Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret kokee ilmastoahdistusta mutta silti syysloman ulkomaanmatkat lähes loppuunmyyty

Vierailija
13.10.2019 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006271310.html

Jopa sota-alueet kelpaa lapsiperheille.

Tietenkin se on helppoa syyllistää päättäjiä sekä setämiehiä, jos itse ei kyetä tekemään ilmastoystävällisiä ratkaisuja.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Business luokassa meidän perhe lähtee Floridaan.

Jännä, että teillä on rahaa siihen, vaikka oikeinkirjoitus ei suju yhtään.

Vierailija
22/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, jolla olisi ilmastoahdistus. Siis sanan varsinaisessa merkityksessä, kyllä nykyään suuri osa tekee vihreitä valintoja omassa arjessaan (mm. Jätteiden kierrätys), mutta varsinaista ahdistusta ei ole kellään tutulla. Yhdellä sanomansa mukaan on, mutta hänkin suhailee lentokoneella koko ajan ja ajaa suurella katumaasturillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.

Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.

Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.

Aika jännä. Etkö edes lapsen puolesta ole ahdistunut? Lapsi on oikeasti peloissaan mutta sinua ei hetkauta lisätä hänen tulevaisuutensa pelottavuutta ja turvattomuutta?

Vierailija
24/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että teillä on rahaa siihen, vaikka oikeinkirjoitus ei suju yhtään.

Mitä tekemistä on rahalla ja oikeinkirjoituksella?

Tuntemani rikkaat tai hyvin varakkaat eivät ole edes käyneet kouluja. Ja monia ei kielipoliisimainen pilkunn**sinta vain kiinnosta.

En ole kirjoittaja, mutta ärsyttää kun täällä takerrutaan joka ikinen kerta jonkun kirjoitusasuun v**tuilumielessä.

Vierailija
25/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne tosiaan ole niitä keski-ikäisiä ja eläkeläisiä jotka näitä syyslomien matkoja ostelee.

Ja miksi nuorten pitäisi estää ilmastonmuutos käyttämällä pahvipillejä, kun yli 70 % maailman päästöistä on 100 jättiyhtiön tuottamia. Kyllä se on vanhojen ahneiden setämiesten vika, että ilmastonmuutosta ei voi pysäyttää.

Vierailija
26/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.

Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.

Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.

Vältät tahallista turhaa saastuttamaista, mutta tahallasi saastutat turhaa.

Vierailija
27/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin just viime viikolla 1200km dieselautolla ympäri Suomen saastuttamassa. Joka päivä söin suuren määrän lihaa ja tupakoin rankasti. Kulutin myös alkoholia hirveät määrät ja tein hotellissa yöpyessäni jumalattoman kasan pyykkiä.

Minulle maksetaan tuosta saastuttamisesta todella hyvää palkkaa ja palkalla pystyn elättämään mukavasti kaksi nuorta ja vaimoni.

On hauskaa seurata kuinka vanhempi lapseni kipuilee luonnon pelastamisen ja mukavan elämän välillä. Tämä haluaisi, että biojätteet kerätään omaan astiaan ja muovit omaan. Myös pahvit ja paperit ja lasit ja metallit hän haluaa lajitella hyvin tarkkaan. Sitten kun haiseva biojäteastia pitäisi viedä roskakatokseen, ei nuorta näy missään. Hän kyllä puhuu asioista paljon ja on huolissaan, mutta elämänlaatu ei saisi itsellä kärsiä yhtään.

Tämä tiivistää mielestäni nämä ilmastoahdistujat. Paasataan kovaan ääneen kuinka pahoja ihmiset ovat. Samaan aikaan otetaan vastaan näiden pahojen ihmisten tarjoama mukava elämä.

Vierailija
28/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Etkö edes lapsen puolesta ole ahdistunut? Lapsi on oikeasti peloissaan mutta sinua ei hetkauta lisätä hänen tulevaisuutensa pelottavuutta ja turvattomuutta?

En tiedä myöskään yhtään lasta henkilökohtaisesti, joka olisi peloissaan. Jos aikuinen ei lietso pelkoa, lapsi tuskin pelkää. Mitä se pelkääminen ja ahdistus edes auttaa, valinnat pitäisi ottaa luonnolliseksi osaksi arkea ilman pelottelua.

Vierailija
29/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä ja aiheellinen aloitus.

Syy on aina muissa, on olemassa joku kasvoton taho, 'paha', jolle sopii delegoida syyllisyys.

Itse ei tarvitse kantaa vastuuta. Sekin kuuluu yhteiskunnalle, muille. Ei minulle. Minulla on oikeus koska tahdon. Hoitakaa te muut ne ikävät asiat.

