Kodinhoitajat, Matti Metallimiehet, Paavo Paperintekijät ja Antti Autonkuljettajat.
Vuonna 2008 maailma ajautui taantumaan, Suomi sen mukana. Muualla Euroopassa noustaan jo, mutta Suomi tarpoo yhä syvällä. Suomi on Pohjolan Kreikka.
Miesten palkat on keskimäärin parempia kuin naisten koska:
-Miehiä on todella paljon enemmän johtajina tai jossakin muussa todella korkeassa asemassa.
-Miehet tekevät enemmän töitä kuin naiset.
Samasta työstä jokainen ihminen saa saman palkan, toki palkkaan vaikuttaa ikälisät ja ylityöt mutta perus palkka on sama saman ikäisillä työntekijöillä.
Heikosti palkattuja töitä löytyy yhtälailla naisvaltaisilta aloilta kuin myös miesvaltaisilta aloilta.
Jos naiset saisivat samasta työstä samalla työpanoksella pienempää palkkaa kuin miehet niin miksi firmat sitten palkkaa miehiä edes töihin?
Niin ja miksi edes pitää verrata sukupuolten välisiä palkkoja? Eikö se olisi sama jos verrattaisiin vaikka vihreä silmäisten ja sini silmäisten palkkoja?
no naiset suostuu hoitsu alalla vieläki nuihin 70-luvun tyyliin tehtyihi ihan sekopäisiin työvuorolistoihinkin.
kokeilkaas miesten paikoilla jotain ilta-aamu-ilta-aamu-yö-aamu- listaa. Samantien koneet menee seis ja lakko alkaa.
Harmi kyllä naisia ja miehiä ei palkita samasta käytöksestä. Omaa etuaan ajava ja vaativa mies nähdään oikein toimivana, joka pitää palkita. Omaa etuaan ajavaa, vaativaa naista taas pidetään itsekkäänä bitchinä, jota pitää rankaista.
Tämä unohtuu näissä keskusteluissa aina.