Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret kokee ilmastoahdistusta mutta silti syysloman ulkomaanmatkat lähes loppuunmyyty

Vierailija
13.10.2019 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006271310.html

Jopa sota-alueet kelpaa lapsiperheille.

Tietenkin se on helppoa syyllistää päättäjiä sekä setämiehiä, jos itse ei kyetä tekemään ilmastoystävällisiä ratkaisuja.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin maailmassa riittää niitä joita ei ahdista ja osa heistä on uhonnut lisäävänsä matkailua ja muuta toisten elämää haittaavaa toimintaa kiusatakseen näitä ja lisätäkseen näiden ahdistusta. "Kivaa" suhtautumista henkensä edestä pelkääviin lapsiin ja nuoriin.

Hep!

Täällä yksi joka lähtee perheen kanssa lentokentälle tunnin päästä.

Ahdistukaa ihan rauhassa, minä makoilen palmun alla ja nautin lämmöstä ja siitä ettäpääsee hetkeksi pois täältä yliverotetusta holhousyhteiskunnasta.

Eikö sun kannattaisi muuttaa sinne palmun alle jos yliverotettu holhousyhteiskunta noin ahdistaa?

Et tainnut valittaa yhteiskunnasta kun otit lapsena ja nuorena vastaan mm. verovaroin kustannettua terveydenhoitoa ja koulutusta, mutta nytpä kyllä ahdistaakin kun pitäisi itse osallistua ;)

Olen muuttamassa kun elämäntilanne sen sallii eli lapset pärjäävät omillaan. Nyt ovat liian nuoria vielä.

Kouluja kävin nuorena kyllä ja lähdin saman tien ulkomaille töihin kun lama-Suomessa oli ankeaa.

En valita. Teen ja nautin tästä ainoasta elämästäni.

Mutta nyt on mentävä! :)

Perus "minulle ja lapsilleni kaikki ilmaiseksi muiden verorahoilla, mutta minä en kyllä osallistu vaan lähden pois kun olen käyttänyt kaikki etuni ja jätän jälkeeni vain paskat muiden korjattavaksi, minulla on oikeus ja minä minä minä".

Tosi jännä että nuoria ahdistaa aikuisten touhut :D

Vierailija
82/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä olen yrittänyt puhua että lasten ja nuorten pitäisi aloittaa ilmastokampanja omasta itsestään ja elämästään, ensin luopua itse jostain ennen kuin vaatii muilta ilmastotekoja. Siksipä varmaan kaikki muutkin "vastustaa" eli kritisoi näitä koululakkoja ja Gretan uhoamista. Ensin oma esimerkki ja sen jälkeen aletaan vasta meuhkaamaan aikuisille "miksi kukaan ei tee mitään!" ja "lapsuuteni on pilattu!" (vaikka on vuosikausia lennelty aurinkolomille ja käytetty 600€ kännykkää koko kouluikä). Normi teinisettiä: minun ei tarvitse, mutta muiden pitää tehdä niin kuin minä sanon. 

Joopa joo. Toivottavasti nuoret todella kieltäytyisivät matkustamasta meidän keski-ikäisten toiveiden mukaan. Mielellään vielä niin, että matka on jo maksettu niin eivätpä vanhemmat tilaa matkaa jouluksikaan. Kotona on muutenkin kivaa; kaverit lähellä eikä noloja rantahetkiä vanhusten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä lapset ja nuoret kuluttavat, roskaavat ja saastuttavat enemmän kuin yksikään aikaisempi sukupolvi. Kehtaavat kuitenkin osoitella syyttävillä sormillaan edellisiä sukupolvia. Joku "pihtiputaanmummo" istuu kylmässä mökissään kun ei ole varaa lämmitykseen saati älylaitteisiin tai ulkomaanmatkoihin. Kuinka se kehtaakaan viedä nuorten elämän ja tulevaisuuden! Nykynuoret ovat jo lapsuudessaan kasvattaneet sellaiset vaippa ja leluvuoret, jotka eivät häviä maapallolta ikinä. Kohta tulee joulu ja taas saa kinuta lisää muovikrääsää.

Vierailija
84/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusikymppiset sinne lentää. Nuorella tarkoitetaan yleensä kai noin 15-30-vuotiasta.