Vierailija
30/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no kato tässä tapauksessa lentäshän se lentokone sinne joka tapauksessa ja mitä enemmän kyytiläisiä niin sen pienempi hiilijalanjälki per matkustaja. Ja eihä se sota Suomea kosketa.

Vierailija
31/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole että pappa betalar, niin harvalla nuorella on varaa matkoja ostella, vieläpä koko perheelle.

Syyslomalla perheet matkustavat, elikkä vanhemmat maksavat.

Turhaa nuoria syyllistämään tästä, eiköhän se ole vastuu aikaisemmilla sukupolvilla.

Vierailija
32/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoretko ne matkat ostaa?! Siellä on enemmistö keski-ikäisiä ja eläkeläisiä, kuten on jatkossa vielä enemmän.

Keski-ikäiset ja eläkeläiset eivät lähde koulujen syys- ja talvilomaviikoilla mihinkään. Hinnat taivaissa ja lennot täynnä möliseviä ilmastoahdistuneita keskenkasvuisia.

Vierailija
33/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten kuluttaminen ja saastuttaminen ahdistaa toki eniten.

Niinpä. Kulutus saataisiin alas, jos muut ei kuluta, mutta meidän perhe voisi?

Vierailija
34/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, ettei turistit lomakohteissa osta mitään ja lisää hiilijalanjälkeä? Jokainen turisti matkaamalla lisää roskien määrää lomakohteessa. Jätehuolto on täysin erilaista lomakohteissa mitä täällä Suomessa, jossa kierrätys toimii. Esimerkkinä Italia ja Rooma, joka hukkuu jätevuoriin. Rodos hyvänä esimerkkinä myös. Kaduilla näkee roskia sekä ympäristössä.

Vierailija
35/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneet nuoret menevät mopoautot päristen ilmastolakkoilemaan kesken koulupäivän. Mielenilmauspaikalla roskat putoaa maahan kuin halvaantuneen kädestä.

Vierailija
36/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelin just viime viikolla 1200km dieselautolla ympäri Suomen saastuttamassa. Joka päivä söin suuren määrän lihaa ja tupakoin rankasti. Kulutin myös alkoholia hirveät määrät ja tein hotellissa yöpyessäni jumalattoman kasan pyykkiä.

Minulle maksetaan tuosta saastuttamisesta todella hyvää palkkaa ja palkalla pystyn elättämään mukavasti kaksi nuorta ja vaimoni.

On hauskaa seurata kuinka vanhempi lapseni kipuilee luonnon pelastamisen ja mukavan elämän välillä. Tämä haluaisi, että biojätteet kerätään omaan astiaan ja muovit omaan. Myös pahvit ja paperit ja lasit ja metallit hän haluaa lajitella hyvin tarkkaan. Sitten kun haiseva biojäteastia pitäisi viedä roskakatokseen, ei nuorta näy missään. Hän kyllä puhuu asioista paljon ja on huolissaan, mutta elämänlaatu ei saisi itsellä kärsiä yhtään.

Tämä tiivistää mielestäni nämä ilmastoahdistujat. Paasataan kovaan ääneen kuinka pahoja ihmiset ovat. Samaan aikaan otetaan vastaan näiden pahojen ihmisten tarjoama mukava elämä.

Minulle naapurin nuori paasasi kierrätyksestä. Sitten lähtikin Keniaan safarille.

Vierailija
37/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ei itse maksa matkojaan, puhelintaan eikä lapsityövoimalla tehtyjä vaatteitaan, joten hän ei ole syyllinen ja voi rentoutua lomalla hyvillä mielin.

Otin tämän logiikan erään vegaanin puheista. Hänen mielestään villavaatteitta voi käyttää, kunhan ostaa kirpputorilta.

Vierailija
38/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin last season tuo Florida. Meillä lennetään ykkösluokassa, ja määränpäänä tällä kertaa Tahiti.

Vierailija
39/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä ja aiheellinen aloitus.

Syy on aina muissa, on olemassa joku kasvoton taho, 'paha', jolle sopii delegoida syyllisyys.

Itse ei tarvitse kantaa vastuuta. Sekin kuuluu yhteiskunnalle, muille. Ei minulle. Minulla on oikeus koska tahdon. Hoitakaa te muut ne ikävät asiat.

Puhutko nyt omasta elmästäsi vai syytätkö toisia?

Vierailija
40/111 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vältät tahallista turhaa saastuttamaista, mutta tahallasi saastutat turhaa.

Arvasin että joku kehitysvammainen kommentoi näin. Matkustaminen ei ole minun mielestä millään lailla turhaa. Turha kuluttaminen on. Matkustaminen on hyvin arvokasta mulle. Ei turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi