Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret kokee ilmastoahdistusta mutta silti syysloman ulkomaanmatkat lähes loppuunmyyty

Vierailija
13.10.2019 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006271310.html

Jopa sota-alueet kelpaa lapsiperheille.

Tietenkin se on helppoa syyllistää päättäjiä sekä setämiehiä, jos itse ei kyetä tekemään ilmastoystävällisiä ratkaisuja.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus koittaa kun itselle sopii pyllyn kuvaamisen instaan ja lentomatkojen välillä. Narsismia tuo koko vouhotus on ja itsetehostamista. Ansaitsevat maailmanloppunsa, idiootit.

Vierailija
42/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.

Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.

Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.

Meinaatko, ettei turistit lomakohteissa osta mitään ja lisää hiilijalanjälkeä? Jokainen turisti matkaamalla lisää roskien määrää lomakohteessa. Jätehuolto on täysin erilaista lomakohteissa mitä täällä Suomessa, jossa kierrätys toimii. Esimerkkinä Italia ja Rooma, joka hukkuu jätevuoriin. Rodos hyvänä esimerkkinä myös. Kaduilla näkee roskia sekä ympäristössä.

No en meinaa. Missä kohtaa kirjoitin että meinaan? Hoidan kotimaassa lajittelun, en ahdistu siitä miten jotkut muut toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelin just viime viikolla 1200km dieselautolla ympäri Suomen saastuttamassa. Joka päivä söin suuren määrän lihaa ja tupakoin rankasti. Kulutin myös alkoholia hirveät määrät ja tein hotellissa yöpyessäni jumalattoman kasan pyykkiä.

Minulle maksetaan tuosta saastuttamisesta todella hyvää palkkaa ja palkalla pystyn elättämään mukavasti kaksi nuorta ja vaimoni.

On hauskaa seurata kuinka vanhempi lapseni kipuilee luonnon pelastamisen ja mukavan elämän välillä. Tämä haluaisi, että biojätteet kerätään omaan astiaan ja muovit omaan. Myös pahvit ja paperit ja lasit ja metallit hän haluaa lajitella hyvin tarkkaan. Sitten kun haiseva biojäteastia pitäisi viedä roskakatokseen, ei nuorta näy missään. Hän kyllä puhuu asioista paljon ja on huolissaan, mutta elämänlaatu ei saisi itsellä kärsiä yhtään.

Tämä tiivistää mielestäni nämä ilmastoahdistujat. Paasataan kovaan ääneen kuinka pahoja ihmiset ovat. Samaan aikaan otetaan vastaan näiden pahojen ihmisten tarjoama mukava elämä.

Tätä se teinielämä just on, paasataan sitä mitä on koulussa opetettu, mutta omasta mukavuudesta ei haluta tinkiä. Kunhan kasvavat aikuiseksi huomaavat että ei se maailman muuttaminen niin helppoa ole kun töitäkin pitää tehdä, jossain asua, lapsille hankkia monenmoista juttua. Siksihän sitä Gretaa kritisoidaan, että miksi ahdistunut teini lietsotaan vielä ahdistuneemmaksi aikuisten toimesta. Jokainen tietää että kun tyttö kasvaa aikuiseksi, ahdistus katoaa ja elää ihan sitä samaa elämää kuin vanhempansa ja muut aikuiset, kuluttaen. 

Vierailija
44/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.

Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.

Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.

Vältät tahallista turhaa saastuttamaista, mutta tahallasi saastutat turhaa.

Arvasin että joku kehitysvammainen kommentoi näin. Matkustaminen ei ole minun mielestä millään lailla turhaa. Turha kuluttaminen on. Matkustaminen on hyvin arvokasta mulle. Ei turhaa.

Sinun turha matkustaminen on turhaa. Siis turhaa. Tiks lukkoon.

Vierailija
45/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä olen yrittänyt puhua että lasten ja nuorten pitäisi aloittaa ilmastokampanja omasta itsestään ja elämästään, ensin luopua itse jostain ennen kuin vaatii muilta ilmastotekoja. Siksipä varmaan kaikki muutkin "vastustaa" eli kritisoi näitä koululakkoja ja Gretan uhoamista. Ensin oma esimerkki ja sen jälkeen aletaan vasta meuhkaamaan aikuisille "miksi kukaan ei tee mitään!" ja "lapsuuteni on pilattu!" (vaikka on vuosikausia lennelty aurinkolomille ja käytetty 600€ kännykkää koko kouluikä). Normi teinisettiä: minun ei tarvitse, mutta muiden pitää tehdä niin kuin minä sanon. 

