Nuoret kokee ilmastoahdistusta mutta silti syysloman ulkomaanmatkat lähes loppuunmyyty
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006271310.html
Jopa sota-alueet kelpaa lapsiperheille.
Tietenkin se on helppoa syyllistää päättäjiä sekä setämiehiä, jos itse ei kyetä tekemään ilmastoystävällisiä ratkaisuja.
Kommentit (111)
Toisten kuluttaminen ja saastuttaminen ahdistaa toki eniten.
Harvoinpa lapset tai nuoret pystyvät päättämään perheen matkoista. Teini voi toki yrittää kieltäytyä, mutta usein vanhemmat eivät uskalla jättää edes yli 16-vuotiasta teiniä yksin kotiin vaikka sukulaiset lupaisivat pitää teiniä silmällä.
Nuoretko ne matkat ostaa?! Siellä on enemmistö keski-ikäisiä ja eläkeläisiä, kuten on jatkossa vielä enemmän.
Ei se ole nuorten vika, jos setämiehet eivät kykene pelastamaan yhteiskuntaa ilmastonmuutokselta.
Kuka ahdistunut nuori pystyy päättämään perheensä valinnoista? Jos vanhemmat ovat päättäneet, että koko perhe lähtee lomalle, niin eiköhän silloin tosiaan kaikki lähde. Pitää myös muistaa ja tajuta, että vaikka monia ahdistaa, monia ei ahdista ollenkaan, joten kyllä sitä porukkaa riittää reissuihin yllin kyllin.
Vieläkin maailmassa riittää niitä joita ei ahdista ja osa heistä on uhonnut lisäävänsä matkailua ja muuta toisten elämää haittaavaa toimintaa kiusatakseen näitä ja lisätäkseen näiden ahdistusta. "Kivaa" suhtautumista henkensä edestä pelkääviin lapsiin ja nuoriin.
Nuoria lietsotaan koulussa ilmastoahdistukseen. Lukiossa esim. näytetään videoita, joissa valtava jätekasa vyöryy merissä ja puhutaan miten "jos teidän sukupolvi ei tee muutosta niin maapallo tuhoutuu" jne.
Nuoret yrittää tämän koulusta tulevan syyllistämisen ja vanhempiensa itsekkään ei-ympäristöllisen ajattelun välillä sumplia.
t. yläkoululaisen ja lukiolaisen (abi) äiti
Eli niin kauan kuin joka ikinen nuori ei ole lopettanut kuluttamista ja matkailua kokonaan niin kenenkään ei tarvitse tehdä mitään, sitähän sä tarkoitit?
Juuri tästä olen yrittänyt puhua että lasten ja nuorten pitäisi aloittaa ilmastokampanja omasta itsestään ja elämästään, ensin luopua itse jostain ennen kuin vaatii muilta ilmastotekoja. Siksipä varmaan kaikki muutkin "vastustaa" eli kritisoi näitä koululakkoja ja Gretan uhoamista. Ensin oma esimerkki ja sen jälkeen aletaan vasta meuhkaamaan aikuisille "miksi kukaan ei tee mitään!" ja "lapsuuteni on pilattu!" (vaikka on vuosikausia lennelty aurinkolomille ja käytetty 600€ kännykkää koko kouluikä). Normi teinisettiä: minun ei tarvitse, mutta muiden pitää tehdä niin kuin minä sanon.
Ei se ole setämiesten vika, jos nuoret eivät kykene pelastamaan yhteiskuntaa ilmastonmuutokselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole setämiesten vika, jos nuoret eivät kykene pelastamaan yhteiskuntaa ilmastonmuutokselta.
Setämieshän tekee siitä kiusallaan mahdollisimman vaikean tehtävän.
Kohta tulee ketjuun kommentti: "ilmastovouhotus? Lähdenpä varaamaan pari ulkomaanmatkaa, ajamaan autolla rinkiä ja syön samalla viisi pihviä hehh hehhhh".
Meillä ainakin yliopistossa opiskelijat käyvät 3-10 kertaa vuodessa ulkomailla. Roinaa tilataan Kiinasta ja ostetaan kertakäyttömuotia. Sitten haukutaan lihansyöjiä tai jotakin Pylkönmäen vanhusta, joka ajaa 10 km matkan kauppaan autolla, he kuulemma lisäävät ilmastonmuutosta turhalla toiminnalla.
N22, viimeksi ulkomailla vuonna 2010
No tosta lentämisestä on tehty ihan hirveä numero. Eiköhän maailmassa ole tuhansia muitakin asioita joista voisi uikuttaa.
Ilmastopelottelu kouluissa on henkistä väkivaltaa. Mun lapseni on oikeasti peloissaan.
Ja meitä joita ei kirpaise lennellä, on paljon, en siitä mitenkään uhoa mutta tämänkin vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa lentäen ulkomailla ja heti tammikuussa lennän aivan hiton kauas. Lajittelen kyllä ja vältän tahallista turhaa saastuttamista, mutta en ole lainkaan ahdistunut ilmastonmuutoksesta.
Aikuispahisten syytä kaikki 😂
Itse taas ihmettelen Kiinan, USA:n ja Intian touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin yliopistossa opiskelijat käyvät 3-10 kertaa vuodessa ulkomailla. Roinaa tilataan Kiinasta ja ostetaan kertakäyttömuotia. Sitten haukutaan lihansyöjiä tai jotakin Pylkönmäen vanhusta, joka ajaa 10 km matkan kauppaan autolla, he kuulemma lisäävät ilmastonmuutosta turhalla toiminnalla.
N22, viimeksi ulkomailla vuonna 2010
Tämä, juuri tämä
Olin tulossa myös kirjoittamaan, että ainakin täällä puheviestinnän opiskelijat käyvät todella paljon ulkomailla. Olen itse köyhemmästä perheestä, mutta monet opiskelukaverit käyvät jopa kerran kuukaudessa vanhempien rahoilla ulkomailla. Heillä on hienot elektroniikkalaitteet myös. Sitten luennoilla saattavat ääneen itkeä, kuinka maapallo tuhotaan. Vaikka olen vasta 20-vuotias, niin ainakin minä näen kaksinaamaisuuden tuossa.
Business luokassa meidän perhe lähtee Floridaan.
Tämä se on mullekin mysteeri. Puheet siellä, teot täällä.