Vierailija
85/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä lapset ja nuoret kuluttavat, roskaavat ja saastuttavat enemmän kuin yksikään aikaisempi sukupolvi. Kehtaavat kuitenkin osoitella syyttävillä sormillaan edellisiä sukupolvia. Joku "pihtiputaanmummo" istuu kylmässä mökissään kun ei ole varaa lämmitykseen saati älylaitteisiin tai ulkomaanmatkoihin. Kuinka se kehtaakaan viedä nuorten elämän ja tulevaisuuden! Nykynuoret ovat jo lapsuudessaan kasvattaneet sellaiset vaippa ja leluvuoret, jotka eivät häviä maapallolta ikinä. Kohta tulee joulu ja taas saa kinuta lisää muovikrääsää.

Vauvat ja pikkulapsetko ostopäätöksiä tekevät? Ottaapa papalle koville totuuden myöntäminen.

Vierailija
86/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niiden lasten vika ole jos niille on ostettu kaapit täyteen krääsää.

Vierailija
87/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan ahdista. Lähden ensi vuonna ekaa kertaa lentokoneella ulkomaille, oon vähän alle 30v nyt. Minä ainakin aion nähdä ja kokea muutakin maailmaa kuin vain möllöttää kotimaassa. Ja ei, ei ole ajokorttia eikä autoa joten teen sillä jo oman osani ilmaston eteen.

Vierailija
88/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koulunkäynninohjaaja yhtenäiskoulussa, eli alakoulu ja yläkoulu samassa rakennuksessa. Jo 3.-9. luokkalaiset tilaavat omilla rahoillaan (eli antavat rahat vanhemmalle, joka sitten maksaa kortillaan) eli vaikkapa kuukausirahoillaan valtavasti turhaa krääsää Kiinasta. Ei niille vanhemmat osta kaikkea.

Vierailija
89/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 18 v. lukiolainen oli ilmastomielenosoituksessa pari viikkoa sitten ja myös siinä aikaisemmassa. Paasaa tuulisähköstä ja pahastui kun emme halunneet tuulivoimalaa mökin viereen.

Tänään lähti lentämällä kaverin luokse Brysseliin. Kysyin että eikö moinen sitten ahdista. Kuulemma eri asia.

Vierailija
90/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvat ja pikkulapsetko ostopäätöksiä tekevät? Ottaapa papalle koville totuuden myöntäminen.

Ei tietenkään vauvat tee ostopäätöksiä, mutta en minäkään läpsena ole tehnyt henkilökohtaista päätöstä esim. Pietarin jätevesien laskemisesta Suomenlahteen. Silti olen kollektiivisesti syytettynä ilmaston ja maapallon tuhoamisesta. Eläeässäni en kuitenkaan tule kuluttamaan luonnonvaroja edes puoliksi niin paljoa, mitä nykyiset ilmastolakkoilijat.

Vierailija
91/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 18 v. lukiolainen oli ilmastomielenosoituksessa pari viikkoa sitten ja myös siinä aikaisemmassa. Paasaa tuulisähköstä ja pahastui kun emme halunneet tuulivoimalaa mökin viereen.

Tänään lähti lentämällä kaverin luokse Brysseliin. Kysyin että eikö moinen sitten ahdista. Kuulemma eri asia.

Ilmastokoomikko Iikka Kivi on lanseerannut tuon "eri asia" -jutun. Sehän on ihan meemi.

Kouhotti twitterissä taas kerran jostain ilmastojutusta ja joku kysyi että joko muuten kävit siellä (jonkun bändin) konsertissa Tukholmassa? Vasta kuulemma seuraavalla viikolla ja se on ihan eri asia.

Vierailija
92/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiensa lapsia ovat olleet myös edeltävät sukupolvet. En jaksa avata tarkemmin mitä tällä tarkoitan, jokainen voi pohtia itse.

Vierailija
93/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koulunkäynninohjaaja yhtenäiskoulussa, eli alakoulu ja yläkoulu samassa rakennuksessa. Jo 3.-9. luokkalaiset tilaavat omilla rahoillaan (eli antavat rahat vanhemmalle, joka sitten maksaa kortillaan) eli vaikkapa kuukausirahoillaan valtavasti turhaa krääsää Kiinasta. Ei niille vanhemmat osta kaikkea.