Älä nyt säikähdä kun kerron sinulle yhden jutun: meillä on elämäntapa muuttunut ilmastoystävällisemmäksi ihan nuorten halusta. Eivät halua edes syntymäpäivä- tai joulujuhlia ja lähinnä ärsyyntyvät kaiken muun kuin ruoan uutena ostamisesta. Kiertävät itse kirpputoreja ja ostavat sieltä itselleen jo valuraudasta ja teräksestä tehtyjä astioita opiskeluaikojaan varten. Ostavat mahdollisimman paljon vaatteita kirppareilta. Ostavat nahkakenkiä, joita huoltavat hyvin. Muutenkaan tekonahka ei kelpaa laukun, repun eikä vyön aineksena.

Vierailija
46/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Etkö edes lapsen puolesta ole ahdistunut? Lapsi on oikeasti peloissaan mutta sinua ei hetkauta lisätä hänen tulevaisuutensa pelottavuutta ja turvattomuutta?

En ole lapsen puolesta ahdistunut kuin siitä henkisestä väkivallasta mitä ilmastonmuutospelottelu tänä päivänä kouluissa on.

Vierailija
47/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että joku kehitysvammainen kommentoi näin. Matkustaminen ei ole minun mielestä millään lailla turhaa. Turha kuluttaminen on. Matkustaminen on hyvin arvokasta mulle. Ei turhaa.

Vaikka olisi kuinka arvokasta sinulle, niin se saastuttaa silti.

Vierailija
48/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus koittaa kun itselle sopii pyllyn kuvaamisen instaan ja lentomatkojen välillä. Narsismia tuo koko vouhotus on ja itsetehostamista. Ansaitsevat maailmanloppunsa, idiootit.

Menikö tunteisiin?

Vierailija
49/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoretko ne matkat ostaa?! Siellä on enemmistö keski-ikäisiä ja eläkeläisiä, kuten on jatkossa vielä enemmän.

Keski-ikäiset ja eläkeläiset eivät lähde koulujen syys- ja talvilomaviikoilla mihinkään. Hinnat taivaissa ja lennot täynnä möliseviä ilmastoahdistuneita keskenkasvuisia.

Koulujen syys- ja talvilomaviikoilla matkustavat pääasiassa perheet, joilla on lähinnä alaikäisiä lapsia. Näissä tapauksissa perheen aikuiset päättävät ja maksavat matkat. Ei lapsi voi pakottaa aikuista ostamaan matkaa.

Vierailija
50/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat tulevaisuuden setämiehiä.

Yleensä poliitikot ovat olleet jo nuorina aktiivisia ja radikaaleja.

Toki joukossa joku aito helmi.

Vierailija
51/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi kuinka arvokasta sinulle, niin se saastuttaa silti.

Minun lentomatkat on minulle tärkeitä. Muiden lentomatkat eivät ole kenellekään tärkeitä. Minäminäminäminäminä.

Vierailija
52/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin yliopistossa opiskelijat käyvät 3-10 kertaa vuodessa ulkomailla. Roinaa tilataan Kiinasta ja ostetaan kertakäyttömuotia. Sitten haukutaan lihansyöjiä tai jotakin Pylkönmäen vanhusta, joka ajaa 10 km matkan kauppaan autolla, he kuulemma lisäävät ilmastonmuutosta turhalla toiminnalla.

N22, viimeksi ulkomailla vuonna 2010

Tämä, juuri tämä

Ollaan varmaan eri yliopistossa. Täysin vieraan kuuloista touhua. Mitä N22 oikein opiskelee ja missä?

Vierailija
53/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on taas löydetty yhteinen sävel ja kuorossa syytetään nuorisoa, joka ei saa välttämättä edes äänestää jotta voisi korjata meidän aiempien sukupolvien aloittamaa syöksykierrettä. Nuorison tulevaisuus näyttää tällä hetkellä niin järkyttävän pelottavalta että meidän aikuisten pitää yrittää keksiä ratkaisut aiheuttamaamme katastrofiin. Se ei ole nuorten tehtävä, päinvastoin, nuorilla jos jollain on mielestäni suurin oikeus nähdä maailmaa nyt kun se vielä on mahdollista.

