miten voisin saada kuulluksi tulemisen tunteen parisuhteessa?
Mieheni on minua huomattavasti puheliaampi.
Nykyään koen, että hän puhuu jatkuvasti ja tauotta. Jos koetan sanoa jotain, koen, hän puhuu päälleni ja keskeyttää.
Jos odotan, että hän saa sanottavansa sanottua, ja koetan sen jälkeen puhua, on miehelläni jo kiire muualle tai hän haluaa lukea lehteä/katsoa telkkaria/nukkua/selata kännyä tms.
Mieheni loukkaantuu, kun yritän kertoa, että tällainen tilanne vaivaa minua.
Miten voisin saada kuulluksi tulemisen tunteen?
Kommentit (76)
Jos vaadin kuulluksitulemista, meille tulee herkästi riita. Riitely ei jotenkin tunnu kestävältä/hyvältä keinolta tulla kuulluksi.
Rauhallisesti ilmaistuna mieheni herkästi loukkaantuu.
Miehesi on ilmeisesti itsekeskeinen, eikä haluakaan kuunnella sinua.
Eli vaihtamalla miestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaadin kuulluksitulemista, meille tulee herkästi riita. Riitely ei jotenkin tunnu kestävältä/hyvältä keinolta tulla kuulluksi.
Rauhallisesti ilmaistuna mieheni herkästi loukkaantuu.
Ei riitaa tai toisen loukkaantumista kannata erityisesti pelätä. Kyse on myös sinun tarpeistasi, ei ole sinun tehtäväsi pelkästään varjella miehen tunteita. Mitä saat suhteestanne, jos et koe tulevasi kuulluksi ja sitä kautta ymmärretyksi? Kuulostaa siltä, että mies ei vaan välitä sinusta ja hyvinvoinnistasi.
Kirjoita hänelle. Oma puolisoni kuuntelee, mutta itselleni on ollut vaikea kertoa joitakin asioita, koska puhuminen on mennyt itkuksi. Silloin olen kirjoittanut hänelle pitkän sähköpostin ja kommunikoinut sillä tavalla. Voit kirjoittaa juuri tuosta kuulluksi tulemisen tarpeestasi.
Minulla on vähän sama ongelma. Olen nostanut asian monta kertaa esille, mutta mikään ei tunnu muuttuvan. Joka kerta mies tuntuu ymmärtävän asian ja on jälkeenpäin aidosti pahoillaan, mutta jonkin ajan päästä saan taas muistuttaa asiasta ja selittää uudelleen. Turhauttaa kyllä.
ap vastaa numerolle 6:
Joo, olen kirjoittanut. Muusta ja myös nimenomaan kuulluksitulemisesta. Joskus se auttaa.
Myös mies sanoo, että voin kirjoittaa.
Toisaalta minusta tuntuu tilanne epäreilulta, että toinen voi sanoa sanottavansa heti kun se päähän pälkähtää. Verrattuna siihen, että itse joudun menemään tietokoneen ääreen kirjoittamaan, jotta voisin saada asiani sanottua.
Kokemuksesta voin sanoa että et mitekään. Jos joskus saat asiasi sanottua niin miehesi voi kyllä kuulla, mutta ei kuuntele. Omalle miehelleni hänen asiat olivat niitä tärkeimpiä ja aivan sama mitä minulle kuului.
Niin. Kuulemisella ja kuuntelulla on ero.
Toisaalta arvelen, minulle riittäisi pelkkä tunne kuulluksitulemisesta. Että saisin vain sanoa asiani ääneen. Vaikka mies kuuntelisi vain puolella korvalla.
Vai olenko väärässä?
ap
miten voisin tehdä oman osuuteni? Että tulisin kuulluksi?
ap
Vierailija kirjoitti:
miten voisin tehdä oman osuuteni? Että tulisin kuulluksi?
ap
Ala puhua miehen päälle samalla tavalla, keskeytä hänen tärkeät juttunsa ja kerro vain omistasi. Lopeta tossuilu, sinun tarpeesi ovat yhtä tärkeitä kuin miehen.
No, omalta osaltani yritin sitä kuulluksi tulemista. Ei olla enään yhdessä. Itseasiassa meidän liitto päättyi siihen kun sanoin että haluan että minua kuunnellaan. Hän oli toista mieltä. Mutta yritä vaan. Jos juttelu ei auta niin en kyllä tiedä että mikä sitten? Ehkä ammattiauttaja?
Itsekkin yritin tuota päälle puhumista. Ei auta.
Sääli, jos suhteemme päättyy siihen, että kerron, että haluan tulla kuulluksi.
ap
p.s. olen kyllä kertonutkin. Ja mies on ollut välittämättä tai sitten loukkaantunut. Mieheni syyllistyy herkästi.
Onko tuo kuuntelettomuus ainut huono asia teidän suhteessa? Jos on, niin en nyt itse ainakaan sen vuoksi suhteesta lähtisi. Jos kaikki muut asiat on suht hyvin.
Hei ap. Suurin osa, ellei kaikki parisuhdepulmat liittyvät vuorovaikutukseen, kommunikointiin. Siksi se tulee tavalla tai toisella jokaisen parin haasteeksi. Suosittelen lämpimästi harkitsemaan seuraavan lomamatkan sijaan parisuhdekurssia, joissa opetellaan vuorovaikutustaitoja yhdessä muiden parien kanssa. Joka ainut ihminen tarvitsee niissä myös harjaantumista, eli kumpikin on samalla viivalla. Kukaan ei voi sanoa, että minä osaan täydellisesti vuorovaikutustaidot. Useimmat ihmiset kokevat suhteensa lähenevän, kun oppivat ilmaisemaan omia tarpeitaan ja ajatuksiaan ja kuuntelemaan toista. Jos parisuhdekursseja ei järjestetä teille sopivasti (niitä järjestää ainakin Parisuhde Kataja), niin myös pariterapiassa samoja teemoja voi käydä läpi.
Puoliso puolustautuu, että hänen puheensa sisältö ei ole mitenkään loukkaava. Se on totta. Puoliso puhuu vain omista asioistaan.
Puoliso ei näe ongelmaa siinä, että se on lähes yksinomaan hän, joka on äänessä. Minä jos sanon jotakin, puolisolla on jo kiire muualle.
Tässä tilanteessa et välttämättä mitenkään jos mies ei tule vastaan. Vaadi kovempaan ääneen, suutu.