Juurihan itsekin sanoit että vanhemmat kuitenkin mahdollistavat sen ostamisen. Lapsille kuuluu opettaa, että krääsä on juuri sitä mikä maapalloa tuhoaa ja jos ahdistaa ilmasto niin tällaista scheissea ei osteta. Eikö vanhemmat osaa puhua lastensa kanssa ja opettaa heille m näitä asioita? Jos lapsi valittaa ääneen ilmastoahdistustaan kotona niin totta kai näistä asioista pitää puhua sitten myös. Ei pieni lapsi tai murrosikäinen vielä osaa ajatella omaa napaa pitemmälle, jos joku ei niitä asioita selitä. Ja teinille voi kyllä sanoa, että jos et itse ole valmis tekemään mitään asioiden eteen niin lopeta se muille saarnaaminen. Myös tämä on vanhempien tehtävä. Mutta ei, kun tullaan tänne itkemään eikä kasvateta omia lapsia.

Vierailija
94/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.

Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.

Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.

Sinuahan ei ilmastonmuutos lentomatkailijana tietenkään koske. Muista kierrättää se ulkomailta roudaamasi kaviaaripurkin kansi niin olet oman osuutesi tehnyt. Nyt sitten voit mennä hyvällä omallatunnolla syyllistämään muita ja vaatimaan noita tosi törsäreitä pelastamaan maailma sinulle. Voit olla ylpeä valitsemastasi tiestä.

Vierailija
95/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys ainakin vähentää kulutusta ja roskan määrää. Vaikutuksista ilmastoon en tiedä.

Vierailija
96/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.

Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.

Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.

Lentokoneita käytetään enimmäkseen ihmisten kuljettamiseen lomalle, eli siis täysin elämisen kannalta toisarvoisiin matkoihin. Yksityisautoilua sensijaan demonisoidaan vielä enemmän, vaikka suurin osa autoilijoista tarvitsee sitä työssäkäyntiin.

Vierailija
97/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Koulunkäynninohjaaja? Ja syytät lapsia siitä että nämä eivät osaa tehdä itsenäisesti rationaalisia ostopäätöksiä hiilijalanjäljen huomioonottaen. Ja vanhemmat ovat uhreja jotka eivät voi muuta kuin totella kun lapsi on tehnyt päätöksensä ostaa omilla rahoillaan tavaraa Kiinasta. Luultavasti näillä lapsilla on sitten hyväpalkkaiset työpaikatkin kun on omaa rahaa ja voi kuluttaa sitä krääsään ja lomalentoihin.

Olen parina päivänä lukenut tähän aiheeseen liittyviä keskusteluja netistä ja täytyy sanoa, että nykyään on kyllä ihmisillä aikuisten ja lasten roolit aivan hakusessa. Myös perheellisillä ja jopa kasvatustyön tekijöillä.

Vierailija
98/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneita käytetään enimmäkseen ihmisten kuljettamiseen lomalle, eli siis täysin elämisen kannalta toisarvoisiin matkoihin. Yksityisautoilua sensijaan demonisoidaan vielä enemmän, vaikka suurin osa autoilijoista tarvitsee sitä työssäkäyntiin.

Nyt tuli huti. Lentokoneita käytetään paljon muuhunkin kuin lomamatkoihin, mm. kuljettamaan postia, tavaroita, elintarvikkeita jne. Ja suurin osa lennoista on reittilentoja, eli tarkoitettu muuhunkin kuin pelkkään hupilentelyyn. Kannattaa olla hiljaa, jos ei ole tuon enempää asioista perillä ja vaan osaa mutuilla.

Vierailija
99/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri Greta Thunbergin äidin kirjoittaman kirjan, joka kertoo perheen elämästä. Lentomatkustaminen oli jätetty, mutta muuten koko kirjan sanoma oli tyhjä: ilmastonmuutos tulee, pakko tehdä, mutta ainakin minulle konkreettiset teot jäivät epäselväksi.

Vierailija
100/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tässäkin keskustelussa mussuttavist.a ei pysyisi kovinkaan kauaa hengissä ilman, että lentokone toisi elintarvikkeita Suomeen. Mutta kun ei osata muuta kuin mutuilla ja kuvitellaan, että lentokoneet ovat olemassa vain hupilentelyä varten.