Oletteko saaneet miljoonaperintöjä? Millä maksoitte perintöverot?
Toivottavasti ette kaikki vastaa, että myymällä metsää. Sitä ei minun perintööni kuulu.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero maksetaan esim
1. Perinnöksi saadulla rahalla
2. Myymällä perinnöksi saatua tavaraa
3. Ottamalla lainaaKiitos :) Aika selkeät vaihtoehdot :) Näinhän se on.... en vain haluaisi myydä mitään tuottavaa! Jos taas otan lainaa, käytännössä koko tuotto valuu siihen.
ApNo pöh! Lainojen korot on nyt niin alhaalla että saa olla surkea tuotto jos niihin valuu.
Asuntolainan korko, jota varmaan tässä ajattelit, on aivan eri tasoa kuin kulutusluoton tai sijoituslainan korot. Jos ap ei muuta itse asumaan johonkin noista sijoitusasunnoista, hän ei asuntolainaa tähän tarkoitukseen tule saamaan.
Onko perintöverosuunnittelu nyt hallussa jos kerran 2016 verotettiin edellisen kerran?
Voitko luopua seuraavan sukupolven puolesta jo nyt? Tai vähintään lähde jakamaan osaa perinnöstä jo pikkuhiljaa, onko se nyt 118€/kk jonka saa lahjaverotta laittaa eteenpäin. Tai säätiöi omaisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. Ottamalla lainaaKiitos :) Aika selkeät vaihtoehdot :) Näinhän se on.... en vain haluaisi myydä mitään tuottavaa! Jos taas otan lainaa, käytännössä koko tuotto valuu siihen.
ApNo pöh! Lainojen korot on nyt niin alhaalla että saa olla surkea tuotto jos niihin valuu.
Asuntolainan korko, jota varmaan tässä ajattelit, on aivan eri tasoa kuin kulutusluoton tai sijoituslainan korot. Jos ap ei muuta itse asumaan johonkin noista sijoitusasunnoista, hän ei asuntolainaa tähän tarkoitukseen tule saamaan.
En sanoisi noinkaan. Hain jokin aika sitten remonttilainaa, tosin vain 30 000:ta. Muistaakseni marginaali olisi voinut olla 0,85%. Nordeasta sanottiin tiedustellessani perintöverolainaa, että viitekorko olisi 12kk euribor, joka on miinuksella. Eli se söisi kokonaiskorkoa juuri nyt. En muista heittikö virkailija siihen marginaaliveikkausta. Tuossahan pankki saa vakuudet ongelmitta, se auttaa korkoneuvotteluissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko perintöverosuunnittelu nyt hallussa jos kerran 2016 verotettiin edellisen kerran?
Voitko luopua seuraavan sukupolven puolesta jo nyt? Tai vähintään lähde jakamaan osaa perinnöstä jo pikkuhiljaa, onko se nyt 118€/kk jonka saa lahjaverotta laittaa eteenpäin. Tai säätiöi omaisuus
No ei ollut, tässä oli sellainen ikävä tilanne, ettäisän uusi vaimo ei antanut isän ja minun järjestellä omaisuusasioita keskenämme. En minä aio luopua perinnöstäni mihinkään vielä. Nyt on minun aikani hoitaa sitä ja nauttia siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja ärsyttää, että tätäkin perintöä on verotettu jo moneen kertaan. Onhan sen arvokin tietysti ajan saatossa noussut, mutta toisaalta sitä ei ole myyty, joten mitä vattua sen pitäisi verottajalle kuulua 🤨
Ap
Sinun perintöäsi EI ole verotettu ennen. Vainajan omaisuutta on saatettu verottaa aiemmin, mutta sinun perinnöksesi sen rippeet muuttuivat vasta hänen kuoltuaan. Valtio ottaa verot uudelta omistajalta.
Vähän sama kuin jos lahjaveroa ei olisi lainkaan, koska "onhan niitä rahoja jo verotettu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko luopua seuraavan sukupolven puolesta jo nyt? Tai vähintään lähde jakamaan osaa perinnöstä jo pikkuhiljaa, onko se nyt 118€/kk jonka saa lahjaverotta laittaa eteenpäin. Tai säätiöi omaisuusNo ei ollut, tässä oli sellainen ikävä tilanne, ettäisän uusi vaimo ei antanut isän ja minun järjestellä omaisuusasioita keskenämme. En minä aio luopua perinnöstäni mihinkään vielä. Nyt on minun aikani hoitaa sitä ja nauttia siitä.
Ap
Kun siis isällä oli muistisairautta. Oli riippuvainen vaimosta, ettei tämä jätä tai vihoittele. Se harmittaa, mutta ei sille enää mitään mahda. Toisaalta omaisuus oli hyvässä hoidossa tuon jälkeen yksityisellä osaavalla edunvalvojalla. Mutta sekin on aika hintavaa. 17 000e vuodessa se palkkio.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ärsyttää, että tätäkin perintöä on verotettu jo moneen kertaan. Onhan sen arvokin tietysti ajan saatossa noussut, mutta toisaalta sitä ei ole myyty, joten mitä vattua sen pitäisi verottajalle kuulua 🤨
ApSinun perintöäsi EI ole verotettu ennen. Vainajan omaisuutta on saatettu verottaa aiemmin, mutta sinun perinnöksesi sen rippeet muuttuivat vasta hänen kuoltuaan. Valtio ottaa verot uudelta omistajalta.
Vähän sama kuin jos lahjaveroa ei olisi lainkaan, koska "onhan niitä rahoja jo verotettu".
No on nuo samat asunnot ja osakesalkku perintöverotettu juuri 2016.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi noinkaan. Hain jokin aika sitten remonttilainaa, tosin vain 30 000:ta. Muistaakseni marginaali olisi voinut olla 0,85%. Nordeasta sanottiin tiedustellessani perintöverolainaa, että viitekorko olisi 12kk euribor, joka on miinuksella. Eli se söisi kokonaiskorkoa juuri nyt. En muista heittikö virkailija siihen marginaaliveikkausta. Tuossahan pankki saa vakuudet ongelmitta, se auttaa korkoneuvotteluissa.
Ap
Minä taas hain paria sataa tuhatta sijoitusasuntoa varten, ja marginaali olisi ollut vähintään 1,2%. Lisävakuutena olisi ollut toinen, velaton sijoitusasuntoni.
Tämän ratkaisisi se, jos voisin myydä omistamani kesämökkikiinteistön, joka ei tuota mitään. Mutta lesken pitää luopua sen hallintaoikeudesta, enkä vielä tiedä, suostuuko. Sen on hänelle mennyt vahingossa myöntämään kesämökin rahoittanut isoäitini. Hän ei aivan käsittänyt, mitä se merkitsi. Elinikäinen hallintaoikeus. Se vaan, että mökistä on ainakin tonnin kulut vuodessa kylmiltäänkin, ja siihen pitää laittaa jätevesiremontti, eli toiveeni on, että leski luopuu siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä veroja sinä siitä olet maksanut? Et mitään.
Minä en perinyt miljoonia, osan rapustuvasta omakotitalosta ja tontin sen alla, äitini 65v, jäi siihen asumaan , sisareni kanssa maksoimme säästöistämme 3000€ perintöveroa kumpikin. Mahdollisesti 30v kuluttua talon ja tontin arvo ei ole tuota 6000€.
Siinä mielessä olen samaa mieltä perintöverosta, että jotain pitäisi saadakin eikä vaan maksaa, mutta sinun kohdallasi ilmeisesti on mahdollisuus realisoida omaisuutta, aika monella ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSinun perintöäsi EI ole verotettu ennen. Vainajan omaisuutta on saatettu verottaa aiemmin, mutta sinun perinnöksesi sen rippeet muuttuivat vasta hänen kuoltuaan. Valtio ottaa verot uudelta omistajalta.
Ap
Sait siis perinnön v. 2016 ja maksoit silloin perintöveron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinä taas hain paria sataa tuhatta sijoitusasuntoa varten, ja marginaali olisi ollut vähintään 1,2%. Lisävakuutena olisi ollut toinen, velaton sijoitusasuntoni.
Jaa. No minun kanssani voi olla se, että mulla on sen verran omaisuutta muutenkin, että pankki haluaa pitää minut. En tiedä. Ja lainaa valmiiksi, lisäksi korkeamarginaalisempaa käänteistä asuntolainaa, jossa marginaali sentään 2,2! Ja arvo-osuustili. En tiedä. Olen Premium-asiakas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSait siis perinnön v. 2016 ja maksoit silloin perintöveron?
En, vaan isäni sai ne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä veroja sinä siitä olet maksanut? Et mitään.
Minä en perinyt miljoonia, osan rapustuvasta omakotitalosta ja tontin sen alla, äitini 65v, jäi siihen asumaan , sisareni kanssa maksoimme säästöistämme 3000€ perintöveroa kumpikin. Mahdollisesti 30v kuluttua talon ja tontin arvo ei ole tuota 6000€.Siinä mielessä olen samaa mieltä perintöverosta, että jotain pitäisi saadakin eikä vaan maksaa, mutta sinun kohdallasi ilmeisesti on mahdollisuus realisoida omaisuutta, aika monella ei ole.
Se on totta, mutta on hei ehkä vähän eri asia maksaa perintöveroa 3000e, kuin 170 - 200 000e.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan isäni sai ne.
Ap
Ja oletko siis nyt perinyt isäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan isäni sai ne.
ApJa oletko siis nyt perinyt isäsi?
Niin.
Ap
Se on ihan järkyttävää, kun yhtäkkiä verottaja haluaa sinulta suatana jonkun 85 000 suorituksen. Ja kohta saman uudelleen. Ei helv... Näyttää muuten todella rumalta se maksulappu.
Ap
Että prkl maksa tai tapamme sinut. Pienen ihmisen...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän ratkaisisi se, jos voisin myydä omistamani kesämökkikiinteistön, joka ei tuota mitään.
Ap
Miten tää nyt vaan särähtä mun korvaan? Sulla on miljoonaomaisuus, josta voit myydä yhtä ja toista ja olla silti miljoonääri mutta haluat välttämättä myydä mökin, johon jollakulla toisella on hallintaoikeus? Myy se mökki leskelle, eikö se ratkaisisi koko tuottamattoman mökin ongelman?
Olen nyt taivaassa ja rahahuolet ovat ohi.
Kirjoittelen nyt palstalle meedion välityksellä.
Täällä muuten kukatkin laulavat.