Vierailija
54/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin yliopistossa opiskelijat käyvät 3-10 kertaa vuodessa ulkomailla. Roinaa tilataan Kiinasta ja ostetaan kertakäyttömuotia. Sitten haukutaan lihansyöjiä tai jotakin Pylkönmäen vanhusta, joka ajaa 10 km matkan kauppaan autolla, he kuulemma lisäävät ilmastonmuutosta turhalla toiminnalla.

N22, viimeksi ulkomailla vuonna 2010

Tämä, juuri tämä

Ollaan varmaan eri yliopistossa. Täysin vieraan kuuloista touhua. Mitä N22 oikein opiskelee ja missä?

Tallinnakin on ulkomaita.

Vierailija
55/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoretko ne matkat ostaa?! Siellä on enemmistö keski-ikäisiä ja eläkeläisiä, kuten on jatkossa vielä enemmän.

Keski-ikäiset ja eläkeläiset eivät lähde koulujen syys- ja talvilomaviikoilla mihinkään. Hinnat taivaissa ja lennot täynnä möliseviä ilmastoahdistuneita keskenkasvuisia.

Koulujen syys- ja talvilomaviikoilla matkustavat pääasiassa perheet, joilla on lähinnä alaikäisiä lapsia. Näissä tapauksissa perheen aikuiset päättävät ja maksavat matkat. Ei lapsi voi pakottaa aikuista ostamaan matkaa.

Suostuvat ostamaan lasten ruinaamat matkat, tarkoittanet sanoa.

Vierailija
56/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Etkö edes lapsen puolesta ole ahdistunut? Lapsi on oikeasti peloissaan mutta sinua ei hetkauta lisätä hänen tulevaisuutensa pelottavuutta ja turvattomuutta?

En ole lapsen puolesta ahdistunut kuin siitä henkisestä väkivallasta mitä ilmastonmuutospelottelu tänä päivänä kouluissa on.

On pelottavaa olla lapsi kun tulevaisuudenkuva on mikä on ja se vielä kerrotaan koulussa. (Tuskin pahimpia uhkakuvia kuitenkaan). Toivotaan siis että ne havahtuvat jotka pystyvät esim lompakollaan vaikuttamaan, ja sinunkin lapsesi pelottava tulevaisuus saataisiin käännettyä vähemmän pelottavaksi.

Vierailija
57/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin taloustiedettä yliopistossa Jyväskylässä, ja opiskelijoista suurin osa matkusti paljon. Jotkut kiersivät koko kesän Eurooppaa tai Aasiaa. Joululomalla olivat kuukauden Usassa tai Thaimaa-akselilla.

N28

Vierailija
58/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän me eläkeläiset koulujen lomien aikana matkusteta. Voimme valita rauhallisempia aikoja.

Vierailija
59/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä vegaanit ja yksityisautoilua vastustavat viherhörhöt matkustavat joka lomalla, monta kertaa vuodessa, kaukomatkalle. Esim köyvät kerran vuodessa Aasiassa ja 2-3 kertaa New Yorkissa, kaupunkimatkoilla Euroopassa n 5 kertaa vuodessa jne. Todella kaksinaamaista.

Vierailija
60/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oikeasti ilmastosta huolestunut nuori kasvattaa itse ruokansa ja pellavaa, josta itse tekee vaatteensa. Kouluun kuljetaan tuohivirsuissa kävellen. Sähkönkin tuotetaan omasta tuulivoimaloista...

Että ottaa päähän nämä setämiehet ja muut, jotka ilkkuvat että et voi olla huolissasi ilmastosta jos käytät puhelinta, ajat autolla jne. Kyllä voi silti olla huolissaan ilmastosta ja pienetkin muutokset auttavat. Mm. ruokahävikin määrää vähentämällä tehtäisiin jo paljon hyvää. Valitsemalla kotimaista lähiruokaa, taas tuli tehtyä hyvää.

Ja mitä sitten poliitikoilta odotetaan. No, vaikka kokonaisvaltaista näkemystä asiaan, nyt toisella kädellä tuetaan ilmastonmuutoksen pahentamista ja suu vaahdossa puhutaan sen estämisestä.

Olen itse kahden tiedostavan teinin äiti ja työni on ympäristöalalla. Silti ajan joka päivä töihin autolla, matkustan ja syön myös lihaa. Mutta en tilaa kiinakrääsää, mietin tarkoin hankintani, ruokahävikin olen saanut lähes nollaan jne.

Mutta kun se näköjään pitää olla kaikki tai ei mitään. ”Huokaus”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi